At købe kat i udlandet

Det er da ikke min oplevelse at FD gør - jeg har da købt kat fra dissidentklub - han fik en RIEX stamtavle - hans afkom kom på FD LO

[quote=Vivi_Fletcher;490565]Men er det fordi det er sket, at du ved det?
Det var egentlig det mit spørgsmål gik på :-)[/quote]

Ja, ellers ville jeg jo da ikke spørge - eller rettere, jeg ved at det har været et diskussionsemne mellem stambogsfører og FU, hvor det blev fastslået at man ville godkende (novice)stamtavler fra den pågældende klub uden yderligere foranstaltninger :slight_smile:
Jeg er ude efter om denne praksis er ændret? Og så selvfølgelig om den også eksisterer i TICA, som jeg jo har spurgt om…

Den klub, jeg tænker på, registrerer alt uden undtagelse… hvis altså man vil sende et beløb til registreringen! Der er INGEN tjek af kattens udseende!
Vi er nogle stykker, som har lavet lidt grin med, at det kunne være vældig sjovt fx at registrere en aby som skovkat og møde med denne kat på en dansk udstilling i skovkatteklassen - kun for at vise helt præcist, hvad der er galt med FDs praksis :smiley:

Men har disse katte så ikke RIEX stamtavler?

Jo, det har de da… de kan vel ikke få andet, når der udelukkende står Mis Kat og samtlige forfædre er ukendte :slight_smile:

Det er slet ikke det, som mit spm handler om :slight_smile:
Og det du her skriver, har Vivi jo for så vidt allerede fortalt om…
(Jeg er ikke spor “bange” for RIEXstamtavler - modsat vist mange andre fra "gamle og etablerede"racer… måske fordi jeg stadig ret let kan finde skovkattestamtavler, hvor foundation ligger forholdsvist tæt i stamtavlens generationer.)

[quote=Ann K;490622]Ja, ellers ville jeg jo da ikke spørge - eller rettere, jeg ved at det har været et diskussionsemne mellem stambogsfører og FU, hvor det blev fastslået at man ville godkende (novice)stamtavler fra den pågældende klub uden yderligere foranstaltninger :slight_smile:
Jeg er ude efter om denne praksis er ændret?
[/quote]

Mig bekendt er der ikke nogen klubber - udover de før nævnte - hvor man “pr automatik” godkender alle stamtavler.
Hvornår skulle den diskussion have fundet sted?

Og selv med de før nævnte, har der været tilfælde, hvor man ikke umiddelbart har ville overføre til FDs register.

Er der overhovedet nogen organisationer, der tjekker kattens udseende inden registreringen :?

[quote=Vivi_Fletcher;490629]
Er der overhovedet nogen organisationer, der tjekker kattens udseende inden registreringen :?[/quote]

Ja:) Nu er det, så vidt jeg forstår, novicekatte, vi snakker om… Iaf ved novicekatte importeret uden papirer - fx Korater importeret fra Thailand - de skal novicegodkendes af to dommere i JLO Commission, inden de kan registreres som Korater i FIFe. Jeg mener at huske, at samme procedure følges for Manx katte importeret fra Isle of Man. Hvis disse katte bliver godkendte at tilhøre den race, der påstås, får de RIEX stamtavler - 3 generationer senere (uden at der er opstået sære mutationer eller lignende) får afkommene LO stamtavler.

Som jeg forstod det, lå der novicekat nogle generationer bagud :?

Jeg mindes slet ikke, at der er godkendt novicekatte hos en race som NFO i den tid jeg har været med … og da slet ikke kun ud fra stamtavlen.

Det er helt korrekt, at hvis der forekommer novicekatte, skal de udstilles og vurderes i forhold til standarden.

Jeg synes det er umådelig svært, at diskutere et helt konkret tilfælde, hvor der ikke er en helt konkret beskrivelse af tilfældet :S

Okay Vivi… dette er ikke min oplevelse, men lad os tage et hypotetisk tilfælde, som dog sagtens kan lade sig gøre!

Jeg går i min bydel af Timbuktu og finder en sødde lille miskilling… miskilling vokser til og jeg begynder at få lyst til at udstille - og at være sikker på at den er noget racekattenoget…
JEG synes at killingen ligner noget racekattehalløj, men jeg har egentlig ikke en brik forstand på det, så jeg vælger at da den er langhåret, så er det nok sådan en skovkat-en, som min nabos søn også har!
Jeg finder frem til denne her organisation… skriver til dem og får tilsendt betingelserne for optagelse/registrering af min kat som skovkat - mod at jeg betaler et gebyr på x antal dollars…
NU har jeg en stamtavle!!! På min kat fundet på gaden i Timbuktu… Min nu racerene Norske skovkat! for jeg har jo en stamtavle!
Jeg tager hjem til Danmark og vil som sagt udstille min Norske skovkat med Stamtavle… og får at vide, at jeg skal melde mig i hovedklub og katten skal omregistreres til FIFe/FD. Når jeg lige har betalt, hvad medlemsskab og ny stamtavle koster, kan jeg udstille min Norske skovkat med FD/FIFe stamtavle… trods at katten ser ud som nedenfor:

Med al respekt… der er altså noget galt, når man kan gøre sådan noget… uden problemer!
Ved novicegodkendelse i fx de små svenske dissidentklubber, så SKAL katten altså ses af en eller flere dommere! og vurderes op mod en standard…
Her i mit eksempel handler det udelukkende om at være villig til at betale ved kasse et!

[quote=Ann K;490697]Okay Vivi… dette er ikke min oplevelse, men lad os tage et hypotetisk tilfælde, som dog sagtens kan lade sig gøre!

Jeg går i min bydel af Timbuktu og finder en sødde lille miskilling… miskilling vokser til og jeg begynder at få lyst til at udstille - og at være sikker på at den er noget racekattenoget…
JEG synes at killingen ligner noget racekattehalløj, men jeg har egentlig ikke en brik forstand på det, så jeg vælger at da den er langhåret, så er det nok sådan en skovkat-en, som min nabos søn også har!
Jeg finder frem til denne her organisation… skriver til dem og får tilsendt betingelserne for optagelse/registrering af min kat som skovkat - mod at jeg betaler et gebyr på x antal dollars…
NU har jeg en stamtavle!!! På min kat fundet på gaden i Timbuktu… Min nu racerene Norske skovkat! for jeg har jo en stamtavle!
Jeg tager hjem til Danmark og vil som sagt udstille min Norske skovkat med Stamtavle… og får at vide, at jeg skal melde mig i hovedklub og katten skal omregistreres til FIFe/FD. Når jeg lige har betalt, hvad medlemsskab og ny stamtavle koster, kan jeg udstille min Norske skovkat med FD/FIFe stamtavle… trods at katten ser ud som nedenfor:
[/IMG]

Med al respekt… der er altså noget galt, når man kan gøre sådan noget… uden problemer!
Ved novicegodkendelse i fx de små svenske dissidentklubber, så SKAL katten altså ses af en eller flere dommere! og vurderes op mod en standard…
Her i mit eksempel handler det udelukkende om at være villig til at betale ved kasse et![/quote]

Og hvorfor er det du mener det kan lade sig gøre i FD?
For at få en stamtavle på katten, skal der jo foreligge en stamtavle, hvori det fremgår, hvilken kat det er samt dens aner …

I Danmark er noviceklassen i princippet lukket, men er man i tvivl om en kat, åbnes den op gennem dispensation i FU - det er sket i flere tilfælde, hvor man har været usikker på kattens stamtavle.

Uanset hvilken kat du henter hjem, forudsættes det jo, at stamtavlen er korrekt fra det udstedende forbund - ellers skal samtlige importer jo i noviceklasse - er det det, der er din pointe? :gruble:

For nej … jeg forstår faktisk ikke, hvor du vil hen …

Nej Vivi… min pointe er at jeg HAR en stamtavle fra en organisation… godt nok har denne stamtavle udelukkende tomme felter når det gælder kattens aner, men FD vil alligevel uden tøven acceptere stamtavlen fra denne organisation… Det er så vidt jeg ved sket…

Og katten udgiver sig for skovkat men er det ikke :?

Jeg ved der findes flere katte med tomme felter i stamtavlen - mig bekendt dog ingen, hvor stamtavlen er helt tom, men jeg sidder ikke i avlsrådet, så hvilke katte de godkender og på hvilken baggrund, aner jeg faktisk ikke.

Men i hvert fald vil jeg formode at den pågældende kat har været gennem avlsrådet og er blevet godkendt - med RIEX stamtavle.

Pointen er stadig at stamtavlen godkendes uden kommentarer i FD…
Om man har ændret praksis ved jeg ikke… det vil i så fald kun glæde mig!
Og nu hev Ting et par taster af tastaturet… kommer tilbage om lidt.

[quote=Ann K;490733]Pointen er stadig at stamtavlen godkendes uden kommentarer i FD…
Om man har ændret praksis ved jeg ikke… det vil i så fald kun glæde mig!
[/quote]

Men ved du, hvordan stamtavlen ser ud og hvorvidt, der har været kommentarer fra FD?

Den har muligvis gået tidligere - men det gør den ikke mere! Man får IKKE bare en racekat med en blank stamtavle fra Timbuktu registreret i FD! Man får kun stamtavler registreret i FD, der følger FIFe´s registreringsregler nu om dagen. En blank stamtavle fra Timbutku på en NFO, der ligner ovenstående kat ville allerede inden billedet når frem, blive henvist til fremstilling i klasse 13a. Den vil max kunne registreres som XLH med NFO som target breed. Dens afkom vil så skulle fremstilles i klasse 13b, og hvis de godkendes som timbuktianske NFO (af et par totalt blinde dommere hvis førerhund er blevet væk i entreen!) SÅ kan de re-registreres som NFO med RIEX stamtavle! Der er strammet væsentligt på registreringen af stamtavler fra Ydre Mogoliet og Timbuktu, og er der forhold i stamtavlen, der IKKE følger FIFe´s b&r regler, så får man ikke uden videre en stamtavle udleveret!
Eksempel, som jeg tror det er OK at nævne, det er næppe en statshemmelighed: I Middelfart bliver en OCI, som er importeret fra CFA, fremstillet i klasse 13b. Den har i stamtavlen en ABY, som åbenbart i CFA er Ok at bruge til udkryds. Men AB//OCI forfaderen skal på en FIFe stamtavle være registreret som XSH (OCI) - og det er den ikke! Den er blot med det samme registreret som OCI - og det kan man ikke i FIFe. Derfor skal katten med denne kringle i 3. eller 4. generation fremstilles i 13b, så et par dommere MED førerhunden ved siden kan konstatere at JA, dette her ligner til forveksling en OCI og er det sikkert også. SÅ kan den registreres som OCI i FD; og den får RIEX stamtavle, afkommet ligeså indtil vi er de 4 generationer væk fra udkrydset.
Andet eksempel: Min tøjteagtige EUR forlovede sig med en huskat i foråret. heraf beholdt vi en - set herfra - ganske velegnet n22 hun, som vi søgte stamtavle på (gennem AR selvfølgelig, med avlsplan osv.) som XSH (EUR). I Vrå blev hun fremstillet i klasse 13b, hvor 2 dommere “idømte” hende at være EUR. Hun bliver så re-registreret som EUR på RIEX. At kræet vitterligt ligner en rigtig EUR understreges af 2 x BIS i Schweiz i sidste weekend, hvor hun bestemt ikke bare fik noget foræret pga. et ganske pænt antal fremmødte killinger :slight_smile:
Så man får altså ikke bare en stamtavle udleveret fra FD, hvis ikke den originale følger FIFe´s b&r regler. Har helt klart tidligere været administreret noget løsere, i min tid i AR måtte vi derfor annulere ca. 30 BRI stamtavler fordi der var sneget en SFO ind i stamtavlen. De må ikke opdrættes i FIFe, og de må derfor heller ikke forefindes i BRI stamtavler. Og idag ville det blive stoppet allerede ved registreringen, ikke når nogen tilfældigvis falder over det.
VH
Susanne

susanne, bare for at få det skåret ud i pap.
min første perser der var fra kv vill jeg havde kunne udstille som det der 13 (kan ikke huske hvad der stod…), et par kvalificerede dommer kiggede på ham og så kunne han få stamtavle som perser og derefter udstilles som perser. er det forstået rigtigt?

Nej, han vil max. kunne blive registreret som en XLH - altså en langhårskrydsning, og kun hvis du har en avlsplan bag dig og så vil PER kunne blive sat på som target breed - altså XHL (PER) Novice klassen (13a - for katte med ukendt baggrund) er som sådan lukket for langt de fleste racer idag. Godkendelsesklassen (13b) er for katte, hvor noget af historien er kendt - f.eks. min EUR-ting, eller OCI´en som har en stamtavle der bare ikke følger FIFe´s b&r regler. De kan godkendes om en vis race - men helt blank uden nogen form for papirer er en novice, og det kan kun KOR der kan dokumenteres at stamme fra Thailand ; Kurilean Bobtails, der kan dokumenteres at stamme fra Rusland samt sokoker der kan dokumenteres at stamme fra Afrika. For andre racer kan man ikke regne med at få godkendt novicer, heller ikke hverken MAN eller EUR.
Og det ER indviklet at skulle overskue, kan godt forstå du spørger :slight_smile: I klasse 13a og 13b skal dommeren gøres bekendt med omstændighederne - f.eks. skulle de kort vide omstændighederne omkring min XSH (EUR), da hun blev fremstillet. Og de har lov at afvise, hvis ikke de føler det er fornuftigt nok! I 13a, novice, kan katten fremstilles én gang - knald eller fald, og først fra den er 10 måneder. I 13b, godkendelsesklasse, kan den fremstilles fra den er fyldt 3 måneder, og der er ikke begrænsning på kun én fremstilling - der har man lov at prøve igen (men en perserlignende ting fra Timbuktu vil næppe nogensinde gå igennem som NFO, uanset hvad der måtte stå i stamtavlen…)
Og endelig: Når man har en XSH eller XLH og der står en EMS kode bagved i parantes - f.eks. XSH (EUR), så er det i parantesen target breed - målracen - det man forventer at ende med at der kommer ud af programmet hen ad vejen.
VH
Susane
VH
Susanne

tak for svaret susanne jeg synes også at det andet lød for nemt og naivt