Bakker?

Hvor mange kattebakker har i til hvor mange katte??

Jeg har 3 katte og pt 2 bakker…
Men dyrlægen sagde i går han man skulle have 1 bakke pr. kat og en ekstra…

Hvad har i?

2 bakker til 4 misser

så skulle jeg have 6 bakker- du kan tro nej !!! jeg har to store til 5 små katte- og det fungerer fint

Og så er det jeg spørger: Hvad ved dyrlæger om det?!?

Jeg har 3 bakker - og det er i de perioder jeg har 3 katte og i de perioder jeg har 7 katte.

Man kan sige, at jo færre bakker pr kat, des oftere skal man tømme dem.

vivi har ret - den eneste grund til at jeg har 2 nu er fordi det blev for meget arbejde med at tømme - jeg tømmer i forvejen 3-4 gange dagligt… med en bakke til 4 (hvilket gik helt fint) var jeg oppe på 7-8

det var lovlig ofte så jeg fik en til… nu tømmer jeg 3-4 gange igen…

hvis flokken i øvrigt er harmonisk og ikke har problemer med at dele bakker og ikke bliver frustrerede og tisser ved siden af - så er der bestemt ikke grund til overdrevent antal bakker efter min mening…

3 bakker til 4 katte… en åben og en lukket der står ved siden af hinanden + en åben i soveværelset.

ggg jeg kommer altid til at fnise lidt, når nogle kommer med det udsagn -høhø, og forestiller mig en af de store opdrættere med 15-20 katte :besvimer:

pt har jeg 3 katte og 3 bakker, men jeg har aldrig, heller ikke da jeg opdrættede, haft en bakke til hver kat, og derfor heller ikke den + bakke, og har aldrig haft andre urenlighedsproblemer end dem der kom fra fertilitet, altså lidt strinten :slight_smile:

Her har vi indendørs 2 overdækkede bakker der er af normal størrelse, og 3 der er store og ligeledes med top. Så har vi 1 der er uden top der er af almindelig størrelse og 1 også uden top der er stor…d.v.s.7 kattebakker ialt.
Udenfor har vi 4 store plastikhundekurve hvori der er stranssand…de 3 er store d.v.s. en retriever-størrelse og den 4. er kææææmpestor d.v.s. Irsk Ulvehundestørrelse…den kan rumme en stor trillebøre strandsand. Og så skider de i alle bladene rundt om og tisser i græsset/mosset i deres have d.v.s. 1600 m2
De 3 af de 4 strandsandskatte-hundekurve-bakker står så de er overdækkede…den 4. bliver det inden længe.

:tihi: bør nok sætte antallet i relief til antal dyr.
Jeg hærges af 17 misser :thumbup:

Hvis man tænker i alt andet end plads, så er dyrlægen nok ikke helt forkert på den. Udfra et hygiejne- og ikke mindst sygdomsmæssigt synspunkt så er det jo ganske fornuftigt at have mange kattebakker. Trods alt er det de færreste af os der er hjemme og kan tømme dem lige når de er brugt.

Jeg var lige rundt og tælle vores - jo vi har mange katte :wink: - 14 styks…så tror da pokker det tager tid hver dag at tømme :tihi:

Glemte sgi da lige dem vi har udendørs… og de helt store kattebakke, også kaldet bede i andre folks haver :stuck_out_tongue:

Nu ved jeg bare ikke om mine katte er specielle på det punkt, men hos mig har de helt klart prioriteret bakkerne. Den ene er meget brugt, den anden moderat og den tredje bliver stort set aldrig brugt.

Jeg prøvede for sjov skyld engang, at undlade at tømme bakkerne for at se, om de så skiftede. Og nej … det gjorde de ikke. Den på badeværelset var totalt overfyldt og nærmest én stor klump - og den sidste var stadig stort set ubrugt.

Vi har 4 katte og to bakker…

Misserne tisser i den ene og skider i den anden…

:slight_smile:

[QUOTE=PivC;149422]Hvor mange kattebakker har i til hvor mange katte??

Jeg har 3 katte og pt 2 bakker…
Men dyrlægen sagde i går han man skulle have 1 bakke pr. kat og en ekstra…

Hvad har i?[/QUOTE]

Det synes jeg er MEGET overdreven… Det er ikke nödvendigt med én bakke pr. kat. ogsaa endda 1 extra… nej, bestemt ikke.
Jeg undrer mig over hvor den dyrläge har dét fra???

1 bakke til max 3 katte er hvad jeg har obs. selv om du køber en bakke til hver kat er der ofte nogle katte der går på samme bakke, her har jeg en der er så klog at hun venter til jeg har tømt, så hun en der er lidt finere på den :slight_smile: klog kat

Uha:-) Den anbefaling er den generelle og jeg anbefaler det til folk med urenlige dyr - er der ingen problemer, så synes jeg det er ude af trit med virkeligheden at anbefale det. Men det er den GENERELLE anbefaling.

Min anbefaling er at observere sine dyr, forebygge og tage ting i opløbet - så vidt det er muligt. Hvis der er urenlighed, så kan en bakke mere hjælpe, men står jeg i et opdræt med 10 katte, så ville jeg aldrig anbefale 11 bakker:-) Det ville være komisk og jeg gad ikke selv bo blandt så mange kasser… I stedet ville jeg se efter andre årsager til urenligheden:-)

Jeg har fem katte og fem bakker - tre med låb, to uden, og mine prutter også i en og tisser i en anden. Ind imellem går de i en af de andre, men ofte tager de bare den der står tættest på:-) Og Tara går ud og tisser i løbegården i mine bede.

Grunden til, at jeg lige nu har en bakke i hvert rum er, at der er flyttet en lille ny missedreng ind, og at han leder efter bakkerne ind imellem. Maggie gjorde det samme, så det er ren forebyggelse:-)

Normal har jeg fem, men de bruger slet ikke fem, og jeg har faktisk i går overvejet at fjerne to af dem, men okay - de står i et katterum på 1. sal og generer egentlig ikke nogen.

Årsagen til, at man anbefaler de plus en katte antal bakker er, at den bedste måde at forebygge adfærdsproblemer på er at forebygge.

MVH

vi har 2 store hjørnebakker(1 på hver etage) til 2 katte, det er for os lige i underkanten, da daffy helst ikke vil gå på en bakke hvor der er en gjort i forvejen og ikke altid gider han gå ovenpå

Grunden til han anbefalede flere bakker er at Faxe tisser MEGET… Hele tiden… (Han er stadig hos dyrlægen… han skal undersøges for blærebetændelse og så skal han tatoveres) Og dyrlægen sagde at det måske kunne være pga. de to nye katte…

Udover det så kan vores fetile hankat nogle gange have lidt svært vad at ramme bakken… (Bakken i stuen, prutten i gangen)…

Ved urenlighed er jeg helt enig i, at man bør forsøge sig med flere bakker :ok:

Vi har 3 bakker til 5 katte. Her er der også nogle bakker, der foretrækkes frem for andre.

Okay, der har i alle ret… Det kommer naturligvis an paa hvordan kattene trives og om ellers alt er i orden…
:wink:
KH Tina