Applaws eller iams

[QUOTE=Bølle-missen;922482]Med iams har jeg med to ud af tre katte oplevet at foderet var for fedt. 1. kat udviklede dellepy i en meget tidlig alder ved fodring med det. Med 2. kat oplevede jeg vægtøgning og fedtet pels.
Men jeg har hørt om flere der er glade for det.[/QUOTE]

Interessant. *Jeg fodrer med IAMS lige for tiden, fordi jeg har en del af det i huset efter at ha’ vundet det. Og mine er faktisk blevet så tykke af det at de er sat på ration (det er de ikke SPOR tilfredse med) - og deres pels er altså heller ikke helt hvad den plejer at være…

Jeg havde slet ikke tænkt på om det kunne være foderrelateret… hmmm må vist ha’ fat i noget GoCare Royal light, det trivedes de fint på, uden at blive for fede og uden underlig pels… Er der nogen der ved hvor man kan købe GoCare? Jeg har indtil nu kun vundet det L

(Eller er der en der har en pose Light stående de vil bytte med en Active?)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;993111]Interessant. *Jeg fodrer med IAMS lige for tiden, fordi jeg har en del af det i huset efter at ha’ vundet det. Og mine er faktisk blevet så tykke af det at de er sat på ration (det er de ikke SPOR tilfredse med) - og deres pels er altså heller ikke helt hvad den plejer at være…

Jeg havde slet ikke tænkt på om det kunne være foderrelateret… hmmm må vist ha’ fat i noget GoCare Royal light, det trivedes de fint på, uden at blive for fede og uden underlig pels… Er der nogen der ved hvor man kan købe GoCare? Jeg har indtil nu kun vundet det L

(Eller er der en der har en pose Light stående de vil bytte med en Active?)[/QUOTE]
Go Care Royal foder til hund og kat. Produceret i Danmark. :wink:

[QUOTE=Mijv;993101]jeg tror nu at det er mere slemt for indekatte end det er for udekatte. Du må tænke på at mine katte også lever af de mus de spiser udenfor.

Jeg forstår ikke af praktiske grunde, hvordan I kan leve med vådfoder som primær foderkilde. Hvad gør I om sommeren eller når i er på arbejde? At lade vådfoder stå fremme i så mange timer ( med mindre næstenalt bliver spist med det samme det er sat frem) bliver det ikke særlig lækkert af. Jeg kan selv huske om sommeren, at lå vådfoderet der i få timer, så var det direkte til at smide ud. Når man foder adlibitum tror jeg det er hammer svært med vådfoder.[/QUOTE]

Her står altid tørfoder fremme til fri afbenyttelse…men vådfoder serveres 3 x dagl…om morgenen inden jeg går… der bliver spist op…når jeg kommer hjem, får de vådfoder…der bliver spist op…om aftenen inden sengetid (så sover de heeeeele natten uden at lave ballade :tihi: ) og der bliver spist op.

mine er meget glade for Iams… Især den store er helt vild med det!

Om sommeren er der nogle der bruger fryseelementer under madskålene. De kan fås helt flade, så de ikke fylder alverden. Sådan et kunne man evt. lægge under lige inden man går ud ad døren om morgenen, hvis der ikke er spist op. Jeg har haft samme anke mht. til, at have vådmaden stående for længe for nylig i en debat, hvor Ann R iøvrigt nævnte, at katte derudover ikke er ådselsædere, og dermed under normale forhold/omstændigheder ikke vil indtage noget der er fordærvet, eller ikke spiseegnet. Den vinkel havde jeg slet ikke tænkt på selv.

Mht. at fodre med et rent Hairball produkt, så ville jeg ikke selv gøre det. Vi ligger som Gitze på ca. på 50/50 dog med 2 forskellige Hariball produkter og 2 forskellige med højt kødindhold. Det har fungeret fint her, og sålænge vores kan levere de forventede hårbolde i form af opkast, og afføringen er i orden, så fortsætter jeg med den blanding. Stod det dog til min vilje og ikke missens, så var hendes hovedfoder dog vådt/rådt, og det tørre blot sekundært. Men vi arbejder på sagen, og missen indtager hvad der svarer til 2-3 spiseskefulde vådmad (opblandet med vand) i døgnet. Stor fremgang i forhold til kun en teskefuld om dagen, da vi fik hende.

Men hvorfor Iams Hairball? Har Mjiv fået problemer med hårbolde? Mener hvis ikke, at du skal huske at have fokus på lever/maveproblemerne, og fodre derefter på hende - blot en tanke.

Håber ellers at begge misserne har det godt og trives i stor stil.
Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;993355]Om sommeren er der nogle der bruger fryseelementer under madskålene. De kan fås helt flade, så de ikke fylder alverden. Sådan et kunne man evt. lægge under lige inden man går ud ad døren om morgenen, hvis der ikke er spist op. Jeg har haft samme anke mht. til, at have vådmaden stående for længe for nylig i en debat, hvor Ann R iøvrigt nævnte, at katte derudover ikke er ådselsædere, og dermed under normale forhold/omstændigheder ikke vil indtage noget der er fordærvet, eller ikke spiseegnet. Den vinkel havde jeg slet ikke tænkt på selv.

Mht. at fodre med et rent Hairball produkt, så ville jeg ikke selv gøre det. Vi ligger som Gitze på ca. på 50/50 dog med 2 forskellige Hariball produkter og 2 forskellige med højt kødindhold. Det har fungeret fint her, og sålænge vores kan levere de forventede hårbolde i form af opkast, og afføringen er i orden, så fortsætter jeg med den blanding. Stod det dog til min vilje og ikke missens, så var hendes hovedfoder dog vådt/rådt, og det tørre blot sekundært. Men vi arbejder på sagen, og missen indtager hvad der svarer til 2-3 spiseskefulde vådmad (opblandet med vand) i døgnet. Stor fremgang i forhold til kun en teskefuld om dagen, da vi fik hende.

Men hvorfor Iams Hairball? Har Mjiv fået problemer med hårbolde? Mener hvis ikke, at du skal huske at have fokus på lever/maveproblemerne, og fodre derefter på hende - blot en tanke.

Håber ellers at begge misserne har det godt og trives i stor stil.
Mvh
Yvonne[/QUOTE]
Først og fremmest. Tusind tak for din tanke omkring Mijv.
Der er tre grunde til at jeg fodre med IAMS. For det første pga. det lave fedtindhold på omkring 15 %, dernæst fordi det er billigt og Susanne W anbefaler det. At jeg har overvejet den version af Iams HairBall er ene og alene fordi jeg har set mange anbefale det herinde. Jeg har faktisk aldrig rigtig set nogle der anbefaler andet end den variant af Iams, og min dyrlæge gav mig en prøvepose med hjem sidst jeg var afsted.
Mijv lever jo ikke kun af tørfoder, men får også sit K/D ved siden af og spiser derudover yderligere Bozita og Lux vådfoder indimellem :slight_smile: Hendes pels er i midlertidig blevet så kedelig at se på. Overvejer både om det kan være foderet pga. det lave fedtindhold, eller om det handler om at hun udvikler en tykkere pels nu.

Jeg har i stedet igår lige bestilt Applaws i en ny dyrehandel i Skive til en uhørt billig pris for en der aldrig tager på udstillinger :slight_smile: 7,5 kg Applaws tørkost for 319 kr. (Normalpris 400 kr i forretningen)

[QUOTE=Mijv;993609]Først og fremmest. Tusind tak for din tanke omkring Mijv.
Der er tre grunde til at jeg fodre med IAMS. For det første pga. det lave fedtindhold på omkring 15 %, dernæst fordi det er billigt og Susanne W anbefaler det. At jeg har overvejet den version af Iams HairBall er ene og alene fordi jeg har set mange anbefale det herinde. Jeg har faktisk aldrig rigtig set nogle der anbefaler andet end den variant af Iams, og min dyrlæge gav mig en prøvepose med hjem sidst jeg var afsted.
Mijv lever jo ikke kun af tørfoder, men får også sit K/D ved siden af og spiser derudover yderligere Bozita og Lux vådfoder indimellem :slight_smile: Hendes pels er i midlertidig blevet så kedelig at se på. Overvejer både om det kan være foderet pga. det lave fedtindhold, eller om det handler om at hun udvikler en tykkere pels nu.

Jeg har i stedet igår lige bestilt Applaws i en ny dyrehandel i Skive til en uhørt billig pris for en der aldrig tager på udstillinger :slight_smile: 7,5 kg Applaws tørkost for 319 kr. (Normalpris 400 kr i forretningen)[/QUOTE]

Det var da så lidt. Tænker tit på hvordan det mon går med hende, og ja selvfølgelig også Silke.

Egentlig burde jeg nok bare have skrevet et generelt Hairball produkt og ikke lige Iams, for jeg har selv kørt med Iams Hairball, i en prøveperiode sammen med Hills Hairball i et års tid, og Iams blev valgt fra da “damen” her i huset sværger til Hills, og ingen som helst anden grund :slight_smile: Det lyder da som om hun kan tåle meget varieret foder, og får tilbudt forskelligt, læste det blot som om du ville gå over til kun, at bruge Hairball i hendes tørfodermenu, og det ville jeg ikke selv vælge, slet ikke hvis der ingen problemer er med de der hårbolde.

Ja det er da en kilopris man kun kan være glad for (Applaws) håber det falder i missernes smag :slight_smile: Her er det dog desværre også blevet dømt ude, men jeg har en fornemmelse af, at vores mis på trods af, at hun faktisk er en meget lille mis med en meget lille mund, elsker store tørfoderstykker der kan tygges grundigt på. Jeg har været gennem gud ved ikke hvor mange anbefalede produkter med højt kødindhold. Er det små piller der blot skal sluges, så vender hun altså poten nedad.

Til gengæld skal der ikke være det mindste tyggearbejde i hendes dåsemad, så strejker hun omgående - og glor på mig som om jeg er faldet ned fra månen :besvimer: - det skal være most i atomer med rigeligt vand, så det næsten kan drikkes. Hele kødstykker eller tynde strimler der indikerer, at det her er rigtigt dejligt og sundt kød :never:- skøre kat :hjerte:

Med hensyn til pelsen, ja der vil jeg ikke på nogen måde være skråsikker, for det kan jo sagtens være pga. for lavt fedtindhold, men har også læst herinde, at hvis der er noget galt, så kan man nogengange se det på pelsen. Men de tanker er vi slet ikke i. Nu er det jo kun anden vinter vi har vores mis, men sidste vinter ændrede Bina’s pels sig også meget, som den igen gør lige for tiden. Den bliver mere fehårsagtig, fyldigere men også sådan lidt tør/ultrafin/ulden/fluffy at se på. Dette på helt det samme foder som hun har fået gennem foråret og sommeren. Kunne det ikke være et vinterfænomen hos Mijv der er tale om?

Kan du huske hvordan hun var i pelsen sidste vinter?

Her går vores jo ikke ude hver dag i længere tid, men når man begynder at fyre indedøre om vinteren, og vejrliget ændrer sig udenfor fra en højere luftfugtighed til en meget tør luft, så indvirker det måske på pelsen? Måske de om vinteren netop har brug for mere fedtindhold i foderet, end når det er varmere og fugtigere i vejret?

Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;993792]Det var da så lidt. Tænker tit på hvordan det mon går med hende, og ja selvfølgelig også Silke.

Egentlig burde jeg nok bare have skrevet et generelt Hairball produkt og ikke lige Iams, for jeg har selv kørt med Iams Hairball, i en prøveperiode sammen med Hills Hairball i et års tid, og Iams blev valgt fra da “damen” her i huset sværger til Hills, og ingen som helst anden grund :slight_smile: Det lyder da som om hun kan tåle meget varieret foder, og får tilbudt forskelligt, læste det blot som om du ville gå over til kun, at bruge Hairball i hendes tørfodermenu, og det ville jeg ikke selv vælge, slet ikke hvis der ingen problemer er med de der hårbolde.

Ja det er da en kilopris man kun kan være glad for (Applaws) håber det falder i missernes smag :slight_smile: Her er det dog desværre også blevet dømt ude, men jeg har en fornemmelse af, at vores mis på trods af, at hun faktisk er en meget lille mis med en meget lille mund, elsker store tørfoderstykker der kan tygges grundigt på. Jeg har været gennem gud ved ikke hvor mange anbefalede produkter med højt kødindhold. Er det små piller der blot skal sluges, så vender hun altså poten nedad.

Til gengæld skal der ikke være det mindste tyggearbejde i hendes dåsemad, så strejker hun omgående - og glor på mig som om jeg er faldet ned fra månen :besvimer: - det skal være most i atomer med rigeligt vand, så det næsten kan drikkes. Hele kødstykker eller tynde strimler der indikerer, at det her er rigtigt dejligt og sundt kød :never:- skøre kat :hjerte:

Med hensyn til pelsen, ja der vil jeg ikke på nogen måde være skråsikker, for det kan jo sagtens være pga. for lavt fedtindhold, men har også læst herinde, at hvis der er noget galt, så kan man nogengange se det på pelsen. Men de tanker er vi slet ikke i. Nu er det jo kun anden vinter vi har vores mis, men sidste vinter ændrede Bina’s pels sig også meget, som den igen gør lige for tiden. Den bliver mere fehårsagtig, fyldigere men også sådan lidt tør/ultrafin/ulden/fluffy at se på. Dette på helt det samme foder som hun har fået gennem foråret og sommeren. Kunne det ikke være et vinterfænomen hos Mijv der er tale om?

Kan du huske hvordan hun var i pelsen sidste vinter?

Her går vores jo ikke ude hver dag i længere tid, men når man begynder at fyre indedøre om vinteren, og vejrliget ændrer sig udenfor fra en højere luftfugtighed til en meget tør luft, så indvirker det måske på pelsen? Måske de om vinteren netop har brug for mere fedtindhold i foderet, end når det er varmere og fugtigere i vejret?

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Hej Yvonne.

Undskyld det sene svar. Jeg har ikke lige haft en computer i nærheden til at kunne skrive tilbage.

Det er skam rigtig forstået, at jeg “kun” ville fodre med Iams Hair Ball. Jeg plejer at holde mig til 2-3 forskellige slags tørfoder produkter, som jeg så skiftevis køber hjem ad gangen. Når den første 10 kg´s sæk med eksempelvis Iams er brugt, kan den næste 10 kg’s sæk jeg køber f.eks. være Applaws. Så det er på den måde det skal forstås at jeg “blander” foderet. Det er yderst sjældent at jeg blander to typer foder sammen. Begge har gode maver normalt,og jeg har aldrig oplevet splatmave pga. foderskifte her i huset.

Applaws er tidligere prøvet med ligeså stor succes som Iams foderet. Henriette herinde gav mig noget af dette foder for nogle måneder siden blandet op med et andet foder, som jeg ikke kan huske hvad er.

Jeg kan desværre ikke huske, hvordan hendes pelsen var sidste vinter, men jeg tænker, at når jeg ikke kan huske det, har der nok ikke været grund til bekymring de foregående vintre vi har haft. Mijvs pels er ellers som du selv beskriver det med Bina, ret fehårsagtig og tør/ulden.

Du har ret, det er sjovt med de katte. Men det er heldigvis deres vidt forskellige personligheder om hvad de ikke vil spise og gerne vil spise, man falder for. Et eller andet sted er det da fascinerende, men skøre katte altså :slight_smile:

mvh. Bettina