Linser er noget man spiser - objektiver er noget man bruger til at tage billeder med :høhø::høhø:
Jeg kender temmelig mange med 40D, mig selv incl, og ingen af os har haft problemer med huset.
Linser er noget man spiser - objektiver er noget man bruger til at tage billeder med :høhø::høhø:
Jeg kender temmelig mange med 40D, mig selv incl, og ingen af os har haft problemer med huset.
[QUOTE=PiaR;732451]Linser er noget man spiser - objektiver er noget man bruger til at tage billeder med :høhø::høhø:
Jeg kender temmelig mange med 40D, mig selv incl, og ingen af os har haft problemer med huset.[/QUOTE]
![]()
Det hedder nu også en linse på dansk. Man kan bruge begge dele. De hedder jo også lenses på engelsk, og kontaktLINSER ser man jo også med, dem spiser man ikke :høhø: Men objektiv refererer til hele ja, objektivet og linsen er det buede stykke glas, der sidder inde i selve objektivet ![]()
Jeg blev meget forbavset over at læse, at der er en slags “kilometergrænse” på kameraer - og især at den skulle ligge så lavt som 50.000. :?
Min datter har lige været ude at rejse og kom hjem med 900 billeder (efter at have slettet en del undervejs…
). Det vil sige 2 % af kapaciteten opbrugt efter en enkelt ‘event’.
Det synes jeg egentlig er bekymrende i forhold til hvor dyre kameraerne er.
Men hvad sker der, når det har nået grænsen? Er det mekaniske dele på kameraet, der slides, eller hvad?
Jeg har ud over mit EOS 40D også et EOS 350D, det har taget langt over 100.000 billeder, og det virker og virker og virker.
Det er ikke en gang blevet renset, og det har været udsat for støvede ridehuse, støvede Island, regnfulde Island og al mulig andet nas.
[QUOTE=Felis;732166]
Der er så meget der kan gå galt inde i et spejlreflekshus hvis en eller anden “fænakke” selv har været ved at skille ad og rense det.[/QUOTE]
Det kan godt være, at der i de ‘gamle’ analoge dage var en del, som åbnede deres kameraer og rensede spejle og andet, men i dag er det altså virkelig et fåtal, som kan finde på det. Det, som de fleste strækker sig til, er at puste/blæse ind i det åbne kamera for at fjerne støvpartikler fra spejle og chippen. Det er ikke noget der i sig selv er ødelæggende, og i hvert fald ikke noget, som ville skræmme mig fra at købe brugt. ![]()
Et ødelagt spejl vil vise sig med det samme man prøver at tage et billede. Naturligvis kan spejlet være slået skævt ved et tab af kameraet, men sådan et fald vil også vise sig tydeligt på kameraet ydre i form af store ridser. Det har jeg desværre set ved selvsyn :S (heldigvis ikke mit eget, dog)
Hvis det havde hold i virkeligheden, så ville Canon meget hurtigt have været nødsaget til at kalde samtlige EOS 40D kameraer tilbage til reparation:uha: , og det skete ikke. Reelt er der mange professionelle fotografer som derimod anvender netop 40D som et udmærket nr. to kamerahus, da det er en god lille arbejdshest.
At Canon (og andre kameraproducenter) har meldt ud, at deres kamera er nomeret til 50.000 eller 100.000 eksponeringer, betyder langt fra at det er levetiden på kameraet. Det handler mere om, at Canon har i sin gode ret, at kræve penge for at reparere et relativt nyt kamera, som har været anvendt som fx presseapparat, hvor der måske fyres 200.000 skud af om året.
Det er slet ikke sådan, at kameraet ved eksponering nummer 50.001 knækker midt over
- der er mange som har shuttermekanismer som har holdt til både 200.000 og 400.000 skud.
Og hvis du har bare lidt forstand på spejlreflekskameraer, så ville du vide, at det at puste ind i det åbne kamera er no-go…du kan sgu lige så godt pille objektivet af og holde huset op mod en sandstorm på Råbjerg Mile
For ikke at tale om den kondens det varme luft skaber hvis du puster ind i sådan et…
Jeg taler ikke om skævt spejl, jeg taler om RIDSER som folk laver inde i huset ved at skure, og som efterfølgende viser sig på billederne.
Og du ved sgu lige så godt som mig,a t hvis først man har købt et brugt kamera privat, så skal man være mere end heldig for at få pengene igen hvis det viser sig der er noget galt med det.
[QUOTE=stargazer;732577]Hvis det havde hold i virkeligheden, så ville Canon meget hurtigt have været nødsaget til at kalde samtlige EOS 40D kameraer tilbage til reparation:uha: , og det skete ikke. Reelt er der mange professionelle fotografer som derimod anvender netop 40D som et udmærket nr. to kamerahus, da det er en god lille arbejdshest.
.[/QUOTE]
Ved du , jeg er faktisk pissetræt af, at du på den måde kommer og betvivler mit udsagn.
M.h.t. EOS 40D, så jo, det har været et kæmpeproblem, blot ud af dem jeg kender der har apparatet, er der 7-8 stykker (= ca 30 %) der var så uheldige, hvoraf de fleste faktisk fik lukkeren skiftet uden beregning selv om reklalmationsperioden var udløbet, netop fordi Canon langt om længe erkendte det var et problem på nogen af partierne på 40 D…mens andre tager rigtig mange billeder uden problemer
Søg på Google om emnet, og hvis du vil vide, hvor udbredt problemet egentligt var, så kan du læse om det på alverdens sprog.
I øvrigt havde mange af 40 D også fokuseringsproblemer, hvor temmelig mange apparater måtte til service og justeres, da man ikke som på nyere EOS modeller selv kan finjustere fokus…og det behøver du helelr ikke tage som en tom påstand, da der også om det problem kan findes rimelig info på nettet.
Men jeg ved udmærket, at 40 D, bortset fra problemerne der har været, er et godt apparat, for jeg er tilfældigvis selv på nummer to af dem , og jeg har været heldig med det jeg har nu, for det har taget næsten 80000 billeder , hvor imod det første gav op efter nøjagtig 9872 billeder.
Jeg har Nikon D90 og er utrolig glad for det ![]()
vi har netop fået næstes uges reklamer ind af døren og fra på mandag har elgiganten et rimeligt godt spejlrefleks kamera til salg. og for en nystarter indenfor SLR kameraer er jeg sikker på det er mere end rigeligt godt og opfylder de flestes behov
det koster 2000 kr og det er hamrende billigt, hver butik har så kun 3-5 stk pr butik. det er på side 16 i elgiganten-reklamen
og når vi har kigget på tilbehør har tilbehør til sony ikke været specielt dyre.
Hvor ligger den største forskel på Canon 40D og 450d ??
Størrelsen og så afviger de lidt på specifikationerne
40 D er et “monsterstort kamera” i forhold til 450D, det er et såkaldt halvproffessionelt apparat . Måler 14,5 x 10,8 x 7,4 cm og vejer alene huset 750 gram, lavet af magneseiumlegering, og kan noget mere, eks. tage flere billeder pr sekund… til sammenligning vejer 450D kun 475 gram
Dog fås 40D ikke som nyt længere da det er udgået, der har været både 50D og 60D siden.
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_40D/index.asp?specs=1
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_450D/index.aspx?specs=1
[QUOTE=Felis;732608]Og hvis du har bare lidt forstand på spejlreflekskameraer, så ville du vide, at det at puste ind i det åbne kamera er no-go…du kan sgu lige så godt pille objektivet af og holde huset op mod en sandstorm på Råbjerg Mile
For ikke at tale om den kondens det varme luft skaber hvis du puster ind i sådan et…
[/QUOTE]
Jeg mente bestemt heller ikke at puste med en spytfyldt mund, men derimod med en blæsebold. Det - samt en blød børste til fjerne støvfnug, er eneste metode, jeg har benyttet de seneste syv år, og det har altid givet et rent kamera og et støvfrit billede, selv på blænde 16.
Det har jeg aldrig oplevet at folk har gjort. Hvis endelig nogen skulle finde på at rense inde i kameraet, er det for nok mest spejlet det ville gå ud over, og det er jo ret ligegyldigt i forhold til billedet kameraet tager. Hvis chippen ridses er det en anden snak, men det har jeg som sagt aldrig oplevet nogen har gjort.
[QUOTE=Felis;732608]Ved du , jeg er faktisk pissetræt af, at du på den måde kommer og betvivler mit udsagn.
M.h.t. EOS 40D, så jo, det har været et kæmpeproblem, blot ud af dem jeg kender der har apparatet, er der 7-8 stykker (= ca 30 %) der var så uheldige, hvoraf de fleste faktisk fik lukkeren skiftet uden beregning selv om reklalmationsperioden var udløbet, netop fordi Canon langt om længe erkendte det var et problem på nogen af partierne på 40 D…mens andre tager rigtig mange billeder uden problemer
Søg på Google om emnet, og hvis du vil vide, hvor udbredt problemet egentligt var, så kan du læse om det på alverdens sprog.[/QUOTE]
Jeg skriver ikke for at betvivle dit udsagn, jeg er da sikker på at du har ret i at nogen oplever problemer med 40D. Men derfra til at sige, at man ikke skal købe brugt, synes jeg er alt for langt at gå; der er meget at spare ved at købe et brugt kamera, og de fleste købere vil blive glade og tilfredse med et brugt kamera.
Uanset hvilket mærke og model man søger på, vil man altid kunne finde nogen som har haft problemer med det. Sådan er det jo - det er ikke de tilfredse brugere, som laver indlæg og klager på nettet. Det er de utilfredse, og det er dem man støder på når man søger.
[QUOTE=Felis;732608]I øvrigt havde mange af 40 D også fokuseringsproblemer, hvor temmelig mange apparater måtte til service og justeres, da man ikke som på nyere EOS modeller selv kan finjustere fokus…og det behøver du helelr ikke tage som en tom påstand, da der også om det problem kan findes rimelig info på nettet.
Men jeg ved udmærket, at 40 D, bortset fra problemerne der har været, er et godt apparat, for jeg er tilfældigvis selv på nummer to af dem , og jeg har været heldig med det jeg har nu, for det har taget næsten 80000 billeder , hvor imod det første gav op efter nøjagtig 9872 billeder.[/QUOTE]
Jeg sprang selv 40D over, så jeg har ikke personlig erfaring med det, men ja, individuelle kameraer har det med at opføre sig lidt forskelligt med forskellige objektiver. Micro-adjustments kan være en god hjælp til at overkomme det problem, men omvendt vil jeg påstå, at de fleste fokuseringsfejl først opdages af brugeren, når der laves en decideret fokustest, og at mange går rundt med kameraer, som ikke rammer spot-on i fokus og til trods for det, er rigtige glade for deres kamera.
Omkring forskel på 40D og 450D, så ja, størrelsen og nogle specifikationer. Og så ergonomien i det - 450Ds greb er ikke stort. En stor hånd har lidt svært ved at få et godt greb om det - i hvert fald i forhold til 40D.
Ja, det gi’r jo netop sig selv .
Derudover, så synes jeg det er lidt forunderligt…du kom ind som spritnyt medlem af Kattegale…har skrevet sølle TO indlæg på hele Kattegales forum…og begge to, er udelukkende for at komme ind ret hurtigt og kommentere negativt på mine to indlæg i en fototråd …![]()
![]()
Hvordan i alverden fandt du frem til det første indlæg så du følte du måtte oprette dig i al hast :?:? Og nu igen her, du har ikke været på forum siden du oprettede dig, tror jeg, men ca et kvarter efter mit indlæg i dag er du der igen…![]()
![]()
Monstro du alligevel er herinde til hverdag ![]()
[QUOTE=Felis;734579]Ja, det gi’r jo netop sig selv .
Derudover, så synes jeg det er lidt forunderligt…du kom ind som spritnyt medlem af Kattegale…har skrevet sølle TO indlæg på hele Kattegales forum…og begge to, er udelukkende for at komme ind ret hurtigt og kommentere negativt på mine to indlæg i en fototråd …![]()
![]()
Hvordan i alverden fandt du frem til det første indlæg så du følte du måtte oprette dig i al hast :?:? Og nu igen her, du har ikke været på forum siden du oprettede dig, tror jeg, men ca et kvarter efter mit indlæg i dag er du der igen…![]()
![]()
Monstro du alligevel er herinde til hverdag :p[/QUOTE]
Jeg synes nu ikke, indlæggene har været så negative, som du opfatter dem
Tror ærlig talt, du misforstår. For han er virkelig en af de rareste og stille og rolige personer, jeg kender, og han ville aldrig skrive noget for at være led eller provokere. Han har i øvrigt haft en profil før, som blev slettet, fordi han ikke var så aktiv. Ligesom mig selv. Jeg måtte også oprette mig igen, da jeg ville være aktiv på kattegale igen sidste år.
Jeg kan fortælle, at det er mig, der har smidt linket til ham, fordi han har en stor interesse i spejlreflekskameraer, og har haft det i mange år, ligesom jeg selv, og jeg tænkte, at han kunne uddybe nogle af de svar, der var kommet herinde, fordi han netop ved så meget. Derfor oprettede han sig igen, så han kunne svare i den her tråd ![]()
Pussikat - Åh, sikken herlig og uskyldig forklaring ![]()
Hvad mener du? Det er sandheden.
Pussikat - Jeg mener bare at da jeg læste Felis’s indlæg, så tænkte jeg at mon der ikke var en mindre paranoid forklaring, f.eks. at det måske var en der læste med, men uden at være logget ind normalt, og så kun loggede ind når der var noget man ønskede at svare på, eller måske noget helt tredje… og gik så ud af tråden igen… Og så læste jeg så senere din forklaring, og ja… kommenterede altså ![]()
Okay sådan. Troede først, du mente, at jeg fortalte en røverhistorie ![]()
![]()
Han følger med herinde, men det er mig, der skriver mest. Han læser bare mine tråde, da det jo også handler om hans katte (han er min kæreste), så han behøver ikke skrive så meget, når jeg nu gør
Men vi har begge to været rigtig glade for den opbakning og de råd, der har været i forbindelse med Ozzys øjenkræft, kan jeg hilse at sige. Og så har I jo også set hans værk sidste sommer, hvor vores katteindhegning blev færdig. ![]()
Jeg har altid være Canonpige - men syntes Nikon er lige så lækkert at arbejde med - jeg har selv en gammel øg af en Canon 30D, som er/var et proff kamera, men det er ved at være mange år gammelt nu, og der er formodentlig langt mere spændende modeller i Canonverden nu - jeg følger ikke så meget med mere, fordi jeg har rigeligt at lære med mit 30D…første gang jeg har fået udfordringer med et kamera og det er jo fedt. …jeg vil anbefale, at der købes med metalhus. Det giver altså lige en tak ekstra kvalitet efter min vurdering. Jeg er ikke god til at passe på mine ting, men det Canon jeg har, har jeg ikke kunne slå ihjel endnu…
Jeg har nok taget omkring 30.000 billeder med det, og aldrig haft problemer med det, eller mit gamle analog kamera - eller de lommedig.kameraer fra Canon jeg har haft. Har igen et canon lommekamera også - og hold nu op det tager gode kattebilleder…
held og lykke
PS som nogle formodentlig har sagt, så køb gode linser…så langt er jeg ikke kommet endnu, fordi jeg skal lige finde en, som gider forklare mig helt præcist hvad jeg “lige mangler”, og som har tiden til mig…er lidt tungtopfattende måske ;O)
[QUOTE=Con Meo;734602]Jeg har altid være Canonpige - men syntes Nikon er lige så lækkert at arbejde med - jeg har selv en gammel øg af en Canon 30D, som er/var et proff kamera, men det er ved at være mange år gammelt nu, og der er formodentlig langt mere spændende modeller i Canonverden nu - jeg følger ikke så meget med mere, fordi jeg har rigeligt at lære med mit 30D…første gang jeg har fået udfordringer med et kamera og det er jo fedt. …jeg vil anbefale, at der købes med metalhus. Det giver altså lige en tak ekstra kvalitet efter min vurdering. Jeg er ikke god til at passe på mine ting, men det Canon jeg har, har jeg ikke kunne slå ihjel endnu…
Jeg har nok taget omkring 30.000 billeder med det, og aldrig haft problemer med det, eller mit gamle analog kamera - eller de lommedig.kameraer fra Canon jeg har haft. Har igen et canon lommekamera også - og hold nu op det tager gode kattebilleder…
held og lykke
PS som nogle formodentlig har sagt, så køb gode linser…så langt er jeg ikke kommet endnu, fordi jeg skal lige finde en, som gider forklare mig helt præcist hvad jeg “lige mangler”, og som har tiden til mig…er lidt tungtopfattende måske ;O)[/QUOTE]
Har du læst det, jeg skrev nogle indlæg ovenfor, da en anden spurgte om et godt objektiv til at tage kattebilleder med? Der skrev jeg nemlig noget om blænde, lukketid og iso, og anbefalede et godt objektiv.
Hvis du skriver, hvad du gerne vil tage billeder af, er det lidt nemmere at anbefale noget
Altså om det er noget langt væk eller forholdsvis tæt på (altså ikke nede i den anden ende af haven
), om det er macro (hvor man går MEGET tæt på) eller vidvinkel
Om det er ting, der bevæger sig meget, betyder også noget.
Edit: det er i indlæg 20 ![]()
det kommer jo HELT an på dine behov ![]()
og økonomi :)))
I første omgang ville jeg nok bare købe et hus, som dine gamle Pentax objektiver passer på, så kan du altid opgradere , derefter ![]()
jeg elsker mit sony@ kamera … enkelt at bruge og man kan få i alle prislejder… fra amatør til proff kamera ![]()