Allergi kat sk**** overalt

Mit problembarn Phillip (perser) er ved at løbe tør for chancer :ked: Han har jo altid døjet med sår over hele kroppen og kløe grundet foder allergi - han kan vist ikke tåle kød - især kylling (tror vi). Han er så kommet på noget allergi foder der koster knap 200kr/kg, og det hjælper på allergien, men han kan ikke lide det. Jeg har også en anden kat som får alm. mad, og de bliver fodret hver for sig, men nu lykkedes det Phillip konstant at nuppe den anden kats mad - og så vender hans allergi straks tilbage. Han sk****, tisser og brækker overalt i huset og han døjer med øjnbetændelse. Dyrlægen kan ikke hjælpe - og nu har min far meldt ud at han vil have katten aflivet hvis ikke han bliver rask. Jeg har overvejet at skifte over til perser katte foder som han fik i starten og før jeg fik ham - det fik han også sår af (ikke helt så slemt), men har trods alt levet med det i de første 4 år af hans liv. Det kan begge katte jo god få. Jeg ville være lidt god ved ham en dag og gav ham lidt tun (han blev elle vild og mega glad) men desværre havde han diarre og en anelse blod i afføringen dagen efter:S

Er der nogen der har nogen forslag overhovedet til hvad jeg skal gøre?’

Jeg tager ham til dyrlæge igen igen i morgen, men de kan ikke rigtigt hjælpe, de siger jeg bare skal forsøge mig frem med foder.

Har du prøvet at give f.eks. James Wellbeloved Lam til begge katte? Det er alt for besværligt at give differencieret foder. Som du selv erfarer, så er det svært at holde det tilstrækkeligt strikst opdelt. Og ikke alle katte bliver symptomfri på dyrlægens allergifoder, da det stadig er lavet af kylling, men proteinerne er blot ‘smadret’ så NOGLE katte ikke længere reagerer på dem. Og du skal stoppe TOTALT med at være ‘sød’, det er ikke til en allergikats bedste. Han bør skæres totalt ned til nogle proteinkilder og kulhydratkilder, som han ikke normalt får (og det kan andre katte i huset også fint leve af).

Ok, det vil jeg prøve, hvor kan man købe det?

Stakkels kat!!!
Nu siger jeg det så det forhåbentlig ikke kan misforståes… og du er meget velkommen til at vise din far mit indlæg… I kan begge kun blive klogere…

Det nytter ikke noget at blive ved med at trigge en foderallergi ved konstant at give katten foder, der indeholder det som den ikke kan tåle!!! Det burde faktisk være logik for perlehøns!
Alene tanken om at sætte katten på et foder, som den tidligere har fået sår af… jamen, ihhh :argh: og så er det da helt lige meget om den får mange, store eller små sår!!! Den kan ikke tåle skidtet og reagerer med kløe og sår!!! Den har det med andre ord ikke spor godt!!!

Jeg ved selvfølgelig ikke hvilket foder dyrlægen har anbefalet… Både Royal Canin, Iams og Hills har allergifodermærker… Alle udmærker sig ved at kødproteinerne er brudt ned, sådan at kattens “system” ikke burde kunne genkende proteinerner som kommende fra det dyr den ikke kan tåle… som oftest er det netop kylling!
For at teste om det virkelig er foderallergi, så skal katten udelukkende hldes på dette foder i mindst 6 uger… er der en anden kat i huset, så må denne også leve af allergifoderet - alt andet bliver for besværligt ( ihvert fald i min verden). efter 6 - 8 uger giver man igen katten lidt af det sædvanlige foder og reagerer den, er man ikke i tvivl om at den desværre lider af foderallergi…

Som sagt findes der deciderede allergifodertyper… mange har dog også gode erfaringer med at give allergikatten fodermærker som ikke indeholder de kødproteiner, som katten reagerrer på… Fx James Wellbeloved med lam…
Jeg skal gerne indrømme, at priserne på den slags foder her i DK er temmelig pebrede… men rigtig meget kan bestilles on-line i England til ganske fornuftige priser…

Hvis I begynder at holde katten på ET fodermærke, kan det også være med til at stabilisere maven…
Jeg går ud fra at der er taget afføringsprøve, så I har kunne udelukke fx parasitter som Giardia og Trichomonas Foetus eller evt infektioner?

Fr mig lyder det simpelthen som om I ikke har været konsekvente og taget dyrlægens ord alvorligt!!!
Med foderallergi er der ikke andre behandlingsmuligheder eller for den sags diagnostiseringsmuligheder end at prøve sig forsigtigt frem…

Du kan prøve at henvende dig til Ann R, som også er bruger herinde… hun er nok et af de mennesker, jeg kender, som ved mest om foderallergi hos kat… ofte også langt mere end den gennemsnitlige almindeligt praktiserende dyrlæge!

Det kan fås på den engelske Zooplus: James Wellbeloved Dry Cat Food | Free P&P £39+ at zooplus

Jeg kan også anbefale Grau og Integra vådfoder med lam/ris (også hos Zooplus). Du skal nok være forberedt på, at kattene vil rynke næser i starten, hvis de ikke har prøvet sådan noget før.
Men du må ikke-ikke og overhoved slet ikke give noget som helst alm. supermarkeds eller dyrehandelsfoder. Der er kylling i 99% af det, og jeg mener det helt seriøst! :slight_smile: Jeg har selv en allergikat og har stort set kigget i ingredienslisten på ethvert tænkeligt foder. Ingen godbider eller noget som helst andet.

Jeg har faktisk været ret positivt overrasket over aldrig at have hørt om katte, der ikke kunne lige James Wellbeloved (ikke dermed sagt, at de ikke findes). Og hvis ikke det hjælper, så er vi ude i noget med, at fodre med totalt rene vådfoderprodukter eller simpelthen rent kød for at være sikker på, at der ikke er noget i, som katten kan reagere på. Jeg synes ikke det lyder godt med reaktionen på tun, må jeg nok indrømme. For hvis det både er kylling og tun, så er det altså svært.

Det man gør er så at fodre med f.eks. kun JW Lam og evt. suppleret med Grau/Integra Lam/ris i 6-8 uger - og overhoved intet andet. Og ser om der er forbedring. HVis der er, så er det jo bingo. Man kan så fodre med det resten af livet, eller også begynde at prøve sig lidt frem med, hvad katten kan tåle/ikke tåle.
Hvis ikke… så synes jeg altså faktisk også det lyder synd med sårene, kløen og den dårlige mave, og jeg ville helt sikkert nu begynde at sætte mig nogle realistiske mål for, hvad der skal afprøves, og hvornår I stopper og katten får fred.

Prøv evt. at maile til Lene Boysen, hun er ekspert på området og rigtig sød til at hjælpe: http://www.dyrlaegeboysen.dk/ De er desværre nok de færreste dyrlæger, der er rigtig skarpe på området, og som vil indse, at allergifoder altså vitterligt ikke er særligt godt. Men hvad har din dyrlæge sagt?

[quote=Ann K;465071]Stakkels kat!!!
Nu siger jeg det så det forhåbentlig ikke kan misforståes… og du er meget velkommen til at vise din far mit indlæg… I kan begge kun blive klogere…

Det nytter ikke noget at blive ved med at trigge en foderallergi ved konstant at give katten foder, der indeholder det som den ikke kan tåle!!! Det burde faktisk være logik for perlehøns!
Alene tanken om at sætte katten på et foder, som den tidligere har fået sår af… jamen, ihhh :argh: og så er det da helt lige meget om den får mange, store eller små sår!!! Den kan ikke tåle skidtet og reagerer med kløe og sår!!! Den har det med andre ord ikke spor godt!!!

Jeg ved selvfølgelig ikke hvilket foder dyrlægen har anbefalet… Både Royal Canin, Iams og Hills har allergifodermærker… Alle udmærker sig ved at kødproteinerne er brudt ned, sådan at kattens “system” ikke burde kunne genkende proteinerner som kommende fra det dyr den ikke kan tåle… som oftest er det netop kylling!
For at teste om det virkelig er foderallergi, så skal katten udelukkende hldes på dette foder i mindst 6 uger… er der en anden kat i huset, så må denne også leve af allergifoderet - alt andet bliver for besværligt ( ihvert fald i min verden). efter 6 - 8 uger giver man igen katten lidt af det sædvanlige foder og reagerer den, er man ikke i tvivl om at den desværre lider af foderallergi…

Som sagt findes der deciderede allergifodertyper… mange har dog også gode erfaringer med at give allergikatten fodermærker som ikke indeholder de kødproteiner, som katten reagerrer på… Fx James Wellbeloved med lam…
Jeg skal gerne indrømme, at priserne på den slags foder her i DK er temmelig pebrede… men rigtig meget kan bestilles on-line i England til ganske fornuftige priser…

Hvis I begynder at holde katten på ET fodermærke, kan det også være med til at stabilisere maven…
Jeg går ud fra at der er taget afføringsprøve, så I har kunne udelukke fx parasitter som Giardia og Trichomonas Foetus eller evt infektioner?

Fr mig lyder det simpelthen som om I ikke har været konsekvente og taget dyrlægens ord alvorligt!!!
Med foderallergi er der ikke andre behandlingsmuligheder eller for den sags diagnostiseringsmuligheder end at prøve sig forsigtigt frem…

Du kan prøve at henvende dig til Ann R, som også er bruger herinde… hun er nok et af de mennesker, jeg kender, som ved mest om foderallergi hos kat… ofte også langt mere end den gennemsnitlige almindeligt praktiserende dyrlæge![/quote]

Jeg har skam taget dyrlægen alvorlig - de har sagt at kattene skulle fodres hver for sig. Først fodrede jeg den ene på et klatre møbel hvor perseren ikke kommer. Men perseren fandt til sidst ud af at komme derop. Så flyttede jeg den andens foder til en hule med kattelem . Phillip hader katte lemme, så han kom ikke derind…i starten. Så flyttede jeg den andens foder til et andet rum, men også der skete det at han kom ind ved et uheld. I det første par måneder jeg kørte med hans allergi foder spiste han det uden problemer, men nu kan han ikke lide det mere. Det er med ris og lam hans foder og fra Specific - allergy manegement mener jeg det hedder, men har simpelthen ikke råd til at give et foder til 2 katte der koster 200kr/kg. Men har fundet frem til det der James wellbeloved foder, og vil prøve at bestille det.

Dvs. at han KUN får det her vådfoder? http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=7147
Eller også andet?

Nej han får tørkost - han kan ikke tåle våd kost. Og han får kun det.

Dette her: http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=10214

Kan så se at det ikke er lam men laks der er i

Okay, jeg syntes bare du skrev, at det var med lam og ris. Men det der er jo lavet af (hydroliseret) fisk og svinefedt.

Ja det mente jeg også, men det må have været et andet foder.

herhjemme har jeg en allergikat, som IKKE tåler selv dyrlægens mest allergi-venlige foder… derudover er hun kræsen og sart mave :thumbdown:

Hun spiser James Wellbeloved - udelukkende…
Det er alt mine katte får herhjemme, og det er heldigvis NOGET billigere end selv alm. hills herhjemme:thumbup:
10 kg JW lam holder næsten 3 mdr til to katte :ok: så det er faktisk jævnt billigt:thumbup:

Jeg kan kun anbefale JW lam og JW fisk - det har virkelig gjort underværker for min allergi-pige herhjemme! :ok: det tog hende dog næsten 10 uger før hun vidste synlige tegn på forbedring, men forbedringerne kom tydeligt frem derefter :thumbup:

Super dejlig at høre - rart med håb forude. Har bestilt 2x10 kg JW med lam og ris - så krydser fingre for at det falder i god jord:)

Nogen der har erfaring med http://www.hillspet.dk/products/product.aspx?pid=58&packform=Bag hvis nu JW ikke er det rigtige.

kun den erfaring at ingen af mine gad røre det :tihi:

Ikke personligt. Men der er hydrolyseret kylling i, og jeg har hørt, at en del kyllinge-allergikatte stadig vil reagere på det.

Og… for en sikkerheds skyld… få tjekket kattens afføring. Der kan være en anden årsag end netop allergi problemerne “i den ende” så at sige…

Kattens afføring blev tjekket sidst han var afsted, men der var ikke noget galt med det.

Hvad med orijen med fisk og acana med fisk der er heller ikke kylling i … Så er der heller ikke korn i det.

Disse to mærker kan også fås på zooplus.
Dog ville jeg være varsom med at forsøge med mere end et mærke ad gangen, forsvinder problemet ikke, ved man ikke hvilket mærke der synderen :slight_smile:

Jeg ville også være forsigtig med Orijen, der er altså MANGE forskellige ingredienser i, og som jeg ser det, vil det øge sandsynligheden for, at katten lige reagerer på en af dem? Jeg kender ikke Acana, men det er samme producent, så mon det ikke er det samme?

I øvrigt synes jeg ikke, at det er synd at aflive en kat, der har det som du beskriver problembarnet. Det vil snarere være synd at lade den fortsætte, hvis problemet ikke kan løses. Pøj pøj med den :slight_smile:

mvh. tina

de kan stadig basere nogle af deres tilsætningsstoffer på kyllineproteiner - og har man kyllingeallergiker - så er man lige vidt :thumbdown:

Devouee reagerer herhjemme også på acanas fiskevariant (næsten værre end på alm. kyllingefoder:uha:) - orijen tør jeg personligt ikke prøve…