Vi har for nyligt fået en ny sofa i hvid okselæder - rigtig lækker og meget dyr! Måtte bløde 12.000 kr for den, som vi da har fået lov at afbetale over 12 måneder uden renter
Nå, men mit problem er, at der allerede er nogle ret grimme kattekradseridser på den. Ikke fordi kattene hvæsser kløer på den, men fordi de er kluntede og løber hen over den og skvatter ned. I morges var min kæreste vidne til en meget upopulær Dulle, som kom løbende ovenpå sofapuderne og drattede ned, men fik lige fat med alle kløer og fik flænset det øverste af sofapuden godt Da jeg stod op fik jeg i hvert fald at vide at vi skulle til dyrlægen i dag, fordi der var en kat som skulle aflives (<-- det er bare en joke…)
Jeg ved godt at der vil komme ridser, det var jeg indstillet på, men tænkte på om ikke der findes et eller andet mirakelmiddel, som var kendt i kattekredse som kan reparere læder, så det måske er knap så tydeligt?
Kom med jeres bedste lædersofa vedligeholdelsestip!
Vi har købt sorte lædersofaer, og Adelie synes det er SÅ dejligt at hvæsse kløer i den der står med ryggen ud mod stuen (de står over for hinanden med et sofabord i midten)
Jeg har pudset den op et par gange med klar skosværte. Det hjælper noget, ridserne er der selvfølgelig endnu men de bli’r en del mindre synlige af det.
Men jeg ved ikke om det funker på hvidt læder osse. Jeg ville prøve med læderfedt og en blød klud, men først selvfølgelig et sted dder ikkek an ses, for læderfedt er en smule gulligt og det sku’ jo nødigt ende med en gulplettet sofa hos jer
Nej spøg til side, jeg tror ikke du kan undgå ridser i lædersofaen, når du har kat.
Min mor fik engang tyggegummi i hendes helt nye lædersofa, en gæst havde siddet på en klat tyggegummi i en bus på vej på besøg.
Hun ringede til en på nettet for at få et godt råd (mener det var masser af tape, hvis andre løber ind i lignende problem), måske du kan finde en prof at ringe til… jeg mener det var ham her hun ringede til (http://www.laederdoktoren.dk/)
Mine katte/killinger har kostet et sæt lædersofaer til lige godt 19000 og 6 spisestuestole i læder til 1500 stk… De kradsede ikke, de klatrede… Specielt killingerne. Læder er slidstærkt, men de får unægteligt en del patina med misser i huset
Læderfedt kan dæmpe mærkerne i lidt tid, men ikke reparere )
Jeg ved godt det ikke kan undgåes, men det gør alligevel liiiidt ondt, når man har brugt 12.000 på en sofa Det kan vist ikke rigtig betale sig at købe dyre møbler, når man har katte. Jeg synes bare læder er dejligt, fordi det er nemt at gøre rent - vil nødig have en stofsofa, det er en dårlig kombination med hårboller :høhø:
Jeg tror jeg vil prøve med noget læderfedt og se om det kan dæmpe det. Tænkte bare på om man kan få noget med farve i, lidt ligesom skosværte??
Jeg fandt straks kloklipperen frem, men hun havde ikke engang skarpe kløer. Jeg er blevet meget flittig til at klippe deres kløer nu vi har fået ny sofa
Du kan jo forsøge med lidt hvid skosværte. Jeg har med held pudset en gammel læderfrakke jeg købte brugt op med netop skosværte. Den blev som ny (well… måske ikke helt men den blev MEGET pænere!)
[QUOTE=Camilla;826280]Jeg ved godt det ikke kan undgåes, men det gør alligevel liiiidt ondt, når man har brugt 12.000 på en sofa Det kan vist ikke rigtig betale sig at købe dyre møbler, når man har katte. Jeg synes bare læder er dejligt, fordi det er nemt at gøre rent - vil nødig have en stofsofa, det er en dårlig kombination med hårboller :høhø:
[/QUOTE]
Man kan nu også godt få lædersofaer til mindre end 12.000 kroner Men jeg vil også sige - beslut dig for, at ridser giver patina. Læder er lettere at holde rent end stof og heller ikke så fristende at kratte kløer i, men det er umuligt at undgå løberidser helt
Ridser vil der helt sikkert komme mange af endnu
Vores kradser aldrig i dem men de drøner hen over dem og bremser vildt op af og til
Jeg har lagt tæpper/vattæpper på for at beskytte mine møbler lidt.
Og så kan jeg jo pille dem af når her kommer gæster
Og mine tæpper er selvfølgelig med limegrønt mønster i
Man kan få lædermaling. Jeg ved læderiet v/århus har det. Min kæreste malede en læderstue om til hans bil, og det blev ganske flot, så det kunne være det kunne bruges til ridserne
Det ved jeg godt man kan, men nu faldt vi lige for denne sofa og jeg synes vi har haft nok af møbler fra fx. Jysk - de gamle var et sæt derfra til 5000. Jeg ville gerne prøve at have noget “ordentligt”
hvor lyder det bekendt, vi fik nye lædersofaer for 1½ år siden og der gik ikke længe før de først kattemærker var der især på det ene ryglæn som gaia bruger som springbræt når hun skal jagte trixie
vi har opgivet at gøre noget ved det, bla fordi sofaerne ikke var de dyreste.
jeg ved der findes sådan noget læder reparationsnoget som lukker ridser og skrammer i læderet og som man så bagefter skal farve.
har set resultatet af det godtnok lavet af en prof, men man kunne slet ikke se hvor det var blevet lavet, det så ud som nyt
Lige præcis derfor køber jeg altid brugte sofaer, de findes billigt og jeg bliver ikke ærgerlig når der kommer en ridse, og så kan jeg med god samvittighed skifte dem ud hvert andet år
Udpensler for ham, hvad alternativet er (medmindre I selvfølgelig har fundet noget, der er totalt kattehårsafvisende, ikke bliver kradset i og hvor brækklatter er lige til at tørre op uden at efterlade pletter