Ang salg af døve killinger

Lis, her er problemet jo at det er nok at dyrlægen har givet katten et stempel på bagsiden af stambogen… Og en den test dyrlægen tager er jo ikke helt sikker,katten kan jo godt være døv på det ene øre

Den sætning forstår jeg ikke? Jeg ville da netop tro man opdagede en del flere døve fordi man laver test, end før i tiden, hvor det måske bare var “klap” i hænderne eller andet, der afgjorde hvorvidt katten var døv?

Eller misforstår jeg helt sætningen Hanne? -høhø [/quote]

Jeg tror du har misforstået meningen med den sætning… Jeg synes der var en del feler døve den gang end der er nu
Og jeg tror det har noget at gøre med, at der som sagt er mange der audio tester, og så finder man jo dem der kan høre, men ikke optimalt, de bliver derved ikke solgt ud som avlskat, og derved kommer der jo mindre døve killinger…

Mon ikke det har noget med det at gøre…[/quote:1gd4hn01]

Nååerh så du mener at der er færre hvide der går ud i avl, fordi man opdager døvheden bedre med test, og de så ikke anvendes i avl? Så er jeg med -høhø

Den sætning forstår jeg ikke? Jeg ville da netop tro man opdagede en del flere døve fordi man laver test, end før i tiden, hvor det måske bare var “klap” i hænderne eller andet, der afgjorde hvorvidt katten var døv?

Eller misforstår jeg helt sætningen Hanne? -høhø [/quote]

Jeg tror du har misforstået meningen med den sætning… Jeg synes der var en del feler døve den gang end der er nu
Og jeg tror det har noget at gøre med, at der som sagt er mange der audio tester, og så finder man jo dem der kan høre, men ikke optimalt, de bliver derved ikke solgt ud som avlskat, og derved kommer der jo mindre døve killinger…

Mon ikke det har noget med det at gøre…[/quote]

Om du audiotester eller ej - døvhed hænger sammen med hvide katte… og de kan komme sporadisk… Det har intet med audiotesten at gøre… Det er genetisk om der kommer døvhed eller ej…[/quote:mek38lqk]

Der er vel genetisk større risiko for døve killinger, hvis den ene er forældrene er døv :?[/quote:mek38lqk]

Er det mon afklaret? - men man jo i FIFé slet ikke bruge en døv kat i avlen :slight_smile:

Den sætning forstår jeg ikke? Jeg ville da netop tro man opdagede en del flere døve fordi man laver test, end før i tiden, hvor det måske bare var “klap” i hænderne eller andet, der afgjorde hvorvidt katten var døv?

Eller misforstår jeg helt sætningen Hanne? -høhø [/quote]

Jeg tror du har misforstået meningen med den sætning… Jeg synes der var en del feler døve den gang end der er nu
Og jeg tror det har noget at gøre med, at der som sagt er mange der audio tester, og så finder man jo dem der kan høre, men ikke optimalt, de bliver derved ikke solgt ud som avlskat, og derved kommer der jo mindre døve killinger…

Mon ikke det har noget med det at gøre…[/quote]

Om du audiotester eller ej - døvhed hænger sammen med hvide katte… og de kan komme sporadisk… Det har intet med audiotesten at gøre… Det er genetisk om der kommer døvhed eller ej…[/quote]

Der er vel genetisk større risiko for døve killinger, hvis den ene er forældrene er døv :?[/quote:390c2ucv]

Er det mon afklaret? - men man jo i FIFé slet ikke bruge en døv kat i avlen :slight_smile: [/quote:390c2ucv]

her der jo igen det problem med den test dyrlægen tager… den er jo ikke helt sikker, den fortæller kun om katte kan høre. ikke om hvor godt den høre

Jeg prøver lige igen - nogen som har et bud på dette? (Eller skal jeg starte en anden tråd for det, synes I mon?)

Nej lad det endelig blive herinde… det er jo i ånd med Hannes oprindelige spørgsmål.

Vh Annette

Jeg prøver lige igen - nogen som har et bud på dette? (Eller skal jeg starte en anden tråd for det, synes I mon?)[/quote]

Jeg kan se du også har en hvid, så hvorfor ikke lægge ud med dit eget bud :smiley: :smiley:

Nå men jeg kan sige at jeg starter med at spørge, hvorfor de gerne vil have en hvid og gerne selvom den er døv -love
Så spørger jeg ind til hvad erfarring de har med døvhed. -uh
Forklarer alle de minusser jeg mener der er -ked
Forklarer og diskuterer hvad man kan gøre for at det kan fungere :smiley:
prøver at finde ud af om det er mennesker der kan håndtere de problemer der kan opstå
O.S.V

Nu hvor Signe spørger til de hvide og døve kælebamser, så kan det være at jeg så kan finde svaret på noget som jeg længe har tænkt på, da det er lidt i samme boldgade…

Hvis jeg stod med en døv misling, ville jeg have utroligt svært ved at forberede folk på hvad de kunne forvente og hvordan det at have en døv kat vil være, da jeg ingen erfaringer har med det. Hvordan har I der opdrætter hvide fået de erfaringer? Har I førstehåndskendskab til det eller må I forlade jer på andres erfaringer?

det er vel lidt det samme som med alle erfaringsprocesser ??? at man bliver klogere og klogere men starter på bar bund udelukkende med sin sunde fornuft, en pokkers masse forberedelse og tanker med hjælp fra alle de kilder man har adgang til ??

i fht læringsprincip er denne situation vel magen til de fleste andre ??

Hanne Weidinger har/har haft en døv kat. Hun både skrev og fortalte om de ting hun gjorde for sin døve kat. Den kan jo ikke høre dig, f.eks kan noget foregå ved at man træder på bestemte måder i gulvet (den mærker vibrationerne) og katten vil med tiden lære når der gøres sådan, betyder det det. Jeg husker ikke det hele, men det er krævende.

det er vel lidt det samme som med alle erfaringsprocesser ??? at man bliver klogere og klogere men starter på bar bund udelukkende med sin sunde fornuft, en pokkers masse forberedelse og tanker med hjælp fra alle de kilder man har adgang til ??

i fht læringsprincip er denne situation vel magen til de fleste andre ??[/quote]

Helt enig hvis det var mig selv det handlede om der skulle have en døv killing, men her handler det om at kunne råde og vejlede andre, og så mener jeg at det er en helt anden situation. Køberne skal jo ikke undgælde for at jeg ikke har praktisk erfaring, men kun en teoretisk eller en erfaring baseret på andres erfaringer. Jeg har det faktisk bedst med selv at have stået med et problem/en situation når jeg skal råde og vejlede andre.

[quote=“En forhenværende bruger”]

Helt enig hvis det var mig selv det handlede om der skulle have en døv killing, men her handler det om at kunne råde og vejlede andre, og så mener jeg at det er en helt anden situation. Køberne skal jo ikke undgælde for at jeg ikke har praktisk erfaring, men kun en teoretisk eller en erfaring baseret på andres erfaringer. Jeg har det faktisk bedst med selv at have stået med et problem/en situation når jeg skal råde og vejlede andre.[/quote]

jeg er helt enig i at købere ikke skal undgælde - men det undgåes jo rimelig let ved at stå ved, at den viden man har er begrænset og derefter opfordre købere til enten at tage del i vidensprocessen eller alternativt tage kontakt til dem der har stor erfaring og bede dem deltage i vejledningen de første par gange…

køberne undgælder vel først i det sekundt vejledningen fremstår fuldstændig, hvor den i virkeligheden er mangelfuld… det er jo det ansvar man nødvendigvis må være sig bevidst hvis man er uerfaren…

men dette er jo igen generelt i alle sammenhænge hvor man skal stå i en situation og forklare noget hvor man ikke er 200% på hjemmebane…

det har vi jo nok i større eller mindre grad prøvet i jobsituationer … når vi ikke står ved at vi ikke ved det - så er der en god chance for at det hele går galt… men stor chance for at opnå noget super fælles hvis man står ved sine svagheder…

ret interessant -thumbs

Jeg har i det kuld jeg har nu en døv killing - og jeg vil meget gerne have mig frabedt at nogen kalder den handicappet. Den kan alt det de andre kan - eneste forskel er, at den ikke kommer når man kalder (og det gør de andre faktisk heller ikke altid). Selvfølgelig vil den aldrig blive solgt til et sted hvor den skal løbe frit - men det er da også den eneste “forskel”.

Hos mig er killinger delt op i 2 “priskategorier” - avlskatte og kælekatte. Dvs. at man kan da godt købe det jeg definerer som en avlskat som kælekat - den koster bare lidt mere.

En døv kat “kan bruges” til alt det en kælekat skal bruges til og er således ikke “fejlbehæftet” i forhold til dette, og derfor ikke billigere.

Når så dette er sagt, så vil jeg da lige tilføje, at jeg sagtens kan finde på at sælge en kat til nedsat pris - men så er det andre årsager der spiller ind.

Der er ingen faciliste for prisen, at du tager hvad du mener er rimeligt, er jo dit valg. Personligt har jeg en anden indstilling, og ingen siger vi skal være enige om hvad der er rigtigt og forkert. Men vi skal gøre hvad vi kan for at køberne forsår hvad de går ind til. :slight_smile:
:slight_smile:

Der er ingen faciliste for prisen, at du tager hvad du mener er rimeligt, er jo dit valg. Personligt har jeg en anden indstilling, og ingen siger vi skal være enige om hvad der er rigtigt og forkert. Men vi skal gøre hvad vi kan for at køberne forsår hvad de går ind til. :slight_smile:
:)[/quote:2knyp6nt]

Enig -thumbs

Kan kun give Karen ret. Hvis det ikke er et handikap at være døv, så det vel heller ikke at være blind - og hvor går grænsen så, er en Patella så heller ikke et handikap?
Det er ikke et handikap at ha’ et haleknæk eller en hvid medaljon - alle kattens sanser og funktioner er behold

Grunden til at jeg spørger er ikke jeg selv har tænkt mig at opdrætte hvide katte, for det har jeg ikke. Det har skræmt mig fuldstændig fra det at høre om alle de problemer som døve katte giver, de skriger højlydt døgnet rundt og irriterer ejerne ud af deres gode skind. Jeg synes simpelthen det er så synd for alle parter når det går galt, ejeren er konstant irriteret og får forstyrret sin nattesøvn, og katten har en ejer som konstant er irriteret på den.

Fordi døve katte kan være højlydte eller lette at have med at gøre for deres ejere i en grad som er uforudsigelig, udfra den viden jeg har pt, i hvert fald, har jeg besluttet at det er for stor en mundfuld for mig. Jeg kunne ikke selv have en kat som råber konstant på den måde som jeg synes mange ejere af døve katte har beskrevet for mig igennem tiden. Det var kommet ganske bag på dem, og de havde været ganske uforberedte på den f*nne larm.

Derudover har jeg i øvrigt oplevet at der simpelthen er for meget hopla omkring de katte med pelsfarven hvid. Det er en hype, som jeg personligt synes er for overfladisk til at være noget som jeg har lyst til at bidrage til. Derfor tror jeg bare at jeg vil vælge alle de “uattraktive” farver i mit opdræt, faktisk helt ærligt. :stuck_out_tongue: Ninjo anser jeg faktisk slet ikke for at være en hvid kat - han er bare min lille kastratsanger med et lækkert ophav, som jeg synes er fantastiskt og som jeg helt sikkert ikke er færdig med. Nå, det var et sidespring. En rigtig mco er sorttabby, punktum. :slight_smile:

Jeg prøver lige igen - nogen som har et bud på dette? (Eller skal jeg starte en anden tråd for det, synes I mon?)[/quote]

Jeg kan se du også har en hvid, så hvorfor ikke lægge ud med dit eget bud :smiley: :D[/quote]
Det ville kræve kloning, og det tror jeg så ikke mit SU-budget er til. -øøøvvvs

(Ninjo er købt som kastrat. Jeg havde ellers bedt Lonnie om at lave mig en sorttabby, men den røg vist i blegevask som lille, tror jeg nok.)

Det er vel ikke mere vanskeligt at være mange opdrættere som avler i hvid end hvis det havde været en anden farve ex sorttabby? Dem laver næsten alle opdrætter.[/quote]

Der kommer bare sjældent nogle døve ud af sort tabby feks - tror det er den vinkel Pia mener :stuck_out_tongue: Sådan læser jeg den i hvert tilfælde -engel [/quote]

Enig -thumbs[/quote]

Jeg undskylder, jeg forstod det skrevne på en helt anden måde -thumbs
Skønt, når folk kan korrigere så man lettere forstår -thumbs

-LOL -LOL -LOL -LOL

Uanset farve så er han da en smuksak [oregonian_bear9.gif]