At tisse udenfor?

Tonks - Hvad vil du gøre, HVIS det lykkes, og katten bliver syg og SKAL holdes inde i en længere periode?
Nu har han lige fra lille bitte lært at bruge bakken og lige pludselig må han ikke - Det er skisme ikke fair over for ham og så omstændigt er det altså heller ikke at holde en kattebakke ren og lugtfri.
Selvfølgelig kan man som regel lugte, LIGE når en kat lige har skidt, men det dufter sikkert heller ikke af roser, når du selv har været på wc.

Årstiden er heller ikke egnet til et skift. Hvordan skal han kunne grave, når jorden er frosset?

Forresten kommer de fleste af mine katte styrtende ind udefra for at bruge bakkerne (11 stk.) - De er godt opdraget!

Er man ikke indstillet på at tage det søde med det sure, vil jeg som Vivi råde dig til i stedet at anskaffe en tøjkat.

PS: Hvis du fortsætter med at kyle ham ud på den måde, risikerer du bare, at han begynder at tisse og skide andre steder i huset for at skjule det for dig og så har du først et problem.

Ja, faktisk synes jeg den var mere end fair.
Til gengæld synes jeg ikke det er fair, at fratage katten den natur den er vokset op med.
Hvis din kat skal besørge ude, ville du havde været bedre tjent med at få en kat, der er vokset op på en gård eller lignende. Den vil ikke behøve en kattebakke.
Til gengæld vil den måske heller ikke være så kontaktsøgende, men her i livet kan man ikke få både i pose og sæk - man må tage nogle valg.

Det er rimeligt at stille krav til sine dyr - men det skal være rimelige krav. At ændre kattens medfødte instinkt og det grundlæggende det er vokset op med, synes jeg faktisk er temmelig skræmmende - har du forsøgt at sætte dig i kattens sted?
Hvordan ville du føle det, hvis det fra i morgen blev besluttet, at du skulle besørge et andet sted end på et toilet?

Når man vælger at have dyr, så følger der jo visse ulemper med - og én af dem er at man må rense deres bakke flere gange dagligt. :smiley:

Nu er jeg heldigvis ikke så sart, at det generer mig det fjerneste at fjerne deres pøller og tisseklumper og da jeg bruger et godt mærke i grus, stinker her ikke af kat.

Du har tilsyneladende også hund - fjerner du heller ikke dens efterladenskaber?

I er tydeligvis ikke i stand til at debattere uden at fornærme mig hele tiden, så jeg synes bare vi stopper den her! Jeg har ingen interesse i at snakke med folk der synes jeg er en total dyreplager! Folk der TYDELIGVIS aldrig har mødt mig eller kender mig!

Jeg stopper her!

Ja, for visse mennesker kan det være en fornærmelse at blive sagt imod …

[QUOTE=Tonks;541890]Du får det til at lyde som om jeg ikke elsker min kat! :frowning: Bare fordi jeg ikke synes det er skide skægt at samle lort op betyder det da ikke at jeg ikke elsker mine katte!!!

Jeg arbejder i en børnehave for tiden, og jeg synes det er MEGA klamt at skifte lorteble men jeg holder da af børnene alligevel! Og helt ærligt hvis jeg mødte en der elskede at skifte ble eller gøre bakke ren så ville jeg nok gå i en stor bue udenom (og evt. anmode dem at finde et andet job).[/QUOTE]

Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at påstå, at du ikke elsker dine katte. Jeg kan godt huske historien om, hvordan du fik Pushka, og jeg er ikke i tvivl om, at du holder af dine dyr.

Men det er min ærlige mening, at det er både brutalt - og ikke mindst uhensigtsmæssigt, jf. Alices indlæg - at “kyle katten ud” og flytte dens bakke, så længe den stadig giver udtryk for at have behov for den. Som flere har foreslået, kan det jo være, det ændrer sig, når vejret bliver bedre.

Det er også min ærlige mening, at man er nødt til at erkende og acceptere, at der følger sure pligter med at have kæledyr, heriblandt at udholde (hvis man af den ene eller den anden årsag ikke bruger lugtabsorberende grus) og tømme deres bakker, når det er katte. Ingen forlanger, at man skal elske det - bare at man gør det. Ligesom man jo formodentlig også faktisk skifter børnenes bleer, selv om man ikke bryder sig om det (min sparsomme erfaring med børnebleer siger mig, at de er en hel del værre end kattebakker, med mindre der er noget galt med kattene!).

[QUOTE=Alice;541891]Beklager men jeg synes altså du griber det forkert an …Og jeg er bange for at du er ved at skabe en urenlig adfærd hos din kat.
Jeg har 5 katte og to store lukkede kattebakker hvor jeg har fjernet klappen, og jeg kan godt love at der ikke lugter af ‘kat’ her hos os. Vi bruger Extreme Classic som grus, og der er mindst 15 cm grus i hver bakke, som jeg renser for klumper en til to gange i døgnet.

Når vi som mennesker vælger at holde kat, og dermed tage ansvar for de/den kat/katte vi har valgt, medfører altså at man forsøger at tilstræbe de behov en kat har - Og din kat viser MEGET tydeligt at den har behov for at besørge indenfor, så disse ønsker fra katten, vil jeg råde dig til at indfri, inden det går hen og bliver et stort problem for dig …[/QUOTE]

Ja jeg vil give dig ret Alice :thumbup:
Det ku godt gå hen og give store problemer, hvis katten ikke kan få lov til at besørge i kattebakken

Jeg synes, det er synd at tvinge kattene til at tisse udenfor, hvis de ikke vil… Jeg går jo tur med Snehvide i snor hver dag, og sådan noget vil hun ikke være med til. Heldigvis, for ellers ville naboerne nok skule lidt efter os ovre på legepladsen… :høhø:

Vores to katte har tre bakker forskellige steder i huset. En af dem endda i stuen, fordi gamle Milly tidligere havde et problem med at huske, hvor hun skulle gøre det…
Gruset er finkornet og klumper fortrinligt, så det er nemt at skrabe tis-klumperne op. Ved siden af hver bakke har vi en toiletspand med låg, så man ikke skal rende huset igennem med fejebladet.
Vi ordner bakkerne mindst tre gange i døgnet og skifter poser i spandene to gange om ugen. Total udskiftning af grus kan der gå måneder imellem - der skal bare suppleres op efterhånden som det svinder i bakken.

Vi har jævnligt spurgt os for hos folk, som vi er sikre på at få et ærligt svar fra - og nej, der lugter ikke. :slight_smile:

Nu er kattegruset den ene side af at der kommer til at lugte af kat, den anden er hvad der kommer ind :wink:

Og jo begge dele er dyrere i indkøb første gang, men så holder det også længere og med mindre “udbytte” fra katten.

Jeg er enig med de fleste i at det er synd at du flytter kattens bakke rundt, smider den udenfor osv. Du risikerer bare at skabe en urenlig kat i stedet, og det er bestemt ikke ønskværdigt. Jeg ved hvad jeg taler om her… for de fleste af mine katte kan finde på at strinte herinde selovm de alle er neutraliserede.

Det er 1000 gange nemmere at rengøre en kattebakke end at skulle rende og lede efter steder kattene har besørget. Det er ikke fordi jeg mangler kattebakker for jeg har 6 stk. til 5 katte og de er jævnt fordelt i hele huset og lugter de lugter ikke. Jævnligt hælder jeg gruset over i en anden bakke og afvasker bakkerne og genanvender gruset, hvis det ikke lugter. Jeg har 2 bakker stående i stuen og kan ikke lugte det.

Jeg har brugt et utal af forskellige mærker både billige og dyre og extreme classic er helt sikkert den der er billigst i brug. Jeg samler klumper op 1-2 gange dagligt og efterfylder bakkerne efter behov og ligeledes skifter jeg også kun alt gruset efter behov, hvilket ikke er ret tit. Så selvom extreme classic måske er dyrt i indkøb, så er det langt billigere at bruge i længden.

Mine katte besørger heller ikke ude her om vinteren, hvorimod om sommeren bruger de flittigt haven og bruger kun sjældent bakkerne herinde. Så derfor synes jeg du skal give ham tid og når først frosten går af jorden er chancerne for at han besørger udendørs meget større. Jeg har i mange af mine bede champignonmuld eller plantejord og begge dele er nemt for kattene at grave i.

At samle efterladenskaber op efter kattene synes jeg ikke er noget problem, der findes jo grusskovle til det samme. Jeg synes det var meget værre at skulle gå og samle hundelort op, dengang jeg havde hunde, men derfor gjorde jeg det jo alligevel og alting bliver jo en vane.

Jeg forstår ikke hvorfor du absolut vil have at katten skal besøge udendørs… Hvis du bruger noget ordentlig grus, så kan man altså ikke lugte noget som helst… :slight_smile:

Det eneste tidspunkt jeg nogen sinde kan lugte når Oliver har været på bakken, er hvis han har lagt en ordentlig hørmer 2 sek inden… Og det er endda kun hvis jeg står i gangen, hvor bakken står… Ellers er her lugtfrit…

Jeg renser for klumper 1 gang i døgnet og fylder grus i efter behov… Men at tømme den helt kan der gå måneder imellem… Og jo… Jeg har spurgt folk der kommer her om de kan lugte noget… Og ingen kan lugte jeg har kat… Kun hvis jeg lige har serveret fisk for herren… :smiley:

Jeg synes virkelig du bør overveje kraftigt om hvor vigtigt det er for dig at katten besøger udendørs… Som flere har påpeget her i tråden er der en del ulemper ved det… Ellers ville jeg råde dig til at finde noget nyt grus og give det en chance…

Hilsen Maria - Som har skiftet utallige lortebleer, og som synes at det er værre end at rense en kattebakke…

at bede din kat om at skide ude i stedet for at bruge den kattebakke, den er opvokset med at bruge - er som at bede din hund om at bruge kattebakken : unaturligt!

Tonks jeg tror faktisk, at jeg kender dig inde fra et hundeforum, og ved hvor meget du går op i din hund derinde - jeg ville ønske du gik lige så meget op i dine katte og deres natur og instinkter… For du har jo tydeligvis fint forståelse for din hunds instinkter og natur - hvorfor skal det være anderledes med katten?

Det du beder din kat om der, er stik imod dens instinkter og alt hvad den er vokset op med…

Det er et faktum, at det billige grus lugter. Det kan simpelthen være anderledes, da det er så grovkornet, at tis løber igennem og rammer plastikken og vupti, kan det uopsuget af kattegruset lugte derfra. Der SKAL finkornet grus til, hvis det skal være lugtfrit. Og jo mere katten har lyst til at grave i det (har mange også mere i det finkornede), des bedre er de til at dække deres afføring så den på ganske fa minutter også udtører og bliver lugtfri. Mens udækket møg lugter.
Jeg vil altså også stille lidt spørgsmålstegn ved prioriteringen her. Jeg har selv 5 katte boende. 3 på finkornet bentonit og 2 på krystaller. Det koster ca. 120+180 kr. om måneden. Og ja, jeg er på SU. Du har een (1!) kat, der behøver at have en kattebakke.
Hvis den absolut skal lære det, så må du i det mindste give den rimelige forhold til det. F.eks. et overdækket sted med sand, så det er tørt og frostfrit og forbliver muligt at grave i. Du skal være forberedt på en længere indkørelsesperiode, hvor kattebakken også stadig er indenfor. Og ja, selvfølgelig skal sandet udenfor fjernes igen og udskiftes med nyt på et tidspunkt. Hvad tror du dine naboer synes om kattenes efterladenskaber gravet ned diverse steder? De har jo slet intet forhold til kattene. Det hører altså med, uanset om man bryder sig om det. Jeg tror ikke, at særlig mange af os ‘elsker’ at tømme kattebakker. Men jeg har nu heller ikke noget imod det. Jeg kan komme i tanke om mange andre ‘ulækre’ ting, som jeg bryder mig mindre om.

Jeg håber du lytter til de mange gode råd herinde, for jeg er sikker på det vil hjælpe dig i det lange løb ;O)

Jeg er NØDT til at svare dig på dette

[QUOTE=Tonks;541894]Han har da selvfølgelig kattebakken så han kan komme på, men jeg NÆGTER at indse at han ikke kan komme til at lave udenfor! Han er jo en kat! Katte burde kunne lave alle vegne! Og udenfor kan da vel være lige så god som gulvet under kommoden hvor han ikke kan komme til at grave det ned som han jo gerne vil! :S

Han er en kat ja, men hvad du mener en kat BØR kunne er ikke realistisk. Du er en katteejer, forstår jeg, men en med meget lille viden, fremgår det her. Jeg synes du skulle tage dig tid til at lære mere om katte, som jeg synes du BURDE kunne finde info om alle vegne.
Intet dyr bør iøvrigt kyles ud for at udvise en NATRULIG adfærd, som DU SELV har lært ham - nemlig at tisse i bakken! Tag i stedet ansvar for det, som DU selv har lært din kat.

Jeg troede der var nogen der havde en eller anden god idé til hvordan jeg kan få det til at lykkes, og jeg har fået nogen rigtig gode ideer! :smiley: Men synes ikke alle de bemærkninger om at jeg burde få en tøjkat eller ikke have kat er på sin plads! Der er ikke noget galt med at stille krav til sine dyr eller sig selv!

Ja og nej - det er fint at stille krav til sine katte, hvis man også samtidig stiller krav til sig selv som ejer. Din kat gør det, som DU har lært ham.

Hvad hvis min hund besluttede sig for at hun kun kunne tisse på velkomstmåtten? Skulle jeg så bare lade hende gøre det fordi det var dét hun selv ville??
Eller hvis Chapper fandt ud af at sengen er et godt sted at tisse, skulle jeg så købe en ekstraseng han kunne få lov til at tisse i??

Helt ærlig… gør du grin med os herinde?

Det er dyr! Og jeg ELSKER mine dyr!!! Men det er stadigvæk mest dem der skal indordne sig efter mine forhold og ikke omvendt. Selvfølgelig til en hvis grad! Man skal tage hensyn til sine dyr. Men de får squ ikke lov til at diktere hele verdenen herhjemme![/QUOTE]

Det er dyr, men du er også et dyr selv. Du har lært at tisse et bestemt sted takket være dine forældre - det er sandelig ikke medfødt at sidde på et toilet og tørre sig. Troede du det?

På akkurat samme måde har du lært din kat at bruge en bakke - i stedet for at skubbe al ansvar fra dig, så ville det klæde dig at vise dit dyr den forståelse som folk foreslår her.

Jeg advarer dig: du er i fuld gang med at skabe en urenlig kat! Pga stædighed… Det finder jeg ganske usympatisk
NVH Helle

Og forklar mig så:

Hvordan i alverden kan jeg have fem katte - en fertil! - og fem bakker og ingen lugt?

Du skal udover at se på valg af grus også se på foder

MVH

Og så lige en sidste ting, for jeg er sgu ikke færdig endnu kan jeg mærke!

Ang kattens natur, så er det total flot at vi KAN LÆRE dem at bruge en bakke. De er slet ikke skabt til det. Men de gør det, fordi vi lærer dem det.

I stedet for at brokke sig over det, så skulle vi glæde os, for alternativet ser jeg fx når jeg kommer ved folk med urenlige dyr. Når man ser, hvilke skader sådanne dyr gør på hele hjem, familieliv og ægteskaber, så synes jeg ærlig talt du skulle glæde dig over din kattebakke-kat!

Og så er jeg færdig - :slight_smile: Skal ud og arbejde med en angst hund, så for ikke at blive bidt må jeg hellere forlade denne tråd nu. Min sindstilstand kan bedst betegnes som oprørt - og det er med et pænt ord :ok:

Når du så har fået styr på bakker og grus, vil jeg foreslå følgende. Jeg har selv gjort det med min bengal.
Gå tur med dine katte og gerne flere gange om dagen. Når det så bliver lidt varmere i vejret vil du se den yngste begynder at efterligne den ældste. Den ældste vil måske enda begynde at skrabe flere steder, bare for at vise, at sådan gør man altså når man er ude.
Din mis vil helt sikkert efterligne den anden og lige med et går det op for den hvad meningen er.
Mine katte har bakker indenfor også og de bruger dem når de ikke synes vejret er til en tissetur i haven.
Mest af alt tålmodighed tål modighed og atter tålmodighed det kommer du langt med, så skal mis nok selv finde ud af resten.

Det var sådan min gamle hankat lærte min bengal at besørge udenfor og jeg havde snor og sele på bengalen, så det kan lade sig gøre.
Hilsen Elin

Hej igen Tonks. Du har fået en hård medfart her på noget, der kunne synes et ret uskyldigt spørgsmål. Og jeg må indrømme, at jeg også hører til dem, der først rystede på hovedet over, at du overhovedet kunne spørge. Men jeg tror en forklaring på den massive reaktion kunne være, at rigtig mange af os har prøvet at have en (i menneskelige øjne) “urenlig” kat, som vi har måttet arbejde hårdt og længe med at få sporet ind på “acceptabel” adfærd (igen - efter menneskelige begreber). Helle siger det ganske præcist:

Som mange har anbefalet, så prøv først med noget fint, klumpende grus. Man kan også få det med noget (efter manges mening) afskyeligt lugtende babypudder, som vores katte altid har elsket. Hvis du gerne vil have katten til at besørge udenfor, kan du måske lære den det, men vent dog til foråret, når frosten er kommet af jorden. Leopolds Mor kommer med nogle gode råd, der viser, at det rent faktisk kan lade sig gøre.
Indtil da skal du bare glæde dig over, når din kat bruger bakken - og huske at rose den for det. For det er faktisk flot at de kan lære det! :slight_smile:

Synes ikke man kan bruge SU som hvilepude for, at katte ikke må koste noget. Hvis man vil have kat, så må man regne med at det koster en hel del penge. Og så må man gøre op med sig selv, om man kan give katten de bedste betingelser, eller om det ville være mest ansvarligt at vente med dyrehold. Godt foder og godt grus = ingen lugtgener!!

Dårligt grus og suspekt foder = vedvarende lortelugt i hele hytten.

Synes hvis man gerne vil købe så billigt som muligt, så fratager man sig retten til at beklage sig over de ekstra opgaver der medfølger. Det er en del af pakken.

Men at ligefrem, med magt, at få katten til at besørge udenfor fordi man ikke kan klare billig løsningen på sigt, er dog den styggeste:thumbdown:

Mit bedste råd er, få katten afsat til anden side evt midlertidigt, så kan du måske få den tilbage når du har råd til kvalitetsgrus og den dermed ikke er den åbenlyse belastning for dig som du giver udtryk for hér…:gruble:

Bare en tanke.