Arvelige sygdomme hos mennesker

Hvilke sygdomme som går i arv ville i ikke bringe videre?

Altså mange har jo sygdomme i familien, og nogle er værre end andre.

Altså kræft, blodprop, sukkersyge, osv osv.

Hvilke sygdomme ville i ikke selv bringe videre?

Som grundregel mener jeg ikke, at man kan forbyde nogen at få børn, uanset hvad for sygdomme, de har i familien. Og mange af de sygdomme du her nævner er der ikke nogen klar arvegang på, men er en kombination af arv og miljø. Og mange sygdomme er ikke bare én genfejl men polygenetisk.

Jeg synes altså det er lidt usmageligt at diskutere avl på mennesker :sorry:

Hvorfor ?

Der er mange gange en længere diskussion om hvilke sygdomme som man ikke bør bringe videre.

Og jeg kunne så godt tænke mig at høre jeres indsigter i hvordan og hvor ledes :slight_smile:

Det synes jeg heller ikke man kan. Men man kan jo altid rådgive hvis der er et heller andet helt voldsomt i historien.

Polygenisk?

[quote=Natascha;119729]Hvorfor ?

Der er mange gange en længere diskussion om hvilke sygdomme som man ikke bør bringe videre.

Og jeg kunne så godt tænke mig at høre jeres indsigter i hvordan og hvor ledes :)[/quote]

fordi “avl” på mennesker er et meget følsomt emne,og berør mange flader ,både etisk og moralsk,og jeg er ening med vivi fletcher,at et katteforum ikke er det rette fora til at diskutere genetik på mennesker.
og hvem bestemmer egentligt havd er korekt og ikke korekt at avle på i menneskeheden,ingen af os gudske lov for det.:uha:

[QUOTE=Natascha;119729]Hvorfor ?
[/QUOTE]

Fordi mennesker ikke parrer sig med hinanden, efter hvem de passer sammen med, men - forhåbentlig - får børn med den de elsker.
At diskutere menneskeavl minder mig i dén grad om Hitlers ariske race.

Nu synes jeg jo så bare at det ville være spændende at høre hvilke sygdomme i ikke ville bringe videre.

Det har jo intet at gøre med at sige hvad folk må og ikke må…

Jeg har rettet indlæg og overskrift, så det ikke lyder så makabert :slight_smile:

høhø… undskyld, men synes det lyder voldsomt at bruge udtrykket “avler” i forbindelse med mennesker :stuck_out_tongue:

Når jeg hører ordet avle, så tænker jeg på kaniner (som man siger) :stuck_out_tongue:

Hvad emnet angår, så tror jeg ikke der er nogen sygdomme man er 100% på at føre videre til næste generation (ret mig hvis jeg er forkert)…

Men i min familie har vi både (og har haft), livmoderhalskræft, sukkersyge, og glutenalergi, og mange i min familie har briller - det har faktisk næsten alle… På min kærestes side er der vist også noget kræft, og hans lillebror har adhd…

Lena - Jeg har os rettet det nu :tihi:

Jeg mener heller ikke at der er nogen der går videre til næste 100%.

Men jeg mener at sukkersyge plejer at springe en generation over… (er ikke sikker)

[QUOTE=Natascha;119745]Lena - Jeg har os rettet det nu :tihi:

Jeg mener heller ikke at der er nogen der går videre til næste 100%.

Men jeg mener at sukkersyge plejer at springe en generation over… (er ikke sikker)[/QUOTE]

Der er flere ting som gerne springer en generation over - glutenallergi skulle nemlig også gøre det…

Kan se du har rettet det :stuck_out_tongue: men det gjorde du mens jeg skrev mit indlæg :stuck_out_tongue:

Jeg er faktisk af den opfattelse, at det ikke er en ret at få lov at få børn. I kan jo se i min tråd om Aalestrups unge eller se filmen “Er du mors lille dreng”.

At blive mor er ikke en ret man har som menneske. Det er en gave, som man skal vælge at modtage med allerstørste omhu, eftertanke, uselviskhed og kærlighed.

Selv ville jeg nødigst bringe min alkoholisme videre.

MVH

[quote=lenschow;119753]Jeg er faktisk af den opfattelse, at det ikke er en ret at få lov at få børn. I kan jo se i min tråd om Aalestrups unge eller se filmen “Er du mors lille dreng”.

At blive mor er ikke en ret man har som menneske. Det er en gave, som man skal vælge at modtage med allerstørste omhu, eftertanke, uselviskhed og kærlighed.

Selv ville jeg nødigst bringe min alkoholisme videre.

MVH[/quote]

Nu du nævner alkoholisme… Ja så har jeg jo selv det i familien, hvor det er gået igen i HVER generation. Den er bare ikke røget videre til min generation. (Endnu).

Men der er da vist ikke nogen beviser for at det ligger i generne? Eller er der? (Du siger bare til hvis jeg er for pågående:))

Hvis jeg var bære af sygdommen ALD (adrenoleukodystrophy) som kun gives videre til drenge ville jeg nok få fortaget ægsortering så jeg kun fik piger.

Natascha: Helt i orden - jeg er ganske afklaret med, hvad jeg fejler - genet kan jeg ikke lige huske navnet på i skrivende stund, men det er fundet af amerikanske læger for mange år siden.

Det er genet for afhængighed. Alkoholisme kan vise sig som afhængighed af sprut, stoffer, arbejde, indkøb, sex, sukker… mere eller mindre skadeligt.
Sygdommen hedder under et alkoholisme på Verdenssundhedsorganisationens liste.

Men det er nu ikke derfor jeg har valgt børn fra i dette liv:-) Det er genetik nemlig al for usikker til at basere den slags vigtige valg på - gener bevæger sig ikke altid liniært - du behøver derfor aldrig udvikle noget af den slags:-)
Desuden er det forskelligt, hvordan det viser sig - er det ludomani - så er den ikke så god, men er det arbejde, så blir din chef glad:-)

MVH

Jeg har sclerose, som ikke som sådan er arvelig, men hvor der alligevel er arvelige anlæg der gør at man er i risikoguppen for at udvikle sygdommen. Om jeg havde fået børn hvis jeg vidste at jeg havde sygdommen ?? … jeg ved det ikke :?
Jeg er den eneste i min familie der har sygdommen og har kæmpestore familier på begge sider, så jeg håber og be’r, at mine børn slipper :bebe::bebe::bebe:

Uh dette kan være et “farligt” emne, som der er mange delte meninger om. :slight_smile:

I vores familie er man gået ret fri, lige ind til jeg kom til verden, så skete der lidt ændringer i det. - Mit er avligt og der er 25 % chance for, at få et sygt barn, hvis begge forlældrer er bærre af genet. - Jeg er jo 100% bærer, og hvis jeg vælger at få børn skal jeg helst finde en som ikke er bærer. Jeg ville nok ikke sætte et barn i verden med samme sygdom som mig, og heldigvis ville man vide det inden med god sikkerhed, ellers ville der blive taget prøver i starten af en graviditet.

Ved fødsels trak jeg lodet med Cystisk Fibrose, og kan jeg skåne mit evt. kommende barn for det, ville jeg klart ønske dette. - Sagtens kan man få et fint og godt liv, men der er ingen garantier for hvordan det starter og ender.

Sukkersyge har jeg også snuppet til mig, men det tror jeg ikke jeg ville tænke så meget over, hvis jeg fik barn.

Ja, det blev jo en smule mere spiseligt, hvis vi taler om arvelige sygdomme fremfor avl :slight_smile:

Nu tester man jo generelt ikke mennesker for forskellige sygdomme, men jeg føler mig helt overbevist om, at man, hvis man lider af en alvorlig sygdom, tænker sig godt om, inden man sætter børn i verden.

Brystkræft kan altså også være genetisk betinget og det samme kan hjertekar sygdomme.