Ang kontrakter/Stamtavler kontra (FIFE. TICA, CFA)

Efter at have fuldt med i en anden tråd, Fik jeg lyst til at oprette denne…

Jeg har gjort mig en del tanker, ang det med kontragter og stamtavler, når en opdrætter melde sig ind i et andet forbund.

Hvad med Delekatte, kan man lave stamtavler i de forskellige forbund, altså et kuld i det ene og et andet kuld i det andet…

Er kontraket bindene når opdrætteren flytte forbund… her tænker jeg på både almenlige kontragter og dem der er på delekatte

Jeg ved godt det er et ømt punkt…

Hej Hanne
Jeg vil altid anse en kontrakt for at være bindende ligegyldigt hvilket forbund parterne er / bliver medlem af. Dog kan en delekat (i mine øjne) ikke få først et kuld der registreres i FIFé og dernæst nummer 2 kuld der kun registreres i TICA - det må gælde for alle kattens kuld at de SKAL registreres i FIFé først (i hvert fald så længe den ene af ejerne er medlem her). Jeg mener reglerne må gælde hvadenten man ejer 1 hel eller 1 halv kat :S -høhø

Jeg er da så naiv at tro, at en kontrakt følger katten ?. En kontrakt / aftale er vel gældende mellem køber og sælger i hele kattens levetid ? Og kan vel ikke brydes, blot fordi man skifter klub ?

Hvad der er skrevet under på, af kontrakslige aftale med en delekat er vel osse gældende, hvad enten den ene part skifter klub, eller forlader en klub ? Med andre ord, så ser jeg kontrakten som et vigtig dokument, et dokument med aftaler, man har samtykket i med sit underskrift… Og kontraktbrud kan vel altid forfølges ?

Kontraktbrud kan altid forfølges i henhold til gældende ret i det land, kontrakten er indgået (hvis ikke andet står i kontrakten). Det kan nok bare være svært for f.eks. TICA at straffe en opdrætter for forseelser begået, mens opdrætteren var medlem af f.eks. FIFe, men det ændrer ikke på lovgivningen.

Kontraktbrud kan altid forfølges i henhold til gældende ret i det land, kontrakten er indgået (hvis ikke andet står i kontrakten). Det kan nok bare være svært for f.eks. TICA at straffe en opdrætter for forseelser begået, mens opdrætteren var medlem af f.eks. FIFe, men det ændrer ikke på lovgivningen.[/quote]

Tak Mette :slight_smile:
De aftaler man evt har sammen, og er bekræftet via ens underskrift, kan vel ikke volde besvær at ‘dømme’ i …Hvad enten man er overgået fra den ene klub til den anden.

Lad os lave et tænkt eksempel :

Jeg har en hunkat, som jeg har skrevet under på i kontrakten, skal holdes fertil i x-antal år. Lad os så sige, at min medunderskriver / sælger, gør et hop fra den ene klub / organisation og til den anden …Det betyder da ikke, at mine kontraktslige forpligtelser ophører, vel ?

Kontraktbrud kan altid forfølges i henhold til gældende ret i det land, kontrakten er indgået (hvis ikke andet står i kontrakten). Det kan nok bare være svært for f.eks. TICA at straffe en opdrætter for forseelser begået, mens opdrætteren var medlem af f.eks. FIFe, men det ændrer ikke på lovgivningen.[/quote]

Tak Mette :slight_smile:
De aftaler man evt har sammen, og er bekræftet via ens underskrift, kan vel ikke volde besvær at ‘dømme’ i …Hvad enten man er overgået fra den ene klub til den anden.

Lad os lave et tænkt eksempel :

Jeg har en hunkat, som jeg har skrevet under på i kontrakten, skal holdes fertil i x-antal år. Lad os så sige, at min medunderskriver / sælger, gør et hop fra den ene klub / organisation og til den anden …Det betyder da ikke, at mine kontraktslige forpligtelser ophører, vel ?[/quote]

Det vil jeg bestemt ikke mene. Det store problem er, at den sag kun kan forfølges ved domstolene og det er de færreste, der er interesserede i at betale udgifterne hertil.

Hmmmm …Er det ikke sådan, at den tabende part bliver dømt til at betale alle omkostninger.

En kontrakt er noget jeg ser med dyb alvor på, og jeg kunne ikke selv drømme om, at bryde en kontrakt - Ej heller hvis jeg senere skulle fortryde lidt …For mig er en aftale en aftale, og hvis jeg har dummet mig, så må jeg dælme lære af det ?

Måske kan vi kortfatte det lidt ved at anbefale at man påfører en ‘bod’ på kontrakten, og måske en høj bod, som man ifrem kontrakten bliver brudt kan dømmes til at betale ??

[quote=“Alice”]

Hmmmm …Er det ikke sådan, at den tabende part bliver dømt til at betale alle omkostninger.

Den tabende part bliver dømt til at betale et beløb, der af Retten anses for at dække omkostningerne. Det betyder ikke, at det er det samme som den endelige regning - og man har jo også altid risikoen for selv at tabe.

Måske kan vi kortfatte det lidt ved at anbefale at man påfører en ‘bod’ på kontrakten, og måske en høj bod, som man ifrem kontrakten bliver brudt kan dømmes til at betale ??

Det er altid anbefalelsesværdigt at indføre en bod i kontrakten, den skal bare stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, ellers vil Retten afvise den. [/quote]

Jeg er helt med på at en kontrakt alyid skal overholdes…

Men er der nogen der kan svare på de andre spørgsmål…

Altså hvis den ene part har meldt sig ud af FD, så kan det jo blive svært at “straffe” i forhold til kontrakten :? Man kan jo ikke få den i Klagenævnet hos FD feks

Det bedste ville nok være at afgøre et ejerskab een gang for alle, og så registrere katten/killinger i det forbund den kommende ejer af katten/killingerne er i.

Nogle forbund er godkendt af FIFé og dermed også deres stamtavler - så man kan få overført katten i FIFé - men en del independent klubber er vel ikke? Der ville jeg henvende mig til egen klub og ad den vej, finde ud af hvad der kan gøres.

Hvis der er tale om en godkendt organisation af FIFé, så skal eventuelle killinger registreres i FIFé først før de kan registreres i et andet forbund.

Men uanset er det noget frygteligt rod synes jeg :S

Mette, jep det er noget rod…

Jeg tror jeg ville starte med at få hjælp fra egen klub og høre hvad der kan gøres -thumbs

Jeg tror jeg ville starte med at få hjælp fra egen klub og høre hvad der kan gøres -thumbs [/quote]

Jeg tror sørme at jeg ville starte et helt andet sted, nemlig ved ikke at have en delekat :stuck_out_tongue:

Jeg tror jeg ville starte med at få hjælp fra egen klub og høre hvad der kan gøres -thumbs [/quote]

Jeg tror sørme at jeg ville starte et helt andet sted, nemlig ved ikke at have en delekat :P[/quote]

-thumbs

Ja og nej. Nu tror jeg godt jeg ved hvilken tråd der har inspireret Hanne til denne tråd :slight_smile:
Men mht delekat, så synes jeg nu altså det er en god idé, når det fungerer. Man har mulighed for at se killingen vokse op inden man afgør om den skal neutraliseres eller ej, altså om den er et emne for avl. Og man har den mindre kat i hjemmet (hvilket for mange opdrættere må være et plus), men stadig mulighed for at bruge katten i sit avls arbejde hvis man ønsker det.
Og når det ikke fungerer, ja så er det noget frygteligt bøvl :frowning: Men sådan er det jo også med de kælekatte der bliver solgt med diverse klausuler. F.eks. og neutralisering (ved godt de fleste opdrættere herinde gør det inden katten flytter hjememfra) eller videre formidling etc. :slight_smile:

Den tråd der har inspireret mig er den tråd der gik over gevin, og sådan set ikke handle om dette med kontragter og div klubber…

Jep, det med delekat kan muligvis fungere, men hvad hvis paterne ikke er medlem af samme orgination…

Om en kontrakt er juridisk holdbar eller ej afhænger ikke af tilhørsforhold i de forskellige forbund - lov er jo lov. Men selvfølgelig kan intet forbund sanktionere en opdrætter, som ikke er medlem hos det pågældende forbund - TICA kan ikke sanktionere en FIFe-opdrætter, og FIFe-klubberne kan ikke sanktionere en TICA-opdrætter, osv. Men Forbrugerklagenævnet og domstolene kan vel træffe afgørelser, som er uafhængige af forbundstilhørsforhold? :?

'fuldstændig enig… men hvordan forholder man sig, ang en delekat… (hunkat)

Jeg kan ikke engang regne ud, hvordan man kan have en dele-hunkat hvis man er i det samme forbund? Det er vel stadig én ejer til ét kuld, dvs. en hunkat, som skal ejerskiftes fra kuld til kuld, eller hvordan bærer man sig ad? Kuldet kan jo kun have det ene stamnavn?

Jeg tror ikke, at jeg selv ville vælge en dele-hunkat, hverken med medlemmer af det ene eller det andet forbund. :slight_smile: