Bagning af "verdens bedste brød" i stege-so

Ok - så fik jeg taget mig sammen :slight_smile:

Igår slog jeg følgende dej sammen…

Ingredienser

625 gram mel (10 dl (1 ltr))
5 dl (1/2 ltr) vand
2 tsk salt
gær på størrelse med en ært

ok - jeg brugte godt nok 4 tsk salt - for det er altså salt der får brød til at smage himmelsk… det er derfor vi er vilde med restaurant-brød fx :slight_smile:

stillede det i køleskabet natten over - faktisk næsten 16 timer blev det til da jeg ikke kunne komme op i morges

Så æltede jeg det sammen og stillede det i et lille fad… det skulle bare stå 2 timer

så stillede jeg stegesoeen i vandbad i 30 min - og ind i ovnen som jeg tændte på 275 grader

da alt var gennemvarmt efter en time og dejen nu havde hævet 2 timer og 15 min - så skulle det hele ske… men ak - stegesoen havde fået en underlig sort belægning i bunden der røg og var ulækker…

så slukke ovnen, afkøle soen, vaske den, i vandbad endnu 30 min i ovenen igen og op på 275 grader med hele molevitten…

SUPER… SÅ var jeg klar - og brødet var nu overhævet med 1½ time…

men i med dejen i den 250 grader varme stege-so, på med låget og ind med dyret…

og for 10 min siden hev jeg brødet ud af ovnen… og hældte det ud af stegesoen… hvor det slap lige så fint og let som det skulle :slight_smile:

jeg er SÅ spændt på at sætte tænderne i det når det er kølet nok ned…

Det ser super lækkert ud. Håber det smager :slight_smile:

Uhhh jeg er stor fan af grydebrød, jeg bager næsten aldrig andet. De er SÅ gode og får den lækreste skorpe. Når det laves i en jerngryde skal den bare varme op sammen med ovnen, så hænger brødet ikke fast og så kan det bare “hældes” ud :slight_smile:

Oh My God - det brød er lækkert…

skorpen er til at dø for… sprød kansende og lidt sej at tygge -nøjagtig som den skal være… og krummen… ohh den krumme… luftig, velsmagende og samtidig fyldig og fugtig og fylder i munden… perfekt krumme

det er verdens bedste brød - for pokker det smager himmelsk :slight_smile:

meeeeeeeen jeg har nu lige et par rettelser til den opskrift…

  1. MERE SALT!!! brødet smager himmelsk men 2 tsk salt er alt for lidt - 4-6 er meget mere passende hvis det skal være verdens bedste…

2: Opskriften siger at låget skal tages af stegesoen/gryden efter 30 min… det gør jeg aldrig igen for så får skorpen for meget… brødet er i ovnen i 45 min ved 250 grader så det skal nok få skorpe… det kan alt for hurtigt komme til at smage brændt

men til jer der har en stegeso… det er da det den skal bruges til…

og Sethi er i øvrigt enig…

For først kom den laaaaaaange klo… og neglede en skorpe

og før jeg så mig om - så var skorpen flyvende… og spist :slight_smile:

Tak for info og billeder - jeg har selv overvejet at prøve at bage det i samme slags stegeso, jeg har bare ikke fået det gjort endnu, og nu hvor jeg tæller kalorier, så må det nok hellere vente til en særlig lejlighed for sådan et brød skal altså spises med koldt SMØR!

Det kan jeg kun give dig ret i … og GLÆD DIG til du har en “syndens dag” for det her lune brød med koldt smør - det er virkelig en himmerigsmundfuld… da jeg havde skåret første skive og duftede til det smed jeg omgående alle kalorietabeller lige ud af vinduet :slight_smile:

og tricket er at stegesoen er lidt over 250 grader varm når dejen hældes i - så kan det vist ikke gå galt :slight_smile: den må bare ikke være en grad koldere :slight_smile:

Den er rigtig god den opskrift vi bruger den flittigt også gerne i lidt grover variant enten i en gryder heller som her i en stegeso.

Har lige skrevet gær på indkøbslisten for det der, skal da stå i mit køleskab i nat :thumbup:

Jeg lader nu bare min dej hæve på køkkenbordet natten over. Og nej jeg tager heller ikke låget af, men lader det bage 45 MED låg.
Jeg er så ikke tilhænger af mere salt. Det bliver ALT for salt efter min smag, hvis der kommer mere i. Men jeg bruger nu heller ikke ret meget salt i det hele taget.

Lige om lidt skal jeg ud at røre dej sammen til et brød, for i morgen kommer en veninde og hendes mand og spiser frokost. Så skal vi have forskellige slags fisk, såsom laksesnask, tarteletter med reje/tunfyld, fiskefileter, rejer, røget laks og så er der selvfølgelig æg, tomater, grøn salat og verdens bedste brød. Bagefter skal vi have en æble crumble kage med den sidste marcipan i, og serveret lun med cremefraiche eller flødeskum til. Men det var vist off topic :ups:

Jeg lader også brødet stå på køkkenbordet om natten. Og gør ikke min stegeso våd inden bagning. Jeg tænder min ovn på 250 grader ca. 45 min inden brødet skal i ovnen, med stegesoen i. når det hele er varmt hælder jeg bejen i soen og så bage bage bage… og spise spise spise! :smiley:

det tror jeg heller ikke er nødvendigt for brødet, men det skulle være godt for stegeso i keramik da den ellers bliver slidt meget meget hurtigere og risikerer at knække

jeg sad og læste en gennemgang af stegesoer (søer)??? på et forum om dem… og der var generel konsensus omkring at det er det eneste rigtige når man varmer dem op for at forlænge deres holdbarhed

Jeg tænder min ovn på 250 grader ca. 45 min inden brødet skal i ovnen, med stegesoen i. når det hele er varmt hælder jeg bejen i soen og så bage bage bage… og spise spise spise! :smiley:

især det sidste - jeg er kommet til at spise ret meget af mit nye brød… nok faktisk… det meste… i hvert fald godt over haldvelen… ej… over 2/3 dele…

nej… ret skal være ret… 4/5 dele :toshy:

jamen det smagte så godt… :rødme:

Tak for beretningen! Det må jeg SÅ meget prøve at lave en dag i en ikke alt for fjern fremtid :smiley:

Hvordan ville det mon virke med speltmel?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1005723]Tak for beretningen! Det må jeg SÅ meget prøve at lave en dag i en ikke alt for fjern fremtid :smiley:

Hvordan ville det mon virke med speltmel?[/QUOTE]

du kan godt gøre det grovere men opskriften siger at du max må udskifte 25 % af melet hvis du vil have et godt og luftigt brød

og det var super enkelt… aldrig har jeg haft SÅ lidt arbejde for så lækkert et resultat

Vi har ikke sådan en Römer topf. Den er smidt ud :ups:

Men vi har sådan en metal stegeso ting, den kan nok ikke bruges :frowning:

[QUOTE=DK Blackangel;1005888]Vi har ikke sådan en Römer topf. Den er smidt ud :ups:

Men vi har sådan en metal stegeso ting, den kan nok ikke bruges :([/QUOTE]

Hvis den har låg der slutter rigtigt og kan tåle varmen så burde det sagtens kunne lade sig gøre :slight_smile: Oprindeligt er det jo meningen brødet skal bages i en gryde :wink:

[QUOTE=DK Blackangel;1005888]Vi har ikke sådan en Römer topf. Den er smidt ud :ups:

Men vi har sådan en metal stegeso ting, den kan nok ikke bruges :([/QUOTE]

sagtens - alt kan bruges - bare det er varmt nok og slutter tæt ligesom den i keramik

støbejern er fint,… det behøver ikke være keramik

du skal bare sørge for at den er MINDST 250 grader varm når du hælder dejen i … så skal det nok blive fint :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1005676]det tror jeg heller ikke er nødvendigt for brødet, men det skulle være godt for stegeso i keramik da den ellers bliver slidt meget meget hurtigere og risikerer at knække

jeg sad og læste en gennemgang af stegesoer (søer)??? på et forum om dem… og der var generel konsensus omkring at det er det eneste rigtige når man varmer dem op for at forlænge deres holdbarhed

især det sidste - jeg er kommet til at spise ret meget af mit nye brød… nok faktisk… det meste… i hvert fald godt over haldvelen… ej… over 2/3 dele…

nej… ret skal være ret… 4/5 dele :toshy:

jamen det smagte så godt… :rødme:[/QUOTE]

Hmm… måske man skulle gøre den våd fremover… var bare bange for at fugten ville få brødet til at hænge fast…

Og hey! Brødet er suverænt bedst første dag :smiley: Så spis bare :smiley: (Så skal du bare nøjes med at bage de 1 eller 2 gange om ugen… :stuck_out_tongue:

[QUOTE=PivC;1005895]Hmm… måske man skulle gøre den våd fremover… var bare bange for at fugten ville få brødet til at hænge fast…

Og hey! Brødet er suverænt bedst første dag :smiley: Så spis bare :smiley: (Så skal du bare nøjes med at bage de 1 eller 2 gange om ugen… :p[/QUOTE]

nej - den når at blive tør inden - det bliver det bare uden at blive slidt på den dårlige måde :slight_smile:

og ja - det bliver max en gang om ugen når jeg kommer til at fortære et helt brød… den sidste bid er lige blevet spist… med jordbærsyltetøj på…

Låget slutter så ikke tæt på dem, vi har. Men så må jeg overvejet at komme det i en gryde :slight_smile: