[quote=Charlotte Oeh.;325633]Nu har jeg lige iført mig min blondineparyk, fordi jeg bliver nødt til at stille
et måske dumt spørgsmål
Kommende kælekatteejere opfordres altid til at tage ud og besøge
opdrætterne og se kattene an, såvel killingerne som de øvrige katte i
opdrættet.
Gør opdrættere ikke det, når de skal købe nye avlskatte :? …eller er det
kun stamtavlen, der er interessant?
Tænker bare, at hvis jeg var opdrætter, så ville jeg udover kattens
slægtskab, da gerne lige have oplevet temperamentet osv. på kattene fra
det sted, hvor jeg skulle købe. Køb fra udlandet giver selvfølgelig visse
begrænsninger, men i det her tilfælde er udlandet jo ikke længere væk end
den jyske muld.[/quote]
Så vidt jeg har forstået, så har kattene boet i ét hus, og opdrætter i et andet. Så har hun vel hentet de katte hjem (til det hus hun selv bor i) der kom besøg til.
Bare et gæt, for jeg håber så sandelig ikke der er nogen mennesker der ville købe en kælekat fra et hus der ser ud som på billederne.
Det er meget populært at sige at vi skal have et dyrepoliti. Hvad skulle det hjælpe?
Så længe lovgivningen er som den er, så ville et dyrepoliti ikke kunne gøre andet end det almindelige politi kan og så mener jeg vi stort set er lige vidt.
Så længe man stort set kun kan gribe ind hvis katte ikke har mad eller vand, så er der bare for meget der ikke kan gribes ind overfor.
Vil det sige, at hvis man er opdrætter i en klub i DK og laver lort i den, og bliver opdaget så kan man bare melde sig ud og fortsætte uden at FD går videre med sagen?
Det ryster mig, hvis FD har kendt til dette, men intet gjort
[quote=skeem;325915]som jeg har sagt tidliger syntes det er utrolig sørgelig og ikke mindst så sky folk er her i DK…
Vi kunne lærer meget af USA og hvordan de håndter disse sager, man skulle sende politiker og dyrværns folk der over nogen uger for at se dem an.
For med den lovgivning som der er nu , så sker dette igen og igen …[/quote]
De eneste jeg ser som sky i denne situation er medierne. I de første artikler nævner de ikke navnet på personen, måske fordi at de ikke kender det, men senere følger de op i de trykte medier og her nævnes hendes navn.
Jeg havde ellers lidt på fornemmelsen at det var fordi at hun var ‘‘kendt’’ inden for andre områder at man undlod at nævne hendes navn.
Når det så er sagt, så forstår jeg slet ikke systemet. Det er jo ikke første gang at hun har besøg af myndighederne så vidt jeg er informeret.
Hvor længe får hun lov til blot at flytte uden at hende ugerninger flytter med hende?
Som jeg siger der skal ske ændringer med lovgivningen og med det så kunne dyrpoliti komme ind. På den måde mener jeg at folk er sky… For hvorfor ikke ændre regler til noget mere positiv det har jeg svært ved at forstå
Normalen er - i god presseetik og iflg presseloven - ikke at nævne navne på folk, som ikke er dømt. I Dk er du uskyldig indtil du er dømt af den dømmende magt. De fleste medier har også en bagatel grænse for hvornår de nævner navnet - de steder jeg har jobbet var den 6 mdr og 1 års fængsel.
Navne på offentlige personer eller personer, som alle ved hvem er, må nævnes. Mit bud er, at kvinden selv er stået frem og sagt god for det, og navnet er ude og man derfor senere har vurderet, at det var offenligt kendt og derfor var der ingen grund til ikke at skrive det
[quote=lenschow;325919]Vil det sige, at hvis man er opdrætter i en klub i DK og laver lort i den, og bliver opdaget så kan man bare melde sig ud og fortsætte uden at FD går videre med sagen?
[/quote]
Hvis vedkommende melder sig ud, og henter tavler i et andet forbund, er det jo ret svært for FD at sanktionere
[quote=lenschow;325927]Normalen er - i god presseetik og iflg presseloven - ikke at nævne navne på folk, som ikke er dømt. I Dk er du uskyldig indtil du er dømt af den dømmende magt. De fleste medier har også en bagatel grænse for hvornår de nævner navnet - de steder jeg har jobbet var den 6 mdr og 1 års fængsel.
Navne på offentlige personer eller personer, som alle ved hvem er, må nævnes. Mit bud er, at kvinden selv er stået frem og sagt god for det, og navnet er ude og man derfor senere har vurderet, at det var offenligt kendt og derfor var der ingen grund til ikke at skrive det
MVH[/quote]
Hmm det valgte Ekstrabladt så at tilsidesætte da det drejede sig om en mordmistænkt som nu er løsladt og frikendt pga DNA.
I mine øjne er det pga at kvinden er kendt for at skrive bøger, oversætte og selv pryder sig med titlen journalist ifølge hvad jeg kan finde om hende på internettet
Men HVIS FD, der MÅ bestå af katteelskere, har kendskab til sådan noget svineri her, så har de som medlemmer af samfundet anmelderpligt - det er jo en vanrøgtssag under dyreværnsloven.
[quote=birtheras;325929]Hmm det valgte Ekstrabladt så at tilsidesætte da det drejede sig om en mordmistænkt som nu er løsladt og frikendt pga DNA.
EB har penge sat til side på et budget der kun går til at betale sig ud af den slags. De er kendt for at bryde god presseskik. Jeg så det godt, og tænkte også mit som journalist da jeg så alle artiklerne den gang. De får en bøde og klager han til pressenævnet, så får han erstatning
I mine øjne er det pga at kvinden er kendt for at skrive bøger, oversætte og selv pryder sig med titlen journalist ifølge hvad jeg kan finde om hende på internettet :)[/quote]
Det tror jeg bestemt ikke. De medier der er i området er ikke EB og har ikke deres penge og metoder, men lad nu det ligge. Jeg gider ikke en debat om hvad andre journalister gør og ikke gør - jeg kan kun udtale mig om loven og om, hvad jeg som journalist følger og arbejder efter.
[quote=birtheras;325932]Måske svært at sanktionere, men burde de ikke holde øje med at personen alligevel? De ved jo allerede at der er ugler i mosen
Jeg må sige at FD skuffer mig hvis de ikke følger op på deres egne medlemmer/forhenværende medlemmer hvor tingene skrider.[/quote]
De kan jo INTET gøre sålænge der ikke er en lovgivning. FD har ikke magt til at sanktionere når folk ikke vil følge reglerne for opdræt…kun medlemmer af FD kan man gøre noget ved, NÅR de er medlemmer. Politi og dyreværn er meget tunge dansepartnere…og for 2 år siden var de endnu tungere at få i dialog end de er nu.
Jeg tror ingen har været klar over antallet af katte eller forholdende. Damen har jo flyttet rundt fra sted til sted, og har jo helst ikke lukket købere ind. FD kunne på daværende tidspunkt kun forholde sig til klager over manglende stamtavler og syge solgte killinger.
[quote=birtheras;325932]Måske svært at sanktionere, men burde de ikke holde øje med at personen alligevel? De ved jo allerede at der er ugler i mosen
Jeg må sige at FD skuffer mig hvis de ikke følger op på deres egne medlemmer/forhenværende medlemmer hvor tingene skrider.[/quote]
FD´s regler gælder kun for medlemmer af FD :S…er folk smuttet kan du intet stille op. I FD må man ikke engang registrere folks personnummer, så det er bestemt ikke let at gøre meget.
Nogle gange tænker jeg, at det ville være rart, hvis der var noget, der hed
en klubskifteblanket, som blev udfyldt af den klub, man forlader, og som
fremsendes til den nye klub i forbindelse med indmeldelse.
Den kunne orientere om f.eks. økonomisk mellemværende og igangværende
sager.
Men måske vil en sådan ordning ramme de “forkerte”, folk der er kommet i
klemme?? Jeg ved det ikke, men tænker bare, at her er det i hvert fald ikke
anstændigt at tale konkurrence klubberne imellem, hvis en klubskifteblanket
kunne betyde større sikkerhed for kattene.