Årets havetråd 2021

Jeg har købt nogle små violer, der tåler frost. Dem fik jeg ikke sat i en krukke i går, men det skal de. Og så satte jeg en 8-10 blå scillaer i græsplænen. Jeg håber, de blomstrer allerede i år, men ellers at de vil brede sig de kommende år, så der kommer fine, blå blomster i græsplænen i perioden op til, at den skal slås første gang.

Vi har en plæne med et helt tæppe af dem ude på arbejdet. Dem får jeg ikke at se i år, men det er så smukt. Indtil Facility Service mejer dem ned med plæneklipperen. Ingen æstetisk sans overhovedet :venter:

3 Synes om

Ved I om krokus kan frøformere?

Min have vrimler med lilla krokus, hvilket er så fint, de må meget gerne være her :slight_smile:
Men jeg har helt sikkert ikke sat dem, så hvordan er de så kommet?

Lidt svært at se, men jorden under mit æbletræ er fyldt med krokus

Jeg står også og kan ikke bestemme mig til om jeg skal rydde blade af mine staudebede eller ikke. Det kribler i fingrene for at komme i gang

2 Synes om

kan de godt jfr wiki

1 Synes om

Tilgengæld har jeg tidligere sat masser af iris, det har så valgt at komme temmelig sporadisk, men en lille klat står her og lyser op (mellem alle bladene måske jeg virkelig bare skulle kalde det forår og gå i gang med at rydde op)

2 Synes om

Det er også noget med at både krokus, vintergækker o.l. har et lille del af deres frø-ting, som myrer kan sprede. Og derfor kan de jo spredes over ret store arealer :slight_smile:

1 Synes om

ja og myrer har jeg - så både det og evt. frøformering, så giver det mening at det vrimler med dem i år.
Men de er flotte og de må meget gerne være her, blev bare lige en anelse forbavset og ja så lærte jeg også dette om min have :slight_smile:

2 Synes om

Naboens græsplæne er et tæppe af disse selvsåede krokus… det er så fint. De står så spredt så de næsten kun kan være opstået således. Hun har ikke selv sat et par stykker i starten af 60’erne også har de ellers bare fået lov til at sprede sig selv :slight_smile:

De deler sig også selv, denne lille klump er fra 4 jeg fik af naboen for et par år siden (forrest til venstre), resten er selvfremkommet :slight_smile:

De første af mine iris er også sprunget ud… så skal jeg bare have fundet plads til dem i et bed

6 Synes om

Tak for inspirationen! :grinning:
Idag har jeg fået brændt ukrudt på terassen og ryddet visne blade og stængler ud af krydderurtebedene.
Der er dælme godt gang i dem :seedling:

Oregano:

Fransk Estragon, som jeg var meget spændt på om ville klare vinteren :jubiii:

Og mynten, som Chardonnay jo selvfølgelig hjalp med

9 Synes om

Jeg kom til at løbe ind i min gamle mosbegroede fjelribshæk, jeg vandt…

3 Synes om

Du løb tydeligvis til! :hoho:

1 Synes om

Endelig er der kommet en anden havenørd og energidepot - så fedt ikke at være alene med at ville gøre BoPladsen lidt pænere end skamklippet græs og mindst lige så skamklippede hække.

Vi plantede 3 blommetræer og 5 æbletræer idag og det er lige ud for min have. Så om et par år bliver det usigelig flot fra min altan

Så skal vi bare have de to underlige betonsøjler op. De er ikke så pæne at se på

4 Synes om

Ja og jeg havde skarpe våben i hænderne :slight_smile:

Det var en fornøjelse at klippe det grimme misfoster af en hæk helt i bund.

1 Synes om

Håber I kan holde det fri af hvepse :crossed_fingers:

Det er min største årsag til, at jeg ikke har et nyt blommetræ - jeg kan slet slet slet ikke med hvepse!
Hysterisk allergisk og bange for skidtet :ups:

Jeg overvejer et lille magnoliatræ af de mindre i baghaven, men frygter de der skide hvepse også bare forelsker sig i det :ups:

Jeg har så ikke en prik med hvepse, men ja blommer tiltrækker dem og ja det kan være lidt en omgang.

De står dog helt for enden af rækken og 10 m. fra min have, satser på dovne hvepse hvis de kommer…

1 Synes om

Jeg vidste ikke man kunne få dem i små - det skal lige undersøges.

Jeg kigger på et robenia ‘twisty baby’, det er sådan et fint løv og store smukke blomster

1 Synes om

Min svigerinde har lige købt en, som kun bliver 3 meter i alt :slight_smile:
Det frister altså lidt, for det er overkommeligt i en lille have :smiley:

3 Synes om

Min erfaring med blomme træ og hvepse
Jeg har problemer med hvepsestik
Har kun en træ nu men for to år siden 2 træer, men hvert morgen, og aften, samle de gode op og de dårlige rives sammen med en løv rive nu er der plads til jeg/vi kan rive det 6 meter væk
Eller helt i affaldssæk
Hvorfor vi lægger det der og ikke væk , jo i skulle se en sværm af sommerfugle der også er i det og (kan ikke huske det , hvor læst det er rigtig god til bedre vilkår for sommerfugle) jo der også hvepse men mindre ved revet væk

Tilføjes de der ligget og gærer lidt væk vil hvepsene være i og ikke de ved træet

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

det sner…

3 Synes om

Hvorfor skulle hvepsene forelske sig i det? De blomstrer om foråret, så der er vel ikke så meget at komme efter, når det bliver hvepsetid, eller … ? Jeg har ikke oplevet hvepse ude ved mit, men det er måske, fordi blomsterne altid bliver svedet af i nattefrosten om foråret? (Der kommer heller ingen blomster i år).

1 Synes om

Hvepse er kødædere hele foråret og sommeren. Det er først om efteråret, hvor de ikke længere formere sig, at de går i de søde sager. Kan huske engang vi sad og grillede, at der kom en hveps og gnavede et stykke af en pølse og fløj afsted med :grin:

3 Synes om