Årets have - og plante tråd 2023

Nu er foråret på vej vintergækker


Krokus
Som jeg gravede op flere steder sidste år, de burde først komme næste år

Nej der ikke luget, haven får lov at ligge med grene og blade og ukrudt efter 1 oktober, det giver ikke pæn have til forår, men nu jeg var ude, lidt små liv imens blade af insekter allerede nu

Beklager billeder på hovedet, vende dem kan jeg ikke

Med venlig hilsen

5 Synes om

Var en tur, på kigge tur i haven i dag

Hvor der er vilje er der vej :smil: :respekt:

Helt alene


Prøvede og samle krokus ser ud til de kommer

Det samme med de her husker jeg rigtig er det perle løg

Og der her blev vist lige sat tæt nok på pæone / bonderosen her :flushed: :see_no_evil:


Her er sat nogle Dorthea liljer, fik jeg og vide det var, de påskeliljer der kommer midt i er nogle jeg fik hjælp til og plante meget meget langt ned, af en barn. Troede ikke de kunne kommer, jo jo bare nok år :stuck_out_tongue_closed_eyes:

` og en enkel lille blå er sprunget ud og lyser op :grinning:

Med venlig hilsen

9 Synes om


fandt oss et par blå anemoner

12 Synes om

Utroligt hvor meget der sker på 24 timer

Igår så der sådan her ud ( billed nummer 3 fra i går af dem jeg lagde op)

Med venlig hilsen

9 Synes om

Så er den første mini påskelilje på vej

Med venlig hilsen

5 Synes om

Fantastisk eftermiddag på terrassem.
Solen varmede løs, der var skøn summen af insekter, mon ikke det har været bier og fuglene pippede løs, elsker det. Også fik jeg besøg af naboens maine coon, så hyggeligt

Gamle krukker bkev tømt, og nytilplantning påbegyndt. Så det blev til plantning af 2 Claus Dalby roser sammen m en eksisterende, plantning af nogle af hornviolerne, gødning og klipning af et par roser. Næste weekend tages næste hug

13 Synes om

Jeg skal vist have kigget til min påskeklokke for at se, om den stadig lever.

Jeg spørger vist om det her hvert år - hvornår er det, man går i gang med at beskære og gøde roserne? Men jeg kan så forstå, du er i gang @Vipstosen. Mine skyder i hvert fald også lystigt allerede, ikke mindst mit projekt “rosen hjemme fra mor”. Og den skal der jo pusles om :slight_smile:

2 Synes om

Hvornår man skal klippe sine roser kan næsten sætte sindene i kog blandt rosenfolk som hvad man skal fodre sin kat med hos kattefolk :face_with_hand_over_mouth:

Ja, jeg klipper gerne mine mellem sidst i marts til første i april, lidt afhængig af vejret. Hvis du har en lidt svagtvoksende rose kan det betale sig at vente lidt, men hvis den/de generelt vokser godt kan du sagtens klippe dem nu.

Jeg gøder altid første gang fra engang i marts også 1x pr måned frem til 1. August. Hvornår i marts jeg giver dem første gang afhænger af om der er frost i jorden eller ej.

Min personlige erfaring m roser er at de ikke er så besværlige som mange gør dem til. Kast dig ud i det, også kan du evt være lidt mere forsigtig omkring rosen fra din mor. Er det rigtig husket at det er stiklingen fra fin mors rose?

4 Synes om

Sikke smukke blomster, :blush: din have må være en drøm og opleve

Med venlig hilsen

2 Synes om

Tak for de pæne ord @Beimis . Den er det ikke helt endnu, men der er lagt en plan, så håbet er at den forhåbentlig bliver min drømmehave indenfor en årrække :blush:

1 Synes om

Det er nok derfor, jeg er i tvivl hvert år - fordi det er svært at finde et entydigt svar :slight_smile:

Ja, det er den podning, jeg endelig fik til at fungere den sidste sommer, mine forældre boede i huset. Så hvis den ender med at gå til, er det for sent at prøve igen.

3 Synes om

Det kribler i fingrene efter at komme i gang i haven. Som det første har jeg nu bestilt højbedsmuld, så jeg kan få bare lidt i jorden dette forår. Jeg har været så optimistisk at købe læggekartofler (dog kun 1 sort, hvor jeg plejer at have 3). Derudover har jeg en masse medbragte planter i potter, som jeg skal finde en plads til + en masse dahliaknolde, når den tid kommer :rolleyes:

Jeg skal efter flytning starte helt fra nul i en have, der på ingen måde er blevet holdt i mange år. Der er ingen bede, og træer og buske er vokset vildt, så jeg kommer ikke i mål i år. Der skal jo også sættes en masse hegn til kattene :grin:

Desværre ligger en stor del af haven i skygge pga. træerne (drivhuset står i nord-enden)

8 Synes om

Der er noget at rive i, men også uanede muligheder. :thumbup:

4 Synes om

Står træerne på på din eller naboens grund…?

Begge dele. Jeg tænker, at dem på “min” grund skal stynes, om ikke fældes, men det må jeg hellere få udlejers velsignelse til først :hoho:

2 Synes om

Disse tre står på min grund. Desværre også lidt for tæt på skellet i forhold til indhegning, så jeg skal have fundet en løsning :gruble: Jeg vil meget gerne have træer, kattene kan klatre i, men de skal helst ikke kunne dumpe ned på den forkerte side af hegnet.

7 Synes om

bliver spændende at følge dit haveprojekt @Beydana

apropopo dahlia… så “kom jeg til” at købe et par stykker mere, som om jeg ikke har rigeligt i forvejen. Men der kan ALTID være en dahlia mere :grin:

Belle of barmera har jeg villet have de sidste 3 år, men jeg har været for sent ude eller også har jeg fået tilsendt skodknolde, så nu håber jeg at det lykkes med den i år. Har købt 2 knolde i håb om at mindst den ene bliver til noget

Daisy Duke er en af mine ynglings, men de gik desværre til sidste år og var blevet syge, så den måtte jeg have igen

Kick off er jeg spændt på, om den holder farven. Det er langtfra altid de gør det

Mango Madness har jeg også været på udkig efter længe, den er også smuttet fra mig pga. udsolgte lagre tidligere, men nu lykkedes

… også er der alle de gamle. Bliver spændende at se hvor mange af dem der har overlevet vinteren :blush:

7 Synes om

Prøv at have dem 1-2 år først - før der fældes/beskæres. Træer er fantastiske at have - mikroklima og dyreliv :heart: og der er flere muligheder for at kattesikre dem.

Hvad er det for træer?

2 Synes om

Jeg bor midt i et vildnis af både levende og døde træer. Naboejendommen (stor landejendom) slår en vinkel om min, og vokser vildt, så her er mange træer - både levende og døde. Og rig mulighed for dyreliv :smil:
Set fra vejen på den anden side og ned bag garagen:

Jeg har stor respekt for gamle træer, men jeg vil også være her, og jeg vil kunne dyrke min have. Her bliver dog næppe fældet noget lige med det samme, højst beskåret. Det koster jo også penge at få en prof.til den slags :besvimer:

Jeg er desværre ikke kyndig nok til at se på stammerne alene, hvilke træer, der er tale om. Det hjælper, når der kommer blade på :grin: Det mindste må næsten være et frugttræ. Det er flækket i midten og vælter over skellet. Desværre, for det ville være et fantastisk klatretræ.

Mht. kattesikring kender jeg kun løsningen med en trapezplade om stammen eller barrierebælte til mår. Den første er ikke særligt køn og den anden ved jeg ikke rigtigt om jeg tror på (den er også rasende dyr, når man skal omkring store stammer), så jeg tager gerne i mod ideer :smil:

4 Synes om

Så fik jeg slæbt mig ud af dynerne og taget nogle billeder af træerne lidt tættere på, hvis nogen kan hjælpe med navne :smil:

Træ 1

Træ 2

Træ 3
(ikke min kat)

6 Synes om