Asti er syg, sandsynligvis allergi

Lam plejer at være en af ting en allergiker tåler godt

Til gengæld er der mange mennesker der ikke tåler skaldyr dvs. muslinger. Jeg tror disse indeholder mange mulige allergener.

Det tænkte jeg netop også da jeg så der var muslinger i!

Men det ligger i top-5 over hvilke proteiner katte oftest bliver allergiske overfor…
Der findes ikke ting allergikere tåler, sådan generelt, for man kan i princippet udvikle allergi overfor alt. Hos katte er det dog i reglen proteiner.

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/Artiklar/foderall.pdf

Der er desværre heller ikke noget der hedder mulige allergener. Det er en individuel reaktion hos den enkelte allergiker, hvad netop deres krop opfatter som allergener. Men det er rigtigt at skaldyr er en af de ting, der ofte udvikles allergi overfor hos mennesker :slight_smile:
Hos katte ser top-listen sådan ud: mælkeprodukter, æg, fisk (især hvide fisk), oksekød, kylling, lam og hvede.
Men derfor kan der sagtens være andre ting også. Zutti udviklede soyaprotein allergi - og dermed krydsallergi overfor ærte- og lucerneprotein. Dertil havde han de mere normale: mælkeprotein og fisk, indkl. fiskeolie.

Øv øv håber det bedste for din lille Asti…

Sikke en forfærdelig situation. Det da hellere ikke sådan bare lige med foder når du har det antal katte.

Jeg håber du får styret dig ind på evt indhold han ikke kan tåle så han igen kan blive symptomfri :trøste:

[QUOTE=HeroldDesign;956671]Fra Iams Hairball til Sanabelle med lam.
Rc er bestemt heller ikke en af mine favoritter. :slight_smile:
Hvad fodre du så med nu?[/QUOTE]

Vi gik fra RC til Hills.
Pt fodre vi med Pro Plan, Nature. Som de fungere rigtig godt på. Der er hairball control i Pro Plan, og vi blev noget overrasket over alle de ørl klatter i starten, men i løbet af ganske få dage var det overstået.

Held og lykke med at finde ud af, hvad det er han reagerer allergisk på :kryds:.

Og god bedring til smukke Asti :hjerte:

Havde ikke lige tid til at læse alle kommentarerne, men det ligner 100% noget allergi-relateret. Både selve såret, men i aller højste grad også placeringen.

Ideer til allergiske reaktioner:

Kattegrus (hvis du fx bruger parfumeret grus)
Foder
Vaskemiddel (fx hvis han sover i sengen, og du bruger parfumeret vaskemiddel).
Spor af opvaskesæbe i vand/mad skåle…

Min oplevelse er det er ekstremt arveligt. Så du bør informere opdrætteren - og tænke dig godt om du vilbruge ham i avl.

Asti er nu kastrat og har aldrig skullet i avl :slight_smile:

Som Eva skriver er han kastrat (som alle mine katte selvfølgelig er, da jeg ikke er opdrætter) og opdrætter er informeret.

Ingen råd herfra udover det der allerede er skrevet. Rigtig god bedring med ham og et KÆMPE -kramer

[QUOTE=Northved;957180]Sikke en forfærdelig situation. Det da hellere ikke sådan bare lige med foder når du har det antal katte.

Jeg håber du får styret dig ind på evt indhold han ikke kan tåle så han igen kan blive symptomfri :trøste:[/QUOTE]

[QUOTE=Milles mor;957410]Held og lykke med at finde ud af, hvad det er han reagerer allergisk på :kryds:.

Og god bedring til smukke Asti :hjerte:[/QUOTE]

Mange tak skal I have :slight_smile:

Beskeden fra Lene Boysen, der er ekspert i allergi og hudsygdomme, var i sin tid at foderallergi ikke er arveligt. Jeg var nemlig inde på det samme, fordi jeg jo havde Zuttis barnebarn også. Andre former for allergi, derimod, kan være det. Og de kan ligne hinanden meget. Foderallergi er for resten ofte slet ikke allergi, men intolerans. Det giver de samme symptomer, men det er en anden mekanisme i kroppen.

Det har jeg godt hørt hende sige. Indrømmet, om det er det ene eller det andet - så er det ikke noget jeg har lyst til at slås med og heller ikke ønsker andre der har katte fra mig skal. Intet er mere frustrende for både ejer og opdrætter. Min oplevelse er det løber i visse linier og det er ikke til at udrydde.

Jeg tog det op med hende på et møde vi havde i Racekatten - og hun havde intet at have den formodning i. Så Lis’ formodning kan være lige så korrekt - og nærliggende i mine øjne, fordi det på mig virker linjebestemt - måske endda racebestemt.

Jeg ved det ikke… De to svenske eksperter bag denne artikel skriver det samme. Altså at det rammer uden sammenhæng med familie, race, køn eller alder. Jeg kunne jo gætte på at de forskellige erfaringer kunne komme af, at både alvorlige allergier, foderallergi og intolerans kan se ens ud. Og da behandlingen ofte også er den samme: at få elimineret det, der giver problemet eller give cortison, tror jeg mange slet ikke får udredt til bunds, hvilke mekanismer der reelt ligger bag symptomerne. Men det er bare mine tanker.
Anyway, mine spinkle erfarniger siger 3 foderallergikere (den ene ret sikkert intolerant, en helt sikkert ægte allergiker) Ingen af dem har haft sammenfald på stamtavlen. Zutti, der var hårdest angrebet, har tilsyneladende ikke givet det videre - mig bekendt.
Jeg ved ikke om det er racebestemt, men astma siges jo at være ret almindeligt hos sia/orier. Selv om, også der har jeg hørt dyrlæger sig at “nej - KATTE har tendens til astma…”. Det er svært, når fagkundskaben heller ikke er enig :slight_smile:

Jeg har ikke så meget at tilføje til foderallergien; der er skrevet det meste relevante. Især Ann R har jo en masse erfaring på området.

Jeg er enig i, at lam ikke nødvendigvis tåles bedre - altså blot fordi, at det er lam. Men som du selv har været inde på, så udvikles foderallergier ofte overfor ting, som katten fodres med allerede, og da mange katte ikke får lam i foderet, kan de i nogle tilfælde med held skiftes over på en lamme-baseret kost.

Jeg kender dele af min foderallergikers familie - der er ingen andre allergikere i blandt.
Hun tåler helt sikkert ikke kylling, og umiddelbart heller ikke hest. Men jeg er løbet lidt panden mod en mur på, at hun ikke tåler hverken D/D eller Ziwipeak/vildt heller, men hun tåler godt vildtkød på dåse. Om det så er det hydroliserede kylling i D/D’en og muslingerne i Ziwipeak’en - eller fiskeolien, som de har tilfælles - som hun ikke tåler, det har jeg godt nok svært ved at gennemskue. Jeg synes bare ikke, at hun ellers generelt har problemer med fisk. Men hun lever efterhånden af svinehakke og BARF-tilskud, så forsøgene er droslet ned.

Mht. acne på hagen, så oplever jeg ingen sammenhæng med foderallergi, men derimod “blot”, at det hyppigere kommer af coated/fedtet foder. Komisk nok James Wellbeloved, som vi jo ellers gerne anbefaler til foderallergi, har jeg set give øget acne på både andres og egne katte. Men der er mange erfaringer og teorier omkring acne.

Åhr, hvor træls…
Håber du finder “synderen”
Hvordan går det med ham nu…??