Alsidig vurdering - og rette partner - har du et bud?

Sidelinien skal være uden brud. Der må du også ind og forholde dig til hvad du vil. Heras er lige Auroras ikke. Ses tydeligt når killingerne er nyfødte.
En stærk hage. En svag hage. En midt i mellemhage.

Grove genstammer. Sådan her: Sackary er sååå flot blot han vejede 1½-2 kg mere end han gør. Det grove har vi givet køb på for at få en længere og større kat. Vælg en grov stor kat. (med et goft bredt hoved Som Dusty her).

Ørene skal være spidse og ende i tufser. Som jeg skrev ovenfor så har vi arbejdet mod at ørene skal være store.

Sacary viser den store flotte krave som vi ønsker. Ja flot er den men gud hvor ville det være flot også at have den om sommeren. Underulden forsvinder men det behøver kraven ikke. Søg en han som i juli måned ser sådan her ud.

Hviken farve variant vil du så arbejde med. Det er jo ligemeget. Måske men idag er sølvkatte åh så almindelige. Med hvid stort set forekommende hos alle opdrættere. En ensfarvet er en sjældenhed og en sort mareltabby/blotchedtabby er næsten ikke til at finde. De nye farver som vi også har diskuteret herinde. Er det noget du vil have med? Jeg vil ikke og skal jeg vil jeg selv bestemme det. Altså vælger jeg en han som er testet fri for amber genet. Tickettabby og shadede sølvatte er sjælne. Er det noget du vil gå efter. Non agouti kontra aguti - hvad ønsker du.

Så er der jo hele sygdomssiden. Den må man jo også se på.

Sal din han være gennemtestet? Det må du også forholde dig til inden du vælger.

Skal din han være udstillet og have opnået den største titeler man kan nå eller skal den blot have de rette kvaliteter? Hvad er vigtigst for dig.

Vil du have fuld råderet over dine killinger eller skal hankattens ejer bestemme hvor mange du må sælge til avl i ind og udland?

Hold da helt op Babette - nu forstår jeg virkelig godt du blev sur, da det glippede med at poste det lange ndlæg første gang.:slight_smile:

Tusind tak dine super indlæg og gode billeder, der illustrerer de mange tanker jeg bør gøre mig :kryds:

Knus Gitte

Lige en lille kommenatar til noget, som Babette skrev i et indlæg længere oppe omkring at afkom selvfølgelig bliver forskelligt med din hunkat fremfor med andres hunkatte …

Det er naturligvis korrekt, men der er visse træk, der videregives til afkommet i større eller mindre grad fra de enkelte katte - altså nogle mere dominerende træk (ikke nødvendigvis dominante gener!) - og det er selvfølgelig smart at kigge på hankattens afkom, da en hankat ofte har langt flere afkom end hunkattene.

Jeg kan tage mit eget aby-opdræt som eksempel … min første aby-hun havde for højtsiddende ører, så jeg kiggede efter en hankat, som bl.a. havde lavtsiddende ører og hvis afkom havde tilsvarende god ørestilling. Jeg valgte en han med meget lavtsiddende ører, som var kendt for at give det videre - og missionen lykkedes, min første generation aby’er havde væsentligt bedre ører end min første hunkat. I anden generation fik jeg dem endnu bedre ved igen at vælge en hankat, som havde givet afkom med gode ører.

Men når det så er sagt, så skal det også siges, at der er 1000-vis af andre ting, som man ikke kan styre - men enkelte egenskaber kan man godt gå målrettet efter :slight_smile:

Jeg bør slet ikke gøre det, men så går jeg alligevel ind og kigger og ser ham og ALTSÅ!

Sikke dog en kat! Jeg har noget med sort/hvide dyr, som jeg ikke kan stå for. Nu tænker jeg på din kat resten af dagen:-)

http://www.hc-lindvig.dk/Whiskey.html

Og jesus altså http://www.hc-lindvig.dk/Cashmere.html
Det er jo en mini-Whiskey. Nu går jeg ud fra den side, for den er farlig!

:slight_smile:

Undskyld spam - jeg blev forelsket og så gør man tossede ting:-)

[quote=lenschow;451390]Og jesus altså http://www.hc-lindvig.dk/Cashmere.html
Det er jo en mini-Whiskey. Nu går jeg ud fra den side, for den er farlig!

:slight_smile:

Undskyld spam - jeg blev forelsket og så gør man tossede ting:-)[/quote]

[quote=lenschow;451387]Jeg bør slet ikke gøre det, men så går jeg alligevel ind og kigger og ser ham og ALTSÅ!

Sikke dog en kat! Jeg har noget med sort/hvide dyr, som jeg ikke kan stå for. Nu tænker jeg på din kat resten af dagen:-)

http://www.hc-lindvig.dk/Whiskey.html[/quote]

Ihhhh hvor er du sød :smiley:
Jeg har også noget med sort/hvide katte (psst. det ses vist også på vores flok)
Der er bare et eller andet med de kontraster, som jeg finder rigtig smukt.

Cashmere er en mini Whiskey = en lille hot shot :klapper:
Han er så kær. Både vildt fræk og meeeeget kælen.
Han snor sig altid rundt om mine ben, når jeg sidder ved computeren …
ja når man taler om solen så … synes noget kilder ved mine fødder - og dér er han jo - Cashmere :D:D
Den der køber ham får altså en meeeeeget kælen kat
Har ikke tid til at skrive mere, for nu skal vi nusse :hjerte: Cashmere og jeg.

Lækker som en Kashmir-trøje eller en Kashmir-forsanger:-)