Anbefal et spejlrefleks kamera

Knud Erik har et spejlrefleks Pintax analog kamera og vi overvejer at skifte det ud med et digital spejlrefleks kamera.

Hvilket et vil i anbefale, som er godt og enekt kamera og finde ud af ??

Canon, Canon og Canon :slight_smile:
Jeg er klart til Canon, og jeg forguder mit EOS 40D og mine lækre objektiver.

Eller, det er jo individuelt hvad der passer bedst i ens hånd.
Nogle passer bedst sammen med Nikon, andre med Canon eller et helt andet mærke.

Gå ind i en fotobiks og prøv dem i hænderne.

Vi er rigtig, rigtig glade for vores Canon EOS 550D. Det er nemt at finde ud af, det tager gode billeder og det passer til vores behov (for det meste :wink: ).

Vil også sige Canon. Har også selv et :slight_smile: Jeg har et 400D, men opgraderer til 50D, når kæresten køber et nyt (så køber jeg hans 50D nemlig). Hvilket I skal have, kommer jo an på, hvor mange penge I vil lægge for det. Jeg ville ikke selv købe noget fra 1000-serien, da den er noget mere skrabet end resten af kameraerne, men måske købe et 600D eller noget i den stil til at starte med. Når man har købt udstyret, er hobbyen jo ikke så dyr, men objektiverne koster rigtig meget. Tit lige så meget som selve kameraet, hvis man skal have noget af ordentlig kvalitet. Men man kan jo altid starte med det, der følger med kameraet, og så spare op til nyt udstyr :slight_smile:

Enig.
Det er objektivet der er det vigtige her, huset kommer lige efter. Lige meget hvor godt og dyrt huset har været, kan det ikke tage billeder under vanskelige forhold uden et godt objektiv.

Jeg har to L-objektiver, og de kostede på købstidspunktet begge mere end de huse de skulle bruges til. Men det er godt køb, for de følger jo bare med når man opgraderer til nye, bedre huse.

Mit L 24-70 f/2.8 kan klare skumle ridehuse med heste i fuld fart, og det kan tage lækre billeder af mad, katte og helt alm snapshots.

Helt enig! Og så vil jeg lige sige, at 550D faktisk har fået bedre anmeldelser end 600D, som jo er nyere, så derfor valgte jeg 550D. Men ja, det vigtigste er objektiverne. Hos kamerahuset.dk er der et stort udvalg, og vi har købt det meste af vores fotogrej online hos dem. De har god service, og man kan faktisk også købe huset (kameraet) uden objektiv, hvis man ikke er interesseret i det standardobjektiv, der følger med.

Hvis du finder ud af, hvad dit behov er, og hvilken prisklasse, så kan vi helt sikkert også komme med relevante forslag til, hvad du bør investere i :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;730898]Enig.
Det er objektivet der er det vigtige her, huset kommer lige efter. Lige meget hvor godt og dyrt huset har været, kan det ikke tage billeder under vanskelige forhold uden et godt objektiv.

Jeg har to L-objektiver, og de kostede på købstidspunktet begge mere end de huse de skulle bruges til. Men det er godt køb, for de følger jo bare med når man opgraderer til nye, bedre huse.

Mit L 24-70 f/2.8 kan klare skumle ridehuse med heste i fuld fart, og det kan tage lækre billeder af mad, katte og helt alm snapshots.[/QUOTE]
Jeg er stort set enig. Et godt hus betyder også rigtig meget. F.eks. i forhold til hvor gode billeder det kan tage med en høj ISO. Et kamera som 50D tager væsentligt mindre grynede billeder end mit 400D på samme ISO, og kan i det hele taget også gå højere op i ISO, end mit kan.

[QUOTE=En forhenværende bruger;730905]Helt enig! Og så vil jeg lige sige, at 550D faktisk har fået bedre anmeldelser end 600D, som jo er nyere, så derfor valgte jeg 550D. Men ja, det vigtigste er objektiverne. Hos kamerahuset.dk er der et stort udvalg, og vi har købt det meste af vores fotogrej online hos dem. De har god service, og man kan faktisk også købe huset (kameraet) uden objektiv, hvis man ikke er interesseret i det standardobjektiv, der følger med.

Hvis du finder ud af, hvad dit behov er, og hvilken prisklasse, så kan vi helt sikkert også komme med relevante forslag til, hvad du bør investere i :)[/QUOTE]
Jeg foreslog bare 600D, fordi det er et af de nyere i 100-serien. Har ærlig talt ikke så læst så meget op på de nye modeller, da jeg selv springer til 10-serien, når jeg skal have andet hus næste gang. :ups: Men det er jo værd at læse op på. Har man den interesse, kan der læses en del om de forskellige kameraer (også andre typer end Canon) på www.dpreview.com

Mine egne favoritobjektiver er Canon 17-55mm, f/2.8 (måske har den også IS? Det kan jeg ærlig talt ikke huske :ups: det er kærestens. Vi deler objektiver, da vi begge har Canon Eos kameraer) og mit eget Canon 100 mm f/2.8 macro usm, som jeg bruger rigtig meget til at skyde macrobilleder med. Men det er også udmærket til portrætter.
En af kærestens favoritter er hans Canon 200 mm f/4 usm is linse, fordi han godt kan lide at fotografere ting, der er langt væk.

Som Jane skriver, så skal man afgøre med sig selv, hvad man har tænkt sig at bruge kameraet til. Når man har gjort det, kan man begynde at se sig om efter nogle objektiver, der passer til formålet :slight_smile:

Jeg er også utrolig glad for Canon og skal aldrig have andet. :slight_smile:

Men jeg vil også anbefale at i går ind i en butik, og får nogle forskellige i hænderne. Nogle ligger bare ikke godt i hånden.

vi har et olympus e420 som er et af de mindste spejlrefleks-kameraer man kan få, det er lækkert at bruge og arbejde med og har en masse features som hjælpe en med at få det perfekte billede. MEN skulle vi købe kamera idag ville vi gå efter et canon, ikke så meget fordi jeg tror det er bedre end andre, men tilbehøret er meget meget billigere og man kan købe en masse ioriginalt tilbehør til fornuftige penge. til vores olympus koster det kassen og fås kun originalt.

Jeg vil også helt klart anbefale Canon :wink:
Jeg har et EOS 450D, som jeg er meget glad for - Jeg vil dog gerne engang have en D model, men det jeg har er et godt begynder kamera og det er nemt at betjene :wink:

Mange tak for responcen, vi har ikke lagt os fast på en pris endnu, men vi ved dog at vi heller vil give 100kr mere nu end at opdage vi har valgt forkert.

Vi håber at kunne finde et rigtig god brugt til omkring 3000kr. Så hvis i kender en i det midt og Vestjydske, der har et til salg, må I gerne sige til :slight_smile:

Prøv at kigge på www.dba.dk Fandt bl.a. det her 500D, der eftersigende ikke skulle være brugt ret meget Find på DBA - køb og salg af nyt og brugt
Hvis I henvender jer, så sørg for at få at vide, hvor mange billeder det har taget. Jeg lavede en søgning på canon og midt-vestjylland derinde.

Hvor mange billeder må den have taget ??? Er der andet vi skal spørge efter ??

Et 500D er nomeret til at tage 50.000 billeder, så der kommer det næppe op i nærheden af, når han skriver, at det ikke er brugt ret meget :slight_smile: Spørg, hvad der følger med. Der skulle gerne følge en ledning med (og oplader, men den og batteriet burde være standard og ikke sælges uden). Spørg i øvrigt, om der følger hukommelseskort med. Kameraet bruger SD kort. Du kan i øvrigt læse mere om kameraet her: Canon EOS 500D (EOS Rebel T1i / EOS Kiss X3) Overview: Digital Photography Review

Jeg købte i sin tid er canon eos 400d og er ganske tilfreds med det. Bruger det egentlig mest til billeder af kattene og har trods jeg har haft det nogle år nu aldrig sat mig nærmere ind i det ss Men tænkte på og købe et objektiv til når jeg tager billeder af kattene, måske det kan gøres bedre end det bliver gjort nu - men aner intet om hvad de forskellige tal m.m står for når man ser objektiverne, samt hvad man skal gå efter ?

MVH
Gitte

Spejlrefleks skal man vare sig meget for at købe brugt.
Det er det råd jeg giver alle der nævner noget om det.
Jeg kunne ikke selv finde på det.

Jo, objektiver, men ikke kamerahuset.

Der er så meget der kan gå galt inde i et spejlreflekshus hvis en eller anden “fænakke” selv har været ved at skille ad og rense det.

Og det er altså ikke altid nemt at se hvor mange billeder sådan et har taget, eller om spejle o.s.v. i det er ødelagte.

Og hvis en eller anden ikke har rodet med det selv, så trænger det typisk til en rensning og det koster altså bare ca 1000,- for det bør man ikke gå i gang med selv medmindre man ved en masse om hvordan man gør.

En nævner det kan klare 50000 billeder.
Og flere nævner EOS 40 D. Nu ved jeg tilfældigvis, at rigtig, rigtig mange på verdensplan har haft problemer med, at hele lukkermekanismen stod af på, især 40D når de havde taget mellem ca 6- og 12000 billeder, og hvis det går i stykker, så koster det altså 3000 at reparere og det kan ikke betale sig.
Og på et brugt til de penge der nævnes er garantien som oftest udløbet, og så står man der…øv.

Men hvilket mærke man skal vælge, så vil jeg anbefale et af to mærker, nemlig Nikon eller Canon.
Ingen andre.
Og hvilket af de to er nok hvad man synes der ligger bedst i hånden der afgør det, blot skal man vide, at Canon er mere enkelt og overskueligt at betjene i menuerne.

M.h.t. Canon, så sådan til “almindeligt husbehov”, der er der ingen grund til at begynde investere i “halvprof-serien” 50D, 60D, 7 D, hvor bare kamerahus koster op mod 10000 og derover.

500 D, 600D, 1100 D o.s.v. er ganske udmærkede apparater der leverer billeder af høj kvalitet og som fuldt ud dækker de flestes behov.
1100D kan f.eks. ofte fås for under 3500,-

for 3000 kr er det faktisk muligt for jer at købe et nyt, det kræver en smule søgearbejde, men det kan sagtens lade sig gøre. vi gav faktisk kun 2400 kr for vores kamera på tilbud og det var 1600 kr under prisen og det blev købt hos en lokal fotohandler, derudover har vi siden købt ekstra objektiv, tasker, kamera-stativ osv osv, alt er købt på tilbud så vi har knap brugt 4000 kr på det og alt er købt nyt,

Vi står ikke og er desperate, og venter gerne på det rigtige tilbud.

Vi vil helt klar have sat os lidt mere ind i de forskellige kameraer inde vi køber

[QUOTE=GitteS;732096]Jeg købte i sin tid er canon eos 400d og er ganske tilfreds med det. Bruger det egentlig mest til billeder af kattene og har trods jeg har haft det nogle år nu aldrig sat mig nærmere ind i det ss Men tænkte på og købe et objektiv til når jeg tager billeder af kattene, måske det kan gøres bedre end det bliver gjort nu - men aner intet om hvad de forskellige tal m.m står for når man ser objektiverne, samt hvad man skal gå efter ?

MVH
Gitte[/QUOTE]

Det kanera har jeg også, og er rigtig glad for det :slight_smile: I første omgang vil jeg anbefale dig at sætte dig ind i blænde, lukketid og iso og deres indbyrdes sammenhæng, så du kan begynde at bruge de manuelle indstillinger på kameraet (av, tv og m-funktionerne). På den måde får man SÅ meget mere ud af billederne :slight_smile:

Blænden er det, der er betegnet “f” på din linse. Mener, at standardobjektivet, der følger med til 400D, har blænde 3,5-5,5. Blænden hænger sammen med de lameller, der sidder i objektivet. Altså hvor meget lys de lader slippe ind i kamerahuset. Jo lavere tallet er, jo mere lys slippes ind. En anden ting, der er med blænden, er, at jo lavere tal, desto mindre er der i fokus. Det kan man f.eks. bruge til at tage portrætter og kæledyrsbilleder med, hvis man vil have en smadret/utydelig baggrund bag motivet. Vil man have mere i fokus, skruer man op for blændetallet.

Lukketiden er, hvor hurtigt lyset slippes ind. Ved f.eks. 1/200 sek er det den tid, linsen lader lys slippe ind i kamerahuset. Jo hurtigere lukketiden er, desto nemmere “fryses” motivet og bliver ikke rystet. Hvis man skal tage billeder på en længere lukketid, f.eks. 1/5 sek, er det en god ide at have kameraet på stativ, så billederne ikke bliver rystede. Lang lukketid vil man sjældent bruge til at tage portrætter og kæledyrsbilleder og den slags med, da man jo ikke kan få motivet til at sidde musestille.
Jo længere lukketid, desto mere lys slippes ind i kamerahuset. Hvis der er mørkt eller dunkelt, hvor man tager billeder, er man derfor nødt til, enten at have en lang lukketid for at motivet bliver ordentligt belyst, bruge blitz eller indstille de to andre faktorer blænde og iso, så motivet kan blive ordentligt belyst. Men det vænner jeg tilbage til.

Iso’en hænger sammen med lysfølsomheden i kameraet. Jo højere iso-tallet er, desto mere lysfølsomt er kameraet. Det betyder i praksis, at hvis man som udgangspunkt tager billeder på iso 100, men er et sted, hvor det er meget dunkelt, kan man skrue op for iso’en til f.eks. iso 800 for at sørge for, at der kommer mere lys ind i kameraet og motivet derfor bliver bedre belyst.
Det er en rigtig god funktion. Downside’n ved det er desværre bare, at når man kommer op i høje iso’er, bliver billederne kornede/grynede, og dermed ikke så klare, som de ville have været blevet på iso 100.

Den nemmeste måde at lære de her tre tings indbyrdes sammenhæng på er at sætte kameraet på f.eks. av.funktionen på kameraet. På denne funktion styrer kameraet selv lukketiden, så billederne bliver ordentligt belyst. Du skal derimod selv styre blænden og iso’en (på vores 400D. Nogle kameraer har autoiso). På den måde kan du selv bestemme, hvor sløret du vil have baggrunden på dine billeder, og hvor meget du vil have i fokus (jf. det jeg skrev om blænden ovenfor). Jo lavere blændetal, desto mere lys slippes ind gennem objektivet. Og jo mere lys der er, jo kortere behøver lukketiden være. Hvis du f.eks. har et højt blændetal, og blændeåbningen er noget mindre, skal du tilsvarende have en længere lukketid, før dit motiv er ordentligt belyst/før der kommer nok lys ind i kameraet.
Ved at stille op og ned på iso’en kan du manipulere lidt med de her variabler. Hvis du f.eks. tager billeder på blænde 4 (f/4), vil du normalt kunne få en forholdsvis hurtig lukketid under gode lysbetingelser, men hvis det er mørkere, bliver lukketiden derved længere, fordi der stadig skal lys nok ind i kameraet. Det kan du afhjælpe ved at sætte iso-tallet op, så kameraet bliver mere lysfølsomt. På den måde kan du få en hurtigere lukketid :slight_smile:

Bruger man blitz, har man bedre muligheder for at få sine motiver ordentligt belyst, men nogle gange ER det bare rarest med naturligt lys, også til kæledyrsportrætter (hvis man er i haven med dem f.eks.). Når jeg bruger blitz (jeg har en ekstern, jeg sætter på kameraet, men den indbyggede kan også godt bruges, den giver bare et noget hårdere lys), stiller jeg kameraet på “m”-funktionen, den manuelle. Der skal man stille på både lukketid, iso og blænde selv. Men jeg skruer som regel så langt om, som jeg kan for lukketiden, når blitzen er i brug (der er 1/200 på vores kamera), og justerer så blænden efter, hvor meget jeg vil have i fokus. Så sørger blitzen for at lyse motivet op efter de angivne variabler. Jeg justerer sjældent/aldrig på iso under den manuelle funktion, når jeg bruger blitz. Den sætter jeg bare til iso 100.

Håber, du kan følge lidt med i det, jeg skriver :ups:

Nu har vi lidt forskellige objektiver herhjemme at vælge imellem, men min absolutte favorit til kæledyrsbilleder, er Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Det er en zoomlinse, for du kan gå fra 17-55mm, og altså zoome ind og ud, som du vil. Det er ikke præcis 17 eller 55 mm, da de værdier passer til et fullframekamera. Altså et med en stor chip, og sådan er vores kamera ikke. Det betyder, at vi kan komme længere end de 55 mm. Men det var et sidespring… Det vigtige her er, at det er et objektiv, der giver knaldskarpe billeder og det har et lavt blændetal (f/2.8), hvilket betyder, jf. det jeg skrev ovenfor, at det er et lysstærkt objektiv. Det kan lade meget lys slippe ind, hvilket som sagt kan give en hurtigere lukketid (godt, når man tager billeder af ting, der ikke sidder stille), og det her objektiv har også IS, hvilket er billedstabilisering. USM står for utrasonisk motor, og er vistnok noget med, hvor meget den larmer. Det er ikke noget, jeg har brugt så meget tid over at tænke på, da der er USM på alle de objektiver, man køber efterhånden (i hvert fald dem, vi har herhjemme).
Det ER en dyr linse, men den er virkelig god. Jeg bruger slet ikke min gamle 18-55 linse mere, der fulgte med kameraet, fordi den her simpelthen giver så meget bedre billeder, og jeg bliver træt af ikke at kunne gå længere ned end på blænde 3,5 (hvilket man så også kun kan, hvis men ikke zoomer med objektivet, for så kan man ikke komme så langt ned og nærmere på 5.5 end 3.5).

Håber, det opklarede lidt? :slight_smile: