Årets havetråd 2021

Nu var det æblesaft, jeg var ude efter - i modsætning til mos… :face_with_raised_eyebrow: :laughing:

Først mos, og så presser du, så t-et kommer på :wink:

3 Synes om

Nåede kun en gå tur i går, men mon ikke oprydning af 61 meter hæk affald tæller som en lille gå tur :huh:

Med venlig hilsen beimis ejer

3 Synes om

Årets sidste tomathøst…må prøve og se om jeg ikke kan hitte en opskrift til de grønne

…også skal jeg prøve at fermenteret tomatfrø til næste års tomater. Er lidt spændt på det

6 Synes om

Jeg laver syltede grønne tomater og perleløg hvert år. De er syrlige men også søde.
De er fra Tørslevs Grønne Syltebog

Jeg bagte mine næsten sidste tomater, smager vildt godt Septembertanker - #149 af HolmeInc

1 Synes om

Denne her opskrift har jeg brugt de sidste 5 -6 år på syltede grønne tomater

Med venlig hilsen beimis ejer

Tomatchutney er et hit her i huset…

tak for forslag til grønne tomater opskrifter :tak:
må lige kigge og google i aften og se hvad der falder i smag her…

Det blev så til syltetøj af de grønne tomater… har aldrig lavet sådan noget før, så måtte have fat i en livline (Mutti) et par gange undervejs :hoho: … og det var stivneprøve inden det blev hældt på glas. Stivne-prøven smagte umiddelbart godt, så er lidt spændt på hvordan det smager når det kommer på et stykke brød/ost.

De fermenterede tomatfrø står pt. og ser pænt klamme ud, dog ikke noget muglag som forventet. Men der skal nok skiftes vand. Må lige læse op på det :wink:

5 Synes om

Spændende med syltetøjet :ok: Har aldrig tænkt, at man kunne det med tomater :slight_smile:

Måske har du for meget vand ved dine tomatfrø :gruble: De gange, jeg har fermenteret tomatfrø, har der kun været 1-2 cm vand i kruset, og så har kruset kun været dækket med et kaffefilter. Det mugnede udmærket :slight_smile:
Og vær i øvrigt opmærksom på, om det er hybrider, du tager frø fra. Så kan du nemlig ikke regne med, at de nye tomater bliver som de gamle. Jeg prøvede det forrige år med Indigo kumquat tomaten. Det fik jeg en ny tomat ud af året efter. Den var ok, men 3. generation i år var ikke nogen stor succes :hoho: Min elskede jordbær tomat er dog en sikker vinder hvert år.

1 Synes om

Idag er det smagt “for real” på en mad - det er godkendt :thumbup:
Fandt også opskrifter med relish og chutney, men opskriften her fik så gode ord med på vejen at jeg tænkte det skulle prøves - synes det var en spændende krydderi sammensætning.

Jeg synes jeg har set alt fra 1-2 cm som du beskriver også som denne video jeg har brugt hvor der kommes væsentligt mere vand i som jeg har gjort. Måske man kan gøre det på flere måder :gruble:

Tak for infoen, jeg er stødt på den. Jeg er ikke klar over om mine frø er en F1. Der står ikke noget på de skilte der fuldte med fra producenten og jeg synes ikke jeg har kunnet google mig til noget vedr. de 3 sorter. Så jeg krydser fingre. Jeg synes at kunne have husket at jeg har set “F1” på etiketten tidligere år når jeg har haft tomater, men det vil jeg jo se næste år :wink:

2 Synes om

Opskriften jeg fandt hvis nogen er interesserede. jeg havde kun 1.1 kg så jeg nedjusterede, brugte 1 tsk rød melatin, og det har fin konsistens:

3 Synes om

Haps - den er hermed arkiveret! :ok:
Har netop lavet chutney af dem fra de store sorter, der stadig var grønne, og de små modner fortsat - hvis der ikke bliver nok tilbage af dem, må den jo bare gemmes til næste år…

1 Synes om

Sjov at læse om tomat syltetøj, det kunne jeg næsten smage ved og læse om det, mindes oldemor lavede det

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

Så! Billeder af min svigermors georginer. Der er så mange, at det altså bliver et Google Fotos album :sweat_smile: Men I burde alle kunne se dem.

7 Synes om

Tak for arbejdet med alle billederne, det er virkelig flotte georginer :blush:

Med venlig hilsen beimis ejer

Det er heldigvis ikke mig, der har været i gang :slight_smile: Svigermor har været ved at tage billeder af og nummerere alle.

1 Synes om

Fik lagt cirka 500 påskeliljer løg i dag, mangler så bare cirka 700, problemet er bare der hvor de blevet gravet op fra I foråret, den har jeg fyldt op med dem jeg lagde i dag :woozy_face:. Har ellers sat dem tæt, og “solgt” nogle. Nå må til og tænke kreativt

Med venlig hilsen beimis ejer

Nogen der kender denne plante?

2021-11-01

EDIT: Jeg har googlet mig frem til, det er en lykkekløver … :ups:

5 Synes om