Bærbar PC

Jeg har være ude og investere i en ny bærbar i dag - men den er ikke sat op endnu, da jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg vil beholde den eller have en stationær igen. :?

Jeg har nemlig set, at på tastaturet er Æ, Ø og Å på samme tast og man skal så trykke på nogle andre taster for at vælge bogstav :uha:

Er der nogen, der kender til det - og er det noget, man hurtigt vænner sig til - jeg synes umiddelbart, at det virker bøvlet :S

Gode råd modtages meget gerne :ok:

Jeg tror ikke, det betyder noget, hvis du får den sat op til dansk tastatur. Så tror jeg, de sidder, hvor de plejer. Det er bare tasterne, der så ser forkert ud.

Jeg har købt min laptop i Sverige, så mine ø- og æ-taster har også flere muligheder. Æ-tasten er ifølge tegnet, der er malet på tasten, et ö, og ø-tasten er et ä - men ikke når den er sat op til det rigtige tastatur. Hvis du forstår, hvad jeg mener.

Hvis æ, ø & å står med blå tekst, er der som regel også en blå knap nederst på tastaturet hvor der står “fn”.
Det gør der i hvert fald på min, hvor visse taster har flere muligheder, og fn skal holdes nede for at aktivere de andre muligheder. :slight_smile:

Ellers, så tag et billede af tastaturet, så skal jeg fortælle dig lige præcis hvilken knap det er. :slight_smile:

Her er et billede af tasten jeg snakker om. http://www.flickr.com/photos/ravnetanker/8057403144/

[QUOTE=Ravn;955190]Hvis æ, ø & å står med blå tekst, er der som regel også en blå knap nederst på tastaturet hvor der står “fn”.
Det gør der i hvert fald på min, hvor visse taster har flere muligheder, og fn skal holdes nede for at aktivere de andre muligheder. :slight_smile:

Ellers, så tag et billede af tastaturet, så skal jeg fortælle dig lige præcis hvilken knap det er. :slight_smile:

Her er et billede af tasten jeg snakker om. http://www.flickr.com/photos/ravnetanker/8057403144/[/QUOTE]

Jeg kan desværre ikke se dit billede !

[QUOTE=galath;955179]Jeg tror ikke, det betyder noget, hvis du får den sat op til dansk tastatur. Så tror jeg, de sidder, hvor de plejer. Det er bare tasterne, der så ser forkert ud.

Jeg har købt min laptop i Sverige, så mine ø- og æ-taster har også flere muligheder. Æ-tasten er ifølge tegnet, der er malet på tasten, et ö, og ø-tasten er et ä - men ikke når den er sat op til det rigtige tastatur. Hvis du forstår, hvad jeg mener.[/QUOTE]

På min nye PC sidder de tre bogstaver på samme tast, så jeg tror ikke, at de kan opsættes anderledes.
Og fyren i forretningen forklarede også, hvilken tast jeg skulle trykke på for at aktivere hver af de tre bogstaver.
Håber jeg hitter ud af det.

det hitter du sagtens ud af,det kræver lidt tilvænning. jeg fik min første bærbar for et ½ år siden efter tjaaa 15 års standtast pc og idag er jeg mere end tilfreds og fatter ikke jeg ikke skiftede noget før

[QUOTE=Eva;955244]På min nye PC sidder de tre bogstaver på samme tast, så jeg tror ikke, at de kan opsættes anderledes.
Og fyren i forretningen forklarede også, hvilken tast jeg skulle trykke på for at aktivere hver af de tre bogstaver.
Håber jeg hitter ud af det.[/QUOTE]

Okay, det lyder personligt som noget bøvl for mig… Som dansker ville jeg aldrig vælge at købe en bærbar hvor æøå ikke bare havde hver deres faste tast… :slight_smile:
Den skulle virkelig kunne noget særligt for at opveje det, og det tror jeg ikke heeeelt dit behov er til at den bærbare du har købt er :slight_smile: Mit behov er f.eks. ikke, man skal over i at være gamer, arbejde med grafik eller andet for at have det imo :slight_smile:

Dét kan jeg da godt forstå, for det er mig der har lavet kluddermikkel i det!
Og jeg har også 3 bogstaver i én… Ö, Ø & Æ… Sig til hvis du vil have billede af dét også.
Men som regel funger den normalt, og som et almindeligt tastatur.

[QUOTE=Eife;955254]Okay, det lyder personligt som noget bøvl for mig… Som dansker ville jeg aldrig vælge at købe en bærbar hvor æøå ikke bare havde hver deres faste tast… :slight_smile:
Den skulle virkelig kunne noget særligt for at opveje det, og det tror jeg ikke heeeelt dit behov er til at den bærbare du har købt er :slight_smile: Mit behov er f.eks. ikke, man skal over i at være gamer, arbejde med grafik eller andet for at have det imo :)[/QUOTE]

Jeg synes bare, at det var sådan på flere af de computere, jeg kiggede på, så jeg regnede med, at det var noget nyt, de havde hittet på.

[QUOTE=Ravn;955262]Dét kan jeg da godt forstå, for det er mig der har lavet kluddermikkel i det!
Og jeg har også 3 bogstaver i én… Ö, Ø & Æ… Sig til hvis du vil have billede af dét også.
Men som regel funger den normalt, og som et almindeligt tastatur.

[/QUOTE]

Tak - nu kan jeg se billedet.

Jeg ved ikke, om min puter har sådan en tast, da jeg slet ikke har pakket den ud endnu.

Jeg overvejder nemlig stadig, om jeg skal gå ned og få den byttet med en stationær.

Jeg har haft en bærbar før Johnny - problemet er, om jeg kan vænne mig til at bogstaverne æ, ø og å er på samme tast ???

[QUOTE=Eva;955329]Tak - nu kan jeg se billedet.

Jeg ved ikke, om min puter har sådan en tast, da jeg slet ikke har pakket den ud endnu.

Jeg overvejder nemlig stadig, om jeg skal gå ned og få den byttet med en stationær.[/QUOTE]

Det har alle computere, så vidt jeg ved - altså fn tasten :slight_smile:
Jeg vil dog sige at jeg ELSKER min bærbare, der er så meget større en frihed i hvor man kan sidde med den - og de fås altså også med et helt standard tastatur som en stationær :slight_smile:
Mit tastatur på den bærbare ser sådan her ud

[QUOTE=Eva;955329]
Jeg overvejer nemlig stadig, om jeg skal gå ned og få den byttet med en stationær.[/QUOTE]

Det kommer an på dit behov, hvordan du gerne vil bruge den, og så selvfølgelig personlige præferencer.
Jeg ville aldrig kunne klare mig med kun en bærbar (min er en lille 10 tommers notebook), og selv min stationære har lidt problemer med at følge med somme tider, når jeg har for meget i gang. :slight_smile:

[QUOTE=Eife;955334]Det har alle computere, så vidt jeg ved - altså fn tasten :slight_smile:
Jeg vil dog sige at jeg ELSKER min bærbare, der er så meget større en frihed i hvor man kan sidde med den - og de fås altså også med et helt standard tastatur som en stationær :slight_smile:
Mit tastatur på den bærbare ser sådan her ud
[/QUOTE]

Jamen, der sidder æ, ø og å da også på samme tast, såvidt jeg kan se???

Måske er det bare mig, der er helt tabt, fordi jeg aldrig har været ude for det før

[QUOTE=Ravn;955337]Det kommer an på dit behov, hvordan du gerne vil bruge den, og så selvfølgelig personlige præferencer.
Jeg ville aldrig kunne klare mig med kun en bærbar (min er en lille 10 tommers notebook), og selv min stationære har lidt problemer med at følge med somme tider, når jeg har for meget i gang. :)[/QUOTE]

Jeg skal bruge den til det samme, som min stationære, mails, surfe på nettet og spille nogle enkle spil.

[QUOTE=Eva;955338]Jamen, der sidder æ, ø og å da også på samme tast, såvidt jeg kan se???

Måske er det bare mig, der er helt tabt, fordi jeg aldrig har været ude for det før[/QUOTE]

Nej, hvis jeg trykker på den hvor Ø er med blåt, så kommer der helt automatisk et ø, og trykker jeg på den med Æ i blåt, så kommer der et æ. Og den med Ä giver så et Å. Så det er tre forskellige taster, og når den bærbare er installeret/sat op til dansk tastatur, så skal man ikke gøre andet end at trykke på knapperne helt normalt :slight_smile:

OK, så er jeg mere rolig - ham gutten i forretningen forklarede bare noget med, at jeg skulle trykke på nogle andre taster, når jeg skulle skrive de bogstaver.

Synes godtnok også at det lød noget bøvlet.

Så tror jeg nok, at jeg alligevel beholder den bærbare SS

[QUOTE=Eva;955348]OK, så er jeg mere rolig - ham gutten i forretningen forklarede bare noget med, at jeg skulle trykke på nogle andre taster, når jeg skulle skrive de bogstaver.

Synes godtnok også at det lød noget bøvlet.

Så tror jeg nok, at jeg alligevel beholder den bærbare SS[/QUOTE]

Altså, sådan fungerer det i hvert fald her på min, hvis tastatur ser ud præcis som på billedet :slight_smile:
Og jeg har bare fulgt den standard opsætning, der kommer når man første gang tænder for computeren (og har endda styresystemet sat op til engelsk)

[QUOTE=Eife;955350]Altså, sådan fungerer det i hvert fald her på min, hvis tastatur ser ud præcis som på billedet :slight_smile:
Og jeg har bare fulgt den standard opsætning, der kommer når man første gang tænder for computeren (og har endda styresystemet sat op til engelsk)[/QUOTE]

Tak for svarene Eva - min bror kommer og hjælper mig med opsætningen enten i morgen eller på søndag.

Som I nok kan fornemme er jeg ingen ørn til teknik og deslige!!

Mit tastatur er ligesom det Eife viser … eller næsten, for jeg har nemlig
både hvide, blå, grønne OG røde bogstaver på de der taster. :tihi:
Men det fungerer også helt som normalt. :slight_smile: