Alderen skal ikke længere bestemme

Skal alderen ikke længere bestemme. :?

Jeg har lige læst en kronik i min avis.
Kvinder over 40 år vil stadig have børn.
De mener ikke, det er rimeligt, at kvinder over denne aldersgrænse
ikke tilbydes behandling på fertilitetsklinikker her i landet.

De vil derfor søge til udlandet for behandling.

Hvad mener I om dette emne.
Skal naturen sætte punktum - eller skal kvinderne selv bestemme. :?

Synes det er fair nok, at det offentlige ikke hjælper kvinder, der pga. alder ikke burde være i stand til at få børn. Men hvis et privathospital ville hjælpe mod egenbetaling, så fred være med det, for mit vedkommende.
Min mor var 41 da hun fik mig (på helt naturlig vis), og jeg har aldrig følt nogen afsavn pga. mine forældres alder.

Helt ærligt, der holder jeg med naturen. Jeg ville ikke bryde mig om at skulle være bedstemor til mit eget barn.
Barnet ville da heller ikke være tjent med så gamle forældre.
Bare min ringe mening.
Knus Elin

Jeg har ikke problemer med at kvinder på 40-45 år får børn - men jeg siger fra, når nogen på 50-60 vil have hjælp til at blive gravide.

Det er da vanvittigt, at et barn ved skolestart har en mor, der er nær pensionsalderen.

:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Der er en ting der er mig imod at jeg bliver 40 til sommer og det er at jeg ikke har fået barn/børn endnu og grunden er at jeg syntes det er ved at være forsent.
Jeg har dog 2 tanter der i en alder af 42 og 44 har fået børn (helt naturligt) og jeg syntes på ingen måde de er for gamle i forhold til deres børn og jeg ved at det ene barn slet ikke mærker at hendes mor er det så meget ældre end sine kameraters forældre.

jeg mener ikke det er ok at vi mennesker fifler,roder og rager som meget med moder natur som vi gør.
jeg syntes det er på tide at der bliver sat en stopper for hvor meget og hvad der er fysisk muligt for mennesket.
jeg syntes heller ikke det er iorden at en 60 årig får børn og det uanset køn.
selv er jeg endda af den mening at skal jeg ha børn og være far skal det ske inden for de næste 5 år ellers er løbet kørt for os.
tonya er stort set af samme mening.

Når en kvinde ikke selv mere kan få børn efter 45-50, så syntes jeg ikke at man skal have hjælp til det.
Det er synd for de børn som får så gamle forældre.

Hilsen Lisbeth

Synes ikke samfundet bør hjælpe, når forældre er for gamle - simpelthen fordi der er en meget forøget risiko for, at de børn der kommer, vil have handicaps af forskellig art. Denne risiko stiger nemlig voldsomt efter kvinden kommer i 40 års alderen.

Jeg kan sagtens forstå den enkelte kvinde ønsker et barn - men naturen gør det helt rette i, at gøre det vanskeligt, at blive gravid i den alder.

Jeg synes også man må sige at naturen har sat punktum. Man har jo haft 15-20 år hvor man sagtens kunne have fået børn - hvis det var det man ville (Groft sagt)… Det svare lidt til at ville i tivoli når der er lukket. Man må altså bare planlægge lidt, så man ved man kommer mens der stadigvæk er åben lidt endnu :stuck_out_tongue: :tihi:

Jeg synes bestemt der er andre der “fortjener” de chancer i stedet. Overvægtige, kvinder i for tidlig overgang, ja selv lesbiske synes jeg bør få en chance før en kvinde på 50…

Det ha ri princippet ikke noget med alderen at gøre… Men mere det at der er bare rigtig mange i dag der skal have hjælp til at få børn, og man kan ikk ehjælpe alle - derfor er man nødt til at vælge. Og de kvinder som først vælger at ville have barn så sent… Det er bare deres egen skyld. Ved godt at overvægtige og til dels er skyld i de nogengange er barnløse, men mener stadigvæk de trods alt står foran de “gamle” :slight_smile:

Jeg er på det stærkeste, tilhænger af Darwin og hans evolutionsteori. “Survival of the fittest”, er ikke som det oftest oversættes til, “den stærkeste overlever” men “den der tilpasser sig bedst, overlever” :slight_smile:

Nu er jeg muligvis grov, og det kan være at jeg støder nogle, der står i situationen. Men jeg har en idé om, at kan du ikke blive gravid - om du så så er 20 eller 40, så er det naturens gang. Så hellere adoptere nogle af de mange, mange børn der savner et hjem.

Det kan være at jeg skifter holdning om 15 år, når jeg er 40, og måske ikke kan kan blive gravid. Indtil da er jeg stærk tilhænger af ovenstående.

Altså … kan 40- (for den sags skyld, 50-årige), blive gravide på naturlig vis, så fred være med det det. Hvis 40-årige og derover, ønsker insemination, må det være på egen regning.

Det er jo et alvorligt spørgsmål.

Jeg er selv et barn af et par forældre hvor der var 20 års forskel. Far var ældst og døde først. Alderen da de faldt fra er nogenlunde ens, men jeg har nu levet uden min far i 18 år og min mor i et halvt.

Kender til et barn som blev født i et ægteskab hvor der også var ret stor alderesforskel. Far døde da barnet var i slutningen af folkeskolealderen. Mor da barnet er ca. 30. DET var ikke lykken for dette barn efter deres død og i den periode hvor den efterladte forældre knyttede sig alt for voldsomt til barnet.

Spørger du børn og unge deres har mistet en eller begge forældre er jeg 99,9% sikker på de vil sige at det blev forældreløse al for tidligt.

Tænk ikke at kunne dele sin første graviditet med sin mor. Det kan man da ikke byde sine børn. Vi ved ikke hvor gamle vi bliver men at risikoen er voldsomt forøget jo ældre vi bliver er vist ikke til at komme uden om.

Nok må vi tage livet som det kommer, men derfor behøver vi vel ikke påføre vore børn øget risiko for at blive forældreløse i en tidlig alder eller have “bedsteforældre” til forældre når det nu ikke behøves.

Jeg synes vi skal passe på med at lege “vor herre” på andres vegne. Hvis der er nogen, som har midlerne til at få hjælp til at få børn, når de er over 40, ja så er det egentlig okay i mine øjne. På det offentliges regning? Nej det mener jeg ikke.

Nu kan det så være, jeg kan virke provokerende på nogen…men groft set, skal kunstig befrugtning overhovedet være på det offentliges regning? Vores sundhedssystem bygger på lige adgang til sygehusene, så alle der er syge, kan behandles. Men er ufrivillig barnløshed en sygdom? Og som mindste må der efter min mening være en langt større selektion i, hvem der kan tilbydes kunstig befrugtning, på lige for med adoption. Jeg synes det er helt forrykt, at man kan hjælpe mennesker med at få børn, som allerede har fået tvangsfjernet tidligere børn, fordi de nu har fået en ny partner. Eller til mennesker, som groft set ikke har mulighed for, at tage ordenligt vare på deres børn (ex. fordi de er sinker).

Jeg ved, at jeg nok provokerer nogen, men jeg er klar til øretæverne :slight_smile:

[quote=Marsini;368648]Jeg synes vi skal passe på med at lege “vor herre” på andres vegne. Hvis der er nogen, som har midlerne til at få hjælp til at få børn, når de er over 40, ja så er det egentlig okay i mine øjne. På det offentliges regning? Nej det mener jeg ikke.

Nu kan det så være, jeg kan virke provokerende på nogen…men groft set, skal kunstig befrugtning overhovedet være på det offentliges regning? Vores sundhedssystem bygger på lige adgang til sygehusene, så alle der er syge, kan behandles. Men er ufrivillig barnløshed en sygdom? Og som mindste må der efter min mening være en langt større selektion i, hvem der kan tilbydes kunstig befrugtning, på lige for med adoption. Jeg synes det er helt forrykt, at man kan hjælpe mennesker med at få børn, som allerede har fået tvangsfjernet tidligere børn, fordi de nu har fået en ny partner. Eller til mennesker, som groft set ikke har mulighed for, at tage ordenligt vare på deres børn (ex. fordi de er sinker).

Jeg ved, at jeg nok provokerer nogen, men jeg er klar til øretæverne :-)[/quote]

Du får bestemt ingen øretæver af mig - for jeg er 100% enig med dig.

:ok:

Kan tydeligt huske sagen, hvor et nýbagt forældrepar fik fjernet deres nyfødte datter,
da de ikke skønnedes i stand til at passe hende.

Men de havde fået fertilitetsbehandling - for det var jo tilladt at blive gravid - også selvom det på forhånd var vedtaget,
at barnet skulle fjernes, så snart det var født.

Det ER da totalt hul i hovedet - og meget grimt over for forældrene, som jo ikke forstod,
hvorfor de ikke måtte have deres barn hos sig.

:thumbdown::thumbdown::thumbdown:

jeg synes helt sikkert det skal være for egen regning…

jeg mener så ikke der skal være en øvre grænse når man betaler selv… men jeg mener at dem der gør det når de er over 50 - de har ikke tænkt sig om

jeg skal selv have IVF - jeg betaler selv og jeg vil være på aldersgrænsen når det sker…

jeg kunne ikke drømme om at bede om at få det betalt… hvorfor skal det offentlige bebyrdes med mine babyplaner

[quote=Tea;368544]Jeg er på det stærkeste, tilhænger af Darwin og hans evolutionsteori. “Survival of the fittest”, er ikke som det oftest oversættes til, “den stærkeste overlever” men “den der tilpasser sig bedst, overlever” :slight_smile:

Nu er jeg muligvis grov, og det kan være at jeg støder nogle, der står i situationen. Men jeg har en idé om, at kan du ikke blive gravid - om du så så er 20 eller 40, så er det naturens gang. Så hellere adoptere nogle af de mange, mange børn der savner et hjem.

Det kan være at jeg skifter holdning om 15 år, når jeg er 40, og måske ikke kan kan blive gravid. Indtil da er jeg stærk tilhænger af ovenstående.

Altså … kan 40- (for den sags skyld, 50-årige), blive gravide på naturlig vis, så fred være med det det. Hvis 40-årige og derover, ønsker insemination, må det være på egen regning.[/quote]

Men nu er det er jo sindssygt svært at få lov til at adoptere… Hvis jeg ikke kan få børn på naturligvis, har jeg ikk en chance for at få lov til at adoptere, da jeg lider af depression, som vender tilbage indimellem…
Jeg har dog heller ikke planer om at få børn før min depression er stabiliseret (det er den godt nok nu, har ikke haft et tilbage fald i 3 år), men jeg skal lige ha en uddannelse først.

Jeg synes det er fantastiske at det offentlige kan hjælpe med at folk kan få børn… Mener man får 3 forsøg på det offentliges regning, også skal man selv betale hvis man vil prøve igen… Idag fødes der flere og flere børn, der har forældre der er blevet hjulpet lidt på vej, og det kan jeg ikke se problemet i, at det offentlige spæder lidt til med… Det er ikke alle der har de der 10.000 til et enkelt forsøg og alle er jo interesserede i at der bliver ved med at født børn, så man kan holde samfundet gående…
Jeg vil nødigt starte forældrerollen ud, i dyb gæld for at man har kunnet få ønskebarnet…

Jeg synes dog også at adoption burde gøres nemmere. Man skal igennem flere forskellige faser før man overhoved kommer i betragtning til et barn… Og måske skal man vente 3 år på det barn… Mange lande nægter også at lade enlige adoptere… Kun kina vil lade enlige adoptere og det er altså kun kvinder der får lov… Mænd har ikke en chance hvis de gerne vil være fædre…

Så gør det nemmere at adoptere:thumbup:

En snak om man kan få hjælpt til at få børn lægger sig efter min mening tæt op af debatten omretten til at få børn gennerelt. Jeg har hørt om en familie på 7-9 børn som alle har været en tur rundt om et behandlingshjem til … kr om året. Skulle det være nødvendigt.

Hvis jeg forstår dig ret, så må jeg sige at jeg ikke lige kan se hvordan det hænger sammen. :?

For børn af fertilitetsbehandlede forældre er ønskebørn. Hvorimod børn som kommer på behandlingshjem er børn fra problemfamilier.

Mener du man skulle ‘omplacere’ børnene fra de forældre som ikke kan tage sig af dem?? Og sterilisere deres forældre?? (Det gjorde man i gamle dage, hvor man var knapt på humanitært mindede)

[quote=Sheer;368780]Hvis jeg forstå dig ret, så må jeg sige at jeg ikke lige kan se hvordan det hænger sammen. :?

For børn af fertilitetsbehandlede forældre er ønskebørn. Hvorimod børn som kommer på behandlingshjem er børn fra problemfamilier.

Mener du man skulle ‘omplacere’ børnene fra de forældre som ikke kan tage sig af dem?? (Det gjorde man i gamle dage, hvor man var knapt på humanitært mindede)[/quote]

Næ jeg mener at når de første børn kommer på behandlingshjem skulle forældrene forbydes at få flere ønskebørn. 9 børn som alle har behov for et ophold på et bahandlingshjem er efter min bedste ovebevisning ikke nødvendigt og det kan ikke komme som en overraskelse i forhold til hvad de sidste måtte have behov for hverkon for forældrene eller de sociale myndigheder.
Hvis vi skal vurdere om nogen er mere egnede til at få hjælp til at få børn end andre må det også gælde alle i andre situationer hvor det skønnes at være uhensigtsmæssigt samfundsmæssigt (økonomisk) og for børnene (menneskeligt). Har jeg ikke ret til at få børn frodi jeg er for gammel og barnet vil få en problematisk barndom, må andre i situationer hvor barnet også vil få en problematisk barndom forhindres i at få flere børn.

Jeg kan ikke svare generelt på dette. Jeg har en borger i afklaring på mit job som kontaktperson på et afklaringscenter for sygemeldte. Hun fortalte mig, at hun kom i overgangsalder som 32 årig. Det lykkelige var, at hun havde fået sine 3 børn tidligt og at det derfor ikke gjorde noget, at hun kom i så tidlig en overgangsalder.

Jeg ville dog synes, at naturens gang var lige lovlig tidlig hos hende, hvis hun nu ikke havde fået sine børn. I sådan et tilfælde synes jeg, at det er på sin plads, hvis hun evt. havde fået hjælp til at blive gravid.

Jeg vil umiddelbart mene, at min grænse for at det er ok at få børn, ligger først i 40’erne. Men det er MIN grænse, jeg kan ikke vurdere om andre har det på samme måde … og det behøver de heller ikke at have. Det er det enkelte menneskes personlige valg.

[quote=Babette;368786]Næ jeg mener at når de første børn kommer på behandlingshjem skulle forældrene forbydes at få flere ønskebørn. 9 børn som alle har behov for et ophold på et bahandlingshjem er efter min bedste ovebevisning ikke nødvendigt og det kan ikke komme som en overraskelse i forhold til hvad de sidste måtte have behov for hverkon for forældrene eller de sociale myndigheder.
Hvis vi skal vurdere om nogen er mere egnede til at få hjælp til at få børn end andre må det også gælde alle i andre situationer hvor det skønnes at være uhensigtsmæssigt samfundsmæssigt (økonomisk) og for børnene (menneskeligt). Har jeg ikke ret til at få børn frodi jeg er for gammel og barnet vil få en problematisk barndom, må andre i situationer hvor barnet også vil få en problematisk barndom forhindres i at få flere børn.[/quote]
Jeg vil altså gerne give dig ret i at den historie lyder fuldstændigt absurd. Først få børn fjernet af de social myndigheder og derefter få fertilitetsbehandling for at få flere børn? Det lyder helt vildt, da.