At give piller, hjælp!

Vores My er syg med urinvejene og skal derfor have en pille 2 gange dagligt men det er simpelthen et helvede ude lige:yikes:

Jeg har en fin pilletang men pillen passer jo ikke ned i den!:dokdok: På den ene led er den alt for lang og på den anden så smal at den bare falder ud mens man kæmper med at få åbnet munden på hende:mad:

Så jeg prøver at gi hende den på den alm. måde med en finger i gabet og har så indkasseret et bid på dén konto (der gik gudskelov ikke hul men for pokker det kan altså godt mærkes:uha:) Så nu har jeg selvf. ikke RET meget lyst til at forsøge med dén fremgangsmåde igen, så fedt er det heller ikke at blive bidt:(

Men hvad gør man så, for piller skal hun jo have?

Du sætter den halve pille fast mellem tangens “tænder” - ikke i rundingen :slight_smile:

Det må da blive hele pillen så, for ellers kan den jo ikke skydes ned i halsen. Vores pilletang er sådan en med et todelt gummirør med en pind inden i der skyder pillen afsted.
Men jeg prøver lige at sætte den på tværs i aften og ser om det funker:kryds:

[QUOTE=Solsikken;1170770]Det må da blive hele pillen så, for ellers kan den jo ikke skydes ned i halsen. Vores pilletang er sådan en med et todelt gummirør med en pind inden i der skyder pillen afsted.
Men jeg prøver lige at sætte den på tværs i aften og ser om det funker:kryds:[/QUOTE]
Der eksisterer mig bekendt kun én model pilletang http://shoptildyr.dk/produkter/6-first-aid-hund/468-pilleindgiver/ og medmindre pillen er mikro-mikro lille som hel, kan en halv godt sættes fast mellem tænderne (som er den alleryderste del) - jeg har prøvet det flere gange :slight_smile:

Alternativt kan pillen gives i mad eller f.eks. med en god klat smør omkring :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1170773]Der eksisterer mig bekendt kun én model pilletang http://shoptildyr.dk/produkter/6-first-aid-hund/468-pilleindgiver/ og medmindre pillen er mikro-mikro lille som hel, kan en halv godt sættes fast mellem tænderne (som er den alleryderste del) - jeg har prøvet det flere gange :slight_smile:

Alternativt kan pillen gives i mad eller f.eks. med en god klat smør omkring :)[/QUOTE]

Vores pilletang ser slet ikke sådan ud ude i spidsen:

Hun spiser IKKE piller i mad, og kan ikke snøres ved at smøre den ind i guf. Men prøver at sætte den på tværs i pilletangen, det havde jeg slet ikke tænkt på man kunne.

Okay, DEN model har jeg aldrig set før - den anden er langt mere almindelig og supernem at bruge, så måske det var værd at investere de 20 kroner, hvis det ikke lykkes med din?

Den er købt hos dyrlægen, men tror jeg vil investere i den anden du linker til:thumbup:

Kan pillerne evt knuses og blandes med noget? Der er selvfølgelig nogle piller der smager hæsligt, men jeg har altid kunnet få dem i vores ved at knuse pillen og blande dem med Gimpet Ostepasta. Det kræver selvfølgelig at katten i forvejen er vild med ostepasta L Vores vil nærmest slå ihjel for det :slight_smile:

Det er dog ikke alle piller, der MÅ knuses, så man skal høre dyrlægen ad først.

Du kan også pakke hende ind i et håndklæde, så er det kun hovedet du skal styre og det er langt nemmere, hvis man har en virkelig besværlig kat. Husk selvfølgelig yndlingsgodbidderne, så du er sikker på pillen er væk.

Du kan få lov til at nærstudere den her hos mig, for det er lige den model jeg har :stuck_out_tongue: … og har aldrig fundet udaf, hvordan den skal bruges, fordi den ikke holder ret godt på piller :venter:
Jeg aner ikke hvor jeg har den fra, nok fra dyrlægen … der står Milbemax på den.

Jeg havde også den model. Den er fin, fordi den er af silikone og ikke ridser inde i munden, hvis katten spræller :wink: Men den er lidt “løs i betrækket”, så man skal være hurtig :smiley:

Her i hytten bruges der hverken pilleindgiver eller guf - holder katten løst i forbenen også bliver bagdelen af katten placeret mellem mine ben, også bliver pillen ellers “tabt” lige ned i gabet på katten så den ikke kan andet end at synke… det har virket hver gang indtil videre - men nu er mine katte heller ikke de værste at give piller… (:

Jeg sætter pillen langt/længst ind på ganen og lukker kattens mund med det samme og sørger for at lade katten kigge i op loftet mens jeg masserer ved stedet for adamsæblet i lang tid indtil pillen er helt sunket.

• Og så får de lidt kattemalt. :smiley: Så de kan huske gode ved det til næste gang der er behov for piller.

Jeg er dødtræt af det hele lige nu - hun er totalt umulig at give de sidste piller - seriøst jeg har ALDRIG oplevet at kat vride og kradse og orme rundt på den måde bare for at slippe for en pille:mad: Hun bliver fuldkommen leddeløs og får pludselig 20 ben:surrender1: Så nu må hun undvære for jeg magter ikke den kamp mere, og hun har alligevel ikke ædt pillerne de sidste 2-3 dage, uanset hvilket trick vi bruge, selv smørret, der fastholde hun pillen mens hun synker smørret:dokdok: Og det var altså efter vi stod 2 voksne og holdt hende temmelig hårdhændet fast for overhovedet at stoppe den smørpille i munden på hende og derefter holde gabet lukket OG fast i alle 4 ben! - hun er bare en lille splejs på 2,8 kg men for fanden hvor er hun stærk + alt det ormeri, det er umuligt at holde hende medmindre man lader sig flænse til ukendelighed:surrender1:

Jeg overvejer seriøst om det bliver aflivning hvis hun bliver syg igen, for hun er nyresyg og har kronisk mundbetændelse pga dårlige tænder som vi intet kan gøre ved da hun ikke kan tåle narkosen (og få dem renset/trukket ud) pga nyrerne:( Det er ingen fest for hverken katten eller os når hun skal have medicin, og hun har været syg mange gange efterhånden, så der er vel ikke noget at sige til at både hun og vi er lede og kede af medicin:(

Det er næppe nogen trøst, men jeg forstår kun alt for godt problemet. Vi har også sådan en bette fis af en møgkat, hun vejer vel omkring 2,5 kg og hun VIL bare ikke have noget i sin mund - 3 voksne mennesker kan ikke sammen holde hende, så der kan proppes noget som helst ned i halsen på hende :blegne: Hun var for et par år siden i behandling for giardia, der virkelig var en slem omgang med blodig diarre og flere dages indlæggelse - og et langt mareridt med kampen om den daglige behandling. Dybt suk - jeg håber aldrig vi får behov for at give hende noget igen, for det er komplet umuligt… Hun er ellers sådan en sød kat, men hvis vi forsøger at give hende nogen form for tablet i munden, så får den der står nærmest en velplaceret bagpote lige midt i panden!!
VH
Susanne

Uha, sådan en kat har jeg også haft … mit mareridt var 14 dage på Ronaxan (som er KÆMPE piller i forhold til sådan en lille kat!). Jeg tror altså jeg endte med at købe en pilleknuser, som jeg flittigt brugte til at kværne Ronaxaner med, så jeg kunne blande pulveret i enten noget foder eller i lidt vand i en engangssprøjte, som jeg nogenlunde sikkert kunne få i kæften på kræet, så hun fik sin ‘pille’.
Det kan godt være, at det ikke er alle piller, der kan knuses mv., men hvis alternativet er, at katten ikke får noget som helst af medicinen, så må det trods alt være bedre end ingenting!

Jeg har sådan en kat også. Jeg må køre ham til dyrlægen hvis han skal have piller - hver eneste dag og er det to gange, så kører jeg to gange. Jeg kan ellers give de fleste bryster jeg mig af, men ikke ham her. Han har iøvrigt en evne til at kaste dem op når jeg gir efter flere minutter så jeg har erkendt mit nederlag.

Til gengæld er han blevet rigtig god til at køre bil - ja prøv at se på den lyse side - men jeg forstår dig. Dyrlægen giver ham på 2 sekunder…

Pak hende ind i et tæppe eller et håndklæde… tilpas stramt til at hun ikke han få benene fri

Tjo - men den har jo stadig tænder… og de værste af dem forvandles nærmest til en hugorm i det øjeblik kampen om tabletten begynder…