Applaws eller iams

Mine kan ikke klare Applaws i deres maver hvis de får det “rent” - så det er yderst sjældent jeg har det i huset - her bliver der fodret med IAMS, fordi min Brites mave ikke kan klare andet…
Også har jeg de sidste 3 måneder blandet det op med Go Care Royal - hvilket går fantastisk!!

Udover tørkost får mine så også lidt barf i ny og næ… hvilket de elsker…

Hvis du går ind på Zooplus.dk og søger på Iams, så kan du se både ingredienser og de analytiske bestanddele. Fx her på Iams m. meget kylling: IAMS for Vitality Adult Chicken | zooplus.dk.

Jeg har aldrig prøvet Iams på mine. Applaws har de fået som prøvefoder og det har været et hit.

[QUOTE=Mijv;922573]okay, tusind tak Susanne. Du foder præcis på samme måde, som jeg selv har gjort i mange år og stadig foretrækker. Tørfoder er bare nemmere at foder med, synes jeg. Men derfor får de begge stadig vådfoder i ny og næ, men det er normalt ikke en del af deres daglige kost.
Dog er det så lige pt., da Mijv jo skal have sit k/d på en eller anden måde, og det jo kun er vådfoderet der dur, ifølge Mijv.

Sim Sim sagde ellers noget fornuftigt for lidt siden. Hun sagde, at IAMS nok egentlig ikke ville være godt til Mijv, pga. hendes lever. Det kan hun vel have ret i.[/QUOTE]

Tænk, jeg synes da, jeg siger meget fornuftigt…næsten hele tiden.:klapper:

Mine får ikke Applaws tørfoder…det har samme virkning på deres maver som Porta 21 grain free tørfoder.
De får kun Applaws som vådfoder, det giver ikke maveproblemer.

[QUOTE=Sim-Sim;922583]Mine får ikke Applaws tørfoder…det har samme virkning på deres maver som Porta 21 grain free tørfoder.
De får kun Applaws som vådfoder, det giver ikke maveproblemer.[/QUOTE]

aah jeg burde have sagt mig selv, at når du råder mig er det primært kun vådfoder du rådgiver mig om :wink:
Lige nu taler jeg kun om tørfoder. Men jeg skal også have fundet ud af hvilken vådfodervariant som passer. Applaws bliver det i hvert fald ikke ! :frowning: Silke vil simpelthen ikke spise det. "Er det virkelig til mig", tænker hun.

Jeg har heldigvis ikke (endnu) prøvet et foder til mine katte, som gav dem splatmave.

Jeg hyler med i IAMS koret :slight_smile:

Siden jeg skiftede fra Royal Canin til IAMS, har mine kattes pelse og generelle foderstand aldrig været bedre!
Mine katte trives super godt på IAMS og vi fodrer med det som hovedfoder og så får misserne altid en dåse Lux eller Bozita til natmad (én 400 g. dåse til deling ml. 8 katte +/- :wink: ).

/Mette

Bettina, i indlæg nr 12 har jeg skrevet hvad mine får af tørfoder: Almo Nature holistic, alle varianterne OG Eukanuba tørfoder, alle varianterne.
Men…80 % af deres foder…er vådfoder. De har altid tørfoder stående fremme…men de venter på deres vådfoder.

[QUOTE=Sim-Sim;922591]Bettina, i indlæg nr 12 har jeg skrevet hvad mine får af tørfoder: Almo Nature holistic, alle varianterne OG Eukanuba tørfoder, alle varianterne.
Men…80 % af deres foder…er vådfoder. De har altid tørfoder stående fremme…men de venter på deres vådfoder.[/QUOTE]

som jeg også har skrevet tidligere. Jeg vil gerne finde et hovedfoder jeg primært altid foder med. Men, dertil vil jeg også gerne blande forskellige fodertyper sammen med mit hovedfoder. Nu har jeg bestemt mig for at ville prøve dem begge, og så må vi se hvad Silke trives bedst på :slight_smile: Indtil videre har jeg lidt Applaws tilbage i foderspanden, og har bestilt IAMS hjem.
Det kan meget vel være muligt, at begge katte vil trives ganske fint på Almo Nature Holistic. Det skal i hvert fald med sikkerhed prøves. Vil du mene, at det er et OK foder for Mijv også?

Men jeg vil til hver en tid ikke have noget problem med at give Silke IAMS. Jeg er meget mere forbeholden angående Mijv, netop som du siger, for at skåne hendes lever.

Mine gider ikke rigtig IAMS, hverken vådt eller tørt. Men Applaws er de glade for, omend vi for tiden er på et helt tredie mærke som tørfoder. :slight_smile:

Det der er godt for den ene, er ikke nødvendigvis godt for den anden.

Køb en lille pose af begge slags - og se hvad dine katte mener :slight_smile:

Begge mærker er jo ganske udmærket foder.

Applaws våd / tør: mine taber sig af det = no go her
Iams: nægter de at spise :frowning:

[QUOTE=Vipstøsen;922580]Hvis du går ind på Zooplus.dk og søger på Iams, så kan du se både ingredienser og de analytiske bestanddele. Fx her på Iams m. meget kylling: IAMS for Vitality Adult Chicken | zooplus.dk.

Jeg har aldrig prøvet Iams på mine. Applaws har de fået som prøvefoder og det har været et hit.[/QUOTE]

1000 tak skal du ha’ :slight_smile: det vil jeg kigge på.

Det endte med IAMS med kylling og lam.
Jeg har før fået nogle prøvepakker fra IAMS som faldt i god jord. Nu har jeg så været heldig at få endnu nogle prøvepakker fra IAMS, den med kylling, og den bliver spist med største fornøjelse. Jeg håber på at den jeg har fået bestilt også falder i Silkes smag.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;922642]Det der er godt for den ene, er ikke nødvendigvis godt for den anden.

Køb en lille pose af begge slags - og se hvad dine katte mener :slight_smile:

Begge mærker er jo ganske udmærket foder.[/QUOTE]

Jeg er så enig! Hvis man finder noget, der tydeligvis duer og katten kan lide det og trives på det, så hold endelig fast i det! If it ain´t broke, don´t fix it! De er allesammen forskellige, og de trives bedst på forskelligt foder.
VH
Susanne

hvilken Iams variant er det der er bedst. Nogle snakker om Iams Hairball, men kan den gå alene som primær foder (tørkost)

ville aldrig bruge hairball alene - mængden af animalsk protein er for lille… jeg ville mixe med noget…

det er et super supplement i foderet men ikke som alene foder hvis du spørger mig - jeg har 50% af det og 50% FP21

Husk også at når vi øger mængden af protein i tørkost, er det meget vigtigt at vi også sørger for at de får godt med vand - altså vådfoder dagligt ved siden af :slight_smile: (og det er IMO den bedste måde at fodre dem på ud fra mine erfaringer - andres siger jo så noget andet)

vådfoder bliver aldrig min primære foderkilde. Men de får det til gengæld ofte alligevel. Heldigvis har de deres vandfontæne

Jeg sagde ikke noget om det skulle være primært.
Men der er meget mindre vand i tørkost end der er i kattes naturlige føde (omkring 1/10 som jeg lige husker tallene), og katte er rigtig dårlige til at kompensere ved at drikke nok - uanset vandfontæner, selvom det hjælper. Rigtig mange katte får nyre problemer og urinvejsproblemer. Masser af protein, der skal nedbrydes på en diæt med kun lidt vand er ikke en god ting for nyrerne.

[QUOTE=Eife;993067]Jeg sagde ikke noget om det skulle være primært.
Men der er meget mindre vand i tørkost end der er i kattes naturlige føde (omkring 1/10 som jeg lige husker tallene), og katte er rigtig dårlige til at kompensere ved at drikke nok - uanset vandfontæner, selvom det hjælper. Rigtig mange katte får nyre problemer og urinvejsproblemer. Masser af protein, der skal nedbrydes på en diæt med kun lidt vand er ikke en god ting for nyrerne.[/QUOTE]
jeg tror nu at det er mere slemt for indekatte end det er for udekatte. Du må tænke på at mine katte også lever af de mus de spiser udenfor.

Jeg forstår ikke af praktiske grunde, hvordan I kan leve med vådfoder som primær foderkilde. Hvad gør I om sommeren eller når i er på arbejde? At lade vådfoder stå fremme i så mange timer ( med mindre næstenalt bliver spist med det samme det er sat frem) bliver det ikke særlig lækkert af. Jeg kan selv huske om sommeren, at lå vådfoderet der i få timer, så var det direkte til at smide ud. Når man foder adlibitum tror jeg det er hammer svært med vådfoder.