Årets havetråd 2017

Hvor høje er de?

Tror umiddelbart det er en Campanula Latifolia ‘Alba’
Bredbladet klokkeblomst

Vi har ikke fjernet jord, men cirka alt andet. Rune mangler at grave de sidste sten op og jeg skal have angrebet de sidste skvalderkål.

[QUOTE=HolmeInc;1313327]Hvor høje er de?

Tror umiddelbart det er en Campanula Latifolia ‘Alba’
Bredbladet klokkeblomst[/QUOTE]

De går sådan et sted mellem knæ og hofte. De er lidt højere end vores hindbær :wink:

Uh, så ikke ukrudt? Syns de er fiiiiiine - og det plejer at betyde det er ukrudt :tihi:

Ifølge min biologilærer i gymnasiet var definitionen på ukrudt såmænd bare “uønsket vækst”.
Så det bestemmer du helt selv om det er. :wink: :høhø:

[QUOTE=Tea;1313330]Ifølge min biologilærer i gymnasiet var definitionen på ukrudt såmænd bare “uønsket vækst”.
Så det bestemmer du helt selv om det er. :wink: :høhø:[/QUOTE]

Så har jeg virkeligt meget ukrudt på benene :høhø:

Jeg ved bare meget ukrudt spreder sig vildt, og så er det mindre smart at beholde selvom det er pænt :slight_smile:

Det er der så også mange planter, der ikke normalt går under betegnelsen ukrudt, der gør - men hvis man bare selv synes de er pæne, hvad er så egentlig problemet…? :høhø::stuck_out_tongue:

Nu kender jeg cirka nada til planter, så det er ikke noget jeg er stødt ind i før :stuck_out_tongue: Min erfaring er sommerfuglebuske og storkenæb, og de er pænt blevet på plads.

jeg har også hvad der betegnes som ukrudt i min have. Hvis jeg syntes det er pænt og det er frodigt, så får det lov.
Det eneste jeg sorterer efter er ‘for meger’ af samme plante.
Jeg har så lille en have at jeg af og til må stoppe vækster lidt hårdhændet.

2 skud fra samme sted…august æbler i forgrunden, druer i massevis i baggrunden, kan måske gi’ lidt vin i år

Jeg tror det er vindrueår i år :høhø:

De hænger på rad og række og venter bare på at modne. De bliver blå :savle:

Noget af det bedste ved drivhuset er hylden med krydderurter :ok:

jamen jeg har da både gæringstanke og balloner …såååå

De når sjældent ud af drivhuset inden de er spist :stuck_out_tongue:

lavede 24 liter sidste gang…i…2006, der er stadig et par flasker, og de er ganske drikkelige

110 m hæk tilbagelagt ved håndkraft :rock: Eller - måske er det bare 10 m. 20 hvis man tæller begge sider :slight_smile: Halvhårdt, og jeg tror, jeg får ondt i skulderen i morgen. Men det er der ikke noget at gøre ved, for jeg mangler stadig 10-12 meter baghave udvendigt.

Faktisk kan jeg godt lide at klippe hæk. Giv mig en stor saks og noget, der skal beskæres, så er jeg fornøjet. Den bliver dog ikke så pænt lige, som når man bruger en motoriseret klipper. Den får et mere organisk udtryk - for nu at bruge et moderne udtryk, der får det til at lyde som en kvalitet :cool2:

[QUOTE=galath;1313438]

Faktisk kan jeg godt lide at klippe hæk. Giv mig en stor saks og noget, der skal beskæres, så er jeg fornøjet.[/QUOTE]
Du skal være velkommen til at fornøje dig med min hæk :slem: :smiley:

OMG, jeg er kvæstet og værkbruden :olding: Men nu er det allergroveste havearbejde vist klaret. I denne omgang. Først 16 meter hæk mere på ydersiden af baghaven, så en alvorlig nedklipning af ildtornen, en studsning af hængepilen, der var blevet så lang, at den gik i plænekliperen. Og endelig gik jeg helt amok på et stort skrummel af en busk ude i forhaven. Den har absolut ingen funktion ud over at tage en masse lys fra et område, hvor der i forvejen ikke er for meget af det. Nu fik jeg den klippet en del ned, men en dag går jeg amok på den med ørnenæbet, og så er den ilde stedt :rock:

Lillemissen hjalp mig med beskæringen af busken. Pludselig var hun der, og så underholdt hun mig med at grave sig ned i bunken af afklip eller jagte sommerfugle. Knap så glad var jeg for at se hende kravle op ad stammen til foderhuset :venter: Men hun er godt nok bare en sød bette en :hjerte:

Den første blomst i mine første selvvalgte og selvsåede blomster her på matriklen :slight_smile: Og den har allerede besøg af en lille bi :hjerte:

I går brugte vi mange timer i haven… Og hold da op, hvor kan det mærkes på kadaveret i dag :surrender1:

Men vi er færdige med del 1 af haven :smiley:

Før vi gik i gang (og kun lige havde fjernet de første 3 store trailerlæs :wink: ):

Da vi startede i går:

Da vi var færdige:

Vi synes selv, at resultatet er blevet ret godt :slight_smile:

Nu venter vi bare på græsset :venter:

Sikke I har knoklet, men det er blevet fint :thumbup:

Det ser så fint ud - især når man ser det nedefra. Har I flyttet trappen, eller var den hele tiden ude i siden? Det ser så fint ud med bedene og stensætningen.

Men et enkelt spørgsmål - har I tromlet jorden, før I såede græsset? Det kan godt være, billedet snyder, men det ser en smule ujævnt ud. Hvis det er ujævnt, bliver I trætte af det, når græsset skal klippes, eller bare når I skal gå på det. I kan godt nå at tromle det, selv om I har sået græsfrøene.

Jeg ved ganske rigtigt ikke særlig meget om have, men lige det der har jeg gjort mig bitre erfaringer med helt tilbage i min Skotlands-tid, da vi tilsåede et stort stykke med græs, fordi vi ikke gad dyrke grøntsager i det. Vi såede bare græsset i et tidligere kartoffelstykke uden at gøre noget ved det først. Det kom vi i den grad til at betale for - og lære af! :uha:

[QUOTE=galath;1313745]Det ser så fint ud - især når man ser det nedefra. Har I flyttet trappen, eller var den hele tiden ude i siden? Det ser så fint ud med bedene og stensætningen.

Men et enkelt spørgsmål - har I tromlet jorden, før I såede græsset? Det kan godt være, billedet snyder, men det ser en smule ujævnt ud. Hvis det er ujævnt, bliver I trætte af det, når græsset skal klippes, eller bare når I skal gå på det. I kan godt nå at tromle det, selv om I har sået græsfrøene.

Jeg ved ganske rigtigt ikke særlig meget om have, men lige det der har jeg gjort mig bitre erfaringer med helt tilbage i min Skotlands-tid, da vi tilsåede et stort stykke med græs, fordi vi ikke gad dyrke grøntsager i det. Vi såede bare græsset i et tidligere kartoffelstykke uden at gøre noget ved det først. Det kom vi i den grad til at betale for - og lære af! :uha:[/QUOTE]

Trappen har altid været, hvor den er :slight_smile: Terrassen bliver der først gjort noget ved, når vi har råd til at få den ‘lagt om’.

Vi har ikke trumlet jorden, for vi har ikke en tromle og kender ikke lige nogen, der har. Har snakket med svigerforældrene (mega havemennesker) om det, og de mener, det er fint, at vi har jævnet ud med spade og dappet rundt på jorden for at pakke den lidt efter. Evt. småhuller må vi rette ud senere.

Jeg vil også mene der er et stort spil mellem et tidligere kartoffelstykke, hvor man intet har gjort, og vores, hvor vi virkeligt har arbejdet på at lave jorden jævn :slight_smile: