At blive gift = økonomiske fordele?

Når jeg læser den her tråd, så sidder jeg og tænker på om din kæreste kommer sammen med dig eller hans mor

Men vælger man at blive gift…

Er det så ikke “bare” pengene og gælden i banken man får overdraget ?

Jeg mener altså at man kan sige nej til gælden… ?

Vi ligger meget lige…

På nogen områder er hun nr 1 og på andre områder er jeg nr 1

Han har et meget tæt forhold til sin mor og det har han altid haft… Hun er en helt suveræn mor, så jeg forstår ham sgu godt…

Jeg har levet med det i 4½ år efterhånden, og det er ok med mig… Men ja, på nogen punkter ville jeg ønske han valgte anderledes…

Man kan ikke sige nej til gælden.:frowning:

Det hedder i fagsprog: At man fraskriver sig arv og gæld.
Mona
Så siger du nej til gælden - siger du også nej til arven.

Det lyder på mig som om det er pengene der er det vigtigeste her…eller er det bare mig?? Syntes flere gange der bliver bævnt at både dig og svigermor godt kunne bruge pengene, og i mine ører lyder det meget barsk :sorry:

Jo lidt, kan man vel godt sige det er pengene… Men det er for mig også lidt vigtigt at vide, da jeg er nødt til at flytte hvis han ikke kommer hjem igen daa jeg ikke har råd til at sidde her alene…

Men nej i det store hele betyder pengene jo absolut intet… Det vigtigste er da helt sikkert at kommer hjem i live…

Men for mig betyder pengene kun at jeg har råd til at flytte til en mindre lejlighed…

Pengene erstatter jo på ingen måde min kærestes liv…

Ved ik om du forstår hvad jeg mener :slight_smile:

man kan jo ikke leve af kærligheden fra en afdød kæreste, man er nød til at tænke på økomomien også :slight_smile:

og det er farligere at tage til Afghanistan, end at gå på arbejde i lille Danmark.

og det er næsten ligeså farligt at regne med “goodwill” fra en “svigermor”, tag det fra en der har lært det på den strenge måde.

Man er NØDT til at forholde sig til at ens kæreste/mand har et farligt job!!!
Både økonomisk - men også følelsesmæssigt…

At Lena lige nu sidder og bekymrer sig om fremtiden, er i mine øjne også et (stort og kærligt) udtryk for at hun helt selvfølgeligt er nervøs for sin kæreste!
Hvem ville ikke være det?

Jeg har en mand, som jeg hver eneste dag sender afsted alene i en bil/taxa… Nogle dage kører han ca 400 km! Nogle dage kører han med fulderikker! Nogle dage kører han med “rygmærker”, narkohandlere, prostituerede, unge mænd ude på ballade… osv osv…
Han har aldrig været ude for en grim episode… men en skønne dag risikerer han, at det er den forkerte, han tager med sig ind i sin lille isolerede verden i bilen! :blegne: Eller at han befinder sig det forkerte sted på det forkerte tidspunkt! :blegne:
Jeg lever med det… min mand elsker sit variende job med masser af social kontakt… og jeg foretrækker en glad mand! :slight_smile:
Min mand har den “ulempe”, at jeg har et indgående kendskab til hans branche fra ca 2 år som telefonvagt på et bestillingskontor… Så jeg VED, hvad han kan komme ud for…
Så du kan lige bide dig i næsen på, at vi har gennemdrøftet i detaljer, hvordan og hvorledes han kan sikre MIG bedst muligt… hvis nu…

[quote=Mona Jensen;129125]Man kan ikke sige nej til gælden.:frowning:

Det hedder i fagsprog: At man fraskriver sig arv og gæld.
Mona
Så siger du nej til gælden - siger du også nej til arven.[/quote]

Det er så ikke rigtigt.

Den regel gælder slet ikke mere…man skal bare i tilfælde af, at gælden overstiger aktiverne i dødsboet, bede om at få boet gjort op v.h.a. en bobestyrer, så hæfter arvingerne ikke for gælden

Prøver lige igen: :slight_smile:

Er det så ikke “bare” pengene og gælden i banken man får overdraget ?

[quote=Lena S;129108]Mange tak for dit svar :slight_smile:

Jeg har kontakt til flere som har haft kærester udsendt og som har lige nu…

Vi har som sagt lige haft en diskussion ommkring det, men han er meget fast besluttet på hvordan han vil have det, og hans mor har lovet ham at jeg nok skal få økonomisk hjælp gennem hende…

Både mig og hans mor har jo nok brug for pengene - men ja, jeg kommer jo til at stå uden tag over hovedet…

Synes sgu det er svært, for jeg vil gerne tro på ham og vil gerne give hans mor en chance for at vise at jeg kan regne med hende når han er afsted… men, de der episoder har bare ramt hårdt…[/quote]

Jeg synes så det lyder som om han endnu ikke er "flyttet hjemmefra mors skørter ", og ikke har indset, at han nu faktisk har valgt at stifte bo sammen med dig, og at de evt. “forpligtelser” han havde over for sin mor, altså at hun bl.a. var nærmeste arving efter ham, i stedet nu skal overgå til den der egentlig nu er at betragte som værende hans “nærmeste” og som han skulle vise sin ansvarlighed over for.

[quote=Lena S;129186]Prøver lige igen: :slight_smile:

Er det så ikke “bare” pengene og gælden i banken man får overdraget ?[/quote]

Gælden får du nødvendigvis ikke overdraget, men muligheden foreligger selvfølgelig at de penge der måtte være ikke kan dække hele gælden, så der således ikke bliver noget at arve, men gælden kommer du ikke til at hæfte for.

og evt. forsikringssummer udbetales uden om boopgørelsen, altså forsikringssummer kan ikke inddrages til at dække evt… gæld i et dødsbo

[quote=Lena S;129186]Prøver lige igen: :slight_smile:

Er det så ikke “bare” pengene og gælden i banken man får overdraget ?[/quote]

Nja… man kan slippe udenom at skulle overtage sin mands gæld, såfremt at man får lavet særeje i ægteskabet. Der kan så laves testamentariske bestemmelser for hvordan særejet skal fordeles i tilfælde af dødsfald…

Særejet er kun aktuelt i forb. med skilsmisse, hvor man ikke ønsker at den ene part skal ha’ del i den andens formue.

Gælden som den ene part har ved ægteskabets indgåelse, hæfter den anden ikke for selv om de gifter sig.

[quote=Felis;129286]Særejet er kun aktuelt i forb. med skilsmisse, hvor man ikke ønsker at den ene part skal ha’ del i den andens formue.

Gælden som den ene part har ved ægteskabets indgåelse, hæfter den anden ikke for selv om de gifter sig.[/quote]

Jeps… fik formuleret mig lidt uheldigt…

[quote=Mona Jensen;128701]:wehuu:Kære Celina…

Man skal kontakte en advokat.
Testamentet koster ca. kr. 2.500,-

De penge er givet særdeles godt ud. :slight_smile:
Kærlig hilsen
Mona[/quote] Det er da kun hvis du vil have det nødvendigste med,hvis du vil have at det skal udspecifiseres så koster det mellem 7000-15000,- alt om hvor meget du vil have med.hvis du gifter dig og der ikke er børn involveret tilfalder det hele ægtefællen. Og jeg ved det da jeg har undersøgt mulighederne for 2 måneder siden.

Jeg kan nævne mange økonomiske fordele ved at være ugift-høhø

Det kan jeg skam også… men der er INGENe fordel, når det handler om sikring af hinanden, hvis det værste skulle ske!

jeg siger bare,tænk dig godt om inden du gifter dig,et ægteskab kan være både godt og skidt for din økonomi og dit videre voksen liv.min eks fik i bogstavligste forstand “lov” til at rippe vores fælles hus for al inventar plus bil,og med ejendomsmægleres hjælp holde mig væk fra et hus jeg ejede 50% af,jeg kunne ikke gøre en skid,for jeg havde jo ikke kviteringer på skidtet:prut:det gør så at jeg nu på 6 år er i rki,så tænk dig om og husk og sikre dig selv også.(undskyld mit lille lyseslukker indslag):sorry:men det er altså bittert ikke at have gjort det nødvendige inden et samliv,så de penge er godt givet ud.:):slight_smile: