Årets have - og plante tråd 2023

Det er vist godt vi ikke har pollenallergi
Det er kommet den seneste døgn

5 Synes om

Gik lidt rundt i min have i formiddags … det er som om, at alle stauder nu begynder langsomt at få fat :slight_smile:
Til gengæld kan jeg konstatere, at mange af mine ellers store fine klematisser har haft en hård vinter ligesom roserne :frowning: men jeg må glædes over at de trods alt skyder på ny nedefra, så der skal nok komme liv i hegnet til sommer :slight_smile:

Kattene nyder i høj grad også, når solen skinner og de kan komme med ud uden at fryse :tihi:

13 Synes om

Syndes din bonderose er langt fremme, lagde mærke til i haven i dag, knopper først er sat

Tilføjet :woozy_face: og :nerd_face: ja jeg pudser lige brillerne, det er jo ikke en bonde rose, men en tulipan af en art, jammen :ups:, nå viste snart sengetid undskyld @PiaB

Med venlig hilsen

Ja det er en overfyldt tulipan af en slags. Desværre kan jeg ikke huske hvilken eller hvor den er købt, for jeg ville faktisk gerne have flere :ups:

2 Synes om

Skulle aldrig havde googlet dem, nu får jeg også lyst til tulipaner… kender ikke hjemmesiden, men hvor er de smukke

5 Synes om

Jeg elsker tulipaner, får jeg nogensinde hus og have, er tulipaner noget af det jeg vil have haven fyldt med! Vi havde det i min barndomshave, og tulipaner har været min yndlingsblomst siden da.

Faktisk vil jeg stort set gerne have alle de blomster vi havde i min barndomshave, på nær roser, roser siger mig ikke det store. Men tulipaner, stokroser, blå forglemmigej, vintergækker og syrener træer. Andre ting fra min barndomshave jeg gerne vil have, æbletræer, mirabelletræer, hyldetræer, birketræer og grantræer, måske et japansk kirsebærtræ.

Og så er der kommet lidt til af ting jeg gerne vil have, bl.a. magnolia, blodbøg, anemoner, bonderoser/pæoner, blommetræer, kirsebærtræ med bær på, citrontræ, appelsintræ og penge nok til en gartner der kan dyrke jordbær, tomater, agurker, ærter, purløg, karse, ja og sikkert meget meget mere. :grin:

4 Synes om

Så kom tomatplanterne “på græs”, selvom jeg forsøgte at tage livet af den ene i processen. Nu er den afknækkede top sat i jorden, så må jeg se om den kan klare sig som stikling

Krydderurtebeddet er fikset op mine timian og min store rosmarinbusk overlevede ikke vinteren, så nogle nye måtte sættes, så alm timian, citrontimian, rosmarin og broget salvie

Lidt ny og gammel persille sammen med en gammel salviebusk og purløg

En busktomat i krukke

.
…og sukkerærterne er på vej, de må godt lige få noget mere størrelse inden de ryger ud

Sukkerærter kan sagtens laves på friland nu, men her i haven har de ret heftig konkurrence på overlevelsen, da vi har sygt mange flyvende byrotter (duer) i vores have, så de får lige noget størrelse indenfor inden de kommer ud😏

8 Synes om

Det her syndes jeg er utroligt det er 12 dage siden jeg lagde først billedet op af tulipanen, men se den er her endnu

Med venlig hilsen

8 Synes om

Det her er ikke glansbilleder af haven, men øjebliksbillede af det der gør jeg bliver så glad, og kan leve mange dage på det

Endnu er æbletræ i blomst

En græs plæne hvid af blomster og de får lov at ligge

Og de blomster får også lov at ligge på terrassen

Ligt svært og se og tage billeder af, men en græsplæne der står kun med stik fra mælkebøtter, hvor de fleste frø er fløjet, så der kan komme en flot gul græsplæne plæne næste år, så der kan være en summen af mange forskellige slags bier, både de der alm og de der gemmer sig

Med venlig hilsen

7 Synes om

Marken er meget… nej det er den ikke, men igår fuld af mælkebøtter frø blomster, så i aftes blæste det, og nu her, er det mest spredt over alle markerne

Med venlig hilsen

4 Synes om

@solveig her er lidt billeder, jeg bruger bare alm pottemuld, dog kommer der nogle gange mos på det :smiley:

Alle planterne startede med at være 1 i hver krukke :grin:

Først mine aloe veraer, den lille er også en baby af den store :slight_smile:

Derefter mine Svigermors skarpe tunger (og missernes kattegræs) hvor jeg fik 1 plante af en bekendt, den er gået helt amok med babyer og har endda givet en masse babyer væk :smiley:

Jeg tror jeg vander ca. 1 gang i måneden, når jeg lige husker det (Kattegræsset lidt oftere) om sommeren mener jeg at jeg vander lidt mere…

Oftes vander jeg først når jorden er tør :slight_smile:

5 Synes om

Vores køkkenhave, jeg kan på ingen måde tage æren for den

6 Synes om

Blomsterhaven er lidt forsømt og det ser nærmest ud til at planterne bare er smidt rundt, med den måde de står på, så der skal flyttes en del rundt på dem også så vi kan få plads til dem vi har med fra gården

På østsiden af huset

10 Synes om

Puha sikke en dag… er startet på årets dahlia show, 6 ud af 9 pallerammer er plantet til… og nåede kun igennem halvdelen af knoldene hvis jeg skal gætte på noget. En af de store knolde endte med at blive til ikke mindre end 7 nye. Det er helt vildt så stor forskel der er på dem. Nu må vi se om de kommer godt, men det ser umiddelbart godt ud inden med lige denne her. Så er der andre hvor jeg godt kan være i tvivl om de kommer op eller ej… det er altid lidt af et lotteri :hoho:

Et par ny indkøb blev det også til. Belle of Barmera har jeg ledt og ledt efter, og har bare været umulig tidligere - nu har jeg ikke mindre end 3 - så håber vi den kommer. Kick off og Totally Tangerine. Daisy Duke valgte at gå til rådenskabens mark sidste efterår, så den er også indkøbt på ny. … også er der alle de gamle :flojte:

5 Synes om

Så fik jeg ompottet min store aloe vera, jeg skal have købt noget mere jord, troede 1,5 sæk var nok til potte og til babyer kunne flytte hjemmefra :rofl:

Den trængte til at strække tæerne, den havde nærmest lavet en potte nede i potten :smiley:

Så nu har den mere plads :smiley:

Der var dog nogle gule “æg”(?) Flere steder i kanten, som lignede de sad i spind… De blev sorteret fra i tilfælde af det er edderkoppe æg eller sådan noget :see_no_evil:

5 Synes om

Hvor er den flot :star_struck:

1 Synes om

Ja det er den, og dejlig nem at passe :stuck_out_tongue:

Jeg håber dog ikke den bliver meget større, de store potter er dyyyyyre…

1 Synes om

Mig og Katja er kommet frem til den skal hedde Agate :smiley:

2 Synes om

Næsten alle rhododendron er sprunget ud… Jeg har lige taget et par billeder med fra da det hele startede:

Work in progress i juni 2019

Ovenstående gravede jeg selv ud til, og det var dælme hårdt og jeg var vanvittig lang tid om det. Så jeg bad min søde mand om hjælp

Jeg var dog ikke den eneste der syntes det var hårdt :joy:

Afgrænsning af bedet med fyrretræ

… og status her idag 4 år senere, hvor det er ved at vokse godt til

Det sidste billede er taget fra husets 1. sal og er derfor en smule utydeligt

Jeg havde nogle planter i overskud fra det gamle rhodo-bed, de blev sat i også købte jeg 6 nye. De skreg til hinanden i starten, men er kommet efter det. Så næste år skal jeg nok igang med at flytte lidt rundt på nogen af dem. Den tid den sorg :wink:

11 Synes om

Hvor en den bed flot :blush: @Vipstosen

Med venlig hilsen

1 Synes om