Allergi kat sk**** overalt

Av det var ikke godt nyt. Har selv haft en colitis/IBS/allergi kat og ved hvor frustrerende det er. Jeg har selv tit tænkt over om jeg egentlig var dyreplager, da jeg prøvede alt hvad dyrelægen anbefalede, og resultatetet altid endte med en kat der skammede sig over sin blodige/slimede/smertefulde afføring, dog uden at hudallergi var involveret (dog kradsede hans ører meget). Binyrebark kurene hjalp altid kun kortvarigt.

Dette var så for 10 år siden, så alle disse fancy foddertyper fandtes ikke, men dyrelægens allergifodder gjorde intet godt (virkede måske lidt forbedrene i nogle få dage). Til sidst meldte jeg til en amerikansk colitis katte gruppe hvor barf blev nævnt. Prøvede så at fodre ham med rå kylling, og indenfor 48 timer var al afføring på kattebakken og næsten korrekt form. Blev den gang skældt ud af alle, bortset fra opdrætter, som hørte om min hjemmestrikkede kur, for jeg brød jo enhver af deres gængs regler. Et par måneder senere begyndte jeg at introducere lidt tørfodder med højt kødindhold og kombineret med kylling i rå form (og andet råt kød) gik denne kombination rigtig godt og han blev da en 16år.

Hvorfor bliver katte allergiske, kød er jo deres naturlige fødevalg? Min tanke er lidt at vi måske fodrer for ensidigt, og at man måske bør variere noget mere. Havde mine på slankekost i alt for mange år og tror måske det var det som provokerede IBS symptomerne, men hvad siger videnskaben, og gerne en videnskab som ikke er sponsoreret af de store fodderproducenter.

Jeg har tit mistanke om at kød ikke bare er kød og at der i tilberedningen sker ting som gør at kattene reagerer på en type protein. Men som sagt så læste jeg mest om emnet for 10 år siden, og da vidste man ikke ret meget. Nu bliver man næsten overvældet over valg mulighederne og de mange holdninger, men synets nu stadig ikke det virker somom den almindelige dyrlæge ved ret meget om katteernæring og hvis de gør så handler det tit om at anbefale deres eget tørfodder, som tit indeholder ikke ret meget kød.

Syntes du skal til at overveje hvor langt du vil gå. Vi fik 8-9 gode år yderligere på vores IBS kat, som ellers havde blodtal der viste at han var ved at stå af, men ærlig talt så føler jeg tit at jeg gik for langt og at jeg var egoistisk. Hudallergien er den også tilbage, for det må være ulideligt, og er der egentlig noget som har hjulpet. Tror du skal sætte dig ned og tænke det lidt igennem. Vi kan komme med mange velmenende råd, men du skal træffe valget og er den som bedst kender din kat og kan vurdere hvor langt du bør gå, du skal bare lytte mere til dig selv. Jeg lyttede alt for meget til andre og var ærlig talt lige ved at miste kæresten i forløbet, for det er ikke sjovt. Lyt til andre og lyt så til dig selv og dine nærmeste. Nogle gange er mange slået lidt ned af hvad der bagefter set bare er et lille tilbage skridt, og så skal man lige trækkevejret lidt før man tager en endelig beslutning. Skriv evt dine tanker ned, både omkring kattens livskvalitet og hvad du syntes virker/ikke virker… sov på det. Du

Beklager meget, jeg føler virkelig med dig og har lyst til bare at kunne svinge den magiske tryllestav for dig, men vil meget gerne høre hvordan historien ender.