Angående snejbjerg

[QUOTE=kira v;1039553]økonomiske bekymringer - ja - det kan ikke undgås denne gang - klandren ? ?

Noget helt andet er så at jeg tænker om der i virkeligheden er antalsmæssigt flere udstillere i jylland end på sjælland siden der døjes sådan med at fylde udstillingerne ? det er jo ikke engang fordi der er langt at køre på sjælland.
Personligt kommer jeg ikke til sjælland pga den dumme bro, ellers gjorde jeg gerne- elsker at udstille, så jeg ved ikke noget om “kvaliteten” af de sjællandske udstillinger - dvs haller,beliggenhed, organisation, engagement hos udstillere og arrangører osv.

egentlig bare en strø tanke, men det kunne da være sjovt hvis man kunne holde mandtal hhv klubberne imellem og shows’ne imellem - hvor mange jyder der tager til sjælland og hvor mange sjællændere der tager til jylland.[/QUOTE]

Det er efterhånden meget sjældent vi ser jyske udstillere - nok fordi der er så mange udstillinger i Jylland, at det ikke er “nødvendigt” at køre til Sjælland.

Jamen om man deltager eller ej handler vel kun om lyst…

Men det er da gået op for mig at det er billigere at tage til Tyskland når de afholder udstillinger end over broen…
Før vi fik Laura tog vi faktisk oftest til Kbh, da det er der over de fleste af vores killinger ender med bo…
Derfor mødte vi også mange potentielle killingekøbere der ovre… Så i min verden handler det kun om hvad man har lyst til

      • Updated - - -

Men jeg kan da opfordre folk til at prøve de sjællandske udstillinger… Min oplevelse er at mange derovre helst vil havde inde katte og finder racekatte bedst egnet til dette… Jeg kommer gerne derovre igen for det er et godt sted at reklamere for ens killinger

[QUOTE=line_refsgaard;1039563]Jamen om man deltager eller ej handler vel kun om lyst…
[/QUOTE]

Kald du det bare lyst, hvis det er et bedre ord - betydningen er den samme.
Hvis der var 2 årlige udstillinger i Jylland, er jeg sikker på vi ville se rigtig mange jyder på Sjællandske udstillinger - og omvendt.
Ja, skåret ud i pap :wink:

Naturligvis prioriterer man de udstillinger tættest på - det gør jeg da også selv :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1039564]Kald du det bare lyst, hvis det er et bedre ord - betydningen er den samme.
Hvis der var 2 årlige udstillinger i Jylland, er jeg sikker på vi ville se rigtig mange jyder på Sjællandske udstillinger - og omvendt.
Ja, skåret ud i pap :wink:

Naturligvis prioriterer man de udstillinger tættest på - det gør jeg da også selv :)[/QUOTE]

Jeg er ikke sikker… Broen er stadig dyr i forhold til at tage til Flensborg på udstilling…

Men jeg har nu ellers altid holdt mest af racekattens udstillinger, selvom jeg oftest tager til jyrak…sidst jeg var i Kbh på udstilling var jeg gravid i 8 måned og den var fantastisk… Faktisk en jeg nød rigtig meget

[QUOTE=line_refsgaard;1039566]Jeg er ikke sikker… Broen er stadig dyr i forhold til at tage til Flensborg på udstilling…

Men jeg har nu ellers altid holdt mest af racekattens udstillinger, selvom jeg oftest tager til jyrak…sidst jeg var i Kbh på udstilling var jeg gravid i 8 måned og den var fantastisk… Faktisk en jeg nød rigtig meget[/QUOTE]

Nu er der jo ikke udstilling i Flensborg hveranden uge :wink:

Jeg kører også hellere til Malmø end Jylland - men var der færre sjællandske udstillinger og samme antal i Sydverige, ville jeg da nok tage turen til Jylland engang imellem

Jeg ville gerne på en udstilling på øen HVIS det kunne holdes på 200 kr i transport :gruble: Men det regnestykke vil jeg nu gerne se. (også selvom der er 4 i bilen, hvilket ikke kan lade sig gøre med kat i min :slight_smile:

Jeg kan under ingen omstændigheder gøre en sjællandstur ud og hjem på samme dag… det indbefatter derfor en overnatning for mig. Jeg han vælge bro eller båd, prisen er den samme, men benzinpriserne taget i betragtning, så er der altså langt fra Aalborg til København.

Så ja… økonomi og afstand er en del af min prioritering af udstilling, og var der færrer i Jylland… ærgeligt for mig :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1039564]Kald du det bare lyst, hvis det er et bedre ord - betydningen er den samme.
Hvis der var 2 årlige udstillinger i Jylland, er jeg sikker på vi ville se rigtig mange jyder på Sjællandske udstillinger - og omvendt.
Ja, skåret ud i pap :wink:

Naturligvis prioriterer man de udstillinger tættest på - det gør jeg da også selv :)[/QUOTE]

Ja og nej - jeg skal gerne indrømme at jeg udover at prioritere ikke at krydse broen, så også vælger efter typen af udstillinger. Jeg kan personligt bedst lide dem JYRAK afholder, og synes at Vild med dyr messen, Herning Landsskue og lignende steder er rigtig gode steder at komme og reklamerer for sin race og sit opdræt. Nu er det JYRAK der er de steder, men var det Katteklubben, så havde det gjort at jeg havde givet deres udstillinger et nøk opad i prioritet.

Men altså for mig gælder det, at selvom der var to udstillinger indenfor kort tid og JYRAK afholdt på Fyn, og Katteklubben afholdt lige i nærheden af hvor jeg bor, så ville jeg stadig vælge JYRAK fremfor Katteklubbens, hvis det var et spørgsmål om at prioritere (jeg tager så som regel det hele med - og kommer til begge udstillinger :høhø:)

Jeg har været på to udstillinger på sjælland indenfor et ½ år, en hos DARAK og en hos Katteklubben - og var for nogle år siden på en Racekatten udstilling. Og ja, min konklusion er stadig at jeg bedre kan lide JYRAKs type af udstillinger, ingen tvivl om det. Og også som steward (som sagt, det er ikke fordi jeg ikke er glad for at komme på katteklubbens, og jeg har da vist været på samtlige af deres udstillinger de sidste mange år også - men jeg kan bare bedre lide JYRAKs, så det er det jeg prioriterer uanset afstand).

Nu er det altså meget begrænset, hvor mange udstillinger, der bliver holdt i København. Tværtimod bliver langt størstedelen af de sjællandske udstillinger afholdt på Syd- eller Vestsjælland - i en afstand fra f.eks. Østjylland, der gør, at det er hurtigere at køre dertil fra f.eks. Kolding end det er for mig at komme dertil.

Selvfølgelig tager vi allesammen helst til de udstillinger, der ligger nærmest vores egen adresse, når vi skal se på pengene (og det skal de fleste). Men jeg har helt klart også fornemmelsen af, at der kommer langt flere sjællændere på jyske udstillinger end omvendt - på trods af, at broen utroligt nok koster det samme hver vej. Hvis jeg skulle til f.eks. Aalborg på udstilling, ville det da i høj grad også koste mig en overnatning (lige så vel som jeg overnattede i Haderslev, der ligger ca. 4 timers kørsel hjemmefra), men det er muligt for mange jyder at tage turen over og hjem på én dag og så koster det altså ikke så meget, hvis man fylder bilen.

Mange jyder kan da glimrende køre til Fyn på udstilling (jeg har selv været i Årslev flere gange og også set nordjyder på den udstilling) og hjem igen - men den halve time, det tager ekstra at køre til Korsør, den er måske dråben :gruble:

      • Updated - - -

I marts måned i år kan jeg ikke se, den sjællandske udstilling har flere problemer med at fylde op end den jyske (Snejbjerg). Begge udstillinger har den udfordring, at der reelt er 4 to-dages udstillinger inden for samme måned i et lille land og Snejbjerg har endda udfordringen, at der ligger to inden for en uge med relativt kort afstand - som tiltrækker de samme udstillere. TICA-udstillingen tiltrækker ikke nødvendigvis de samme som udstillere som Jyrak og Katteklubben/Racekatten, fordi de også får en del udenlandske udstillere + at der er danske udstillere, der generelt er trætte af FIFe udstillinger og derfor prioriterer TICA over FIFe uanset tidspunkt.

Jeg prioriterer ikke efter afstanden i DK…og jeg udstiller vist egentlig mest på Sjælland, men det er fordi det har passet med de datoer der har været udstilling, og i kattens program. For mig er det dommerne først og så placeringen derefter.

Jeg er ikke enig i det fremhævede. De sidste 4 år har vi været på udstilling følgende steder på Sjælland:
Roskilde
Tune
Hårlev
Viby Sj.
Rødovre
Dragør

Alle sammen på østsiden af Sjælland. Den eneste udstilling, jeg kan huske, som var på Vestsjælland, er faktisk Fuglebjerg, men den kunne vi ikke komme til.

Men noget helt andet er, behøver denne tråd udvikle sig til en kamp jyder og sjællændere imellem? Gavner det noget?

[QUOTE=En forhenværende bruger;1039606]Jeg er ikke enig i det fremhævede. De sidste 4 år har vi været på udstilling følgende steder på Sjælland:
Roskilde
Tune
Hårlev
Viby Sj.
Rødovre
Dragør

Alle sammen på østsiden af Sjælland. [/QUOTE]

Det er som man tager det - Hårlev er IMO Sydsjælland, og pointen er, at - bortset fra Rødovre og Dragør - så er alle de udstillinger, du her nævner (og du har bl.a. glemt Næstved) syd eller vest for København. Der har også været adskillige i Køge, min. 1 pr. år - det er heller ikke København og ligger lige ved motorvejen, så det er lige så tilgængeligt for jyder som mange af de jyske udstillinger er for sjællændere. Der er utroligt få sjællandske udstillinger nord for København i forhold til, hvor mange der ligger syd for København-Roskilde linien. Bortset fra Racekattens to udstillinger i Nærum og ene i Helsingør kan jeg ikke huske at have været på udstilling nord for København, siden Darak stoppede med at holde udstilling i Hillerød for mere end 3 år siden.

Denne slags tråde bliver ALTID en kamp mellem jyder og sjællændere, uanset om man vil det eller ej :frowning:

Jeg er jyde, alt øst for Ringsted er Kbh :høhø:

Der er altså ikke særligt meget øst for Ringsted, hvis man kigger på et kort :wink: Øst ligger nemlig til højre, ikke ovenfor :slight_smile:

Og for øvrigt har jeg så lige været på udstilling i Nykøbing Falster - det er der forhåbentlig heller ikke nogen, der vil kalde København :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1039586]
Mange jyder kan da glimrende køre til Fyn på udstilling (jeg har selv været i Årslev flere gange og også set nordjyder på den udstilling) og hjem igen - men den halve time, det tager ekstra at køre til Korsør, den er måske dråben :gruble:[/QUOTE]

:slight_smile: Personligt er Fyn også for langt uden overnatning :slight_smile: Det fik jeg konstateret første og eneste gang jeg har været i Årslev :slight_smile: Det var ganske enkelt uforsvarligt at jeg kørte hjem :slight_smile:
Det er MIN priortering, at andre er villige til og har råd til at bruge flere resourcer på udstilling, det er fint med mig :slight_smile:
Men jeg bliver lidt stram i betrækket når det bliver skrevet at broen er en dårlig undskyldning, for det er den ikke! Den er en del af et regnskab der skal hænge sammen :slight_smile:

For mig er Odense sådan nogenlunde det længste jeg vil køre frem og tilbage på samme dag. Og min økonomi står altså ikke til overnatninger.

Jeg ville meget gerne på en sjællandsk udstilling, men så ville det kræve overnatning - OG et sted der er til at komme til med tog. Min bro-fobi er ganske enkelt ikke til Storebæltsbroen i bil.

Men jeg brokker mig altså ikke over det. Jeg konstaterer bare at Sjælland sandsynligvis vil være lukket land for mig, rent udstillingsmæssigt. Desværre :slight_smile:

Tjah. Jeg gider helst ikke køre længere end til Wien eller London. :høhø:

det skal ikke handle om jyder vs sjællændere nej - men jyder er vist bare for nærige til at betale broen S

tanken om at man skal begrænse antallet af shows pr klub som også er luftet i en leder i kattemagasinet er mig derimod MEGET imod !

Skal en klub betale prisen for at en anden ikke kan klare sig ? må der ikke åbne en fakta nr 2 i byen bare fordi netto ikke kan sælge varen ?
den med den bedste service, belligenhed, udbud osv klarer sig bedst - det er simpel forretning og det samme er klubberne vel på sin vis.

et godt rennome spreder sig via mund til mund og spørger nogen om ex tyskland så siger jeg- jeg har været på cats og co, de er skide hyggelige men måske ikke super organiserede.
Spørger en tysker mig om dk - så siger jeg jyrak for det er stort og ultra velorganiseret, men bor han nu ex tæt ved færgen- jamen så en af de andre, som er mindre men som jeg ikke har alverden personlig erfaring med. ærligt og redeligt.

Forretning og forretning…jeg tænker det mere som en hobby og interesse, og ikke et spørgsmål om at udkonkurrere de andre, og kapre “kunder” fra hinanden…

nej heller ikke forstået som at kapre folk fra hinanden, men at begrænse andre aktivt har jeg det svært med, især nok fordi jeg i denne sammenhæng sidder med følelsen af at det handler om at “når vi ikke selv kan så må de andre ikke få muligheden”

nu sidder jeg også lidt og tænker, at de jyske udstillinger ligger ofte i områder som Årslev, Brædstrup, Fredericia, Vamdrup osv. :slight_smile:
Dertil vil mange “nordlige” jyder have lige så langt som mange sjællændere regnet i køretid… (og nu tænker jeg slet ikke på broen!)
Derfor vil turen over Fyn og videre over på Sjælland blive til en køretur der er mere end 3-3½ timer lang, bare man bor nord for Herning/Århus - og så bliver det dælme en lang tur, hvis man skal ud og hjem samme dag. Og sydsjælland og Nyk. Falster er bestemt ikke hurtigere at komme til fra Jylland end Rødovre :S
En del sjællændere bor jo ikke “down town” København, men rundt omkring på hele Sjælland og deres køretid til de når f.eks. Fredericia er ikke meget længere end nogle jyders køretur - det er jo derfor man har lagt udstillingerne i Jylland i det område, naturligvis :slight_smile: Det område at holde udstilling i, gør det jo “attraktivt” for selv sjællændere at køre til Jylland og udstille og man opnår at “mange” har mulighed for at køre frem og tilbage. :slight_smile:
Hvis alle jyske udstillinger lå fra Randers/Herning og opefter, så man nok heller ikke mange sjællændere længere - køreturen ud og hjem samme dag bliver for lang for langt de fleste, hvis ikke man har råd til overnatning hver gang :slight_smile:

Nu bor 80% af jyder jo ikke i det lille område hvor udstillingerne afholdes i Jylland - men er spredt ud over hele Jylland. Har faktisk opfattelsen af at der kommer mange “nord” og “vest” for udstillingerne - og så bliver en Sjællandstur, hvor man kører ud og hjem samme dag bare for lang og på ingen måde forsvarlig at tage i bil. Også uden at de sjællandske udstillinger fejler noget som helst! :slight_smile: Men selvom DK er et lille land - så er 3½-4½ timers køretur både morgen og aften bare for langt for langt de fleste :slight_smile:
uanset om man så er jyde eller sjællænder :slight_smile:

Jyske udstillinger har den “fordel” for både jyske og sjællandske udstillere at de typisk ligger nær trekantsområdet - og det er tilgængeligt for de fleste inden for 2-3 timers kørsel, og noget “mange” lige kan overkomme.
Den fordel har sjællandske udstillinger ikke ift. de jyske udstillere, som nemt vil få noget der minder +3½ timers køretid, hvis ikke mere - og så står mange bare af fordi de ikke kan holde til det. (og ja - for mig personligt kan ½-1 times ekstra kørsel gøre hele forskellen for om jeg er forsvarlig at sætte bag et rat! :slight_smile: )