Bagning af "verdens bedste brød" i stege-so

MUMS …Jeg skal ud og købe en so i morgen - Tak for opskriften :slight_smile:
En mindre tak for at jeg sikkert har taget på næste gang jeg skal til diætisten, men jeg siger da bare at det er din skyld :stuck_out_tongue:

Piv… det ser godt nok lækkert ud, men jeg tror helt realistisk at jeg ville foræde mig i det! Jeg eeeelsker brød!
VH
Susanne - nu pludselig sulten!!

[QUOTE=Alice;1005906]MUMS …Jeg skal ud og købe en so i morgen - Tak for opskriften :slight_smile:
En mindre tak for at jeg sikkert har taget på næste gang jeg skal til diætisten, men jeg siger da bare at det er din skyld :p[/QUOTE]

det er ok - de 100 gram påtager jeg mig GERNE skylden for når jeg ved hvor meget nydelse der har ligget bagved :slight_smile:

tricket er at dele med manden… så får du nemlig MAX halvdelen… hvis i spiser lige hurtigt :høhø:

[QUOTE=Battlestar;1005908]det er ok - de 100 gram påtager jeg mig GERNE skylden for når jeg ved hvor meget nydelse der har ligget bagved :slight_smile:

tricket er at dele med manden… så får du nemlig MAX halvdelen… hvis i spiser lige hurtigt :høhø:[/QUOTE]

Det er nu ikke mine planer …Jeg skal jo netop ha’ købt den i morgen, da han arbejder helt til klokken 22 de næste dage, og når han kommer hjem er det bestemt ikke sikkert der er spor efter det nybagte brød :slight_smile:

Alice - du er en kvinde lige efter mit hjerte!!! :lol:

[QUOTE=Battlestar;1005902]nej - den når at blive tør inden - det bliver det bare uden at blive slidt på den dårlige måde :slight_smile:

og ja - det bliver max en gang om ugen når jeg kommer til at fortære et helt brød… den sidste bid er lige blevet spist… med jordbærsyltetøj på…[/QUOTE]

Jeg gør et forsøg næste gang :smiley:

Gad da vide hvorfor jeg er holdt op med at bage det suveræne brød?
Det må jeg da lave om på!

Jeg har et par gange lavet det i en grill - super resultat.

Som sagt - jeg plejer at lave det til min og Jans morgenmad her i weekenden…
Det er bare verdens bedste brød!

:savle:

Blev helt lækersulten ved tanken om hjemmebagt brød, så nu er der lagt dej op til Farmors praleboller med kardemomme…

Blev helt lækersulten ved tanken om hjemmebagt brød, så nu er der lagt dej op til Farmors praleboller med kardemomme…

[/QUOTE]

DET lyder spændende. Jeg har en opskrift der her i huset kaldes Rathlevs boller (efter min regnelærer i skolen) Og de er også med kardemomme… det ku’ være sjovt at sammenligne opskrifterne, for MINE er nemlig Verdens Bedste Boller :wink:

Jamen Theboller er da med kardemomme, æg og mælk? :slight_smile:

og jeg kom til at slå et nye verdens bedste brød sammen i går aftes der bare står og venter på at blive bagt nu :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1005729]du kan godt gøre det grovere men opskriften siger at du max må udskifte 25 % af melet hvis du vil have et godt og luftigt brød
t[/QUOTE]

Jeg testede brødet med de 25% grovmel, og det bliver også rigtig godt :slight_smile: Og hvis man mangler en jerngryde til at bage i, så har de nogle fine blå nogen i Ikea til 350 kr. :slight_smile: Men jeg bliver da også nødt til at prøve udgaven i en Römer

:inlove:

Jeg har ikke nogen rigtig opskrift - det er på slump :

vand
gær
ca. en spsk smør
mel
kardemomme
salt
sukker

Jeg laver bare en almindelig bolledej og kan mærke i hænderne, når den er der…

Jeg har ikke nogen rigtig opskrift - det er på slump :

vand
gær
ca. en spsk smør
mel
kardemomme
salt
sukker

Jeg laver bare en almindelig bolledej og kan mærke i hænderne, når den er der…[/QUOTE]

den lyder simpel men hvad er ca mængden af vand… for ellers er den svær at skyde sig ind på … 2-3 dl ?

:inlove:

Ja, jeg bruger ca. 3 dl vand - nogen gange bruger jeg koldt vand og stiller dejen i køleskab natten over - andre gange er det lunkent vand.

Jeg lader altid dejen stå et par timer - både lige når dejen er lavet - og når den er formet til boller - - så gæren rigtig kan nå at arbejde - det giver nogen dejlige lette, luftige boller.

Og kardemommen giver et lækkert lille pift - der skal dog ikke bruges for meget (synes jeg)

Bage i gryde, hm, kan man bage i en stegegryde ?
Jeg har såden en stor gammeldags støbejerns stegegryde tror dog ikke låget kan tåle at komme i ovenen…

[QUOTE=Kamilia;1006704]Bage i gryde, hm, kan man bage i en stegegryde ?
Jeg har såden en stor gammeldags støbejerns stegegryde tror dog ikke låget kan tåle at komme i ovenen…[/QUOTE]

det kunne du godt - men låget skal kunne gå med i for hele fidusen er at det bliver bagt med låg på :slight_smile:

Okay???
Jeg har lige et lille “hul” i aften mellem kl 18 og 22… kan sikkert sagtens finde til Ishøj med en pakke smør :smiley:

[QUOTE=Ann K;1006758]Okay???
Jeg har lige et lille “hul” i aften mellem kl 18 og 22… kan sikkert sagtens finde til Ishøj med en pakke smør :D[/QUOTE]

:klapper::klapper::klapper:

Der var du smart - håber at Regitze har tid og lyst til en hyggeaften med smagsprøver af verdens bedste brød – MED smør :tihi: