At give op

Vi har lidt af et problem herhjemme.

Brians datter Nicole har meldt sig til fransk undervisning, men vil nu have lov at give op. Udfra hendes udsagn er undervisningen barnlig, de leger konstant frugtsalat, og hun synes det vigtigste for hendes lærer er kagen og chokoladen de skal have hver gang. Så hun vil egentlig hellere hjem og lave de tonsvis af lektier hun får for om mandagen.

Vi har altid haft den holdning at melder man sig til noget så bliver man sæsonen ud. Men Brian er lidt blød og har lyst til at sige ok spring fra, det gjorde han da hun startede til drama, og presset var for stort for hende.

Er jeg for hård, når jeg mener at nu har hun tilmeldt sig, og så må hun snakke med sin lærer om at hun intet får ud af undervisningen fordi den er for barnlig. At hun må prøve at ændre det inde fra, så undervisningen bliver tilpasset alle alderstrin. I øvrigt mener jeg at de fleste 7. klasses børn også gerne vil betragtes som små voksne.

Og jeg har sagt at hvis ikke læreren vil lytte til hende, så vil jeg gerne tage med ned og snakke med hende, for jeg synes jo heller ikke at det kan være rigtig at hun tilmelder sig for at lære fransk, og det eneste hun har lært er at sige pommes, resten har hun lært sig på google translate, efter hvad hun siger.

Hvis man ikke helhjertet følger den undervisning man bliver tilbudt hvordan kan man så vide hvad man får ud af den undervisning. Hvordan kan et barn/elev i 7.kl overskue de didaktiske overvejelser læreren har gjort sig og vurdere hvilke læreren burde have kommet frem til.

Har man sagt A må man også sige B.

Sådan er jeg også altid blevet opdraget. Er man først begyndt på noget, så gør man det færdigt, for man kan jo ikke bare altid springe fra, hvis noget ikke lige passer en, det er meget bedre at lære fra start af, at man ikke bare sådan stopper i tide og i utide.

Jeg er i dag utroligt glad for at mine forældre holdt fast i det, for det gør at jeg i dag, aldrig giver op over for noget, men i stedet for prøver at løse grunden til, at jeg ikke bryder mig op at lave det jeg er igang med :thumbup:

Sæt en gulerod i den anden ende af Franskåret som hun så får hvis hun gennemføre med gode karakter :slight_smile:

Synes ikke du er uretfærdigt, jeg ville også forlange at hun holder ud resten af “året”

God idé :slight_smile:

[QUOTE=KKH;969377]Vi har lidt af et problem herhjemme.

Brians datter Nicole har meldt sig til fransk undervisning, men vil nu have lov at give op. Udfra hendes udsagn er undervisningen barnlig, de leger konstant frugtsalat, og hun synes det vigtigste for hendes lærer er kagen og chokoladen de skal have hver gang. Så hun vil egentlig hellere hjem og lave de tonsvis af lektier hun får for om mandagen.

Vi har altid haft den holdning at melder man sig til noget så bliver man sæsonen ud. Men Brian er lidt blød og har lyst til at sige ok spring fra, det gjorde han da hun startede til drama, og presset var for stort for hende.

Er jeg for hård, når jeg mener at nu har hun tilmeldt sig, og så må hun snakke med sin lærer om at hun intet får ud af undervisningen fordi den er for barnlig. At hun må prøve at ændre det inde fra, så undervisningen bliver tilpasset alle alderstrin. I øvrigt mener jeg at de fleste 7. klasses børn også gerne vil betragtes som små voksne.

Og jeg har sagt at hvis ikke læreren vil lytte til hende, så vil jeg gerne tage med ned og snakke med hende, for jeg synes jo heller ikke at det kan være rigtig at hun tilmelder sig for at lære fransk, og det eneste hun har lært er at sige pommes, resten har hun lært sig på google translate, efter hvad hun siger.[/QUOTE]

Nu er jeg forvirret. Nicole går da ikke i 7. klasse? Det må da mindst være 9, når hun er 15?

Jeg synes helt sikkert, det vil være en god idé at høre lærerens synsvinkel, før I træffer en beslutning. I skal vel også vurdere, om fransk er noget, hun får brug for videre frem. Jeg synes under alle omstændigheder, det er okay at forlange, at hun gør det færdigt, når hun er begyndt på det - men det skader jo ikke at have et par gode argumenter mere for, hvorfor det er en god idé.

Jeg synes, det skal med i betragtningen, at fransk ligger længere væk fra dansk end engelsk og tysk. Derfor er det sværere at lære for almindelige danskere. Og man skal både have talent og motivation for at nå et niveau, som man kan bruge til noget.

Så det lyder meget rimeligt, hvis Nicole vil koncentrere sig om andre fag.

vh

Andreas

Nu ville jeg ikke lægge alt for meget vægt på en beksrivelse af noget der er træls, når anmelderen er en ung dame i den alder, der gerne vil slippe for noget - der KAN snige sig lidt erindringsforskydning ind i beskrivelsen… :smiley:
VH
Susanne

Jo Nicole er 15 år og går i 9.klasse. Men hun er den eneste fra 9. som har fransk, og det har hun så sammen med dem fra 7.kl

Hendes fremtidsplaner inkluderer efter gymnasiet, at komme på universitet i Frankrig.

Jeg har lige snakket med min nærmeste chef om hendes holdning, og så er det jo godt at arbejde på en skole, for så fik jeg lige at vide at man skal differenciere (staves?) undervisningen, så der skal også sættes noget i værk, for at Nicole får noget ud af det, lige som de “svage” elever også skal dækkes ind.

[QUOTE=KKH;969559]Jo Nicole er 15 år og går i 9.klasse. Men hun er den eneste fra 9. som har fransk, og det har hun så sammen med dem fra 7.kl

Hendes fremtidsplaner inkluderer efter gymnasiet, at komme på universitet i Frankrig.

Jeg har lige snakket med min nærmeste chef om hendes holdning, og så er det jo godt at arbejde på en skole, for så fik jeg lige at vide at man skal differenciere (staves?) undervisningen, så der skal også sættes noget i værk, for at Nicole får noget ud af det, lige som de “svage” elever også skal dækkes ind.[/QUOTE]

Hvis hun har et mål om at bruge det franske, er det nok en rigtig dårlig idé at hoppe fra.

Ja, man skal differentiere undervisningen i Danmark, men i praksis er det langt fra alle steder det gøres, så lad være med at forvente det helt store.

Helt generelt:
Det er en balancegang om børn og unge skal fastholdes i noget de finder ud af ikke at have lyst til - hvorfor :?
Det vil sandsynligvis betyde, at hun næste gang ikke prøver det af - for hun risikerer jo at være bundet et helt år.

Så jeg har det nok lidt modsat - de unge skal lægge deres kræfter, hvor de har lys til at at lægge den (når det drejer sig om valgfag, fritidsinteresser m.v.)

Ærlig talt har jeg da selv haft afprøvet nogle ting, hvor jeg hurtigt har fundet ud af, at det ikke var mig - og hvorfor så bruge tid på det.

Det ændrer lidt på situationen, synes jeg. Så kan Nicole jo nemt have ret i, at undervisningen er for barnlig for hende, og det kan heller ikke være en særlig sjov situation for hende i det hele taget - at være den eneste ældre elev. Vidste hun det i forvejen? Der er stor forskel på 12-13 år og 15 år.

Det vil jo sikkert ikke skade at have fransk i folkeskolen også, men jeg antager, at hun også vil få det i tre år på gymnasiet? Sammen med jævnaldrende.

Det er muligt, det er svært at differentiere undervisningen i det daglige, og at det ikke sker så ofte. Men i det her tilfælde må det vel være muligt at give Nicole lidt flere udfordringer end de øvrige. En elev, der higer efter at lære og gerne vil have, der bliver stillet krav, burde da være enhver lærers drøm :slight_smile:

Hvis planen er, at tage fransk A på gymnasiet, så ville jeg ikke have noget imod at hun sprang fra - især når undervisningen foregår sammen med elever i 7.klasse. Jeg havde godt nok en idé om, at det var en slags valgfag, men når det ikke engang er med jævnaldrende, så havde jeg nok også stejlet.

Hvis hun skal have fransk på A-niveau i gymnasiet, kan det nuværende kursus nemt være spild af tid. Da jeg startede i 1. g havde ca halvdelen af klassen haft fransk i 10 klasse, mens resten ingen forudsætninger havde. Forskellen på de to grupper var udlignet allerede til efterårsferien; læringstempoet i gymnasiet er noget højere end folkeskolens, og dem, som havde haft fransk i 10 klasse fik ikke rigtig nogen fordele på den lange bane.

Jeg ved ikke hvilket niveau hun skal have fransk på. Men ved at hun gerne vil ende ud med at være engelsklærer.

Det er hendes far og mor som har været med til de forskellige møder. Men næste gang kommer hendes mor ikke, og der tager jeg så med til et møde omkring de forskellige linier osv. så der bliver jeg forhåbenlig klogere på hvad og hvordan.

Med det du nu fortæller, ville jeg lade hende slippe for faget…
Som Pil siger, vil hun ikke have nogen særlig fordel ved at have haft fransk i folkeskolen, når hun skal læse det i gymnasiet - og hun har frem for alt absolut intet ud af at være sammen med elever så meget yngre end hende selv. Uanset, hvor meget undervisningen bliver differencieret…

Det kan altså sagtens lade sig gøre at undervise elever i forskellige alderstrin. I min søns klasse undervises der i 2. - 7. årgang, fordi undervisningen netop er differencieret.

Og jeg vil så tillade mig at påpege, at din søns klasse formentlig ikke er ret stor og ganske sikkert også har to lærere tilknyttet :slight_smile:
Det har man ikke på et tilvalgshold i fransk i folkeskolen…

[QUOTE=Ann K;970691]Og jeg vil så tillade mig at påpege, at din søns klasse formentlig ikke er ret stor og ganske sikkert også har to lærere tilknyttet :slight_smile:
Det har man ikke på et tilvalgshold i fransk i folkeskolen…[/QUOTE]

Der er 8 elever, 1 lærer og 1 pædagog :wink:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;969564]
Helt generelt:
Det er en balancegang om børn og unge skal fastholdes i noget de finder ud af ikke at have lyst til - hvorfor :?
Det vil sandsynligvis betyde, at hun næste gang ikke prøver det af - for hun risikerer jo at være bundet et helt år.

Så jeg har det nok lidt modsat - de unge skal lægge deres kræfter, hvor de har lys til at at lægge den (når det drejer sig om valgfag, fritidsinteresser m.v.)

Ærlig talt har jeg da selv haft afprøvet nogle ting, hvor jeg hurtigt har fundet ud af, at det ikke var mig - og hvorfor så bruge tid på det.[/QUOTE]

Helt enig. Selvfølgelig skql man gi¨’ det en chance, men hvis det er helt håbløst, så er det da spild af tid at bruge et helt år på det. Tid der kunne bruges til at forbedre sig indenfor de fag hun rent faktisk skal til eksamen i.

Hvis hun er den eneste 9. klasseselev og er sammen med 7. klasseselever, så kan jeg godt forstå hun bli’r lidt træt af det og synes det er barnligt.

PS: Hvad er “Frugtsalat”? Altså udover noget man spiser?