At være på kontanthjælp?

Nu skal jeg ikke på kontakthjælp, da jeg stadig har 2 års studie tilbage :slight_smile:

Men hvad involverer det at være på kontanthjælp sådan praktisk?

Jeg har været ved at læse lidt om det. Hvad er aktivering f.eks.? Altså hvad laver man?

Stå til rådighed og gøre noget aktivt for at få et job
Du kan derfor ikke få hjælp, hvis du afviser et rimeligt tilbud om arbejde, aktivering eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.

Hvad er det at gøre noget aktivt for at få et job? Er der krav?

Og hvad er et rimeligt tilbud om arbejde? Hvis man f.eks. er jurist og afviser et job som pædegomedhjælper, er det så rimelig eller urimeligt?

Håber I kan uddybe lidt for mig :slight_smile:

[quote=Eife;352898]Nu skal jeg ikke på kontakthjælp, da jeg stadig har 2 års studie tilbage :slight_smile:

Men hvad involverer det at være på kontanthjælp sådan praktisk?

Jeg har været ved at læse lidt om det. Hvad er aktivering f.eks.? Altså hvad laver man?

Hvad er det at gøre noget aktivt for at få et job? Er der krav?

Og hvad er et rimeligt tilbud om arbejde? Hvis man f.eks. er jurist og afviser et job som pædegomedhjælper, er det så rimelig eller urimeligt?

Håber I kan uddybe lidt for mig :)[/quote]

Det skal jeg så måske/formentlig om en måned, så jeg har kigget en smule på tingene, selvom jeg generelt forsøger at fortrænge det helt og aldeles.

Aktivering kan være hvad som helst. Det kan være ulønnet praktik, opkvalificerende kurser, jobsøgningskurser, løntilskudsjob, deltagelse i jobrotation og meget mere.

Om der er krav til aktiv jobsøgning ligesom der er for dagpengemodtagere har jeg ingen anelse om - men jeg vil da formode det, omend Jobcentrene har den fordel på området at de kan sende en i aktivering, det kan a-kasserne ikke.

Et rimeligt tilbud om arbejde er alt der ikke kan afvises af psykiske eller fysiske årsager. Jeg kan for eksempel afvise aktivering indenfor rengøringssektoren på grund af min allergi og min dårlige ryg. Men jeg tror ikke jeg ville få held med at afvise en aktivering i en vuggestue med at sige at jeg ikke er så god med børn :tihi:

Tina - Jeg tænkte så på fast arbejde og ikke aktivering? Altså mht rimelighed.

Men ellers så mange tak for dit indlæg :slight_smile:

det er sådan at uanset hvilken uddannelse man har bag sig skal man tage det arbejde man får tilbudt om det så er rengøring el på en grillbar.
der tages ikke hensyn til uddannelse osv hvis man ønsker at modtage hjælp fra det offentlige.
for at man ka kaldes aktiv jobsøgende kræves der at man søger et bestemt antal jobs om ugen og at man søger bredt, man skal sågar søge jobs der ligger udenfor sin kommune og får man 2 timers transport til jobbet er det så bare ærgeligt.
og ellers er man som kontanthjælps-modtager underlagt en masse regler og love og tit ka man føler sig som en kastebold i det system.

Når du står til rådighed for arbejdsmarkedet, så skal du søge det antal job, som din sagsbehandler dvs loven siger du skal - og det SKAL du - uanset om det er rimeligt eller ej og uanset om de job der er svarer til dine kvalifikationer.

I mit forbund søger jeg 2 job i ugen - og jeg SKAL søge alle job som jeg er kvalificeret til. Da jeg er journalist vil det sige ALLE job fra dette niveau og ned.

Der er intet at gøre - andet end at skifte regeringen ud, men det er en anden snak

meld dig ind i en a-kasse før du er færdig, så slipper du for kontanthjælp.

Nå ja - og er du under 25 år, så er de endnu strengere med at sende dig ud i arbejde straks - det er ofte i job inden for kommunen så som børn og ældre.
I mit forbund stopper de, at journalister sendes ud i den slags job - deres argument er, at hvis vi ville have været pædagoger eller hjemmehjælpere, så havde vi læst til det og ikke til noget andet - og det argument virker.

Så jeg ville finde et godt forbund ASAP.

MVH

Johnny - Pyh det lyder nederen. Tak for din forklaring.

Ja det er total nederen, hvis jobcentret først får fat i en - især hvis man ikke er i et forbund, der kan sit kram

Dit forbund? Er det din a-kasse, for det er vel noget andet end kontanthjælp?

Og er det kun fra niveau og ned, må man ikke søge højere eller tæller det så ikke? :slight_smile:

Men tak for dit svar. Ja, jeg har godt læst det med alderen mht 25 og 30 år (de skiller to steder så vidt jeg kunne læse)

man må jo søge alle de jobs man vil , men jeg tror bare ikke det tæller alverden hvis man som ny-uddannet jurist eks søger job som direktør i mærsk el lign

Johnny - Et job søgt er vel et job søgt, eller? :slight_smile:

ja sådan burde det være, men hvis man generelt søger jobs som man på forhånd ved man ikke er kvalificeret til så ka man miste retten til kontanthjælp da man så i systemets øjne ikke er interesseret i job.
det er totalt tåbeligt, men sådan er det desværre

Johnny - Ja, det er det da… Så er det bare at finde den hårfine grænse…
(For jeg har da søgt job jeg ikke havde de helt vilde kvalifikationer til i håb om at det jo da MÅSKE kunne være) :slight_smile:

Tænk, den regel synes jeg da ikke er tåbelig :?

Mange aktiveringsregler virker som om de er designet som spild af tid for alle parter - og ikke mindst penge for systemet (som eksempler med ledige, der bliver sendt i aktivering et par uger før de skal på efterløn/pension) - men at forlange, at jobsøgende tager jobsøgningen seriøst og ikke søger jobs, de på forhånd ved, de aldrig vil få, er da ikke tåbeligt.

Temple Bar - Jeg synes det er en god hjælp til folk at der er krav til antal ansøgninger, men jeg synes det er lidt fjollet at kommunen skal bestemme om man er kvalificeret eller ej… Altså klart hvis man søger direktør poster, men hvor går grænsen? :slight_smile:

[quote=Temple Bar;352947]Tænk, den regel synes jeg da ikke er tåbelig :?

Mange aktiveringsregler virker som om de er designet som spild af tid for alle parter - og ikke mindst penge for systemet (som eksempler med ledige, der bliver sendt i aktivering et par uger før de skal på efterløn/pension) - men at forlange, at jobsøgende tager jobsøgningen seriøst og ikke søger jobs, de på forhånd ved, de aldrig vil få, er da ikke tåbeligt.[/quote]

jamen vi er skam enige, jeg mener bare at hvis man søger bredt og søger alverdens job burde de alle tælle uanset om man søger op el ned, bare man søger bredt, håber du forstår hvad jeg mener:p

Ja jeg er på dagpenge - Og så er jeg medlem af forbundet også, og de er mine fortrolige rådgivere i alt det her - jeg kan vende ALT med dem også jobs som jeg søger men siger nej til. De er ikke “fjenden” for mig - det er jobcentret der er det, hvis man skal se på det på den måde naturligvis

Jeg skal på dagpenge til sommer… Min kæreste bliver desværre nødt til at skulle på kontanthjælp :frowning:
Håber han kan finde et arbejde inden, men øv - det er ikke let i disse tider…!

Nej det er bestemt ikke let - mange har op mod 400 ansøgere til stillinger eller flere

Ja… Det er simpelthen for vildt.

Og jeg bliver konstant mødt af “Der er da lærermangel”… Tsk tsk.

Ja der er ikke meget forståelse fra alle kanter.

skal til møde med en ekstern aktør i morgen og fredag - i stedet for at søge job, så render jeg til disse møder. Nu vil de have mig på kursus i at skrive jobansøgninger… Jeg har været på sådan et før, sidst jeg gik ledig.

Det tog mig en halv time at lære det de ville have os til, herefter fik jeg lov at gå hjem - men jeg skulle møde ind hver dag - spild af benzin, penge og tid

Jeg fornemmer, at reglerne er lavet for at skaffe jobcentrene arbejde nok - derfor har en af mine ansøgninger været til dem - jeg søgte min sagsbehandlers job - men jeg har ikke fået svar

ja jeg er fræk :tihi: Men de kan intet gøre så længe jeg søger de to job og møder op, så må man gerne være lidt fræk :ups::høhø:.