Allergi kat sk**** overalt

Lyder som om, at du har problemer med mere end een allergisk reaktion?
Min kyllinge/heste-allergiker spiser fint Orijen Fisk. Har ikke prøvet Acana Fisk, men den minder jo meget om og er i hvert i følge deklarationen uden kylling.
Men bortset fra det, så ville jeg heller ikke begynde med nogen som helst af Orijen/Acana-produkter på en kat, der skal udredes for allergi. Men de kan da forsøges, hvis man finder ud af, at katten er allergisk overfor noget andet end indholsstofferne (vær opmærksom på, at Grasslands indeholder æg).

nej ikke nødvendigvis, for f.eks. JW fiske variant spiser hun helt uden problemer :slight_smile:

Men RIGTIG mange foderproducenter tænker ikke på deres tilsætningsstoffer osv. - og mange af de er desværre lavet på smadrede kyllingeproteiner :S

og der er Devouee så blandt de 5% som også reagerer på de kyllingeproteiner, som “burde” være smadret så meget at kattens krop ikke burde reagerer på det…
Devouee gør så… foderet skal bare have kigget på en fugl, så forsvinder pelsen :S

jeg har faktisk kun fundet JW som kan stå ved deres “kun 1 protein kilde” - og så dog… for i alle deres varianter er der omega 3 fra fisk - så der er en lille ussel smule fisk i alle deres varianter for at få omega 3 ind.
men når de siger “ingen kylling” i lam og fiskevarianterne, så mener de det sørme :smiley:

jeg har ikke tænkt mig at skifte foder mere, før JW en dag udgår…(lad aldrig JW stoppe produktionen, så længe jeg har den kræsne allergikat:kryds:)
indtil da fodrer jeg “sikkert” - jeg ved tøsebarnet kan tåle fisk og lam fra JW - så der skiftes med 2. sæk, så der kommer bare lidt variation :tihi:

[quote=PiaB;466331]nej ikke nødvendigvis, for f.eks. JW fiske variant spiser hun helt uden problemer :slight_smile:

Men RIGTIG mange foderproducenter tænker ikke på deres tilsætningsstoffer osv. - og mange af de er desværre lavet på smadrede kyllingeproteiner :S[/quote]

Sært for ja, der burde end ikke være hydroliseret kylling i Orijen/Acana Fisk. Men måske de ikke er så grundige med at holde tingene adskildt på fabrikken :?

Men ja, Orijen Fisk har jeg i hvert fald ikke problemer med. Men nu reagerer min kat også i det hele taget anderledes end din. Hun mister ikke pelsen, men får kløe i ørerne over tid og sår på overlæben ret hurtigt. Men ikke noget der er værre, end at man så bare lige skifter tilbage igen, når der viser sig at være problemer med et fodermiddel.

Jeg synes bare det er trælst, at JW har så lavt kødindhold :confused:

Lige nu kører jeg sådan, at Deena (ikke allergiker, men på skrump) får faktisk slet ikke tørfoder. Hvis noget kikser i foderplanlægningen, så har jeg en lille pose JW Duck Adult, hvorfra jeg lige kaster en håndfuld ud på gulvet (JW har lovet, at den er uden kylling, for Amira spiser selvfølgelig også af det), det er alt hvad hun får tørt.
Amira (allergiker, og ligger nemt til den lige vel slanke side) får tørfoder i en stor kasse, som jeg har lavet hul i, der lige passer til, at hun kan smutte ud. Og der giver jeg altså godt nok JW Lamm Kitten, for med det lidt højere indhold af lammefedt, så har den et lidt højere animalsk indhold. Men der er godt nok et stykke vej op til de 40% protein.

Hvis man ellers er fint glad for foder af typen RC/Hills/Iams, så minder JW selvfølgelig meget om disse - bare allergivenlige og med ris i stedet for hvede.

Det er selvfølgelig værd for mig at tage til eftertanke, hvis du har problemer med Acana Fisk, for så kunne jeg principielt også få det med tiden, selvom det så godt nok er Orijen Fisk, jeg ville bruge. Det var egentlig planen, at næste indkøb skulle være Orijen.

det er jo ikke sikkert din kat reagerer lige så voldsomt/nemt som min :slight_smile:
Har hørt at det kun er 5% af allergikattene, som reagerer på de der smadrede kyllingeproteiner - 5% er ret få katte :tihi:
så du kan jo sagtens være heldig at din ikke vil reagere hvis der er den mindste rest af smadret kyllinge protein i nogle tilsætningsstoffer… :ok:

og ja . JW har et relativt lavt indhold af kød, men trods alt slipper jeg for hveden:tihi: om ris så er bedre, tja… hvem ved…
Men så længe mine katte trives på det, vil jeg i hvert fald ikke eksperimentere mere med det… :kryds:
hvad der sker, den dag, jeg ikke har Devouee mere, ved jeg ikke… tror måske jeg vil gå til slagter og købe noget kød til banden :tihi: og måske forkæle med lidt daggamle kyller :gruble: :ups:

men så længe hun er her - så holder vi os “safe” med JW og lever med ris og lidt mindre kød indhold…
universet drejer sig jo om Devouee herhjemme :ups: -engel

Pia, hvordan ved du, at det er kyllingeprotein (som ikke er deklareret?), der er problemet? Listen over ingredienser i Orijen er jo alenlang, og din kat kan vel godt have en allergi over for endnu en ting?

mvh. tina

[quote=taina;466542]Pia, hvordan ved du, at det er kyllingeprotein (som ikke er deklareret?), der er problemet? Listen over ingredienser i Orijen er jo alenlang, og din kat kan vel godt have en allergi over for endnu en ting?

mvh. tina[/quote]

:S ja det tænker jeg også har hørt flere med fjerkræ allergi der er meget glade ved orijen med fisk :S

[quote=taina;466542]Pia, hvordan ved du, at det er kyllingeprotein (som ikke er deklareret?), der er problemet? Listen over ingredienser i Orijen er jo alenlang, og din kat kan vel godt have en allergi over for endnu en ting?

mvh. tina[/quote]

jeg aner heller ikke om det er kylling i acane osm hun reagerer på…

men jeg har efterhånden prøvet så mange type foder, at jeg har kunne spore mig ind på, at hun reager VOLDSOMT på kylling og alt andet med fjer :thumbdown:
and, gås, you name it…
Selv dyrlægernes fancy allergi-foder med smadrede kyllingeproteiner reagerer hun med at smide pelsen på hele maven…

ren fisk og lam er der indtil videre ikke set reaktioner på på nogen anden fodertype…

men Acana reagerede hun og VOLDSOMT på - præcis som hvis hun var hills kyllinge foder… :S
Derfor tør jeg heller ikke prøve Orijen…
jeg tør generelt ikke prøve andre fodertyper på hende nu, har efterhånden været så mange typer rundt nu, og har fundet noget som hun og de andre trives optimalt på - så hvorfor dog ændre på det… :ok:
Jeg føler ingen trang til at prøve mig mere frem, med den risiko at proppe ting i min hunkat, som hun ikke kan tåle :S hun har haft irritationer og smerte NOK i de 6 år hun har levet indtil nu… jeg har ingen trang til at påføre hende yderligere irritation fordi jeg “lige skal prøve” - når nu hun trives på det foder hun får nu :ok:

[quote=PiaB;466561]jeg tør generelt ikke prøve andre fodertyper på hende nu, har efterhånden været så mange typer rundt nu, og har fundet noget som hun og de andre trives optimalt på - så hvorfor dog ændre på det… :ok:
Jeg føler ingen trang til at prøve mig mere frem, med den risiko at proppe ting i min hunkat, som hun ikke kan tåle :S hun har haft irritationer og smerte NOK i de 6 år hun har levet indtil nu… jeg har ingen trang til at påføre hende yderligere irritation fordi jeg “lige skal prøve” - når nu hun trives på det foder hun får nu :ok:[/quote]

Jeg vil heller ikke opfordre til at fodre med det foder, når man har allergikat, og når du har noget, der virker - hvorfor i alverden så lave det om??? :slight_smile: Det undrer mig bare, at firmaet bag Orijen og Acana skulle “gemme” kyllingeproteiner i deres foder… jeg har ikke indtryk af, at det er dårligt foder.

Jeg tænker på, når du siger, at det er alt med fjer - er der ikke æg i Acana? Kunne det tænkes, at det var det, din kat reagerede på? Æg er så vidt jeg husker, en af de ting, som katte er ret tilbøjelige til at blive allergiske over for (?)

mvh. tina

[quote=taina;466568]
Jeg tænker på, når du siger, at det er alt med fjer - er der ikke æg i Acana? Kunne det tænkes, at det var det, din kat reagerede på? Æg er så vidt jeg husker, en af de ting, som katte er ret tilbøjelige til at blive allergiske over for (?)

mvh. tina[/quote]
nu du siger det :gruble:
der er nemlig ikke æg i JW - så det kan måske godt være æggene hun har reageret på i Acana :gruble:

Der ser altså ikke ud til at være æg i Acana fiskevarianten.
Men jeg har selv været snydt af, at der er æg i Acana Grasslands.

Apropos hydrolyserede proteiner… så synes jeg faktisk det er lidt skræmmende, at de på DR1 lige nu netop har hydrolyseret hvede oppe som et uha-farligt-og-allergifremkaldende element i fødevarer, som SKAL deklareres, men som ikke altid er det… Hrm… hvor godt er et så i virkeligheden med hydrolyseret kylling i vores kattefoder?

[quote=PiaB;466570]nu du siger det :gruble:
der er nemlig ikke æg i JW - så det kan måske godt være æggene hun har reageret på i Acana :gruble:[/quote]
Hvis det er kylling allergi - ret sandsynligt. Kylling og hønseæg er ret - beslægtet :wink:

Overhovedet ikke godt, efter min mening :thumbdown: Det gør det i hvertfald sværere at ha’ en allergikat, for de deklarerer jo tit ikke hvilken slags protein der er i foderet i hydrolyseret form :argh:

Jeg har haft en kylling-allergiker, der reagerede på hydrolyseret kylling/fjerkræ

Og jeg har nu en (bl.a.) mælkeprotein-allergiker, der reagerer på hydrolyseret mælkeprotein (og oksekød)

Det er to ud af to… så hvor ualmindeligt kan det være?

[quote=Ann R;466952]Husregler: Al gang foregår i løb. Alt løb foregår i sprint. Sprint foregår på væggene. Bøger og andre papirvarer nedlægges og bidmærkes uden nåde… /quote]

Undskyld, helt OT - men jeg kunne simpelt hen ikke lade være med at grine højt, da jeg læste dette. Hvor rigtigt - her er det dog ikke bøger og papir, der nedlægges, men alle mine yndlings-gamle-hyggelige lamper… :rock:

mvh. tina

Undskyld, helt OT - men jeg kunne simpelt hen ikke lade være med at grine højt, da jeg læste dette. Hvor rigtigt - her er det dog ikke bøger og papir, der nedlægges, men alle mine yndlings-gamle-hyggelige lamper… :rock:

mvh. tina[/quote]
Jah…
Det er Tullens husregler :regler: Andre kan jo ha’ nogle andre…
Hun tilføjer at der er mest udfordring i indbundne bøger - og så er det sjovt at makulere lønsedler og andre vigtige ting :cool:

hvad med at få lagt et barf foderprogram :):lys-ide:[SIZE=5]
[/SIZE]

[quote=tzari;467085]hvad med at få lagt et barf foderprogram :):lys-ide:[SIZE=5]
[/SIZE][/quote]
Undskyld - men hvis problemet er allergi overfor et bestemt animalsk protein, så er det helt ligemeget om proteinet er råt, kogt, stegt, bagt eller findelt. Desværre.
Løsningen er stadig at identificere netop det protein der gør skade - og undgå det helt fremover :ok:

[quote=tzari;467085]hvad med at få lagt et barf foderprogram :):lys-ide:[SIZE=5]
[/SIZE][/quote]

Selv hvis jeg ville barfe, så kræver også at kræet VIL spise barf… :tihi:

det gør det jo ikke nemmere når allergikræet er kræsen og VIL have hendes tørkost :rock:
jeg har i de 3½ år jeg har haft hende ikke fået hende til at spise andet råt end rejer og krabbekød - og på en god dag spiste hun lidt torsk…
alt andet NÆGTER hun at røre :doh:
Samtidig kræver damen jo at der er mad i skålen - går den først RIGTIG tom i over en time, så går kræet jo i spisestop :argh: og når hun så efter 1½ døgn stadig ikke har rørt en lækker reje, ja så finder man altså tørfoderet frem igen…

så godaw og farvel til barf…

næææ jeg glæder mig over at JW har gjort det “nemt” ved at lave et foder som allergikatte kan tåle… det er også billigere og nemmere end alt det andet “pjat” :ok:

Sikke mange svar der er kommet:thumbup: Jeg regner med at få JW med lam og ris ind af døren any time nu:kryds: Og så kan jeg sige at han ikke har besørget ved siden af kattebakken siden igår…har prøvet mig frem med at flytte på kattebakken, og nu står den åbenbart som HAN synes den skal:ups: Siden mit første indlæg har begge katte været på det samme foder (han allergi foder selvfølgelig) så nu får han i hvertfald ikke noget utilsigtet indenbors. Heldigvis er han ikke den store jæger, så har rimelig styr på hans kost:)

Jeg tror altså ikke på katten er allergisk overfor ALT animalsk protein. Det er et rovdyr :S Ved barf har du netop en masse forskellige protein kilder at vælge imellem. I mit barf program har jeg pt hjort,rensdyr,kanin,ko,kalkun, fjerkræmix og gnaver. Har også mulighed for gris,lam og hestekød. Så det er jo en effektiv måde at undgå fjerkræ som lyder som om er det de fleste allergi katte reagere uheldigt på. Fik at vide man skal have mindst 3 protein kilder. Udfra dette udvalg er det jo ret let at komme op på 3 selvom en del bliver valgt fra.

Alle mine katte spiser faktisk barf 6 ud af 7 dage nu. De er 6 år og 4 år og startede for ½ års tid siden med at lære dem at spise barf. Hvor der er vilje er der for der for det meste vej. Jeg mixede kød med vådkost i en blender, eller kød med tørfoder og kom æggeblommer,fiskeolie og lign guf i mixet. startede med meget lidt kød og øgede langsom mængden så det i starten smagte som alm vådkost/opblødt tørfoder med et eller andet. Det virkede fint herhjemme og Fjummer er også kræsen og bange for nyt mad :slight_smile: Men spiser din slet ikke vådkost er den jo svær :frowning:

[quote=tzari;467583]Jeg tror altså ikke på katten er allergisk overfor ALT animalsk protein. Det er et rovdyr :S Ved barf har du netop en masse forskellige protein kilder at vælge imellem. I mit barf program har jeg pt hjort,rensdyr,kanin,ko,kalkun, fjerkræmix og gnaver. Har også mulighed for gris,lam og hestekød. Så det er jo en effektiv måde at undgå fjerkræ som lyder som om er det de fleste allergi katte reagere uheldigt på. Fik at vide man skal have mindst 3 protein kilder. Udfra dette udvalg er det jo ret let at komme op på 3 selvom en del bliver valgt fra.
[/quote]
Aha - jamen det er rigtigt. Jeg tror heller ikke på at katten ikke kan tåle noget kød. Men at det du nævner kan virke, det er så ikke fordi maden er rå. Det er fordi der er meget få og kontrollerede proteinkilder. Du kan gøre præcis det samme med tilberedt foder.
3 proteinkilder på en gang ville jeg så aldrig starte med til en allergiker. Et protein, og kun et af gangen. Det er den eneste måde man kan udrede præcis, hvad problemet er. Jeg tror heller ikke katte nødvendigvis skal ha’ 3 slags animalsk protein. Det har jeg aldrig hørt før :gruble: I naturen lever de af mus og mus og flere mus - hvis ellers der er nok af dem. :slight_smile:

Undersøgelser har vist at der oftest er problemer hos katte pga enten mælkeprodukter, æg, fisk, oksekød, kylling, lam eller hvede. Eller en kombination af flere ting… ::thumbdown: (Skæver til Greven, der er hyperallergisk for 4 af disse ting…)