Mig og min Alfred Læste for nyligt en artikel hvor en eller anden “ekspert” mente at forældre ikke bør kysse deres børn på munden fordi ungerne bliver forivrede. Sludder! Herhjemme møsser og krammer vi altså flere gange dagligt
Du er simpelthen en hård mand på alle måder! Sådan at holde os hen i spænding og uvished… Vi vil vide noget, hvad var det for et kræ, hva´, hva´?
d r ferietid…og ham jeg kender er tiværtifald ikk hjemme…
i må nøjes med den her indtil videre…farverne er da tæt på…ka’ det være en hel dynge af høns monstro ?
det er en let holdning at have, når man bor et sted den aldrig ville komme forbi - hverken ulv eller los…
fortalerne for at de store rovdyr skal retur til DK er sjovt nok sjældent dem der skal være nabo med dem! :S
Nu har min far været i Sibirien på reguleringsjagt af los - og helt ærligt, så nej så er det ikke en art vi ønsker at få retur i DK skulle jeg hilse at sige :S
De har GPS sendere på alle kendte los’er i området (hvilket er et kæmpe arbejde, som må koster mængder af penge! :S ) for at holder byerne op ad de områder sikre.
Lossen er nemlig som udgangspunkt sk*de ligeglad med mennesker op til en vis menneskestørrelse og selv voksne skal betakke sig med at komme til at trænge los op i en krog (i dyrets øjne!), hvis ikke man kan forsvare sig med et våben! :S
De har større kløer og tænder end man lige forestiller sig og lossen er et rovdyr som faktisk i mange områder i Sibiren f.eks. som bare tilpasser sig mennesker - og går på jagt i gaderne hvis den fik lov! :S Derfor har de alle GPS på - for enhver los i det område, som kommer inden for en vis radius af byen - de er ikke mere. så længe de holder sig væk fra byen, så er de skam fint “fredet” fra menneskers indgriben. Men da lossen om natten er lige vel modig - så fjerner man dem der kommer nær byerne.
Det er desværre en hård sandhed, men hvis man vil leve med lossen i skovene omkring sig, så skal man også være klar til at tage konsekvensen = dræbte husdyr og usikker tilværelse for små personer efter mørkets frembrud… Lossen spiser NOGET mere end end ulv og er mere mere ukritiske i hvad de får at spise. De er i højere grad opportunister, de griber chancen for mad - al mad! :S
Min far blev temmelig chokeret i sibirien, for alle snakker om sky og tilbagetrukne rovdyr, der er sværere at komme til end ulve, de er bange for mennesker osv osv - sådan er sandhed bare ikke med dem der lever med lossen lige i baghaven i Sibirien - det er en hård og halvfarlig sandhed.
Det er IKKE et dyr jeg ville have løs inden for en vis radius af hvor jeg bor :S
Vi valgte for flere hundrede år siden, at vores land og netværk ikke var egnet til større rovdyr end grævlingen - mener man helt ærligt der er blevet bedre plads i Jylland siden da? :S NEJ er vist det korte svar.
Heldigvis er de få ulve vi har ud af linjer som primært tager krondyr, dem har vi rigeligt af i DK (især fordi reguleringsreglerne slet ikke følger med i antallet af overlevende kronkalve hvert år!), men det betyder også at de er ud af linjer der foretrækker store (150-200 kg stor!) byttedyr. Det er heldigt nok - lige indtil de begynder at interessere sig for indhegnede får - for et gør ONDT på en landmand at komme ud til 4-5 slagtede får hver nat og hvor må det gøre ondt på fårene! :S
og nej man kan ikke hegne ud af alting når det kommer til ulve
i mine øjne hører hverken ulv eller los til i den fri natur i DK, når vores infrastuktur er så tæt i landet - men når det er kbh’ere inde på borgen der bestemmer, så er det dælme en kamp op af bakke… De tror jo ret beset ikke at Jylland er bosat :S men ulve - det lyder godt for turismen - det er jo “spændende”… Så sk*de være med dem der får dem som nabo! :S
du var ikke oppe og tjekke for fodspor?
… medmindre jorden var totalt frosset selvfølgelig, så havde jeg stået der og ledt efter fodspor… store dyr sætter som regel nogle gode spor
Jaja, den er da meget fin, men… vi vil stadig vide hvad det andet var
jo…fandt kun et par områder hvor jorden var skrabt ren for blade, og det kunne være hvad som helst…fandt flere steder hvor råvildt havde ligget …men ingen aftryk, ingen kradsemærker i træer, ingen pelstotter, ingen ofre…intet…og ærgeligt nok var der frost i jorden …en los tager alt den kan få, fra spurv til elg, så du har helt ret…i et forsvarligt indhegnet reservat, OK, men ikke i naturen
[QUOTE=PiaB;1276879]du var ikke oppe og tjekke for fodspor?
… medmindre jorden var totalt frosset selvfølgelig, så havde jeg stået der og ledt efter fodspor… store dyr sætter som regel nogle gode spor :D[/QUOTE]
ja ja…er stædig, gik derop igen …
now…da jeg var der første gang ku’ jeg ikke engang finde træet i baggrunden… (med en knækket gren, der ikke er med, fordi billedet er beskåret)…det er så fordi der er 2 træer der står så tæt at de syner som 1, den samlede diameter på dem set forfra er et par cm over 50 …et par meter derfra fandt jeg et rentskrabet område ca 25 x 55 ± en sjat og en plet ca 15x15 lige bagved ( godt knytnævestørrelse) …pletten er lidt dybere end resten og kunne i princippet være et poteaftryk, men ingen synlige klomærker…
sådan en renskrabet plet kan også være fugle (fasaner eller snepper eller agerhøns) eller et rådyr der går og skraber efter mad især når nu du ikke ser tydelige tegn fra f.eks. klør.
jeg regner som regel kun poteaftryk for poteaftryk, hvis jeg faktisk kan se trædepuder osv. Selv hunde sætter rimeligt pæne poteaftryk, hvis ellers jorden er til det.
Noget af det jeg går og nyder, når jeg er på pürschjagt er faktisk også at gå og kigge “ned”, særligt når jeg er på vej retur - der er overraskende mange spor i skovbunden alt lige fa markfirbenenes karakteristiske spor, rævens spor, harepoter, rådyr, dådyr, krondyr - selv de forskellige små lette fugle sætter forskellige poter i sand, jord og græs
i mit næste liv vil jeg være spejder - altså sådan en der går og finder dyrespor og følger efter, heeeele dagen
der er ikke klovmærker af nogen art indenfor 4-5m …stedet passer med hvor dyret lå, og det, der kan være poteaftryk, passer med hvor h. bagben ville være…
der er veksler både over og under stedet -ganske ubehageligt sted i tjørnekrat - hvor der er både spor, liggepladser og piles of sh** …så der er ikke andet end vente på Jens…
De kan om ikke andet DNA testes
Du er fuld af gode idéer :klapper:
ikk nødvendigt…det er rådyrlakridser
Jeg har gode venner i veterinær-genetik-verdenen - de præger uvægerligt folk i en vis retning; ALT kan DNA testes Se blot her:
[B]DNA test to identify which dog pooped
and who didn’t scoop
[/B]
[LEFT]While most pet owners responsibly clean up after their dogs, the few who do not can create a nuisance for all. New DNA technology allows you to positively identify offenders and hold their owners responsible.[/LEFT]Keep your neighborhood clean[FONT=Verdana] [FONT=Verdana]Collect cheek swabs from all area dogs to create your database[/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana] Collect and submit feces using the DogPile ID collection kit[/FONT]
[FONT=Verdana] Discover the offender when you receive your report[/FONT]
[LEFT]Although feces is not an ideal source for DNA profiling, the Forensic Unit of the VGL has developed new tests that can overcome problems commonly encountered with feces testing to make sure that your results are accurate, reproducible, and can hold up in court. The DogPile ID test is the only dog DNA testing offered by an accredited crime laboratory that has been accepted by a court of law.[/LEFT][LEFT]Cost & Sample Collection[/LEFT][LEFT]Download brochure[/LEFT]
et par fra første gang jeg var forbi…måske ½ time efter dyret var der…det sidste er en flækket ahorn, ligger stakket fint til næste vinter, gav hul i nødden :høhø:…ellers er det formentlig et rådyr der har været det ene sted og en fasan det andet …her er ikke hverken sneppe eller agerhøns
Beviset på at dumbo, godt kan lette uden sin fjer
[QUOTE=Juvena;1277316]Beviset på at dumbo, godt kan lette uden sin fjer
[/QUOTE]
Men det sidste billede viser jo tydeligt, hvordan han kan svæve ved hjælp af ørerne
Ikke sådan med alt det opdrift.
Citat : " det er et dyr med pletter " …så meget for det, men ok…elendigt billede…
men som han sagde, lossen kan klare sig i naturen, det kan være en tam, der er blevet hældt ud hjemmefra, og han mente så at størrelsen godt kunne passe…enig i det