Jeg har vist lagt fotos ud tidligere af min træ afskærmnings løsning
den er nem og billig.
Kan ikke umiddelbart finde det - må se om jeg kan finde fotos igen…det er netkrave der er sat rundt om træer…som går godt stykke ud og runder ned af.
Jeg er ikke specielt skarp til at genkende træer alene på barken - nr. 2 kunne være en gammel ahorn, og nr. 3 tænker jeg umiddelbart enten ahorn eller ask…
Hvordan ser knopperne ud?
Og den blomstrende ville jeg nok ha’ skudt til noget mirabelle-agtigt - synes bare det er for tidligt… ![]()
Men mon ikke det er en piece of cake opgave for @jim? ![]()
Sikke en vilje styrke
Der var nogle store rødbeder, der var for stor og sylte, lod dem ligge. Dyr, har spist nogle, men var lige i haven i går så det.
En rødbede kom til og ligge ved påske liljer, og gro uden om, nej ikke tale om, jeg gro lige op som jeg plejer ![]()
Med venlig hilsen
tror 3 er en poppel
Net med stiv tråd i hver side
og så sættes de rundt om træer et stykke oppe. man skal huske at løsne tråd om stammen ca. en gang om året så træ ikke bliver ‘kvalt’
Man kan næsten ikke se net når man står lidt væk
Dagen idag er en møgdag, en hestemøgsdag, jaja der blev du nok snydt hva ![]()
Skal have fyldt lidt godt omsat hestemøgsgoodies i jorden hvor dahlierne skal stå, har ikke været så flink til at huske at give dem gødning de sidste par år, så jorden kunne godt tænkes at mangle.
Rabarberne får også lige en tur
Andre der har haft møgdage af den gode slags ![]()
Ikke helt møgdage, men lidt er der sket i haven ![]()
Før
Efter (eller nærmere “Work in progress”
)
Jeg kommer til at grave græstørv op andre steder i haven, som jeg tænker at lægge op ad fliserne, så de ikke skrider. Fliserne er fundet spredt rundt omkring i haven, så det er genbrug Jeg måtte kun købe 8 nye ![]()
Fugesand var udsolgt - det mangler der lidt mere af. Og så er jeg løbet tør for jord, fordi jeg besluttede at sætte et sæt ekstra rammer op, men det er der råd for (godt det snart er d. 14. april
)
Det ser godt ud ![]()
Ja jo også møj dag her, det jeg fik flyttet fik en skovl fuld, samt køkkenhaven fik lige lidt, da de gik den fejle vej ud af indhegningen, men så skal vi da ikke flytte på det ![]()
Hvor er dine rabarber da langt fremme @Vipstosen
Sikke en forandring @Beydana wow ![]()
Med venlig hilsen
Kan i hente jord på genbrugspladsen, fra alt formuldet haveaffald (læs der kan være grene i med mindre de har siet det)
Jeg plejer at blande det med næringsfattig jord, da der er meget næring i det jord man henter.
Altså jeg henter plantesække til mit mini drivhus, men keg henter det gratis jord derfra til bede
Jeg kan godt hente kompost på genbrugen, men har kun en Skoda citigo uden træk, så det bliver lidt for meget bøvl, når jeg skal fylde højbed
Man kan få leveret en lastbil fuld for 1000 kr., men det bliver vist lige i overkanten
Jeg ved slet ikke, hvor de skulle læsse det af
Tror jeg ender med bare at bestillen en bigbag højbedsmuld mere.
Min næste bil skal i den grad være med anhængertræk. Det ville gøre så mange ting i haven meget nemmere (og billigere).
Fy for fan…
Sikke et par dage, men nu er der gravet ud til både terrasse og ekstra dybt til faskine så vandet har et sted at løbe hen
for grunden hælder i princippet lidt ind mod huset
så der var lige lidt ekstra gravearbejde for at vi kan få vandet væk.
Godt jeg har fået hjælp - vi har været tre mennesker om det med skovl, greb og trillebører i to næsten hele dage om at få gravet ud ![]()
Jow - det havde været hurtigere og nemmere med minigraver, men den slags koster jo også penge ![]()
Al jord derfra har jeg heldigvis kunne køre væk lige uden for haven
der har altid været en hel grøft og et stort hul i hjørnet mellem min grund og nabo marken. Det er nu fyldt ud og landmanden kan bare sætte en plov i og får det helt jævnt med marken ![]()
Det er ganske enkelt bare fyldt op ud til første række majs
Førhen har det hjørne slet ikke været udnyttet af landmanden fordi det var et vådt hul, som lå meget lavere end resten.
så det har faktisk også pyntet uden for grunden, at få gravet ud til den terrasse
Der er hældt over 7,5 kubikmeter jord i det hul og grøft
Nu går de næste weekender lidt af sig selv med fødselsdage og konfirmation, så til maj bestilles der sand og fliser ![]()
I mellemtiden er der lige lidt teglsten som skal smadres i nogle grove stykker og lægges i bunden, hvor vandet skal læbe væk. Det klares nok en hverdags aften
hurra for at min far har den slags liggende fra sidst han lavede dræn inde ved et par skovveje ![]()
Men mon ikke terrassen bliver færdig til sommer ![]()
Når selve terrassen er færdig, sp skal jeg i gang med at lave lidt havemøbler derom til. Men et projekt af gangen nu!
I mellemtiden nyder jeg at min have lige så stille er ved at vågne. Den er noget bagud pga mængden af blæst den har fået (pga fjernet hæk mod vest).
I de næste hverdage skal jeg i gang med at grave storkenæb op - det skal gøres inden de blomstrer, for jeg kan ikke tåle deres pollen
så op, det skal de altså. Så må jeg se hvor mange der plantes at andet sted hen og om nogle kan foræres væk ![]()
Det lyder dom en hård tørn @PiaB Pia, men det skal jo nogen gsnge til ![]()
Jeg fik ordnet yderligere 7 pallerammer og fyldt dem m hestemøg. De 3 store gamle rabsrbere fik også en dynge møg, de er nærmest aldtig blevet gødet, så deg er de helt sikkert glade for, og tildidst også en dynge møg på en klematis. Så kunne kroppen ikke mere.
Idag står det så ned i stænger, godt jeg kørt så meget på
Hvordan vil du lave det selv
Det må være dyrere i pant, end hvis man bare køber færdige møbler ![]()
Lad mig sige det sådan … jeg glædede mig helt over af skulle på arbejde i dag - det er jo ren ferie sammenlignet med de sidste to dage
min ryg er godt brugt nu!
Men ja - det bliver helt sikkert godt, når det er færdigt ![]()
Jeg har planer om at købe mig et par lægter eller fire i 45*100 mm og så save op og skrue sammen, så det nærmest bliver en “sengeramme”.
Der skal så monteres gjordstropper og oven på lægges en madras, der skal syes betræk til i det rette stof ![]()
Den skal stå op af væggen ind mod garagen og så nogle rygpuder.
Så er der en slags udesofa som man også kan sove på om sommeren ![]()
Skal så lure om jeg også vil lave et par “puf”/stole uden ryg på samme facon eller hvad jeg lige har lyst til.
Bord håber jeg at finde noget egnet at købe dog ![]()
Men simpelt og rimelig “robust” uden at det er umuligt at flytte på.
Er ved at lure hvad jeg kan finde af hjul (prisen har også indflydelse her), for det ville være smart om det stod på hjul og dermed let at flytte rundt på ![]()
En ting er panten … men her i Thy blæser den slags vist lidt for let væk … tænker ikke landmanden er interesseret i at få plastflasker spredt ud over hans mark ![]()
Know the feeling…
![]()