Jeg er som før nævnt helt ny herinde, og jeg er derfor fuld af spørgsmål :-). Hjemme hos os har vi nu tre dejlige misser på hh. 3/4 år, 1/2 år og 3 mdr. Vi fodrer dem med tørkost (som de har stående altid og selv kan spise af) og vådkost 2-3 gange om dagen i mindre portioner. Al denne kost er varierede udgaver (kylling, fisk, and osv.) af Fit´n Fun. Vi køber godbidder med ekstra vitaminer og de går også selv ud og fanger mad (særligt regnorme pt…) og de får også kattemælk. Herudover benytter vi os af at dyrlægen har gratis tørkostprøver fra Hills, som vi tager af når vi alligevel er der, så det får de blandet i tørkosten af og til. Synes I, det lyder som okay kost, selvom det er det billige? Vi har simpelthen ikke råd til kun at fodre med Hills ![]()
Her er det solsorten der eeeeelsker regnorm ![]()
Du kan købe Hill’s, Royal Canin og andre gode produkter, både vådt og tørt her… www.zooplus.de www.zooplus.co.uk www.medicanimal.com
til det halve af, hvad dyrlæger tager. Den danske side af zooplus er alt for dyr !
Hvilket tørfoder bruger du?
du kan som Berit siger få kvalitetsfoder til det halve af prisen i udlandet online… ![]()
men ud over det - så den måde i fodrer på er rigtig god… varieret og med fokus på vådmad… og med fri tørkost - det er den helt rigtige måde…
og jeg vil tro i har råd til det hvis i køber det i udlandet for det får de danske priser til at blegne ![]()
Tak for råd, jeg vil tage et kig på det! Jeg bruger Fit´nFun som tørkost også. Drengene elsker det, men jeg er nervøs for det ikke er godt nok fordi det er billigt…
det holder dem fint i live og det er ok, men det er langt fra samme kvalitet som de andre mærker… gå efter RC Hills, FP21, Iams, Sanabelle eller et af de andre højkvalitetsmærker - så går du ikke galt i byen og du vil opdage at misserne spiser betragtelig mindre fordi de får det de skal bruge rent næringsmæssigt ![]()
Vi giver 50 kr. for 5 kg tørkost nu og 4,50 kr. pr. dåse vådkost nu. Det er så varierede smagsvarianter. Er det ikke ret dyrt at på det leveret fra udlandet?
jeg giver omkring 1100 inkl frag for 4*10 kg af absolut højkvalitet fra typisk england… det er lidt mere end i gir men vil tro katten vil reducere indtaget med omkring 1/3 eller deromkring - det er lidt svært at sige præcist men i hvert fald en reducering ![]()
der fåes også billigere mærker end dem jeg køber - for mine får en blanding jeg er meget glad for… jeg indkøber tørkost 4 gange om året og har 7 katte… så det er i alt 400 pr måned for 7 katte
og dermed omkring 60 kr pr kat pr måned…
så det kommer an på hvor meget tørkost jeres får…
jeg bruger selv LUX fra aldi til 5,5 kr dåsen så det er også det bedste af det billige… ![]()
Hvis du på medicanimal.com køber for mere end 129 £ er det fragtfrit.
Desværre sender zooplus ikke fragtfrit til DK længere…mener fragten er 6.90 € på den tyske side…og det er jo ikke meget. ![]()
I kan altid gå ind og kigge på tørstofanalyserne mht. protein og fedt
Det kan give jer en idé om hvor godt/skidt foderet er. Her snakker jeg mest tørfoder.
Mht. vådfoder er det altid godt at købe noget der ikke indeholder alt for meget korn eller sukker, helst intet. Er fuldstændig med de andre om at LUX er godt og billigt ![]()
Jeg har lige regnet efter og på 5 dyr hunde/katte bruger jeg faktisk også 60kr/per dyr/per mdr. i indkøb og hertil kommer så det løse. Men al basic som grus og tørkost købes på nettet. pt går jeg også og overvejer om der skal købes råt på nettet fra Tyskland - kan sparre lidt på det også.
Jeg handler hos zooplus.de ca. 3 gange årligt for stor indkøb
Tak ![]()
Mener du tørstofanalyser? Eller de analyser af tørfoderet, som fx findes på zooplus? For det er vist ikke tørstofanalyser. Hvilket nok heller ikke er så vigtigt ift. tørfoder, hvor væskeindholdet er begrænset.
Men som en tommelfingerregel skal foderet gerne have et højt indhold af animalsk protein, dvs. meget kød, (30% eller mere) og et pænt indhold af fedt (20%). Ingen korn (herunder også ris og majs) og ingen sukker. Katte er kødædere og er ikke skabt til at omsætte og udnytte vegetabilsk føde.
Så kig efter kød, korn og sukker på indholdsfortegnelserne. Masser af det første, intet eller kun lidt af det næste og absolut intet af det sidste.
[QUOTE=galath;1145394]Mener du tørstofanalyser? Eller de analyser af tørfoderet, som fx findes på zooplus? For det er vist ikke tørstofanalyser. Hvilket nok heller ikke er så vigtigt ift. tørfoder, hvor væskeindholdet er begrænset.
Men som en tommelfingerregel skal foderet gerne have et højt indhold af animalsk protein, dvs. meget kød, (30% eller mere) og et pænt indhold af fedt (20%). Ingen korn (herunder også ris og majs) og ingen sukker. Katte er kødædere og er ikke skabt til at omsætte og udnytte vegetabilsk føde.
Så kig efter kød, korn og sukker på indholdsfortegnelserne. Masser af det første, intet eller kun lidt af det næste og absolut intet af det sidste.[/QUOTE]
Ja, jeg mener tørstofanalyser (på zooplus kalder de det analytiske bestanddele). Det fortæller dig helt præcist fx. hvor meget protein der er i et foder når man har fjernet vandet og det er det der er det vigtige. Så når producenten af et foder skriver bag på at der 30 % kød i, så skal du hen og kigge på de analytiske bestanddele for at se om protein-indholdet er det du gerne vil have - for mit vedkommende køber jeg ikke noget som helst foder til mine som indeholder under 30 % protein i tørstofanalysen og jeg vil også rigtig gerne have fedtindholdet op. De oplysninger får du kun ved at kigge på tørstofanalysen = analytiske bestanddele og ikke ved at kigge på ingredienslisten. Ingredienslisten fortæller som oftest kun hvad der er mest af i - så det der står først på listen er der mest af osv.
Nu vi er i gang, så skal man også huske på at kartofler her også kan sidestilles med korn, da de er proppet med stivelse og det laves om til sukker i katten. Den eneste fordel ved kartofter fx frem for ris er at der er mindre energi i 100 g kartofler sammenlignet med 100 g ris. Så hvis det er fordi man vil undgå sukker så skal man også undgå kartofler… men ofte kan det være svært i praksis da mange af disse kulhydratindholdige stoffer er med for at binde foderet sammen
Altså - jeg ved godt, hvad en tørstofanalyse er
Men er du sikker på, det er tørstofanalyser, man får på zooplus? Hvis analysen viser, hvor mange procent der er af de forskellige dele, efter at væsken er trukket fra, hvorfor så nævne væsken som en del af de analytiske bestanddele? Som her i et tilfældigt tørfoder:
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/acana/125169
I en tørstofanalyse vil jeg mene, at proteinindholdet i ovennævnte foder faktisk ligger på ca. 39 %.
Når det er sagt, så er de tal, jeg har skrevet som tommelfingerregel, baseret på det, som zooplus kalder analytiske bestanddele, og jeg tænker også, det er dem, vi normalt forholder os til i vores diskussioner.
[QUOTE=galath;1145711]Altså - jeg ved godt, hvad en tørstofanalyse er
Men er du sikker på, det er tørstofanalyser, man får på zooplus? Hvis analysen viser, hvor mange procent der er af de forskellige dele, efter at væsken er trukket fra, hvorfor så nævne væsken som en del af de analytiske bestanddele? Som her i et tilfældigt tørfoder:
I en tørstofanalyse vil jeg mene, at proteinindholdet i ovennævnte foder faktisk ligger på ca. 39 %.
Når det er sagt, så er de tal, jeg har skrevet som tommelfingerregel, baseret på det, som zooplus kalder analytiske bestanddele, og jeg tænker også, det er dem, vi normalt forholder os til i vores diskussioner.[/QUOTE]
Ja, jeg er sikker på at det er en tørstofanalyse - ellers skriver de ikke “råprotein, råfedt, råfibre og råaske”.
Jeg kan slet ikke se hvor du får 39 % fra?
Sanabelle er noget af det billigste “ordentlige” tørfoder
Du kan se det her:
10 kg adult foder koster 36 euro - det er ca. 270,- for 10 kg godt foder.
Og det er LANGT bedre end Fit+Fun fra Maxizoo (som ikke i mine øjne burde klassificeres som fuldfoder til kat) ![]()
Bedre foder spiser de som regel også lidt mindre af, fordi de udnytter foderet bedre og der er mindre som bare kører lige igennem dem ![]()
kattemælken synes jeg i skal spare pengene på - det er ikke nødvendigt
spar pengene og lig dem i noget bedre tørfoder ![]()
I er rigtig godt på vej med vådfoderet!
(bare hold det sukkerfrit - f.eks,. LUX i aldi er perfekt til 5,50 for 400g)
Min mor plejede at købe Hills K/D hos dyrlægen, i 5 kg’s poser. (Nyrediæt)
Det kostede i omegnen af 560 kr.
Via zooplus.de blev prisen for samme 5kg’s pose tørfoder + fragt til døren kun 390 kr.
Der er en grund til at vi sværger til at købe det meste mad i udlandet. ![]()
I stedet for kattemælk kan jeg anbefale Arla’s laktosefrie minimælk. Den koster ca. 15,- literen, kan købes i supermarkedet, og er - ligesom ‘kattemælken’ - fri for laktose. Mine to drenge drikker ½-1 liter af den om ugen. Jeg ser på det som en ‘godbid’ og de får den tit lige inden jeg går i seng/på arbejde, så der er tanket ekstra op på væske i de timer hvor de spiser tørfoder (de får vådfoder 2-3 gange om dagen).
Lux fra Aldi, hvor længe kan det holde sig når det er åbnet? tvivler på mine 2 kan spise 400 gram per dag
mine tygger sig nogenlunde igennem en dåse om dagen - også da de var to
men det klarer også nemt en nat i køleskabet ![]()