Asti er syg, sandsynligvis allergi

Jeg er ked! :ked: Min dejlig baby Asti (snart 2 år) er syg! Han havde for noget tid siden nogle sår i hovedet men han slås også tit med både Angelina og Rex (for sjov) så han fik lidt penicillin af lægen og det gik over.

Forleden var det “store rededag” han var nemlig blevet frygtelig filtret på maven og så så jeg at han var lidt rød men da jeg et par dage inden, allerede var startet på at rede de dumme filter af, tænkte jeg at det nok var derfor. I fredags havde han så pludselig en masse sår i tindingerne igen og maven var helt vildt rød og ligesom hævet i plagmager. Jeg nåede lige at snakke med dyrlægen fredag og gav Asti medrol både fredag og lørdag.

I dag ser maven bedre ud men de sår i tindingern er frygtelige, de væsker og ligner jo desværre det jeg har set ved andre der er allergi. Jeg har lige talt med en vagtlæge og blevet enig med ham om at give Asti noget penicillin også og så tager vi til egen dyrlæge imorgen.

Han virker ikke påvirket af det overhovedet, jeg har ikke engang set ham kradse i det men han vil helst være ude i haven det meste af tiden, det køler vel huden, tænker jeg…øv hvor er jeg ked af det på hans vegne, stakkels lille mus! :trøste:

Jeg er ved at skifte mad men det er noget jeg gør over flere måneder p.g.a. at en enkelt anden kat der har en meget sart mave. Jeg startede ca. d.5/8 med at blande det nye mad i og jeg har lige fundet et billede jeg har taget med mobilen af et lille bitte sår Asti havde d.21/8
Kan det tage så lang tid inden han begynder at reagerer?
Det må ihvertflad blive der jeg starter eftersøgningen. Fedt at jeg lige har blandet en hel stor fodertønde med 3 slags mad :S

Nå men det var bare lige mine tanker, gode råd modtages gerne :slight_smile:

Her et billede tager for ½time siden af stakkels baby!

Øv. Stakkels Asti og stakkels dig.
:knuser:

Hvis koncentrationen af det nye foder langsomt er blevet højere, kan det vel godt tænkes, at det også først langsomt påvirker ham?

Hvad er det for noget foder? Jeg ved godt nok ikke noget om allergi, men det kan jo være, andre har haft lignende oplevelser med samme foder?

Åh Elisabeth, jeg er ked af at skrive det, men sårene ligner bare de klassiske sår ifm. foderallergi :frowning: Mig bekendt er det meget typisk, at kattene får sår i hovedet (mellem øret og øjet). Et andet sted er mellem bagbenene (på maven).

Jeg ville selvfølgelig også tage en tur forbi dr. dyr, og så hurtigst muligt køre tilbage på det foder, katten kan tåle.
Håber Asti hurtigt slipper af med den dumme allergi :kryds:

[QUOTE=Theomilou;956388]Øv. Stakkels Asti og stakkels dig.
:knuser:[/QUOTE]
Tak for krammet Maja, jeg trænger til det, er så ked af det!

[QUOTE=galath;956430]Hvis koncentrationen af det nye foder langsomt er blevet højere, kan det vel godt tænkes, at det også først langsomt påvirker ham?

Hvad er det for noget foder? Jeg ved godt nok ikke noget om allergi, men det kan jo være, andre har haft lignende oplevelser med samme foder?[/QUOTE]
Det har du jo nok ret i.
Det nye jeg blander i er Sanabelle med lam.

[QUOTE=DK Lindvig;956441]Åh Elisabeth, jeg er ked af at skrive det, men sårene ligner bare de klassiske sår ifm. foderallergi :frowning: Mig bekendt er det meget typisk, at kattene får sår i hovedet (mellem øret og øjet). Et andet sted er mellem bagbenene (på maven).

Jeg ville selvfølgelig også tage en tur forbi dr. dyr, og så hurtigst muligt køre tilbage på det foder, katten kan tåle.
Håber Asti hurtigt slipper af med den dumme allergi :kryds:[/QUOTE]

Ja det er jeg jo også bange for, det er lidt svært med en kat med foderallrgi når man har 15. og det er lige præcis de steder du beskriver han er ramt.
Grunden til at jeg ville skifte er at før fik de Feline porta 21 kornfri og Iams hairball og jeg ku se at det giver jo for lidt fedtindhold og næsten alle mine katte har filtret meget i noget tid. Så jeg ville skifte Iams ud med Sanabell.

Nu har jeg så 2 poser uåbnet Sanabelle liggende og en foder tønde fyldt med FP21, Iams og Sanabelle.

Jeg aner ik hvad jeg skal gøre. Jeg har også Angelina som har problemer med bumser på hagen, det har hun haft før men de er nærmest eksploderet så lige nu er hun igang med en penicillinkur. Så har jeg en 2-3 andre med dårlig mave, så jeg sidder helt ærlligt og tuder lige nu, det er bare for meget!!!

Hvis nu den pose jeg er i gang med at bruge af lige nu har været dårlig så ville de vel allesammen reagere ik? Der er da trods alt en del der ikke er noget som helst galt med :slight_smile:

Jeg kan godt forstå at du er ked af det :trøste:
Er du sikker på at det er foderet? Det kunne måske være noget andet?
Jeg havde en NFO, Manse, hvor det viste sig at det var loppemidlet han var allergisk overfor. Han fik små sår over det hele :frowning:

Det ligner udmærket den slags sår jeg har set på katte med foderallergi…

Men så må du jo bare arbejde dig tilbage til blandingen du havde før… I øvrigt tror jeg da ikke at din kat med sart mave får problemer, hvis du bare dropper en 3. variant, for den er jo helt vant til de to andre varianter i foderet?

Og når Asti så er tilbage til normal, så må du forsøge med et andet mærke med højere fedt indhold, om det kan bruges? :slight_smile:

Og det uåbnede og det i tønden kan du jo bare sælge :slight_smile:

Bumser/acne kan også være et tegn på allergi :frowning:

Hvis du har mulighed for at adskille Asti, Angelina og de 2-3 andre fra de andre katte, så vil jeg anbefale at gøre det, og så igen køre dem over på det foder de er vant til. Sørg for, at de ikke kommer i kontakt med det foder/ de foderskåle som du mistænker kan være årsagen til sårene, acnen og de dårlige maver.

Jeg kan godt forstå at du :ked:og er frustreret, for det er ikke let med allergikatte blandt andre katte.

Hvis kattene er vant til at få Feline Porta 21 og Iams Hairball og først reagerer når de får Sanabelle, så tyder alt jo på at de ikke tåler Sanabelle.
Prøv at læse varedekl. på de 3 produkter og se om der er noget i Sanabelle, som ikke er i de 2 andre.

[QUOTE=Theomilou;956477]Jeg kan godt forstå at du er ked af det :trøste:
Er du sikker på at det er foderet? Det kunne måske være noget andet?
Jeg havde en NFO, Manse, hvor det viste sig at det var loppemidlet han var allergisk overfor. Han fik små sår over det hele :-([/QUOTE]

Nej jeg er ikke sikker, det er svært at gennemskue men jeg kan ikke komme på andet nyt han har fået og det værste er jo at de godt pludselig kan få allergi overfor noget som de har fået i lang tid…det er nærmest umuligt det her…ØV altså! :frowning:

Uhhh det ser ikke godt ud … håber du finder ud af hvad der er galt og at han får det bedre …

[QUOTE=Eife;956479]Det ligner udmærket den slags sår jeg har set på katte med foderallergi…

Men så må du jo bare arbejde dig tilbage til blandingen du havde før… I øvrigt tror jeg da ikke at din kat med sart mave får problemer, hvis du bare dropper en 3. variant, for den er jo helt vant til de to andre varianter i foderet?

Og når Asti så er tilbage til normal, så må du forsøge med et andet mærke med højere fedt indhold, om det kan bruges? :slight_smile:

Og det uåbnede og det i tønden kan du jo bare sælge :)[/QUOTE]

Ja du har ret, jeg prøver at gå tilbage til det før og så må jeg overveje at skifte igen senere.

[QUOTE=DK Lindvig;956481]Bumser/acne kan også være et tegn på allergi :frowning:

Hvis du har mulighed for at adskille Asti, Angelina og de 2-3 andre fra de andre katte, så vil jeg anbefale at gøre det, og så igen køre dem over på det foder de er vant til. Sørg for, at de ikke kommer i kontakt med det foder/ de foderskåle som du mistænker kan være årsagen til sårene, acnen og de dårlige maver.

Jeg kan godt forstå at du :ked:og er frustreret, for det er ikke let med allergikatte blandt andre katte.

Hvis kattene er vant til at få Feline Porta 21 og Iams Hairball og først reagerer når de får Sanabelle, så tyder alt jo på at de ikke tåler Sanabelle.
Prøv at læse varedekl. på de 3 produkter og se om der er noget i Sanabelle, som ikke er i de 2 andre.[/QUOTE]

Jeg tænkte netop også på om det med bumserne på hagen også ku være allergi!
Jeg har simpelthen ik engergi til at opdele dem lige nu (p.g.a. min egen sygdom) men jeg vil da lige læse deklarationerne som du foreslår og så må de bare alle sammen tilbage til det gamle, det er trods alt mere “iorden” med nogle filter end de frygetlige sår!

[QUOTE=HeroldDesign;956491]
Jeg tænkte netop også på om det med bumserne på hagen også ku være allergi!
Jeg har simpelthen ik engergi til at opdele dem lige nu (p.g.a. min egen sygdom) men jeg vil da lige læse deklarationerne som du foreslår og så må de bare alle sammen tilbage til det gamle, det er trods alt mere “iorden” med nogle filter end de frygetlige sår![/QUOTE]

En af mine og flere af en venindes får kraftige bumser og acne på hagen, så snart de får Perfect Fit, så det kan i hvert fald være foderfremkaldt (især flere af hendes reagerer voldsomt, her er det bare acne, og det er så snart man får en portion af det at det dukker op)

Hihi, jeg ved bare godt hvem det er du henviser til, jeg stod faktisk og snakkede med hende forleden ude på tanken og nævnte at Angelina ihvertfald ikke sku udstilles lige foreløbig da hun nærmest er nøgen på hagen og hun sagde med det samme “foderskift” men så fik vi ikke snakket mere om det.

Ja nemlig :slight_smile:

Årh for pokker :kram:
Håber I finder en løsning på det, det er slet ikke en sjov situation at stå i :frowning:

Sikke noget øv :frowning:

Håber I snart får fundet ud af hvad det er så han bliver fin igen :slight_smile:

God bedring til ham.
:kram:

Det er noget øv med foderallergi og så mange katte :frowning:

:kram:

Åhh for filan, Elisabeth :trøste:

Jeg kan godt forstå det må føles fuldstændig uoverskueligt at skulle ændre, når du har så mange misser. Men jeg håber at det lykkedes dig at finde en fornuftig blanding, der passer til alle kattene. Og jeg håber Asti snart er ovre det igen - dejligt det trods alt ikke virker til at påvirke ham for meget.

Kæmpe varmt kram til dig :hjerte: :kram:

Hvis en kat har tendens til acne på hagen, kan man rense med en vatrondel med klorhexidin på et par gange om ugen. Man må godt ‘skrubbe’ lidt, så man får de sorte ‘hudorme’ væk. :wink:

Det har jeg gjort med held ved en anden kat, han er vokset fra det, men med Angelina er det meget voldsomt, det er store rigtige bumser, som eksploderer og det flyder med pus og blod. Jeg renser to gange daglig med klorhexidin og hun får peniccilin.