Argh! Tis i sengen igen!

[quote=Katze;398609]Ok, jeg køber noget klumpende molergrus idag så, det var det de var vant til.

Men hvis det var gruset han ikke kunne lide, ville han så overhovedet bruge bakken? han bruger jo begge bakker flere gange om dagen… Kan urenlighed godt bare være en gang imellem?[/quote]

Det kan have ufattelig mange årsager.
Var jeg dig, ville jeg kontakte opdrætter og få en snak med dem - de kender kattene og kan bedst give dig råd.

Umiddelbart tror jeg hverken det er grus eller fordi katten er for sippet til at bruge en brugt bakke. I de situationer plejer de at opsøge bakken og så gå fra den igen.

Jeg tror mere det bunder i, at killingerne ikke har været bakketrænet godt nok hjemmefra.

[quote=Katze;398609]Ok, jeg køber noget klumpende molergrus idag så, det var det de var vant til.

Men hvis det var gruset han ikke kunne lide, ville han så overhovedet bruge bakken? han bruger jo begge bakker flere gange om dagen… Kan urenlighed godt bare være en gang imellem?[/quote]

Jeg har kun oplevet urenlighed een gang og det var fordi en af mine katte stressede en anden, og fordi hurtigt var der blevet indviet et stykke gulv til at tisse på, som nu lugtede dejligt af tis. De andre begyndte at tisse på stedet hvor den stressede kat tissede og det stoppede først da gulvet blev udskiftet.

Den stessede kat blev omplaceret og har aldrig været urenlig det nye sted.

Så stress og et “godt og indviet” sted at tisse, var det som afgjorde hvor kattene tissede, var min konklusion.

Katte bør ikke være urenlige hvis de er vokset op (og bor) fornuftigt og er neutraliserede.

De er ikke fra en opdrætter, de er fra en ganske almindelig børnefamilie hvor husets kat havde fået killinger.
Vi snakkede om det med bakke inden vi hentede dem og de sagde at der ingen problemer var, at de brugte bakke og vi fik en pose af deres grus (brugt) med till, at hælde i vores bakke så de kunne genkende lugten.

De er ikke neutraliserede endnu.

[quote=Katze;398619]De er ikke fra en opdrætter, de er fra en ganske almindelig børnefamilie hvor husets kat havde fået killinger.
Vi snakkede om det med bakke inden vi hentede dem og de sagde at der ingen problemer var, at de brugte bakke og vi fik en pose af deres grus (brugt) med till, at hælde i vores bakke så de kunne genkende lugten.

De er ikke neutraliserede endnu.[/quote]

Men hvis de ikke strinter, men blot “tisser forkert”, er det ikke fertil-tis, der er tale om hos dig nu, tror jeg.

Nej, jeg tror heller ikke det er fertil-tis, for det er sådan en rigtig tissetår han laver, ikke strinte eller småtis.

Nu har jeg fjernet alt sengetøj, dyner, puder og topmadrasser, som jeg vasker på kogevask. Er det Rodalon man godt kan bruge? (Klorin tiltrækker dem vist) For så kunne jeg lige tørrr sengen over med rodalon?

Hvilket rengøringsprodukt du skal bruge kan afhænge af hvad kattene er vant til at lugte i deres kattebakke. Hvis de er vant til at lugte rodalon i kattebakken, fordi du bruger rodalon til at rengøre den med, kan rodalonlugten også betyde kattebake-lugt. Så det er svært for mig at sige.

Jeg bruger klorin til bakkerne. De har aldrig lugtet Rodalon herhjemme. Har bare læst flere steder, at Klorin indeholder et stof som katte tiltrækkes af (vil tisse på), hvorimod Rodalon neutraliserer lugt.

Så synes jeg godt du kan bruge rodalon.

(Klorin har i øvrigt ikke en tiltrækkende effekt på mine…)

[quote=Sheer;398635]Så synes jeg godt du kan bruge rodalon.

(Klorin har i øvrigt ikke en tiltrækkende effekt på mine…)[/quote]

Ok :slight_smile:

Jeg ved heller ikke om det er på alle katte, har bare hørt rigtig mange gange, at man ikke skal bruge klorin til at fjerne kattetis på uønskede steder, da det blot vil forstærke kattenes lyst til at tisse- og at det derfor er godt til kattebakker af samme grund.

Klorin kan være for voldsom for nogle katte… Prøv Ajax original

[quote=Katze;398639]Ok :slight_smile:

Jeg ved heller ikke om det er på alle katte, har bare hørt rigtig mange gange, at man ikke skal bruge klorin til at fjerne kattetis på uønskede steder, da det blot vil forstærke kattenes lyst til at tisse- og at det derfor er godt til kattebakker af samme grund.[/quote]

Salmiaklugten har jeg hørt kan have den effekt. Den er i nogle ajax-produkter. (Som jeg i øvrigt også bruger uden problemer -tihi men måske er jeg heldig :slight_smile: )

Ok:tak:

Jeg har haft samme problem hjemme i vores seng . Vi ved det var en af tøserne men fandt aldrig ud af hvilken. De / den gjorde det om natten når vi sov :mad:
Jeg har med held brugt en spray man kan købe i dyrebutikker ( mener den hedder Piss off)
Men den brugte jeg da jeg havde vasket dyner osv.
Vi har 7-9-13 ingen problemer haft siden :rock:

[quote=Doka;398647]Jeg har haft samme problem hjemme i vores seng . Vi ved det var en af tøserne men fandt aldrig ud af hvilken. De / den gjorde det om natten når vi sov :mad:
Jeg har med held brugt en spray man kan købe i dyrebutikker ( mener den hedder Piss off)
Men den brugte jeg da jeg havde vasket dyner osv.
Vi har 7-9-13 ingen problemer haft siden :rock:[/quote]

Sådan en må jeg have fat i… :tak:

Jeg synes du skal være varsom med at straffe/forhindre adfærden før du kender årsagen - er det fx sygdom, så synes jeg en Piss off eller hvad i alverden alle disse mirakelkure hedder, er synd for katten.

MVH

[quote=lenschow;398651]Jeg synes du skal være varsom med at straffe/forhindre adfærden før du kender årsagen - er det fx sygdom, så synes jeg en Piss off eller hvad i alverden alle disse mirakelkure hedder, er synd for katten.

MVH[/quote]

Er det en straf? Jeg troede bare det giver en lugt på dynerne, som gør at katten ikke vil være der?

Alt hvad der giver mindre af en adfærd er straffende og forbundet med ubehag - alt hvad der giver mere af en adfærd er forstærkende og forbundet med behag.
Det er det enkelte dyr - ikke os - der afgør hvornår noget er en straf og hvornår noget er en forstærkning.

Eks:

Jeg troede, at jeg kunne straffe min Nanoq, som killing, væk fra at gnave mine ledninger, så jeg smurte citron på alle og katten blev bare så glad, for han ELSKER citron… Jeg fik mere biden pga mit forsøg… :slight_smile:

Da lugten af Piss Off - som jeg ikke kender til men jeg går ud fra er ubehagelig - er der tale om en straf. Med mindre din kat synes om den lugt, for så vil det ikke virke efter hensigten.

Der er forskelle på hvad katte oplever som behagelige og ubehagelige. Og det kan skifte fra time til time og situation til situation

K

Ja ok, på den led. Jeg tænker bare på straf som noget man “påfører” katten, en konsekvens af uønsket adfærd, fx et nej! eller tage den væk eller sprøjte med vand. Hvis noget lugter grimt, så katten ikke vil tisse på det, tænker jeg bare at det mere er…ja, at den ikke gider tisse der fordi det lugter, den vælger det fra…

Piss Off har en meget neutral, sæbeagtig lugt. Den er ikke ubehagelig, bare ikke behagelig - stor forskel :slight_smile:

Men jeg ville nu alligevel få katten checket for urinvejsproblemer, bare for en sikkerheds skyld, for det kan udvikle sig til noget grimt.

Jeg har tid hos dyrlægen på mandag (morgen)- hvis jeg synes det udvikler sig skal jeg ringe derud inden. Han syntes det lød som “sengen lugter godt, her vil jeg tisse” (Nini har ikke hyppige vandladninger, det lugter ikke, der er ikke blod i og det virker ikke som om det er smertefuldt, han spiser, drikker, sover og leger som han plejer), men kan jo slf ikke sige det med sikkerhed, så hvis jeg synes det bliver værre, skal jeg bare ringe.

:kryds: