HEj
jeg har besluttet at få mig en hellig birma, som har været min store drøm i mange år. Da jeg er ny og ikke ved så meget ville jeg høre om der er nogle som kan anbefale en god hellig birma opdrætter med nogle super kælne birmaer?
Men havde du ikke allerede købt en killing??
Jo, men den døde desværre
Puha det var da ikke rart - hvad skete der med det bette pus?
Det ved ingen, men han og hans ene søster blev fundet døde i onsdags Jeg er bange for at der var noget indavl., så derfor er det vigtigt for mig at finde et godt sted, hvor der også er med stamtavle og styr på alting
det har jeg fundet ud af er super vigtigt! Men som ny laver man jo nogle fejl og dem kan man jo kun lære af
Øv sikke da noget!
MEN når det så er sagt, så er jeg virkelig glad for, at du har fanget hvorfor så mange her inde forsøgte at vejlede dig i retning af et opdræt med tavle og styr på sagerne… Ærgerlig måde at lære det på , men godt!
JAmen killingervfalder da ikke bare døde om uden varsel, ej heller ved indavl…
Men når det er sagt så vil jeg anbefale dig at se herinde i marked, Susanne W har skønne killinger
[QUOTE=GitteS;1048160]JAmen killingervfalder da ikke bare døde om uden varsel, ej heller ved indavl…
Men når det er sagt så vil jeg anbefale dig at se herinde i marked, Susanne W har skønne killinger[/QUOTE]
Enig Susanne må da være den helt rigtig. når du også bor i Jylland.
Von frey på … Ved Lotte her inde har birmaer der fra og jeg har en lilla masket birma der fra .
2 killinger fra samme kuld dør på samme dag (af hvad?) = opdrætteren ved ikke hvad hun laver og har ikke syr på tingene. Hvordan kan de 2 ting være lig med hinanden? Hvad er det opdrætteren skal have styr på i din verden da?
Jeg gerne slå et slag for en voksen kat. Gerne en pensioneret avlskat eller en, som skal videre formidles.
Jeg tror ikke der et nogen reg. opdrætter, som vil sælge birma killinger til at gå alene.
der er voksen katte her inde
Åh, det kommer nu an på både killingen og hjemmet den skal ud i Ting er ikke altid helt så sort/hvide. Jeg kunne ikke drømme om at sende en 12 ugers ud som alene kat, men når de bliver bare 4-8 uger ældre, så er de langt bedre rustet. Helt klart vil de fleste gerne have selskab, men der findes såmænd også katte der godt kan leve alene.
VH
Susanne
[QUOTE=Tullepigen90;1048136]HEj
jeg har besluttet at få mig en hellig birma, som har været min store drøm i mange år. Da jeg er ny og ikke ved så meget ville jeg høre om der er nogle som kan anbefale en god hellig birma opdrætter med nogle super kælne birmaer?[/QUOTE]
Jeg vil ikke anbefale dig nogen - simpelthen fordi det i høj grad handler om kemi mellem dig som køber og den opdrætter du skal købe fra.
Til gengæld vil jeg anbefale dig:
Tag ud og besøg mindst 2 forskellige steder. Kig dig godt omkring. Kig specielt på de voksne katte.
Overvej med dig selv, om det er et sted du selv har lyst til at være kat.
Opdrættere er jo meget forskellige og det jeg synes er et godt opdræt, er ikke nødvendigvis godt i dine øjne - og modsat.
Det er dig, der skal købe katten, så det er dig, der skal finde det gode sted.
Flere besøg giver dig noget at sammenligne med - også selvom du synes det første sted er rigtig godt.
Held og lykke med ønskekatten
Ved du hvad… Der kan være så mange ting, der gør at de to ting faktisk er koblet sammen.
Og det er ikke lige i en tråd som denne, at det er tid til at udbasunere og forklare om det - (eller spørge ind til det på den måde) in my opinion.
Been there, done that.
Og det eneste positive, der er at sige her, er da vist at TS har lært noget og spørger os om råd, for netop at få den BEDST mulige oplevelse ved at købe killing.
Det gjorde vi også selv - efter man havde samlet sig op igen og fået samlet mod til at prøve igen.
Og så træder man altså varsomt helt automatisk.
…
Jeg ved godt hvilke steder, jeg selv ville købe Birma hos, og de steder vi selv kiggede på, da vi ledte efter en birma i sin tid var:
Chicabee
Licarinis
Ohlsson
Northved
Wehnerts (Susanne)
Oddenvejen
Lord Byron
Vi fik så skovkat i stedet, men disse steder var umiddelbart dem, vi var intra i at besøge
Gitte opdrætter ikke mere …
Ellers et godt bud
Mange tak for jeres svar. Tråden skal ikke handle om min kats pludselige død, men om hvad jeg gør for at jeg IKKE laver flere fejl og gør det rigtige både for mig selv og min kommende kat. Det sidste jeg har er at sige, er at jeg har lært en masse og håber jeg er velkommen her på kattegale og vil få en masse ny viden, hjælp og glæde ved at være på forumet - trods en dårlig start og fejltrin.
jeg er glad for jeres anbefalinger af opdrættere, samt råd - TAK
Jeg er enig med Vivi Fletcher, men de steder jeg selv ville købe birma er:
Chicabee
Wehnerts
Lord Byron
Jeg opdrætter også birma, og venter kuld om ca 25 dage. Men de er faktisk allerede afsat, hvis de er af hunkøn.
Men ellers findes der masser af opdrættere på www.birma.dk
Jeg kender mange birmaopdrættere - søde mennesker, der sikker også har søde og sunde katte.
Vil jeg direkte anbefale dem?
Nej - for jeg har aldrig været i deres hjem, så hvordan skal jeg kunne anbefale en killing fra et sted, hvor jeg ikke kender forholdene.
Men jeg vil helt klart anbefale en køber at tage ud og besøge disse opdrættere