Akvarier

Jeg har fået tiltusket mig et 60 l akvarie, der aldrig har været brugt, så nu vil jeg simpelthen lave et misse-TV til Vaffel :fish: :grin:
Er der nogen herinde der har forstand på akvarier og hvilke slags fisk der er nemme at passe, når man nu ikke har ret meget erfaring? Jeg har haft akvarie før, men det er mange år siden, så jeg kan jo dårligt huske det.

Min søn kender en der selv opdrætter gubbier, som jeg tænker vil være en god start. Men først skal der selvfølgelig grus, vand og planter i og det skal stå et par uger, inden jeg tænker på at putte fisk i. I dag har jeg gjort akvariet grundigt rent og regner med jeg får anskaffet grus i morgen. Jeg tror det bliver rigtig godt :grin:

9 Synes om

Jeg havde en kampfisk da jeg boede alene… indtil en dag Sugieh snackede :face_with_hand_over_mouth: Det er min erfaring og den var ganske kort :smile:
Et lille akvarie som egentligt var synd, men trøsten er det ikke var så længe :woozy_face:
Det stod i det lille vindue, og passede perfekt. Blot kunne Sugieh godt liste en pote ned :smile:
De to drenge Perrier og Aldo sidder og ser James Bond :face_with_hand_over_mouth:
Perrier er desværre død for få uger siden af kræft. Han blev godt 11 år :smiling_face_with_three_hearts:

3 Synes om

Jeg havde fisk som barn. Min erfaring er, at man ikke skal ae dem :woozy_face:

2 Synes om

Ingen akvarie erfaring, men her er en guide der bla. foreslår egnede arter til 54 liters akvarier - de kan formentlig også trives i et 60-liters… :wink: :fish: :tropical_fish: :blowfish: :shark:

2 Synes om

Her er den spæde start

:grin:

11 Synes om

Er der et dækglas (låg) ? Ellers hopper katten i.

4 Synes om

Jo jo der høre skam dæklåg til med indbygget armatur :blush:

4 Synes om

Som du selv skriver så start den først op med grus og planter og lad den gerne stå en måned inden, du putter fisk i.
Har du også en pumpe og evt en varmelegme (afhængig af din stuetemperatur)

Nøjes med at putte lidt fisk i af gangen, så akvariet får den rigtige balance. kender du evt nogle der har akvarie, der er velfungerende, så er det en stor fordel at købe planter der.
Akvarie er en fantastisk hobby, jeg savner stadig min ( den revnede i maj 2018)
Guppyer er en rigtig god startfisk, og hannerne er flotte, de yngler flitig

Her ser du mit 180 liters der revnede

5 Synes om

Nøj hvor er det flot Jeanette -. og stort :uha: Jo jeg har al tilbehør, jeg mangler bare indholdet og jeg har også tænkt mig at starte stille og roligt op. Jeg har nu læst en del om det og det meste er på linje med det du skriver, så det tænker jeg bliver nogenlunde sådan jeg også vil gøre det. Det bliver godt for mig og min stress, at have noget at nusse med. Sidst jeg gik ned med stress, var det mine orkideer, men de har det fint og kræver ikke det store af mig lige nu. Og så var det min datter spurgte om jeg kunne bruge et akvarie hun havde til at stå, som hun aldrig fik brug for. :grin:

7 Synes om

Vi havde også 60 liters akvarier, men dem kan jeg pt ikke finde billeder af, tror nok de gik tabt da jeg havde en computer der brød sammen.

Jeg var dengang på flere akvaiesider og alle var imponeret over mit akvarie ikke minds da de hørte at jeg kun have et flere år gammel lysstofrør og ikke tilføjede CO2, de mente det var umuligt med så flotte planter uden, men jeg ønsked at have nogle helt specielle fisk og ventede gerne på at få dem på den måde fik akvariet ro til at finde den helt naturlige balance.
Samtidig skiftede jeg 1/3 af vandet fast hver 14. dag

Hvordan er kalkindholdet af vandet der hvor du bor ??

På gården havde vi meget lidt kalk i vandet, det gjorde at min ynglings stimfisk ikke kunne trives. De kan varmt anbefales, da de er små
Pseudomugil furcatus - Gaffelhalet regnbuefisk

https://akvariefisk.dk/arter/pseudomugil-furcatus

Pansermaller er ofte et must, da spiser foder på bunden og der vil jeg anbefale en af de små arter, Jeg havde Panda Pansermalle, de bliver max 5 cm og er ikke en af de sky arter. Der findea andre der er mindre, men de er ikke almindelige i handlen, så der skal du ofte have fat i entusiasterne (Jeg var heldig at kende en i Holstebro) de høre under arten Otocinclus

Sugemaller skal du være forsigtig med (ved de anbefales, men de gængse i handlen bliver 15-25 cm og for store til så lille et akvarie.
Men kan varmt anbefale Rineloricaria sp. L010A det er en lille rød grenmalle, som heller ikke er af den sky art Rineloricaria sp. L010A | akvariefisk.dk
(Den var min absolutte farvorit, købte mine af en ung mand, der havde haft held af at opdrætte et lille kuld på et par stykker, jeg tog kampen op og som den først i Damark, der fik knækket koden til at opdrætte dem, så stort set alle unger overlevede)

I mange dyrehandler sælger de fiskene med devisen, de vokser i forhold til akvariets størelse, derfor ses så mange guldfiske i bowler. sandheden er at, ja yderskallen vokser i forholde til akvariet, men der gør deres organer ikke og de dør derfor en smertefuld død

https://akvariefisk.dk/

https://www.aarhus-akvarieforening.dk/

8 Synes om

Tusind tak fordi du øser ud af din viden. Det er guld værd for mig :tak:
Den gut min søn kender, ved også en masse om akvarier og fisk. Han opdrætter selv bl.a. guppier og maller og vi besøgte ham i dag for at se hans akvarier. Hold da op den mand gør noget ud af det og alle hans akvarier var så fine, så der tør jeg godt købe mine fisk. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken slags pansermalle han anbefalede til mig, men det var også en af de mindre arter.

Mit vand er temmelig hårdt, men nu er der i hvert fald kommet vand, grus og planter i akvariet. Pumpen er ikke sat til endnu, da det viste sig at luftslangen og filteret manglede, så det skal jeg lige have købt. Men så er det bare at vente, indtil det er klar til at tage imod fiskene :jubiii:

8 Synes om

Jeg snuppede lige et enkelt billede da jeg var færdig. Sandet skal lige rettes til og vandet er ikke helt klar endnu, da jeg lige var blevet færdig med at hælde vand i og plante planterne. Jeg vil også have lidt flere planter, men nu er der da lidt at kigge på

12 Synes om

Wauww, det ser flot ud :ok:
Jeg vil også foreslå nogle neonfisk, de er ikke så store med flotte at kigge på. :smiley:

2 Synes om

Få guppyer lokalt hvis du kan. Ellers kan de være lidt svære at holde liv i. Dyrehandler modellen har jeg ikke haft held med.

Sværdhale spheonps og platy ynglede som kaniner hos mig :slightly_smiling_face:

Og så god fornøjelse, det er død hyggeligt :+1:

4 Synes om

Ja jeg køber dem af ham gutten min søn kender. Han virker til at have styr på det :blush:

3 Synes om

Det ser rigtig godt ud :heart:

Jeg vil ikke anbefale for mange arter af fisk, der er god til at yngle i det lille akvarie.
Sp tænker set er en god ide, kun at vælge en af følgende arter. Guppy, Sværdhaler, Platy.

Flydeplanten, du har fåwt er god til at brede sig, den kan også sættes fast i bundlaget

1 Synes om

Jeg tror jeg nøjes med guppier og et par små maller. Så ser jeg hvor det føre hen. Om jeg vil have andre arter også og om jeg bliver så bidt af det, at jeg får lyst til et større. Eller et til. Ham gutten vi besøgte, havde akvarier alle vegne. Endda et fint lille et ude på badeværelset med fine små rejer i i mange farver.

Flydeplanten er allerede plantet i bunden. Den er så fin :blush:

5 Synes om

Jeg elsker rejer i akvarier… De giver så godt liv og farve, og er ret sjove at kigge på :sweat_smile:

4 Synes om

Min bror havde sådan nogle rejer, som vidst nok hedder vinkerejer, fordi det ligner de sidder og vinker :grin:

Og så havde han nogle “skeletfisk” hvor de var gennemsigtige, det er lidt sjovt at se når de spiser :smiley:

Han havde også nogle små snegle med “konkylie”-skjold, det endte dog med de blev alt alt for mange og var ikke til at komme af med igen :slight_smile:

Og så havde han et par sugemaller der var gode til at holde glasset okay fri for skidt :slight_smile:

3 Synes om

De fleste snegle er noget lort i et akvarie, med mindre man vælge den blå mysteriasnegl

billederne kune godt være bedre

8 Synes om