August 2022 Tanker

Jeg tror den med ikke at sende dem på internatet kun medføre at du kan straffe den du solgte til, for det vil ikke have størrer betydning end at du skriver at de ikke må omplaceres uden du ved det.

For den der aflevere skriver under på en tro og love erklæring og så kan internatet gøre hvad de vil…

Fremlyser de en kat vil vi som opdrættere med vores papirere havde nemmere ved at få dem, da vi kan bevise vi har haft ejerskab.
Men ved indlevering tror jeg vi ingen chancer har… For der er ejerskab overdraget…
Internatet kan jo altid sige at de intet kender til en kontrakt og så er de berettet til at sælge den videre… Så der er det kun den vi sælger til vi kan “straffe”
De ved jo også at de fleste opdrættere har andre katte og vil derfor stort set altid finde det i kattens interesse at den derfor ikke skal tilbage (og vi har jo solgt den engang hvor vi har tjent penge på den, så det gør vi nok altid igen, ironi forekommer)

Men ved fremlysning har vi en chance da de leder efter ejer. Men aflevere en ejer dem og skriver under på deres “ejerskifte” er vores løb kørt, for så er ejerskabet ikke ved den hvor vi kan bruge vores kontrakt, til at få katte udleveret

2 Synes om

Hov undskyld jeg skulle havde svaret @Jeanette i stedet

2 Synes om

Jeg tror grunden til der er mere styr på heste er at de jo SKAL have deres pas med…

Selv dem uden stamtavle har et pas, det er bare grønt…

Ved katte er det desværre ikke et lovkrav at stamtavle SKAL følge katten

2 Synes om

Nu har jeg IGEN fjernet snusposer/skiver mens mig og Simba var ude og gå tur…

Vi har masser af affaldsøer og se der til skod der hænger ved alle indgange, så der er ingen undskyldning for at smide dem ud :rage:

1 Synes om

Ja men passet beviser bare hvem hesten er, men ejer certifikat skal indsendes ved ejerskifte, men nogle " glemmer " og gøre det da det er nye ejer der skal betale for det, vi bruger det, nye ejer skriver under her og vi sender det ind, og det har vi så lagt oven i prisen inden.
Den sidste hest, vi blev kontaktet om hjælp til, var en der som vi viste fra solgt fra en og skrifte ejer en gang mere, der efter er det usikker om der har været 2 - 4 salg. Den kom tilbage til første ejer, da de andre havde glemt og få det indsendt, nummer to ejer var ikke interesseret i den,

Med venlig hilsen

4 Synes om

Jyske vestkysten avis

Er der nogle her der får avisen, og det er enten den fra i går og i dag, eller fra i dag og i morgen.
Jeg vil betale for det og selvfølgelig porto.
Min Morbror går så meget op i gamle sejlskibe og færger. Nu to aftener i træk har der været en der ville “kapre” færgen. De artikler ville jeg gerne have fat i og glæde min Morbror med.

Ved godt nogle vil sige det er jo bare en avis udklip, men jeg ved hvor meget jeg kan glæde ham med det og få det i en af de mange udklips bøger.
Man skal ikke spørge ham om en færge, hvis man ikke har god tid. Siger jeg f eks fanø færge. Så komme det fra ham, hvor når den er bygget, hvor henne, aldre, navn, hvilken der sejlede der før og hvem byggede den, hvad skipperen hed, om der er ny havn, om den sejler om natte, hvor når den første begynte, om det har været privat ejet, og den der var der før er den solg, erden husbåd hvor ligger den nu, og meget mere.

Hvis her en der kun læser / har abonnement til e avis. Som vil udskrive artiklerne kan det også bruges

Her skriver tv syd lidt om det

Med venlig hilsen

4 Synes om

Jeg var lidt spændt på varmeregnskabet i år, hvor der jo har været varslet stigninger :yikes:
Jeg modtog det i dag - og jeg skal have 842 kroner tilbage :wehu:

10 Synes om

Hvor dejligt. Penge kan man jo altid bruge, men i disse tider, betyder det godt nok meget at få penge tilbage frem for en ekstra regning.

4 Synes om

@Lonse
Har du fået den sidste nye??

Hvis du falder over denne her, må du meget gerne sige til eller købe den til mig, ja for du finder dem jo altid billigt.
nu skal jeg have lært og hækle. For doven kat (garfield) vil jeg så gerne have og hjælpsomt musepar :star_struck:

Med venlig hilsen

3 Synes om

Sorry har været på ferie så fik ikke svaret på internat-kommentarer længere oppe.

Internaterne gør helt sikkert et stort stykke arbejde, men det ændrer ikke på at jeg synes det er utilstedeligt at sende syge katte videre eller ikke vil påtage sig ansvaret for at få behandlet en videreformidlet syg kat for deres regning - den kan køber stå med. Det er ikke i orden.

Eller som den kedelige adfærdshistorie der også var her for nylig. Der bør man fange at den kat ikke skulle videre. Hvis man har så travlt at man ikke har tid til at adfærdsvurdere katten inden den sendes videre så har man for travlt til at have med levende væsner at gøre.

Jeg ser og hører mange eksempler på ovenstående og jeg har selv oplevet delen med syge katte.

… og kæden hopper altså helt af for mig ift. de internater der ikke vil neutralisere som princip før katten er på 2 kg. For de bidrager til ydereligere forværring af problemet med fertile katte der render rundt og laver flere katte ukontrolleret som igen fører til fx. dumpede killinger eller katte der lever under kummerlige vilkår. Der kan man starte med at feje foran egen dør. En ting er at killinger fx. fra internat måske kan være i en tilstand hvor det er anbefalesværdigt at man måske lige venter lidt med at neutralisere den, for det er biologi vi har med at gøre så selvfølgelig er der undtagelser, så er det selvfølgelig ikke smart at neutralisere den før udrejse til kommende hjem. Men der er så mange andre situationer hvor det sagtens kan lade sig gøre men ikke bliver gjort hos nogen internater.

De to kuld plejekillinger jeg selv har haft i hænderne fra et internat var alle syge. De første havde alle sammen dårlig mave i al den tid de var her - der blev kun syptom behandlet, man var ikke interesseret i at teste hvad der foregik. Kuld nummer 2 blev ramt af kattesyge - som de havde med fra internatet. Der røg 50 killinger på den konto før de fandt ud af hvad der foregik. Jeg tilbød at betale halvdelen af en obduktion for jeg ville meget gerne vide hvad det var der slog dem ihjel ift om det smittede resten af husets katte.

Så kan man hjælpe nok så mange katte - men det hjælper jo bare ikke den halvdel af katte der ryger ud til en kælekatteejer som ikke har en jordisk chance for at vide noget som helst men som bare gerne vil hjælpe en nødstedt kat. Der er flere at disse ejere som står i nogle rigtig kedelige situationer.

Hvis man påråber sig at være ansvarsbevidst må man være det over hele linjen

9 Synes om

Jeps min veninde fik fat i den sidste i hendes Netto til mig :smiley:

De har den i denne uge til 60 kr :slight_smile:

3 Synes om

Vi besøger internattet i studiekredsen næste uge og hører Anita fortælle om det, hvis det har interesse? :grin:

Ohh kattenus i Handest…men hvis det er onsdag som det plejer er jeg optaget af et kedeligt bestyrelsesmøde :cry:

1 Synes om

:grin: jeg viste det, du havde fået den.
Tak for oplysningen, men øv der går 1 4 dage inden jeg finder en netto.

Med venlig hilsen

Jeg har ikke haft noget med internaterne at gøre, siden jeg fik Chili for 10 år siden. Ud over at bidrage til såvel DB som KV og ind imellem MinVenKatten, mens Sonja stadig havde det i Odense.

Men de er langt hen ad vejen drevet af frivillige kræfter. Og man kan jo godt have et godt hjerte og et ønske om at gøre noget godt for kattene - uden at have den nødvendige viden. Kvaliteten af de tilgængelige resurser - og mangel på samme - kan måske godt forklare nogle af de uheldige sager, man hører om. Sammen med manglen på de helt grundlæggende økonomiske resurser, som måske gør, at de ikke har råd til at igangsætte et større udredningsarbejde, når der er sygdom på internatet.

Det er ikke for at hævde, at de har lov at gøre, hvad de vil, bare fordi de er internater og som udgangspunkt hjælper kattene. Og selvfølgelig har de en forpligtelse til ikke bare at kaste kattene i armene på hvem som helst og til at behandle - eller aflive - syge katte. Men jeg kunne bare godt forestille mig, at resurser - både faglige og økonomiske - spiller ind på kvaliteten af arbejdet.

4 Synes om

Min dyrlæge ville helst først kastrere Hittemissen, da han rundede 2 kg. Men det skyldtes primært hans skæve start på livet. Nu er jeg heller ikke den store risiko for at øge bestanden af uønskede katte, da de er inde (Gårdmis undtaget, men hun er naturligvis også neutraliseret, chip- og øremærket, ligesom de andre) Han blev kastreret m.m. i går og fik også sit pas, hvis vi tager i sommerhus i sverige, hvilket vi nogle gange gør.

Som killingekøber foretrækker jeg at killingen er neutraliseret ved overdragelsen. Det er helt klart et af parametrene vi kigger på ift valg af opdrætter, når der engang skal købes killing til ældstebarnet, når hun flytter hjemmefra. Omvendt kommer jeg til at gå en stor bue udenom opdrættere, der kræver at katten sygeforsikres. Jeg skal nok få mine katte til dyrlæge og har ikke brug for den øgede udgift. Det bliver FOR formynderisk for mig.

Jeg kunne godt finde på igen at få en kat fra et internat engang. Men det kunne lige så godt blive to fra en opdrætter. Der er dog mange mange år til det bliver andet end et tankeeksperiment (udover datterens fremtidige kat/te)

4 Synes om

Nu tegner vi forsikring på kattene, men kunne aldrig drømme om at forlange at køber skal fortsætte med det. som opdrætter kan man oplyse om fordele og ulemper ved at have den kontra sige der fra, men som opdrætter kan man ikkke stille krav om at ny ejer skal fortsætte med den ordning

4 Synes om

Nu nævnte Eva lige Anita fra Hobro internat, fra hende ved jeg. Alt de får med til de indleverede katte, det sendes også med til det nye hjem.
Var lige inde og tjekke og det ser ud til at den også er en del af DB. Kan de ja så kan de andre også, hvis altså viljen var til det

4 Synes om

Naturligvis. Det ville jeg heller ikke fravælge en opdrætter på. Jeg opdagede det blot på en opdrætters hjemmeside for nyligt, at der var krav om fortsat sundhedsforsikring. Så jeg skyndte mig at bakke ud derfra igen :joy: Jeg er ikke stødt på det tidligere og det skræmte mig nok til jeg noterede at det ikke skal være et sted med den regel.

1 Synes om

Mine katte er ikke forsikret heller ikke mine avlsdyr. Det kan dog give lidt ståhej, når en pensioneret avlskat skal ud i nyt hjem.
Jeg omplacerede en hunkat, hvor ejerne benytter sig af forsikring. Men pga. alder og ingen tidligere forsikring var betingelsen for den hunkat ganske forringede.
Det er naturligvis ærgerligt for nye ejere, men igen er det op til den enkelte om man vil/ikke vil forsikre, eller købe for den sags skyld :wink:
Det er bare vigtigt man som opdrætter oplyser køberne om, hvilke tilbud der findes :slight_smile:

1 Synes om