Albino kat billeder og udbredelse?

Da jeg bestille gentest så jeg at jeg får testet min kat for albino genet også :S
Synes da jeg engang fik at vide albino katte ikke fandtes :?:surrender1:
Hvor udbredt er genet og hvordan ser sådan en albino kat ud?

Messybeast er næsten altid et hit ifht sådan noget
http://messybeast.com/whitecat.htm

[QUOTE=tzari;1199472]Da jeg bestille gentest så jeg at jeg får testet min kat for albino genet også :S
Synes da jeg engang fik at vide albino katte ikke fandtes :?:surrender1:
Hvor udbredt er genet og hvordan ser sådan en albino kat ud?[/QUOTE]

Albinogenet kan selvfølgelig give albinoer - som er sjældne - men mere sædvanligt giver det nu bare maskede katte, det er nemlig samme gen :slight_smile:

Så mit bud vil nu være, at du finder ud af, om din kat bærer maske (hvis den altså ikke er det selv, for så ved du det jo allerede)

får også svar på colourpoint siger den ?

Ja da - colourpoint er siamesermasket, så det giver sig selv :slight_smile:

[QUOTE=Camischa;1199483]
Så mit bud vil nu være, at du finder ud af, om din kat bærer maske (hvis den altså ikke er det selv, for så ved du det jo allerede)[/QUOTE]

colourpoint er maske og albino er en mulig maske? Nu er jeg forvirret, hvilken maske er det så albino kan give?

Maskemønster styres af C-serien, som har fem alleler, men kun de tre er udbredt i bestanden:

C (dominant, ikke-masket)
cb (burmesermaske)
cs (simamesermaske, colourpoint)
c (rødøjet albino)
ca (blåøjet albino)

Albino is generally thought of as pure white, but the situation in cats is more complex. There are five known alleles for albinism: blue-eyed albino (“ca”), pink-eyed albino (“c”), Burmese pattern (“cb”), Siamese pattern (“cs”)and full colour (non-albino, “C”). Full colour is dominant to all of the other four alleles. Burmese pattern is incompletely dominant to Siamese pattern; cats that inherit one of each of those genes will be intermediate in pattern and is known as Tonkinese. A quirk of the Siamese form of albinism is that it is temperature dependent with warm areas of the body being paler than cooler areas. For this reason, it is often described as “colour restriction” rather than albinism. Pink-eyed albino appears to be recessive to all of the other albino mutations. Albinism is not linked to deafness in cats (“dominant white” (W) is the gene linked to deafness).

dejlig forvirrende, men spøjst jeg havde fået det indtryk albino ikke rigtig eksisterede. Men er så ikke masker jeg vil beskæftige mig med, men rart at finde ud af hvad albino betyder nu jeg faldt over det :slight_smile:
Tak for lidt info.
Så er sjovt spørgsmål. Er der slet ingen der beskæftiger sig med albino eller har de problemer? Nogle arter har albinoerne jo problemer. Bare siden man aldrig hører om albinoerne ?

Vi fik en gang en mail hvor en dyreaktivist klagede over at vi bevidst lavede albino fordi de ikke tåler sol :tihi:

Nå meeeeen

fandt lige den her - hold op den er flot - lidt off topic, men synes I sku se den, da den dukkede op sammen med de andre albinoer, som jeg lige var inde og kigge på på MessyBeast