Årets have - og plante tråd 2023

Foråret er på vej, se hvad der tittede op :thumbup:
Kom lige til og se hyacinter og mini påskelilje måske også lidt perleløg er på vej op. Kan ikke huske om der er perle løg der, det er den sidste meter i bedet jeg ikke fik gravet op sidste år og sorteret

Med venlig hilsen

6 Synes om

Er startet på et hæsligt projekt i baghaven … der skal graves ud til terrasse :see_no_evil:

Først er der skovlet mest mulige granitskærver af toppen. De kan genbruges til et andet projekt senere :ups:


Der er stadig flere, men de er så trykket ned i underlaget, at de bliver gravet op og kørt væk.

Det tog dog næsten pippet fra mig, for det smadrede min ryg omgående. Så har kun arbejdet 0.5 time af gangen, så det har taget et par gange :smiley:

Men det bliver godt at få en terrasse heromme i stedet for :slight_smile:

Min tanke er at få lavet pergola med solsejl, en “daybed”-agtig sofa med et lille lavt bord og så et lille cafesæt.
Så kan jeg både bruge det til morgenmad i morgensolen og trække derom de meget varme sommerdage i skyggen :slight_smile:
Og laver daybed sofaen selv, for har en lusket bagtanke om, at det må kunne bruges til at sove ude om sommeren :smiley:

Det bliver godt - når det er gravet, sand lagt ud og stampet og fliserne lagt :sweat_smile: jeg er startet nu, for så kan jeg grave en kvadratmeter af gangen! (Der er ca 22 kvm, det skal graves 20-40 cm jord af! :sweat_smile: )

8 Synes om

Lyder godt. :thumbup:

Og nu spørg jeg måske dumt/tarveligt, men hvis jeg husker rigtig har du det lige så skidt med edderkopper som jeg har, så tør du godt sove ude? Eller har du allerede lagt en plan for at løse det problem? Det er nemlig især de ottebenene fraholder mig fra den slags. :ups:

3 Synes om

Altså … det hjørne har jo faktisk været meget … ehm … aktivt område for edderkopperne.
Men det er faktisk især i gruset de har holdt til, og det er jo nu gravet af!
så jeg håber på at de ikke bliver mere nærgående end på min anden terrasse, når først terrassen ligesom overtager :slight_smile:
Ellers tænker jeg at købe et myggenets-“himmel”, som kan hænges op deromme :slight_smile:

2 Synes om

… for jo, du husker ret - jeg kan slet slet slet ikke med edderkopper :ups:
De skal jo være ude i naturen, men mit hus og terrasse er ikke “i naturen” :tihi:

Jeg er af en eller anden grund slet ikke bange for de edderkopper, som jeg møder, når jeg er på jagt.
Men så snart jagttøjet er af og jeg ikke er på jagt, så bliver jeg på kanten til hysterisk angst for edderkopper :ups: Især fordi jeg altid bliver overrasket/forskrækket. Enten går jeg ind i deres klammo spind, eller også så kommer de pludseligt trampende lige hen i mod mig og ligner noget, der vil æde mig :scream: De sidder altid bare der er planlægger, hvordan de bedst gør det af med menneskeheden - de går jo ligesom aldrig væk fra eller ud af huset, når jeg opdager dem. :ups:

Det er det absolut eneste jeg savner ved min lejlighed på 1. sal - der var utroligt få edderkopper :tihi:
(og så skulle man ikke slå græs hele tiden … :hoho: )

4 Synes om

Åh har lige læst en sted, her inden for en lille måned, men huske hvor :dohdoh: udover det var en have side, da jeg ledte efter en irsme løg , lavendel og mynte skulle gøre edderkopper fandt en anden sted og holde til hvis de havde mulighed for det.

Med venlig hilsen

4 Synes om

Det gælder hos flaksere her :roll_eyes: Ikke engang i værkstedet, hvor der er så højt til loftet at der kan holde lastbiler derinde, skal de være. Ud i skvalderkålene, de er på den side af huset, hvor jeg ikke behøver komme :joy:

5 Synes om

Jeg tænker der skal plantes noget lavendel og mynte deromme så :tihi:

5 Synes om

Jeg har faktisk flere gange tænkt hvordan må du klarede det, når du var på jagt. Der er det jo ikke videre smart hele tiden hoppe op, løbe væk og skrige. Mine typiske reaktioner på edderkopper. :grin:

4 Synes om

Jeg begynder og se for mig, vil man se jyllands største samling af forskellige lavendel planter samlet omkring en terrasse finder man ved dig :wink: :tihi:

Med venlig hilsen

2 Synes om

Deeet er ikke utænkeligt :smiley:

(Jeg kan godt lide lavendel, så det er ikke helt dumt :smiley: )

3 Synes om

Mhhm, vi har ret mange edderkopper i området lige omkring vores lavendel, så uhm…. :hoho:

2 Synes om

Hej alle,

Jeg har fået et spørgsmål fra en kunde som jeg lige ville lufte her.

Jeg er nysgerrig efter at vide, hvilke træer katte fortrækker at lege i. Jeg ved, at katte elsker at klatre og lege, og jeg vil gerne se om jeg kan hjælpe kunden med at give deres kat den bedst mulige oplevelse ved at plante det rigtige træ i deres baghave.

Har i nogen erfaring med at plante træer, som katte særligt godt kan lide? Hvilke træarter er mest populære blandt katte? Jeg vil gerne høre jeres erfaringer og råd. Hvis det over hovedet findes :laughing:

De bedste hilsner,
Saxo fra Hyr lokale eksperter eller tjen ekstra penge på Handyhand.dk

2 Synes om

Jeg ved ikke om alle katte med sikkerhed ville vælge dette, ude i naturen, men jeg ved at det er et hit med afskårne grene indendørs, hyldetræ. Brakken er lidt blødere end ved andre træer, så de er gode at kradse klør i. Jeg havde en kat der overhovedet ikke gad kradsetræer, men var vild med sine hyldegrene, et værre svineri indendørs, men alt for katten. :wink:

3 Synes om

Tak for det gode svar Enki!

1 Synes om

Jeg ved ikke om det så meget afhænger af træets sort, som af træets udformning. Mine katte klatrer rask væk i både ask, æble, blomme og Mirabelle i min have. Men æbletræet er favoritten fordi det forgrener sig ret lavt og der er en hel del vandrette grene som det er sjovt at smutte rundt på. Og nemt at komme ned fra igen.
Asketræet er (heldigvis) lidt mindre fremkommeligt fordi det har meget glat bark og først forgrener sig langt oppe med mere lodrette grene.
For mit vedkommende er det fint at det ikke er så nemt at klatre i for det står rigtig uhensigtsmæssigt i forhold til indhegning af haven, så jeg er faktisk endt med at hegne det fra, for med uklippede klør, kan de godt komme op ad stammen og derfra planke hegnet :person_facepalming:
Men glatte lodrette stammer er også generelt sværere for kattene at komme ned ad igen. Op skal de nok komme :grin:

5 Synes om

Enig i de andre svar som er givet. Hyld er godt - plant med tanke for hegn.

Jeg har store elm og dem bliver der klatret i - selvom de er mest lige op. Elm har også den fordel at de vokser stærkt, er hjemmehørende og vært for masser af liv.

Dog er træ klatring typisk et ‘ung katte’ fænomen - mine ældre katte kravler ikke op i træer.

Bedste råd til en god kattehave - er at gøre haven attraktiv for insekter, fugle og vilde dyr. Dvs. natur have, skov have - vild med vilje.

Katte er små jægere - så den bedste oplevelse man kan give dem er spændende og varieret have - med masser af ting de kan udforske - og potentielle bytte dyr. Steder de kan ligge i skjul, steder de kan komme op og få overblik - gemmesteder & boliger til insekter, mus, fugle.

Her er min kattehave - skov - frugt - vild med vilje - have…

Man kan også sagtens kombinere nytte med vildt - det her frugtbuske bed/vildnis gav ca. 23 kg frugt til fryseren sidste år. Det er også et af favorit sted for katene at gemme sig i om sommeren, de bruger tid på bare at sidde og kikke ind - der er græshopper & insekter. Det har reddet mere end en solsorte unge - da det er svært for kattene at komme ind i stikkelsbærbuske.

Fra hele min lille vilde have fik jeg 39 kg frugt til fryser - og det er så oven i ad-libitum spisning af frisk frugt sommeren igennem.
Jeg har ikke noget særlig arbejde med pasning af buske og træer.
Jeg har eks hjælp til laver der spiser bær :smiling_face_with_three_hearts:

Undtaget er dog brombær - her skal der klippes ned i vinterhalvår for den ikke bliver for stor.
Primære arbejde er at plukke/fryse - resten passer sig selv, hvis man lader det og er klar til at dele lidt med insekter og dyr :heart:

8 Synes om

Måske det kommer an på racen også? Nu er min ældste godt nok “kun” 11 år, men han drøner nu stadig op i træerne med jævne mellemrum når han lige bliver lidt kåd :smil: Som man kan se på dette billede fra for et par uger siden :hoho:

8 Synes om

Eller bare på katten - Manse (9 år) klatrer også fortsat… :wink: :smirk_cat:

3 Synes om

Her klatre simba helst i lave træer, eller i det nederste :smiley:

Mest kastanje og piletræ her

4 Synes om