At tisse udenfor?

Hej igen folkens :smiley:

Har lige brug for jeres ekspertråd en gang til :høhø:

Pushka er nu blevet så stor at han kommer udenfor sammen med Chapper, og han render aldrig længere væk end at han kan høre mig kalde :wehuu:

Men kræet vil ikke tisse udenfor :? Jeg har prøvet at sætte bakken udenfor (tag på) og prøvet at fjerne den helt, men det hjælper ikke! Har også prøvet at lade den stå indenfor, men han holder sig bare og tisser når han kommer ind igen! :? Han skraber bare i gulvet og laver på gulvet :S

Hvordan får jeg ham lige til at fatte at det er udenfor det foregår?? Tænkte at han ville lære det af Chaplin, men han er vist ikke helt så klog :tihi:

Og så får i lige en hurtig update på Chapper og Pushka situationen…i form af billeder :høhø:

Hm den er svær… normalt gør de det jo bare… Mine elsker at tisse uden for i sand. Derfor har de sandbakke uden for. Så sidder de der og troner:-) Hele sommeren bruger de stort set kun den.

Måske du kunne lave et “lækkert” sted til ham uden for midlertidigt i et underlag, som han foretrækker? Indtil han har lært det.

Ellersmå du fortsætte med en bakke inden for - mit bedste bud er, at han begynder at tisse ude til foråret - og at det er kulden, der afholder ham fra det nu.

Det er jo rarere at tisse inde i varmen end få en kold numse:-)

Hvis han ser den voksne gøre det, vil han måske efterligne, men det kan du jo ikke styre.

Killinger får forkærlighed for det underlag, som de først lære at tisse i - i dette tilfælde er bakke. Men underlagspræferencer kan ændre sig (hvilket de, der har haft en kat, der pludselig tissede i sengen kan skrive under på) så mit bedste råd er - giv tid

MVH

Men hvordan gør man det med sand?? Altså ligesom en sandkasse?? Som tører igen når den er blevet våd? og derfor kan genbruges? Men kommer den ikke til at stinke?

Ja jeg har heller ikke noget råd, for mine to trolde vil heller ikke tisse ude :o(
Sidste sensommer og efterår prøvede jeg alle mulige idéer af, men nej de løb indenfor og tissede og løb derefter ud igen ;O)
Men mens der var sne tissede de faktisk udenfor ;O)

Jeg har i et byggemarked købt en trækasse vist nok beregnet til højbede, gravet den et stykke ned i jorden, gravet jorden af og i stedet for fyldt op med strandsand (købes også i et byggemarked).

Kattene bruger gerne sandkassen, et par gange om året skifter jeg sandet.

[QUOTE=Susanne Harbo;541853]Jeg har i et byggemarked købt en trækasse vist nok beregnet til højbede, gravet den et stykke ned i jorden, gravet jorden af og i stedet for fyldt op med strandsand (købes også i et byggemarked).

Kattene bruger gerne sandkassen, et par gange om året skifter jeg sandet.[/QUOTE]

Det var da en super god idé - måske man sku’ prøve med det til foråret, når man kan komme i jorden ;O) Takker for idéen ;O)

Jeg synes jo det må være en fordel at de kun tisser indenfor. På den måde spotter man hurtigst hvis der er optræk til blæreproblemer ( hvis katten søger bakken ofte, og der kun kommer få dråber, eller hvis man obseverer at der er blod i urinen ). Ifølge min dyrlæge, så er det de udegående som for det meste går med ubehandlet nyre/blæreproblemer i længere tid end godt er, inden man sætter en behandling ind.

Nu er jeg så heldig at være den lykkelige ejer af katte, hvor jeg aldrig oplever urenlighed, men jeg skifter heller aldrig bakkernes placering, og bruger ALTID samme mærke i grus. Min erfaring er, at netop bakker og grus er super vigtigt, at man ikke ændrer ret meget på.

[QUOTE=Alice;541875]Jeg synes jo det må være en fordel at de kun tisser indenfor. På den måde spotter man hurtigst hvis der er optræk til blæreproblemer ( hvis katten søger bakken ofte, og der kun kommer få dråber, eller hvis man obseverer at der er blod i urinen ). Ifølge min dyrlæge, så er det de udegående som for det meste går med ubehandlet nyre/blæreproblemer i længere tid end godt er, inden man sætter en behandling ind.

Nu er jeg så heldig at være den lykkelige ejer af katte, hvor jeg aldrig oplever urenlighed, men jeg skifter heller aldrig bakkernes placering, og bruger ALTID samme mærke i grus. Min erfaring er, at netop bakker og grus er super vigtigt, at man ikke ændrer ret meget på.[/QUOTE]

Jo det kan jeg godt se! Jeg synes bare at kattebakker er MØGklamme :S hader at stå og gøre den ren! Og så stinker det hele hytten til når han har været på den og lavet stort :frowning: og badeværelset lugter bare aldrig særlig godt og det går lige ud til køkkenet så mister appetiten hvis kræet finder på at skulle skide når jeg laver mad :frowning:

Ville sådan ønske at han bare kunne gå udenfor ligesom Chapper! Han fattede det fra dag 1 :smiley:

Idag har jeg sat kattebakken udenfor og har bestemt mig til at kyle ham udenfor hver gang han skraber i gulvet, så han på en eller anden måde blir tvunget til at gøre derude!

Du har ikke overvejet at skifte kattegrus… Her lugter det ikke selvom der er flere der deler bakke, vi har aldrig døre lukket i huset…

Ellers vil jeg sige vent til sommer med at tvinge ham til at tisse ude…

Her lugter det altså ikke, selvom jeg har to kattebakker, og to katte der gør det hele på bakkerne. Måske et andet mærke grus kan løse det problem.

Stakkels mis. Det lyder brutalt :ked:

Hvad for noget grus bruger du? Jeg har to kattebakker, som står i ude i min gang. Hos mig er der ikke noget, der lugter - slet ikke efter jeg er gået over til en rigtig god kvalitet grus. Og selv om det da helt sikkert ikke er en decideret fornøjelse, så er det heller ikke klamt at gøre bakkerne rene. Det er ret simpelt lige at løfte klumperne ud med en skovl.

Men jeg synes jo også, at mine katte giver mig så meget, at jeg ikke har nogen problemer med, at der også følger sure pligter med at have dem :slight_smile:

[QUOTE=Alice;541875]Jeg synes jo det må være en fordel at de kun tisser indenfor. På den måde spotter man hurtigst hvis der er optræk til blæreproblemer ( hvis katten søger bakken ofte, og der kun kommer få dråber, eller hvis man obseverer at der er blod i urinen ). Ifølge min dyrlæge, så er det de udegående som for det meste går med ubehandlet nyre/blæreproblemer i længere tid end godt er, inden man sætter en behandling ind.

Nu er jeg så heldig at være den lykkelige ejer af katte, hvor jeg aldrig oplever urenlighed, men jeg skifter heller aldrig bakkernes placering, og bruger ALTID samme mærke i grus. Min erfaring er, at netop bakker og grus er super vigtigt, at man ikke ændrer ret meget på.[/QUOTE]

Ja det har du ganske ret i, og derfor har jeg heller ikke gjort mere ved det ;O)
Sean har jo haft blærebetændelse et par gange og der har jeg jo opdaget det rimelig hurtigt - hvilket jeg jo selvfølgelig ikke kunne ha’ gjort, hvis han besørgede udendørs ;O)

[QUOTE=Tonks;541877]Jo det kan jeg godt se! Jeg synes bare at kattebakker er MØGklamme :S hader at stå og gøre den ren! Og så stinker det hele hytten til når han har været på den og lavet stort :frowning: og badeværelset lugter bare aldrig særlig godt og det går lige ud til køkkenet så mister appetiten hvis kræet finder på at skulle skide når jeg laver mad :frowning:

Ville sådan ønske at han bare kunne gå udenfor ligesom Chapper! Han fattede det fra dag 1 :smiley:

Idag har jeg sat kattebakken udenfor og har bestemt mig til at kyle ham udenfor hver gang han skraber i gulvet, så han på en eller anden måde blir tvunget til at gøre derude![/QUOTE]

Måske en tøjkat havde været løsningen? Den hverken skider eller pisser upassende steder.

[QUOTE=Tonks;541877]Jo det kan jeg godt se! Jeg synes bare at kattebakker er MØGklamme :S hader at stå og gøre den ren! Og så stinker det hele hytten til når han har været på den og lavet stort :frowning: og badeværelset lugter bare aldrig særlig godt og det går lige ud til køkkenet så mister appetiten hvis kræet finder på at skulle skide når jeg laver mad :frowning:

Idag har jeg sat kattebakken udenfor og har bestemt mig til at kyle ham udenfor hver gang han skraber i gulvet, så han på en eller anden måde blir tvunget til at gøre derude![/QUOTE]

Ja hvilket kattegrus bruger du så, for her stinker det heller aldrig ;O)
Jeg bruger selv Extreeme Classic og det er et super godt produkt… Det er drøjt i brug, da man bare skal fjerne klumperne, og så bundskifter jeg hver 2-4 uger afhængigt af nødvendigheden ;O)
Det koster lidt, men det kan sagtens betale sig både med hensyn til lugt gener og arbejdstid ;O)

[QUOTE=Henriette;541880]Du har ikke overvejet at skifte kattegrus… Her lugter det ikke selvom der er flere der deler bakke, vi har aldrig døre lukket i huset…

Ellers vil jeg sige vent til sommer med at tvinge ham til at tisse ude…[/QUOTE]

Jeg har prøvet en masse forskellige! Også de helt dyre men synes de er FOR dyre og så lugter der alligevel!

[QUOTE=galath;541884]Stakkels mis. Det lyder brutalt :ked:

Hvad for noget grus bruger du? Jeg har to kattebakker, som står i ude i min gang. Hos mig er der ikke noget, der lugter - slet ikke efter jeg er gået over til en rigtig god kvalitet grus. Og selv om det da helt sikkert ikke er en decideret fornøjelse, så er det heller ikke klamt at gøre bakkerne rene. Det er ret simpelt lige at løfte klumperne ud med en skovl.

Men jeg synes jo også, at mine katte giver mig så meget, at jeg ikke har nogen problemer med, at der også følger sure pligter med at have dem :)[/QUOTE]

Du får det til at lyde som om jeg ikke elsker min kat! :frowning: Bare fordi jeg ikke synes det er skide skægt at samle lort op betyder det da ikke at jeg ikke elsker mine katte!!!

Jeg arbejder i en børnehave for tiden, og jeg synes det er MEGA klamt at skifte lorteble men jeg holder da af børnene alligevel! Og helt ærligt hvis jeg mødte en der elskede at skifte ble eller gøre bakke ren så ville jeg nok gå i en stor bue udenom (og evt. anmode dem at finde et andet job).

AUCH! :S og den synes du var fair??

[QUOTE=•~ Rikke ~•;541889]Ja hvilket kattegrus bruger du så, for her stinker det heller aldrig ;O)
Jeg bruger selv Extreeme Classic og det er et super godt produkt… Det er drøjt i brug, da man bare skal fjerne klumperne, og så bundskifter jeg hver 2-4 uger afhængigt af nødvendigheden ;O)
Det koster lidt, men det kan sagtens betale sig både med hensyn til lugt gener og arbejdstid ;O)
[/QUOTE]

Lige nu bruger jeg det klumpende fra Fakta, jeg synes det er lige så godt som alt det dyre men meget billigere! Synes kattelort stinker uanset hvilket mærke grus jeg har brugt!

Ej faktisk brugte jeg noget med krystaller engang, der var ret godt og ikke stank så meget…men det er altså ALT for dyrt i fht. min sparsomme SU!

Beklager men jeg synes altså du griber det forkert an …Og jeg er bange for at du er ved at skabe en urenlig adfærd hos din kat.
Jeg har 5 katte og to store lukkede kattebakker hvor jeg har fjernet klappen, og jeg kan godt love at der ikke lugter af ‘kat’ her hos os. Vi bruger Extreme Classic som grus, og der er mindst 15 cm grus i hver bakke, som jeg renser for klumper en til to gange i døgnet.

Når vi som mennesker vælger at holde kat, og dermed tage ansvar for de/den kat/katte vi har valgt, medfører altså at man forsøger at tilstræbe de behov en kat har - Og din kat viser MEGET tydeligt at den har behov for at besørge indenfor, så disse ønsker fra katten, vil jeg råde dig til at indfri, inden det går hen og bliver et stort problem for dig …

Jeg har ikke tip til at lære at bruge haven. - Men jeg synes du skulle skifte grus. Jeg bruger Golden Grey Master, og her kan man ikke lugte at vi har 3 katte. - Godt nok koster en sæk mere end fra fx. fakta lige når man skal betale, men det holder så også det længere. Jeg bruger ca. 1-1½ sæk om måneden, og en koster 98. Det synes jeg ikke er dyrt.

Men håber du finder en løsning. Nej det er ikke sjovt at samle op efter katten. Men måske han bare har brug for en bakken indenfor. Og så må det jo bare være sådan. - Han bliver jo snot forvirret ved at bakken flyttes og han bliver smidt udenfor.

Han har da selvfølgelig kattebakken så han kan komme på, men jeg NÆGTER at indse at han ikke kan komme til at lave udenfor! Han er jo en kat! Katte burde kunne lave alle vegne! Og udenfor kan da vel være lige så god som gulvet under kommoden hvor han ikke kan komme til at grave det ned som han jo gerne vil! :S

Jeg troede der var nogen der havde en eller anden god idé til hvordan jeg kan få det til at lykkes, og jeg har fået nogen rigtig gode ideer! :smiley: Men synes ikke alle de bemærkninger om at jeg burde få en tøjkat eller ikke have kat er på sin plads! Der er ikke noget galt med at stille krav til sine dyr eller sig selv!

Hvad hvis min hund besluttede sig for at hun kun kunne tisse på velkomstmåtten? Skulle jeg så bare lade hende gøre det fordi det var dét hun selv ville??
Eller hvis Chapper fandt ud af at sengen er et godt sted at tisse, skulle jeg så købe en ekstraseng han kunne få lov til at tisse i??

Det er dyr! Og jeg ELSKER mine dyr!!! Men det er stadigvæk mest dem der skal indordne sig efter mine forhold og ikke omvendt. Selvfølgelig til en hvis grad! Man skal tage hensyn til sine dyr. Men de får squ ikke lov til at diktere hele verdenen herhjemme!

Ja, det kan da være temmeligt irriterende at en kat har afføring og ja sjovt nok ofte når man skal til at spise, Murphys lov.
Men hvor er det trist at være vidne til at der stadig findes sådan en mangel på respekt, viden om og forståelse for de levende væsner vi tager et ansvar for.
Håber for katten at dine anstrengelser bærer frugt.
Marina

[QUOTE=Tonks;541890]Jeg har prøvet en masse forskellige! Også de helt dyre men synes de er FOR dyre og så lugter der alligevel!

Du får det til at lyde som om jeg ikke elsker min kat! :frowning: Bare fordi jeg ikke synes det er skide skægt at samle lort op betyder det da ikke at jeg ikke elsker mine katte!!!

Jeg arbejder i en børnehave for tiden, og jeg synes det er MEGA klamt at skifte lorteble men jeg holder da af børnene alligevel! Og helt ærligt hvis jeg mødte en der elskede at skifte ble eller gøre bakke ren så ville jeg nok gå i en stor bue udenom (og evt. anmode dem at finde et andet job).

AUCH! :S og den synes du var fair??

Lige nu bruger jeg det klumpende fra Fakta, jeg synes det er lige så godt som alt det dyre men meget billigere! Synes kattelort stinker uanset hvilket mærke grus jeg har brugt!

Ej faktisk brugte jeg noget med krystaller engang, der var ret godt og ikke stank så meget…men det er altså ALT for dyrt i fht. min sparsomme SU![/QUOTE]

Ja jeg tror så at det er dit valg af billigt supermarked grus, der giver dig lugt gener :frowning:
Jeg har også engang brugt billigt grus og gør det aldrig mere, for det første så ER der lugt gener og for det andet så er det ikke billigt i det lange løb, da man skal bundskifte meget oftere :slight_smile:
Jeg skifter aldrig grus igen :høhø: