Alsidig vurdering - og rette partner - har du et bud?

Hanne, jeg vil glæde mig rigtig meget til at se ham IRL i Koldning samt hans barn. Whiskey er jo virkelig gudesmuk - og så må vi også lige have os en snak, og du kan jo så samtidig kigge missebarnet ud :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=PiaR;449252]Åh YES - det er hun!
Hun kan jo spørge om I skal være kærester når det bliver tid til Middelfart :yah:[/quote]

Missebarnet er endnu ikke tilmeldt i Middelfart, men håber det lykkes at klemme det ind mellem HD eksamner :slight_smile:

Selvom nogle påstår, at man ikke kan bruge showbedømmelser til ret meget, så tror jeg nu på at der må være lidt hold i den vurdering man får af sin kat - altså rent phenotypisk :slight_smile:

Og ja, så er der jo også det sociale element, som man bestemt heller ikke skal kimse af og noget som jeg gerne vil være en del af :slight_smile:

Knus Gitte

Gitte - Kan du ikke enten skrive fænotypisk eller phenotypisk :slight_smile: Bliver så forvirret af det der halvt engelsk, halvt dansk… -tihi sorry!

Og jo, man kan da bestemt bruge det til noget, især når man har fået tilstrækkeligt mange til at vurdere om dommeren kan sit kram eller om det er noget vrøvl :slight_smile: Og nogen gange får man øjnene op for noget, eller bare bekræftet hvad man selv har tænkt :slight_smile:

[quote=Eife;449341]Gitte - Kan du ikke enten skrive fænotypisk eller phenotypisk :slight_smile: Bliver så forvirret af det der halvt engelsk, halvt dansk… -tihi sorry!

[/quote]

Beklager, at jeg blander det danske og det engelske - det kommer desværre, når man dagligt kommunikerer en hel del på engelsk :slight_smile:

Det kan sku ikke være meningen at man ikke kan få sit indlæg bragt fordi man ikke kan knalde det af på 3 min.

Jo jeg er pissesur nu.

[quote=Babette;449378]Det kan sku ikke være meningen at man ikke kan få sit indlæg bragt fordi man ikke kan knalde det af på 3 min.

Jo jeg er pissesur nu.[/quote]

Øhhh - ikke forstået? Er du ikke sød at uddybe - evt. via PB :slight_smile:

Knus Gitte

Hvis man er for læge om at rere sit indlæg bliver man bedt om at logge ind igen og indlægget er pist væ. Jeg har lige brugt i hvert fal en halv time hvis ike mere på at svare og nu an jeg bruge en til.

Det har jeg aldrig været ude for :?
Det lyder da godt nok træls - der må være et el. andet galt.

Sikken da noget ØV! Det har jeg også prøvet, og derfor tager jeg altid lige en kopi af det jeg har skrevet inden jeg trykker på send knappen.

Knus Gitte

[quote=GSA;449395]Sikken da noget ØV! Det har jeg også prøvet, og derfor tager jeg altid lige en kopi af det jeg har skrevet inden jeg trykker på send knappen.

Knus Gitte[/quote]

Ja det sal man jo huske men man unne jo ogs¨å krere det her forum så det ie behøves.

Krista - havd sker der lige for dit tastatur :høhø:
Det er da en dejlig formiddags-udfordring at læse, det du skriver :klapper:

Sorry ved godt du er irriteret.

Babette jeg håber du giver dig tiden til at genskrive dit indlæg, som forsvandt :slight_smile:

K har været faldet af så hvis det skal gå hurtigt kommer k-et ikke med.

ja men det kan jo så godt tage et par dage eller så det var derfor jeg blev så arrig.

Lad det nu ikke ødelægge din dag :slight_smile:

Venter gerne tålmodigt :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=Babette;449459]K har været faldet af så hvis det skal gå hurtigt kommer k-et ikke med.
:klapper: hvor sjovt - men sikkert ret irriterende for dig.
[/quote]

Jeg venter også gerne, og spændt, på dit indlæg … med el. uden k’er :slight_smile:

Nå men så prøver jeg igen. Skrive det samme igen formår jeg ikke. Så det må blive en revideret udgave. Da kun jeg kendte den første er det jo egentlig også ret ligegyldigt.

At finde en han til andre ville jeg aldrig give mig af med. Det kan da være svært nok at finde en til mig selv. Opstår der problemer af den ene eller anden art ville jeg aldrig tilgive mig selv og hvilket omdømme ville jeg så ikke få hvis jeg uforvarent kom til at vejlede helt hen i vejret. Men jeg vil med største fornøgelse hjælpe med at klæde dig på så du selv kan træffe det valg.

Alle Norske med stamtavle har en stamtavle som er ok. Det handler jo så om at finde den (de) hankatte som passer til den aktuelle hun og som bringer ens avl i den retning man gerne vil. 2 forskellige hunkatte kan godt have brug for 2 forskellige hankatte for at få afkom der er som man gerne vil have dem.

Her i mit opdræt har jeg set hvor forsellige killinger fra samme hun kan falde ud efter 2 forskellige hankatte.

Dusty og Sandra er forældre til Støvede Lasse som jeg beholdt til avl.

Ronja har fået killinger med både Dusty og Lasse. Lasses var langt de bedste. Hvordan kan det gå til. Sandra er helt klart den dårligste af Lasses forældre? Det kan det jo fordi gener kombineres i den enelte kat så hver kat er unik. Det kan det fordi der i Sandras stamtavle er nogle ganske brugbare gener blot de bliver ombineret på den rette måde.
Så også hvor forskellige de kunne blive efter Hermes (Sandras far) og Dusty med Thea.

Jeg har nu set ca. 30 killinger med samme stamtavle i de 34 er der ingen som f.eks Hera og ingen med Bully´s farve. De fleste gener som de 2 forældre har i spil har jeg set før og vidste derfor fra dag et at Hera var noget helt spicielt og at Aurora ville udvile sig til en flot NFO men anderledes end Hera og at Bølle Bob vil blive en stor kraftig han. Derfor ved jeg også at den han jeg har gående absolut ikke dur til Hera. En hun på 6kg parret med en han der er mindre dur ikke.
Altså dur det ikke engang at se på de afkom en given hankat har fået. Ingen ved hvordan de bliver med din.

Vil jeg anbefale dig min. Ja hvis du vil arbejde henimod at bevare en god bredde på hovedet og et flot hvælvet hoved fra øjne og op. Det mener jeg vi har givet i pant for at få en domonerende og lang profil. (Læg mærke til at netop det bliver bemærket at din hun har ex hovedfacon og pande). Ja hvis du ønsker en lige profil uden at profilen dominerer helhedsintrykket at katten. (vil sætte nogle billeder in senere som esempler på det her). Du må tage stilling til om du vil øge den profillængde vi har arbejdet os frem til eller du vil modarbejde dette.
Dusty er kortere end Lasse. Du må tage stilling til om du vil arbejde mod længere katte eller modarbejde dette. Se først på hunkatten inden du vælger han.
Vil du have en NFO med en smuk olieret overpels (som ikke skal vaseks inden udstilling) kan du roligt vælge Lasse.

Tufserne har de men ikke i metermål.

Skal ørene på en NFO se ud som om de har hængt til tørre i dem? Også et avlsmål du må afgøre hvad vej du vil med inden du vælger hankat. Faundationkattene havde bestemt ikke flyveøre.

Hvilken slutvægt ønsker du på dine killinger? 3-4kg på hunkattene 5-6g for hankattene eller 5-6kg for hunkattene og 6-8kg for hankattene. Det må du også aflare med dig selv. Personligt mener jeg at vi har nået max størrelsen ellers bliver der 3 størrelser mini midi og maxi hvilket jeg finder er stært uheldigt i en race hvor afkom bør være nogenlunde ens.

Mine 2 sidste hankattes varemærke har været et super godt temerament. Kælne og storspindende og utrolig udstillingsegnede. Det er bestemt også et punkt du bør overveje nøje hvad du vil med.

Nu må det være nok for denne gang.

Athenes lige dominerende profil og Inas lige og ikke dominerende. Er lidt i tvivl om andre kan se på dette billede. Jeg kender jo begge katte godt.

Ny type

Gammel type profil.

Ørenes størrelse.


Støvede Lasse


Athenes

Athene er ikke voksen på det sidste billede men alligevel ses det tydeligt hvor smal hun er i forhold til Lasse. Hankattene skal være bredere men kan uden besvær finde hankatte med hendes type men skal lede meget længe for at finde Lasses.