Og de neutralisere heller ikke killinger fra deres internater vel? Før de skifter hjem?
Nix: “Køber du en killing, der endnu ikke er neutraliseret, forpligter du dig til at lade den neutralisere og øremærke, når den er blevet kønsmoden.”
Det afhænger nok af dem der driver internatet, den lille pige jeg fik fra Hillerød, hende der fik våd FIP, var neutraliseret, da jeg så senere fik tilbudt Fnuggi, bad jeg om at han blev neutraliseret hurtigst muligt og så hentede jeg ham dagen efter at det var gjort, men DB har nok ikke en generel politik om det, og det burde de ha’
Hende der ringede til mig var i hvert en ansat telefonsælger.
DB skal forstås som en blanding af en frivillig organisation, der hjælper nødstedte dyr, og en professionel dyrepolitisk lobbyforretning.
Frivilligheden forklarer det uensartede serviceniveau.
Det forretningsmæssige forklarer, hvorfor de bruger over 7 millioner kr (mere end en tredjedel af kontingentindtægterne) på “indtægtsskabende aktiviteter” - blandt andet telefonsalg.
Det forretningsmæssige kan også forklare, hvorfor tilbuddet til nye medlemmer ikke er indflydelse på foreningens politik, men passiv støtte til den politik, der fastlægges af en ledelse, der er mere selvsupplerende end demokratisk valgt.
vh
Andreas
Og mht deres nye formand, så er jeg alt andet end imponeret af det arbejde hun har lavet i DRF, og har da heller ikke lagt mærke til ændringer til det bedre hos DB.
Det kan da godt være, at katten “bliver overset”, men de gør da mange andre gode ting for andre dyr. Og de har da stadigvæk internater, som tager sig af katte - så de gør da noget. Det kan da godt være, at de kunne blive bedre på mange punkter, men så skal vi da fortælle dem det - ikke kun når de ringer til os - men være proaktive, så vi tager ansvar i, at DE bliver bedre og dermed er i stand til at redde og behandle flere katte på ordentlig vis. Jeg kender ikke de der sager, som refereres til, men dem som kender dem, samt kender mere til neutralisering osv., kunne jo gøre en indsats i stedet for at brokke sig.
Altså jeg har skrevet til dem og gjort obs på alt det nævnte.
For ja, de har internater, de gør noget, men når de ikke har en fornuftigt neutraliseringspolitik, så kan det jo fortsætte. De får killinger sat af i en papkasse på dørtrinnet - sender dem uneutraliserede ud med vacciner - får næste generation sat af i en papkasse på dørtrinnet.
Hvad er du nu man kalder den slags…
[quote=Sheer;534710]Altså jeg har skrevet til dem og gjort obs på alt det nævnte.
For ja, de har internater, de gør noget, men når de ikke har en fornuftigt neutraliseringspolitik, så kan det jo fortsætte.[/quote]
Det er da også virkelig underligt… Gad vide, hvorfor de ikke neutraliserer inden de sælger… :? Men det kunne da være, at jeg skulle skrive til dem og spørge.
[quote=Sheer;534710]Altså jeg har skrevet til dem og gjort obs på alt det nævnte.
For ja, de har internater, de gør noget, men når de ikke har en fornuftigt neutraliseringspolitik, så kan det jo fortsætte. De får killinger sat af i en papkasse på dørtrinnet - sender dem uneutraliserede ud med vacciner - får næste generation sat af i en papkasse på dørtrinnet.
Hvad er du nu man kalder den slags… [/quote]
Det første OG eneste ord der poppede op i min ømme knold var STUPIDT
MEN…DB har mange internater og gør de alle det, Signe.
Det var måske en sag for kattegale og få vækket DB og gjort opmærksom på det ville være en god ting om ALLE deres internater neutraliserede ALT der kom ud fra dem.
Den mormis og hendes to killinger jeg afleverede hos Ørsted kattehjem for et par år siden, ved jeg med sikkerhed blev ordnet og jeg KAN IKKE forestille mig andet end Odder Kattehjem også praktiserer at få alt lukket inden det skifter hjem. Hele idèen går jo total fløjten hvis ikke man lukker fertilitetslågen.
Vi må kunne finde internatslisten på deres hjemmeside OG ringe rundt og spørge hvad praksis er når det gælder neutralisering af misserne
Gælder nu ikke kun DB, DDAA der har Tingskoven dyreinternat ved Århus neutraliserer heller ikke inden de sender killinger ud. Og man får diverse dårlige forklaringer når man spørger…
Jeg har til gengæld en meget specifik erfaring med et bestemt internat hos dem: min kæreste skulle i noget aktivering og var så heldig at komme i praktik hos DB… troede vi! Han mødte op og blev (uden nogen som helst introduktion, vejledning eller lignende som han ellers var blevet lovet) sendt ind til en kæmpe kamphund med beskeden “den skal luftes, den kan godt finde på at bide ”. Han prøvede at spørge lidt ind til hvor han skulle gå hen med den osv da han ikke er vandt til at have med hunde at gøre, men personalet havde mere travlt med at komme ud og ryge og tale om hvad de havde lavet i weekenden
. Førnævnte situation gentog sig igen og igen…
Desuden virkede forholdene i burene ikke til at være i top: intet tæppe/kurv eller legetøj (som der ellers stod i en velkomst pjece ville være i alle bure), beskidt vandskål og madskål m.m. Hvordan forholdende så ud hos kattene, skal jeg ikke kunne sige noget om, da min kæreste skulle være tilknyttet hunende. Det endte desuden med at blive en meget kort praktik…
Jeg ved godt min erfaring er meget specifik og sikkert ikke gør sig gældende for alle internater, men alligevel har det i høj grad påvirket min holdning til dem. Det virker bare ikke som om (i mine øjne) at man prioriterer dyrenes ve og vel højt nok, hvis en hvilken som helst person bare kan gå ind (næsten fra gaden) og skulle kunne yde omsorg for et dyr, der muligvis ikke har de mest positive erfaringer med i bagagen, uden nogen form for oplæring, intro eller lignende!
Det har jeg såmænd også prøvet - bare på det, man i gamle dage kaldte et plejehjem, nu om dage kaldet et leve-bo-sted! 5 vagter blev det til, så løb jeg skrigende væk og har bedt Claus om at når jeg bliver så gammel, at jeg har behov for at bo sådan et sted, så må han hellere køre mig ud i skoven og binde mig til et træ! Der forudsættes ikke de store erfaringer, hvis man skal passe levende væsner idag!
VH
Susanne
Nu jeg tænker mig om, så tror jeg heller ikke, at Inges Kattehjem neutraliserer inden de sælger. I 2007 købte vi Rollo derfra, og han var altså ikke neutraliseret, men også kun 9 uger, så måske det havde noget med dét at gøre (OBS: Morkatten havde de ikke fået indleveret, så derfor gik de med til at sælge ham til mig, da jeg havde en killing derhjemme på 12½ uge i forvejen). Men jeg skrev under på et papir hvori jeg lovede, at han ville blive neutraliseret inden han blev xx mdr., hvilket jeg naturligvis overholdt. Men ved I om de neutraliserer killinger?
Ifølge Inges hjemmeside “er eller bliver” alle katte neutraliseret, så det må være p.g.a. den unge alder, at Rollo ikke var. Det er fint nok med en underskrift, men det kræver naturligvis at kattehjemmet følger op. Gjorde de det?
Denne tråd har undret mig noget, for i min naivitet var jeg da overbevist om, at alle kattehjem neutraliserer kattene, de formidler. Det er da hul i hovedet at lade være…
Jeg og anden, Lene som osse er herinde, var faktisk til et møde hos Inges Kattehjem,for år tilbage, om bla. tidlig neutralisation, og de indførte det i deres internater “på landet” hvor langt de er kommet ved jeg ikke, men de er opmærksomme og de har skrevet i bladet om det.
Uden at vide det tror jeg, at den manglende neutralisering er et spørgsmål om både økonomi, plads og personale.
En nyopereret kat skal have fred og ro + varme + være under overvågning og dertil kommer den stressfaktor og det smittepres, der er på et internat med som regel for lidt plads og katte med forskellig baggrund og sundhedsstatus.
Dyrlægerne arbejder heller ikke gratis og det ville være spild af penge at neutralisere en kat, der måske ikke blev fundet hjem til og efter nogen tid blev aflivet.
Mega - Hmm, DDAA gør det på voksne, men ikke på killinger under et år (skiftevis argument at deres dyrlæge vil have de skal være 2 kg, eller at der ikke er plads i ørerne - og det holder ikke noget af det).
Mht. de voksne så bliver de ikke kastrerede før der er en køber, men køber må så lige vente den uge eller to det tager… Det er i hvert fald sådan jeg har oplevet det praktiseret - så må Kira lige rette mig hvis det er
[QUOTE=Sheer;534710]Altså jeg har skrevet til dem og gjort obs på alt det nævnte.
Hvad er du nu man kalder den slags… [/QUOTE]
Brita sagde ’ Stupidt’
Jep, ‘facilitator’ eller ‘medskyldig’ er to andre ord.
Jeg har aldrig fået svar fra dem. Skrev til hovedkontoret på Alhambravej på Frederiksberg.
Det er ikke så længe siden.
Jeg håber at flere af jer kattegale også vil kontakte dem og gøre opmærksom på det. Både at killinger kan neutraliseres, hvis man har en kompetent dyrlæge tilknyttet hjemmene og at det handler om at kunne styre narkosen. Jeg skrev så også til dem at de burde informere de nye købere om hvordan man holder kat i sikkerhed fra trafikken, fordi jeg var provokeret af denne tekst også: TIPS, TRICKS OG VIGTIG VIDEN INDEN DU FÅR KÆLEDYR
Man kunne jo håbe på at de ville flytte nogle penge fra telefonsalg til neutralisering af killinger. Jeg kan altså ikke forestille mig at det ikke vil kunne betale sig i det lange løb. For de killinger som ikke bliver neutraliseret de VIL jo få killinger og dermed bidrage til flere uønskede katte derude i DK.
Jeg har for lidt over en måned siden meldt mig som frivillig i Dyrenes Beskyttelse, da jeg godt kunne tænke mig at være med til at gøre en forskel for dyr som har det dårligt. Jeg har så selv i sidste uge kontaktet dem igen og fik det svar at de ikke manglede flere frivillige?!
Det blev jeg rigtig forarget over at høre:( Når det udefra ser ud til at de mangler hænder og ikke når ud til alle de sager som bliver anmeldt, så ser de da mærkeligt ud at de ikke har brug for flere engagerede kompetente dyrevenner som tilbyder sig som aktiv frivillig??
Jeg har mailet til den øverste kredsformand for at få at vide om det virkelig er rigtigt at DB ikke kan bruge flere engagerede kompetente frivillige, men har endnu ikke fået svar.
Rettelse: der skal stå ½ år.