Årets have og plante-tråd 2025

Tak for tilbuddet med hestelort :slight_smile: , jeg bruger dog det her i krukkerne, så der vil jeg gerne have noget der er ukrudtsfri. Hvis det er større mængder har jeg hentet hos en veninde med hest tidligere, men det er da rart at vide du også er leveringsdygtig hvis det skulle være :wink:

Eneste ulempe er at der nogen gange kommer virkelig meget ukrudt med… kæft hvor har jeg haft issues med bynke tidligere - I was not happy about it :joy:, men igen, det kommer an på hvor jeg bruger det.

Jeg er stor fan af deres priser, de to db. primula jeg fik er ½ pris af hvad de står til andre steder. Har også købt roser til gode priser tidligere

3 Synes om

Det er ikke ukrudtsfrit, men jeg bruger det selv både i krukker, højbede og drivhuset, og det er bestemt ikke komposten, der er den primære ukrudtskilde her…

Citron-træer på samme størrelse har de til hhv. 400 og 500 kr. hos mine 2 lokale plantepushere - Billigblomst tager 200 og deres var faktisk pænere end flere af især Planteforums, der ellers er de dyreste…

3 Synes om

Seneste citron-projekt… :thinking::crossed_fingers::smirk::lemon:

9 Synes om

For nogle uger siden (mener jeg det var) gav min eks-svigerfar mig en ny aloe vera, som var i en fin kaktus potte…

Tænkte den godt kunne holde Aslan ude…

Det kunne den så ikke, Aslan drattede ned fra vinduet med kaktussen om sit hovede, han fik den dog selv fri…

Nu er eks-svigerfars aloe vera blevet plantet ned i den potte min resterende Aloe Vera er i…

Så håber jeg den overlever.

5 Synes om

Nu får jeg mindelser om mit rosenprojekt :slight_smile: Spændende at se, hvad det kan blive til.

3 Synes om

Tænkte faktisk på dig - det der stiklinge-koncept er tydeligvis en lidt større videnskab, når man bevæger sig ud over tomat- og basilikum-stadiet…:sunglasses:

5 Synes om

Apropo så har jeg lige sat gang i en omgang pelargonie stiklinge herhjemme. De er også nemme :blush:

4 Synes om

Det siger ikke noget om evt. roddannelse - men de skyder lystigt…
Om det så er godt eller skidt ved jeg til gengæld ikke… :thinking::wink:

6 Synes om

Ikke at jeg i øvrigt ved noget om det, men det ser da meget sundt og rigtigt ud :ok:

1 Synes om

Barrodsfloks on the way. To be contiued…

7 Synes om

…også blev alle 9 plantet, og der var liv i dem alle. Det havde jeg ikke helt forventet eftersom de har ligget i poser i garagen 1 måneds tid.

Så i slutningen af denne sæson forhåbentlig 9 flotte planter til en brøkdel af hvad færdige planter vil koste :grin:

6 Synes om

Mine rabarber titter op nu.
Flyttede dem( delte 2) fra det 30 år gamle udpinte højbed til et bed med læ og formiddags sol. Det kan de lide. Så er det bare at lade dem være i fred i år.
Og jeg kan dufte ramsløg hist og her :slightly_smiling_face:

Er der nogen der har erfaring med asparges? For rundtomkring beskrives det som en videnskab uden lige med at luge, kalke osv.
Vi havde, med fint udbytte, da jeg var barn og mine forældre er ikke have mennesker.
Så tænker måske mindre kan gøre det?
Det er alligevel bare til mig selv, Jan er dybt indifferent.

5 Synes om

Vi etablerede et aspargesbed for et par år siden. Købte 1-årige planter i potte. De kommer fint hvert år indtil videre. Tror at vi i år for første gang må høste lidt af dem. De skal have FRED de første år, så deres rodnet kan blive godt og stærkt.
Jeg husker det ikke som om vi har gjort en hel masse ved den jord de blev sat i. Det er noget rimeligt løs, veldrænet jord hvor de står i ret meget sol. Vi luger og giver lidt kompost ovenpå jorden hvor de står, men ellers ikke noget vildt og dramatisk i forhold til pasningen af dem.

4 Synes om

Min magnolie står på spring til at eksplodere i blomster - så nu får vi nok nattefrost inden for de næste par uger :s:

4 Synes om

Ja, det kunne lige passe Mr. Murphy. Naboens er også lige på nippet til at springe ud. Jeg synes vi krydser fingre for at Murphy holder sig i skinnet og lader dem springe ud i al deres pragt :slight_smile:

3 Synes om

Sidste år købte vi et ferskentræ, er mega spændt på om vi også får frugt på den

12 Synes om

Det er i hvertfald nogle smukke blomster

2 Synes om

Min erfaring er, at de er ret samarbejdsvillige - de blomstrer dog tidligt, så du kan med fordel lege bi med en pensel… :honeybee:
En anden risiko er selvfølgelig at der stadig er mulighed for nattefrost - det har kostet et par høstår her, selvom vores står i drivhus.

3 Synes om

Jeg tænker også det sagtens kan blive til noget med lidt hjælp, dvs ud med penslen og lege bi som Dorte skriver :blush:

2 Synes om

Jeg ved ikke hvor meget, men det har frosset i nat. Der er rim i græsset. Jeg er spændt på, om jeg kommer hjem til en fint lyserød eller en grim brun magnolie senere i dag :s:

2 Synes om