At ødelægge en race

Så let er det jo ikke altid - man kan arbejde nok så mange generationer med blå briter uden nogensinde at nå frem til sølvtabby… Nogle gange kan man jo blive nødt til det, hvis man ønsker at tilføje nye farver eller mønstre. Og det er der jo rent faktisk nogen racer, der har haft stor fornøjelse af. Jeg ville godt nok synes det var trist, hvis vi kun havde brun- og blåmaskede birmaer…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1017722]Så let er det jo ikke altid - man kan arbejde nok så mange generationer med blå briter uden nogensinde at nå frem til sølvtabby… Nogle gange kan man jo blive nødt til det, hvis man ønsker at tilføje nye farver eller mønstre. Og det er der jo rent faktisk nogen racer, der har haft stor fornøjelse af. Jeg ville godt nok synes det var trist, hvis vi kun havde brun- og blåmaskede birmaer…
VH
Susanne[/QUOTE]

For mig er det enkelt, men det betyder jo ikke at jeg mener at alle andre skal gøre som jeg eller tænke som jeg, helt så naiv er jeg dog ikke :wink:

[QUOTE=Susanne W;1017722]Så let er det jo ikke altid - man kan arbejde nok så mange generationer med blå briter uden nogensinde at nå frem til sølvtabby… Nogle gange kan man jo blive nødt til det, hvis man ønsker at tilføje nye farver eller mønstre. Og det er der jo rent faktisk nogen racer, der har haft stor fornøjelse af. Jeg ville godt nok synes det var trist, hvis vi kun havde brun- og blåmaskede birmaer…
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvorfor syntes du det? Jeg syntes det er mere synd man udvasker det oprindelige i jagten på at få nye farver ind og andet ind

Hvad syntes jeg er at ødelægge en given race. Jeg mener i hvert fald ikke at parre 2 tavleløse katte med hinanden kan ødelægge noget. At parre 2 tavlekatte og undlade at få stamtavle til killingerne kan sende gener ud af opdrætternes genpulje og dermed gøre det vanskeligere at finde ubeslægtede stamtavler ved indkøb af nye avlsdyr, men måske er det lige de gener vi har brug for at slippe af med i og med det må formodes at det sker hos de opdrættere som i forvejen ikke bruger stor energi på at avle katte der når nærmere idealet for racen end begge eller en af forældrene gjorde.
Indavl mener jeg heller ikke ødelægger blot det ikke gentages i det uendelige.
Parres der ind med katte med en anden racestamlavle med henblik på at … finder jeg underligt i og med vi jo holder stejlt på at en kat uden tavle ikke er f.eks en norsk skovkat. Ergo kan en main coon, burmilla eller ? ikke være en Norsk Skovkat og har derfor ikke noget at gøre i stamtavlerne hos en NFO.
Har vi med en race at gøre som er sprunget af 2 racer må nye gener under nøje kontrold kunne hentes ind i stamtavlerne/genpuljen uden at ødelægge noget.

Det er gennerelt ødelæggende for avlsarbejdet hvis dyr med uhensigtsmæssig adfærd og sygdomme ikke trækkes ud af avlen eller evt killinger vurderes nøje i forhold til at have fået det uønskede med i barselsgave. Det kan være svært i og med at ressisive gener kan gemme sig for vore kritiske øjne og ikke alt kan elimineres via gentest.

Hvad mener du med udvaske? Er de nuværende brun- og blåmaskede birmaer “mindre birmaer” eller mere “udvaskede” (??) end de oprindelige var i 1925? Birmaen er en af de racer, der ganske enkelt ikke havde eksisteret mere, hvis ikke der var sket indblanding af andre racer efter krigen. Når birmaopdrætterne kan leve med det, så kan jeg have vældig svært ved at se hvorfor I andre skulle have så ondt af det?
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1017779]Hvad mener du med udvaske? Er de nuværende brun- og blåmaskede birmaer “mindre birmaer” eller mere “udvaskede” (??) end de oprindelige var i 1925? Birmaen er en af de racer, der ganske enkelt ikke havde eksisteret mere, hvis ikke der var sket indblanding af andre racer efter krigen. Når birmaopdrætterne kan leve med det, så kan jeg have vældig svært ved at se hvorfor I andre skulle have så ondt af det?
VH
Susanne[/QUOTE]

For mig at se er der stor forskel på hvad der skete med birmaerne i 1925, hvor racen var tæt på at være ikke-eksisterende og så i dag, hvor jeg på ingen måde kan se hvad der - udover det fænotypiske - kan være årsagen. Genpuljen er så vidt jeg ved ganske stor hos netop birmaerne.

Men jeg vil forsvinde stille og roligt ud af diskussionen, for det er sgu op ad bakke at diskutere noget når man kun gør det fordi man åbenbart har ondt af det… man kan dælme godt have nogle holdninger sådan af ren skær idealisme og ikke for hverken at have ondt af det eller andet personligt.

Jeg synes der en katterace der blevet glemt og det er huskatten,kan man overhovedet finde racerene huskatte længere?
Især når der bliver blandet langhår ind i den går det helt galt,staldkatte formodes at passe deres arbejde uden indblanding fra mennesker og det kan de i hvert fald ikke,hvis de har en pels der kræver pleje.I det hele taget er det trist at der trods alt er nogle der kæmper for at bevare gamle husdyrracer,men ingen kan se at huskatten også burde bevares.
Og nu ved jeg godt at Europeen er en renavlet huskat,men den er vist ikke hvad man kan kalde en naturrace længere.Det kræver trods alt en robust kat at være muse-og rottefanger,at man så kunne ønske at folk der har staldkatte ville anerkende kattens nytteværdi og passe den med neutralisering,vaccination og ordentlig foder er en helt anden sag.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1017791]For mig at se er der stor forskel på hvad der skete med birmaerne i 1925, hvor racen var tæt på at være ikke-eksisterende og så i dag, hvor jeg på ingen måde kan se hvad der - udover det fænotypiske - kan være årsagen. Genpuljen er så vidt jeg ved ganske stor hos netop birmaerne.

Men jeg vil forsvinde stille og roligt ud af diskussionen, for det er sgu op ad bakke at diskutere noget når man kun gør det fordi man åbenbart har ondt af det… man kan dælme godt have nogle holdninger sådan af ren skær idealisme og ikke for hverken at have ondt af det eller andet personligt.[/QUOTE]

Hvis opdrættere af en race ikke kan enes/li hinanden/godtage de andres motiv for at opdrætter er det bestemt ikke godt for en race. Sammenhold og samarbejde om de gener der er tilrådighed er lige så vigtig som at kunne finde de bedste gener og så bruge dem i avlen uden at lige den/de katte med de gener findes i alle stamtavler. Med samarbejde mener jeg ikke at man er bedsteven med hinanden men at man giver plads for alle og ikke parrer eller undlader at sælge / parre ud af huset således at andres katte ikke kan finde partnere. Der er et gammelt ord der siger man er sig selv nærmest men det kommer til at betyde noget på den lange bane; og jo flere opdrættere jo vanskeligere og jo mindre nødvendigt kan det være at kunne rumme og samarbejde med hinanden men derfor er det godt at man kan. Den holdning som at du skal i hvert fald ikke få et avlsdyr her sådan som du … er ikke godt for brugen og bevaringen af en ok og brugbar genpulje.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1017791]For mig at se er der stor forskel på hvad der skete med birmaerne i 1925, hvor racen var tæt på at være ikke-eksisterende og så i dag, hvor jeg på ingen måde kan se hvad der - udover det fænotypiske - kan være årsagen. Genpuljen er så vidt jeg ved ganske stor hos netop birmaerne.

Men jeg vil forsvinde stille og roligt ud af diskussionen, for det er sgu op ad bakke at diskutere noget når man kun gør det fordi man åbenbart har ondt af det… man kan dælme godt have nogle holdninger sådan af ren skær idealisme og ikke for hverken at have ondt af det eller andet personligt.[/QUOTE]

Jeg er fuldstændigt enig Pia - det ER sq op ad bakke, dette her! Du tager simpelthen fejl mht. birmaen. Genpuljen er fortvivlende snæver! Antallet at individer er ganske stort, men selve genpuljen er fortvivlende snæver!
VH
Susanne

Det er så ikke helt det, jeg skrev :slight_smile: Jeg skrev, at koraten og burmeseren “i virkelighedens verden” (og her mener jeg helt specifikt i Thailand) er søskenderacer. Det er et faktum, at i Thailand kaldes de blå korthårede katte korater, de brune korthårede katte suphalak (genetisk en tonkaneser) og de hvide korthårede katte khao manee (de siamesermaskede korthårede katte kan jeg ikke huske hvad hedder). Den pågældende hankat er efter en korat, der er importeret fra Thailand og både han og hans mor bærer burmesermaske - derfor var han interessant til udkrydsning :slight_smile:

Yes, yes - got it - i virkeligheden tror jeg bare vi lige talte om 2 forskellige sider af den samme sag :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg vil ellers vove at der allerede i flere NFo ligger somali i linierne… Det er såvidt vides derfra det ticked kom ind.

Ja, og perser formentlig også…
Men at der i samlingen/grundlæggelsen af racen er sket et par smuttere kan ikke helt sammenlignes med at man idag lige pludselig ville finde på at krydse skovkatten med andre racer - bare fordi man nu engang tilfældigvis kan…
Der er jeg helt enig med Maja - det håber jeg virkelig ikke at nogen kan finde på!

[QUOTE=Ann K;1018132]Ja, og perser formentlig også…
Men at der i samlingen/grundlæggelsen af racen er sket et par smuttere kan ikke helt sammenlignes med at man idag lige pludselig ville finde på at krydse skovkatten med andre racer - bare fordi man nu engang tilfældigvis kan…
Der er jeg helt enig med Maja - det håber jeg virkelig ikke at nogen kan finde på![/QUOTE]

Jamen så let er det altså ikke… Udkryds er ikke bare et spørgsmål om hvad nogen lige kan gå og finde på. Jeg ved ikke hvordan de andre forbund forholder sig, jeg ved kun hvordan FIFe og CFA vil forholde sig til den slags, men hvis vi skal tale seriøst om udkryds og muligheder herfor (og ikke bare lufte noget harme over ting, der måske ikke engang er sket!), så er det nødvendigt at forholde sig til avls- og registreringsreglerne! De er som de er, og i FIFe kan kun PER/EXO og SOM/ABY samt SIA/ORI/mv. frit parres fordi de betragtes som søsterracer (Hmm - gad vide om jeg har alle med…). ALT andet - vitterligt ALT andet SKAL gennem det nationale avlsråd før man MÅSKE får lov at lave et udkryds! Jeg er gammel avlsrådmedlem, og jeg kan godt sige jer at udkryds ikke bare er et spørgsmål om hvad nogen lige kan finde på… Det er lidt ærgerligt at en hel lang tråd stort set er sure indlæg over hvad “de andre” dog kan finde på - men ikke ét eneste der forholder sig til avls- og registreringsreglerne samt hvad der skal til for at få lov; med andre ord den virkelige verden. Kan man få lov at krydse noget-som-helst ind i så stor en bestand som NFO? NEJ! Kan man få lov at krydse noget ind i så lille en bestand som fx. EUR eller KOR? Ja - hvis man har argumenterne iorden sammen med en ganske detaljeret avlsplan og man iøvrigt kan finde ud af at lave al papirnusseriet og efterfølgende fremstillinger til re-registrering i den rigtige rækkefølge. Ellers kan man ikke! Udkryds er ikke bare et spørgsmål om hvad nogen dog kan finde på - tværtimod…
VH
Susanne

Jamen så er alt jo som det skal være, Susanne:-)
Jeg ville også have haft svært ved at forstå hvis man kunne få lov til at krydse noget ind i NFO, og det kan man så heller ikke. :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1018153]Udkryds er ikke bare et spørgsmål om hvad nogen dog kan finde på - tværtimod…
[/QUOTE]

Det ved jeg skam godt Susanne :slight_smile: og heldigvis for det…

Men for overhovedet, at skulle ansøge (og måske få en afvisning), så skal Nogen jo få ideen til en udkrydsning… Og jeg kan med min bedste vilje ikke se, hvorfor Nogen idag skulle få ideer om at krydse noget som helst ind i skovkatten.
Det var noget andet da man rodede rundt med Xfarverne… Der var der et par mere eller mindre helhjertede udkrydsningsprogrammer for at finde ud af hvad der var tale om (bla hos SVERAK) - men de var jo netop styret og reguleret af avls- og registreringsreglerrne, og havde fremfor alt et reelt formål :slight_smile:

For nogle år siden overhørte jeg nogen, der talte om, om man kunne bringe novicer ind i de norske skovkatte. Det var blot en tankeleg, men alligevel med et strejf af alvor.
Ole Amstrup fortalte og forklarede dem, om de forskellige procedurer og regler, avlsråd og jeg ved ikke hvad, samt at personen, der ansøgte skulle have en meget god forklaring/begrundelse for at starte projektet op … og så ville det måske alligevel ikke blive godkendt.
Jeg husker slet ikke tingene i detaljer, husker blot at dét bestemt ikke var noget man bare lige gjorde … altså tage novicer ind.
At ville lave udkrydsning på en race, som har en af de større genpuljer, tror jeg simpelthen ikke, man ville komme igennem med :cool2:

[QUOTE=Babette;1017751]
Indavl mener jeg heller ikke ødelægger blot det ikke gentages i det uendelige.
Parres der ind med katte med en anden racestamlavle med henblik på at … finder jeg underligt i og med vi jo holder stejlt på at en kat uden tavle ikke er f.eks en norsk skovkat. Ergo kan en main coon, burmilla eller ? ikke være en Norsk Skovkat og har derfor ikke noget at gøre i stamtavlerne hos .[/QUOTE]
så er det jeg tillader mig at undres… For mener du så at de killinger du selv har lavet ikke er NFo ? Nu ved jeg at Stranddosens Dusty netop er fra en af de linier hvor det ticked stammer fra, altså fra somali i stamtavlen længere ude ? Eller er det ok, når der nu er parret en del mere NFo ind på linien igen. Tror ikke en eneste NFo opdrætter ikke har hørt historien bag Raggen der blev godkendt som ticked NFo, netop derfor en del vil undgå denne linie, det er ikke en kritik, men som sagt undre det mig bare.

Hvis man kigger i birma stamtavler så er indavlen på de sidste 10 generationer ofte ganske lav - under en 5%. Men går man så tilbage og ser på den komplette indavl, så ligger den typisk på en 30% eller mere. Så lige en race som birmaen, der er så stor og velfundamenteret, lider faktisk meget under at den har været igennem en snæver flaskehals/populationen er startet på et meget lille grundlag. Så genpuljen er faktisk stadig lille hos birmaen, og vil have stor gavn af (velovervejede) udparringer :slight_smile:

[QUOTE=R.B.;1017794]
Og nu ved jeg godt at Europeen er en renavlet huskat,men den er vist ikke hvad man kan kalde en naturrace længere.Det kræver trods alt en robust kat at være muse-og rottefanger,at man så kunne ønske at folk der har staldkatte ville anerkende kattens nytteværdi og passe den med neutralisering,vaccination og ordentlig foder er en helt anden sag.[/QUOTE]

Nu kunne jeg så ikke drømme om at kalde nogen race for en naturrace, men jeg er nysgerrig efter at vide hvorfor du mener at en europé ikke er en robust kat? :slight_smile:

Spot on. Der er sådan set 2 flaskehalse - ankomsten i Nice i 1925 med kun 2 dyr, som ikke er meget at starte op på, og så en ny lige efter krigen hvor der igen kun er 2 registrerede dyr tilbage til at genopbygge bestanden på. Så kan man jo være imod udkrydsning alt det man vil, snakke om “udvanding” og hvad har vi ellers, men fakta er at uden udkryds var racen forsvundet for længst, og den har stadig godt af det hvis og når nogen orker tage handsken op og arbejde med udkryds med alle de udgifter og problemer det nu engang giver.

Nu kunne jeg så ikke drømme om at kalde nogen race for en naturrace, men jeg er nysgerrig efter at vide hvorfor du mener at en europé ikke er en robust kat? :slight_smile:

Det kunne jeg også rigtigt godt tænke mig at vide… Jeg køber heller ikke terminologien naturrace, men derfra og til at mene at Europeen ikke er robust? Der synes jeg med de erfaringer jeg har gjort mig, at der er et stykke vej. Måske jeg har overset noget?
VH
Susanne