April måneds tanker

Jeg har taget et screenshot fra denne artikel (OBS der er døde får på billedet hvis man ser det via linket, men manden er den samme)

Nogle steder var der endda større afstand imellem trådene

Det fungerer faktisk i mange andre lande i Europa, der ikke har nær så mange problemer med ulve (selvom deres population er langt større). Jeg så et opslag på Facebook for noget tid siden med beskrivelse af, hvad der udgør et ulvesikkert hegn og langt størstedelen af de danske fårefarmere har valgt hverken at bruge den type hegn eller bruge vagthunde, som også er en kendt og testet måde at holde ulvene væk.

4 Synes om

:tihi:

6 Synes om

Ja, senest en fåreavler, der stod frem og fortalte om alle hans døde får - og i baggrunden var alt andet end et ulvesikkert hegn :rolleyes2: Det opfyldte ingen af anbefalingerne.

4 Synes om

Nej, det ser sgu’ ikke synderlig sikkert ud - det ligner dårligt noget, der kan holde fårene inde

Uden at ha’ det store kendskab til fåreavl generelt, så kunne jeg forestille mig, at en udfordring mht. hegn kan være, at fårefolde ikke altid er permanente - her omkring er det i hvert fald ret udbredt at bruge dem til afgræsning af bla. efterafgrøder, hvor de jo flyttes rundt.
Vagthunde har jeg også hørt skulle være effektive.

3 Synes om

Fårefoldene er nettop ikke permanente, da de på skift afgræsser forskellige marker, som sklvstå grønne.

Da vi boede på gården, var der flere angreb på får rundt om os også hvor der var ulvesikre hegn.
I debatten er det vigtig at huske at det kun er et tilskud de får til hegnet. Der er absolut ingen overskud, hvis de skal sætte hegnet rundt, hver gang de flytter fårene og hegnet vil så også kun havexet begrænset levetid, når det skal pilles ned og sættes op med en måneds mellemrum.
Jeg har set en del af ulvenes massakre og høre til dem, der vil af med ulven

1 Synes om

Ja, og der er endda en helt bestemt race, der er avlet til formålet og som nu opdrættes af en af de få fåreavlere i Danmark, der ikke har problemer med ulve. Og et indlæg som dette er da tankevækkende. (og lige nu ser det ud til, at jeg ikke kan finde ud af at linke fra Facebook :wink:

Men teksten i indlægget angående vogterhunde lyder: “Derudover har der også været tilskud/ betaling for vogterhunde, men dette blev afskaffet igen, da der ingen ansøgninger var, trods det, har hedelam.dk kæmpe succes med sine Marema vogterhunde ned i Sønderjylland, faktisk har hun ikke haft angreb siden hun fik dem. og hun avler dem sørme også, en hvalp fra sidste kuld, kostede 10.000.-”

2 Synes om

Jeg er nok mere ambivalent - synes ulvene er fantastisk fascinerende dyr, men ærligt, ville nok ikke være begejstret for at ha’ dem her, af hensyn til mine dyr.
Og så er DK bare et lille, tætbefolket areal, så uanset at de som udgangspunkt ikke udgør en risiko for mennesker, kan en vis tilvænning til os nok ikke undgås, hvilket kan få dyr til at ændre adfærd…

1 Synes om

Enig, de er fascinerende og smukke dyr, og ja Danmark er for lille til dem.

1 Synes om

Hedelam skrev også en artikel i 18 som jeg synes er rigtig god. Den beskriver også hvordan de hunde håndtere ræve og hvor dyre de er i drift og hvor mange der kræves

Nu tilføjer jeg lige en artikel fra 21

Så kan man se udviklingen i de 3 år

4 Synes om

Aslan sad og sagde rrrrruh i vinduet. Så jeg kiggede ud og så er det haren der er på besøg igen :heart:

8 Synes om

Jeg tror jeg har haft min karrieres travleste dag! :besvimer: men det har stadig været en god dag :ok: jeg er bare træt med træt på nu :face_with_hand_over_mouth: Både i fødderne og i knolden :wink:

11 Synes om

Fik lokket naboen til at lege lidt med en motorsav, så nu er der fældet stammer til nyt klatretræ i haven til kattene :rock:
Jeg har gemt de platforme fra det gamle træ, der var værd at beholde, så nu skal der ‘‘bare’’ findes en dag, hvor jeg kan få hjælp til at bygge det op.

15 Synes om

Jeg gik og savede overflødige grene af det kommende klatretræ, da en nabo (jeg aldrig har snakket med før) kom gående og drejede ind i min indkørsel … om han måtte høste nogle af mine mælkebøtter?
Der har ellers ikke været rift om dem, siden bagboens mand døde og hønsene blev afskaffet … men jeg sagde, han bare skulle slå sig løs, der er rigeligt af dem … og gerne tage nogle brændenælder med i købet :wink:
Han fortalte, at både hans høns og hans skilpadder elskede mælkebøtter, så de var nærmest udryddet i hans have … og han fortalte også, at skilpadden i gadekæret, højst sandsynligt var én der slap væk fra skilpaddeanlægget for flere år siden. Så ved jeg det :cool:
#mælkebøttepusher

13 Synes om

Det her kan komme til og gøre ondt i en pote :smirk_cat:

Humlebier har lavet bo i sten sætning ved nogle blomster

Mis sider og graver i hulet og klapper humler bier :woozy_face:

8 Synes om

To (små) lammekøller lagt i marinade til på torsdag, hvor jeg holder påskefrokost for familien :heavy_check_mark:
To glas rødløg syltet :heavy_check_mark:
Nu vil jeg marinere mig selv i rødvin :skaal:

15 Synes om

Jeg er simpelthen færdig af grin :joy::joy:

Slået op på FB af Nordjyllands Politi.

HVAD VAR DER I DEN MYSTISKE FLAMINGOKASSE? :eyes::thinking:

Tirsdag den 25. marts kl. 13.08 modtog vi en anmeldelse fra en borger, som havde bemærket en mandsperson i Sønderskoven ved Bælum.

Manden var kommet kørende til skoven i en bil, og da han steg ud, bar han på en flamingokasse, som senere skulle vise sig at måle omtrent 35x35x35 cm. Anmelderen undrede sig – og han undrede sig blot endnu mere, da manden kort efter gravede flamingokassen ned i skovbunden og efterfølgende kørte fra stedet.

Da vores himmerlandske efterforskere onsdag morgen blev opmærksomme på denne anmeldte hændelse, var der straks mange hypoteser i spil.

Hvad kunne der mon være i kassen?

Som garvet betjent har man set lidt af hvert. De politifaglige spekulationer trak i retning af narko, våben eller tyvekoster. Og vi var selvfølgelig nødt til at undersøge forholdet nærmere.

En patrulje fik kontakt til anmelderen, som kunne udpege stedet i skoven. Derpå blev den mystiske flamingokasse meget forsigtigt (og ikke uden en vis indre spænding) gravet op, så vi kunne undersøge den for spor, hvis tingene talte for det.

Kassen gemte dog ikke på narko.

Den gemte heller eller på våben eller tyvekoster.

Næ, da flamingolåget blev knirket af, lå der i stedet 6 stk. Tuborg Påskebryg med gule kyllinge-etiketter i kassen. :hatched_chick::hatched_chick::hatched_chick:

Et forbløffet “Blinkende lygter”-moment indtraf, og vores lokale politi indså, at det bedste og rigtigste, de her kunne gøre, var at værne om den “jordkølede lykke”. Så de klemte låget på kassen og gravede sirligt øllene ned igen i den helt rigtige dybde.

Og så håber vi bare på, at øllene har den perfekte temperatur, når de engang skal nydes – måske her i påsken.

Rigtig god påske, Nordjylland! :hatching_chick::seedling:

//Nordjyllands Politi

PS Husk, at påskekyllinger på flaske (og deres snapse-fætre) ikke er forenelige med kørsel. :point_up::blue_heart:

18 Synes om

Jeg så den også lige i nordjyske jeg kluk lo :rofl:

2 Synes om

Fornærmet meget Fornærmet
Hun fanger humlebier i den bo de har lavet næste lige ude foran døren
Og slæber dem ind i huset
Nu har hun fået sådan en gang skæld ud

9 Synes om