Asti er syg, sandsynligvis allergi

Mange tak for kram allesammen :slight_smile:

Min Artemis fik det sidste efterår - det startede i det små, men da jeg så begyndte at rense med klorhexidin, blev det først værre - hun fik nemlig også rigtige bumser.
Men dyrlægen sagde, at det var ret normalt, at det i en periode blev værre, når man begyndte at ‘rode’ med det. Jeg blev bare ved med at rense, og til sidst gik det i sig selv. Aner ikke, hvorfor det kom - Artemis havde det i en periode på nogle måneder…og nu er det væk igen…
Det var dog ikke så slemt, at hun fik penicillin.

Men god bedring med misserne - håber alt løser sig. :slight_smile:

Det ligner de sår min hunkat fik lige pludselig, det var så ved et rent tilfælde at vi fandt ud af det var foderet, hun ikke kunne tåle.
Vi havde fået en kat hjem som bar ikke rørte RC, ogdermed købte vi noget hun var vant til at spise, den stakkel skulle jo have mad.
Vores hunkat begyndte så kun at sipise af hendes ( den nye) kats foder, med det resultat at hendes sår forsvandt.
Der fjernede vi så alt RC hvor hun kunne komme til at spisde, og hun blev fin igen.

Hvad har du skiftet fra og til ??

[QUOTE=Moster´s;956663]Det ligner de sår min hunkat fik lige pludselig, det var så ved et rent tilfælde at vi fandt ud af det var foderet, hun ikke kunne tåle.
Vi havde fået en kat hjem som bar ikke rørte RC, ogdermed købte vi noget hun var vant til at spise, den stakkel skulle jo have mad.
Vores hunkat begyndte så kun at sipise af hendes ( den nye) kats foder, med det resultat at hendes sår forsvandt.
Der fjernede vi så alt RC hvor hun kunne komme til at spisde, og hun blev fin igen.

Hvad har du skiftet fra og til ??[/QUOTE]

Fra Iams Hairball til Sanabelle med lam.
Rc er bestemt heller ikke en af mine favoritter. :slight_smile:
Hvad fodre du så med nu?

Det ligner præcis foderallergi. Slikke- eller kradsesår i ansigt, nældefeber på maven… Og at det accelererer i takt med at du blander mere i af det, der indeholder “problemet”, giver nok et fingerpeg.
Nærlæs indholdsdeklarationen på begge slags foder (og kryds fingre for at der ikke bare står “kød- og kød-biprodukter”) - og se om du kan finde en ingrediens som er i det nye, men ikke det gamle. Er du heldig, er det gjort med det.
Jeg kunne jo i første omgang tænke at det var lam, for det er der nok ikke i Iams Hairball. Men der skal tit en sammenigning helt ned i de mindste detaljer til. Problemet er som regel et protein. Kød, plante- eller mælk.
Det er i hvertfald ret tydeligt at det nye foder ikke er noget der er godt…
Held og lykke med staklen :kryds:

Undersøg også poterne - hårløse områder mellem tæerne og trædepuderne. Og “armhulerne” og halsen. Sammen med det du allerede har oplevet har det nemlig været typisk her i huset.

Armhulerne ved jeg også er røde og jeg har lige tjekket fusserne der er ikke noget at se :slight_smile:
Jeg må igang med de indholdsfortegnelser imorgen :slight_smile:

Jeg synes, meget tyder på, at det nye foder er synderen. Og så er det trods alt til at have med at gøre. Det er selvfølgelig ærgerligt og dyrt med den blanding, du lige har lavet. Men sikkert stadig billigere, end hvis du skulle gennem en lang udredning hos dyrlægen, fordi du ikke vidste, hvad de reagerede på.

Jeg håber, det viser sig at holde stik - at de får det bedre, når de er tilbage på det tidligere foder. Og så kan du måske give dem lidt vitaminpasta eller fiskeolie ved siden af, til du finder et andet foder, som de kan tåle.

[QUOTE=galath;956707]Jeg synes, meget tyder på, at det nye foder er synderen. Og så er det trods alt til at have med at gøre. Det er selvfølgelig ærgerligt og dyrt med den blanding, du lige har lavet. Men sikkert stadig billigere, end hvis du skulle gennem en lang udredning hos dyrlægen, fordi du ikke vidste, hvad de reagerede på.

Jeg håber, det viser sig at holde stik - at de får det bedre, når de er tilbage på det tidligere foder. Og så kan du måske give dem lidt vitaminpasta eller fiskeolie ved siden af, til du finder et andet foder, som de kan tåle.[/QUOTE]

Det værste er, at dyrlægen ikke kan udrede forderallergi - det kan man kun selv. De kan udlevere zd eller lignende og håbe at det virker. Og give medicin, der slår anfaldet ned. Men selve detektivarbejdet står man selv for.

Og altså - så længe man ikke helt ved hvad problemet er, kan det også være vitaminpasta (der tit indeholder mælk) eller fiskeolie. Desværre.

Et stort kram til dig Elisabeth.

Håber i får styr på alle kattenes forskellige problemer.

Nu jeg tænker over det, så var det også på et tidspunkt hvor jeg fodrede med en blanding af netop Perfect Fit og RC at Adelie slog ud med bumser. Hm. Jeg tro’de egentlig det var RC der havde fedtet hende ind… men måske var det det andet. Jeg har (egentlig tilfældigt) ikke brugt Perfect Fit siden…

Og stakkels Asti :frowning: Jeg håber du hurtigt får dig sporet ind på hvad det er der gi’r de grimme sår så du kan undgå det. Og ja, det er så typisk at sådan noget kommer lige når man har blandet sig en ordentlig portion :frowning:

[QUOTE=Ann R;956721]Det værste er, at dyrlægen ikke kan udrede forderallergi - det kan man kun selv. De kan udlevere zd eller lignende og håbe at det virker. Og give medicin, der slår anfaldet ned. Men selve detektivarbejdet står man selv for.

Og altså - så længe man ikke helt ved hvad problemet er, kan det også være vitaminpasta (der tit indeholder mælk) eller fiskeolie. Desværre.[/QUOTE]

I hvert fald er det i første omgang til at håndtere, hvis det viser sig, at det hjælper at fjerne det nye foder. Det var egentlig bare det, jeg ville sige. Så kan man jo derefter begynde at sammenligne ingredienserne i det nye og det gamle for at prøve at sikre sig, hvis man en anden gang gerne vil skifte. Men du har selvfølgelig ret i, at det også kan være risikabelt at give vitaminpasta og fiskeolie, så længe man ikke ved, hvad problemet er.

Man skal i hvert fald ikke begynde at introducere noget nyt, før man har styr på hvad der har fremkaldt anfaldet i denne omgang:)

Ok foreløbig plan:
Tørkost fjernet
De næste par dage får de dåsemad til jeg får bestilt noget Iams hjem igen og så går vi bare tilbage til det “gamle” mad.

Jeg har sammenlignet indholdsfortegnelser så jeg er helt blå i hovedet :slight_smile: Det er svært når bare der står f.eks meat meal, det kan jo være hvad som helst. :?
Men foreløbig har jeg fundet ud af at de ting der ikke er i det gamle mad er:
lamme mel
fiske mel
muslinge mel
blåbær
cikorie
morgenfrue
K-vitamin
B6-vitamin
og så er der en del mere vitamin-A,D3,B1,B2. Niacin og Choline end der er i de andre slags.

Hvilken af de ting det kan være han ikke kan tåle er jo en jungle at finde ud af. :surrender1:

Jeg håber på det går iorden når jeg skifter tilbage til det gamle mad og vi så bare kan holde os til det. :kryds:
Jeg vil gerne fodre mere med dåsemad så det arbejder jeg også på at få til at hænge sammen økonomisk. Jeg regnede lige ud at hvis de skal have f.eks Lux skal jeg bruge mindst 200 dåser om måneden…:tihi:

God bedring til smukke, dejlige Asti:hjerte:. Håber I hurtigt finder ud af, hvad det skyldes. :kryds::kryds::kryds:

Tak FF, Lone og Trekkie :slight_smile:
Håber ik jeg har overset nogen, er noget træt i betrækket p.g.a. manglende søvn :slight_smile:

[QUOTE=HeroldDesign;957059]Ok foreløbig plan:
Tørkost fjernet
De næste par dage får de dåsemad til jeg får bestilt noget Iams hjem igen og så går vi bare tilbage til det “gamle” mad.

Jeg har sammenlignet indholdsfortegnelser så jeg er helt blå i hovedet :slight_smile: Det er svært når bare der står f.eks meat meal, det kan jo være hvad som helst. :?
Men foreløbig har jeg fundet ud af at de ting der ikke er i det gamle mad er:
lamme mel
fiske mel
muslinge mel
blåbær
cikorie
morgenfrue
K-vitamin
B6-vitamin
og så er der en del mere vitamin-A,D3,B1,B2. Niacin og Choline end der er i de andre slags.

Hvilken af de ting det kan være han ikke kan tåle er jo en jungle at finde ud af. :surrender1:

Jeg håber på det går iorden når jeg skifter tilbage til det gamle mad og vi så bare kan holde os til det. :kryds:
Jeg vil gerne fodre mere med dåsemad så det arbejder jeg også på at få til at hænge sammen økonomisk. Jeg regnede lige ud at hvis de skal have f.eks Lux skal jeg bruge mindst 200 dåser om måneden…:tihi:[/QUOTE]

Du kan sikkert udelukke alt det, der ikke er protein. Så, mit gæt ville være lammekødet eller de dér muslinger. Muligvis fiskemelet, hvis ikke der er fisk i deres gamle foder (det plejer der at være i Iams, jeg kunne ikke bruge det til Zutti af samme grund)
Du har ret i at kødmel kan være hvad som helst. Du kan evt. skrive og spørge producenten, men der er stor forskel på hvor flinke de er til at svare. “Kødmel” betyder desuden tit, at de bruger det, der nu lige er billigst og for hånden, så indholdet kan variere fra gang til gang man køber foderet. Det, og så kød- og kødbiprodukter er noget fanden har skabt, når man har en allergiker. :thumbdown:

Jeg håber du får lidt ro på nu. Hvis man har fundet et grundfoder, der virker, er så meget nået. Så kan man i ro og mag lede efter grunden, og man har noget at falde tilbage på, hvis et forsøg ikke går. Så længe man står med en syg kat og ikke aner hvad der skal til, for at gøre det bedre - den tid er barsk :frowning:

Alle gode ønsker til din sløje ven :kryds:

[QUOTE=Ann R;957116]Du kan sikkert udelukke alt det, der ikke er protein. Så, mit gæt ville være lammekødet eller de dér muslinger. Muligvis fiskemelet, hvis ikke der er fisk i deres gamle foder (det plejer der at være i Iams, jeg kunne ikke bruge det til Zutti af samme grund) der er fiskeolie i alle tre produkter!
Du har ret i at kødmel kan være hvad som helst. Du kan evt. skrive og spørge producenten, men der er stor forskel på hvor flinke de er til at svare. “Kødmel” betyder desuden tit, at de bruger det, der nu lige er billigst og for hånden, så indholdet kan variere fra gang til gang man køber foderet. Det, og så kød- og kødbiprodukter er noget fanden har skabt, når man har en allergiker. :thumbdown:

Jeg håber du får lidt ro på nu. Hvis man har fundet et grundfoder, der virker, er så meget nået. Så kan man i ro og mag lede efter grunden, og man har noget at falde tilbage på, hvis et forsøg ikke går. Så længe man står med en syg kat og ikke aner hvad der skal til, for at gøre det bedre - den tid er barsk :frowning:

Alle gode ønsker til din sløje ven :kryds:[/QUOTE]

Tak skal du have, nu prøver vi ihvertfald det gamle til at starte med :slight_smile:

Han ser faktisk endnu værre ud i dag men det er kun fordi der er ved at komme skorper på, så syner sårene endnu større og mørkere. Så det går den rigtig vej og rødmen på alle maverne er blevet mindre :slight_smile:

der er fiskeolie i alle tre produkter!

Ja okay, det kan være det var det der var problemet for Greven :gruble: Jeg kan bare huske noget med fisk, og det var no-go.
Det er vist ikke så almindeligt, så den variant håber jeg du slipper for :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;957139]Ja okay, det kan være det var det der var problemet for Greven :gruble: Jeg kan bare huske noget med fisk, og det var no-go.
Det er vist ikke så almindeligt, så den variant håber jeg du slipper for :)[/QUOTE]

Ja lam og/eller muslinger er da mere til at forholde sig til, det er der vist ikke i så mange ting.