Bananer er sunde.
Bl. a. indeholder de kalium, som er rigtig vigtig for væskebalancen, især, hvis man dyrker rigtig meget motion eller idræt (eller klassisk ballet, for den sags skyld).
Det er også en af de fødevarer, som leverer vigtige bestanddele til tryptofan-serotonin-dannelse, som er vigtig for humøret og for søvnen.
Endnu en kæmpe-fordel: Hvis man har et kostume eller en flot, tætsiddende kjole, som man kun lige akkurat kan være i, så skal man bare “nøjes” med at spise et par bananer i løbet af dagen:
De mætter, og fylder åbenbart ikke noget i mave-tarmsystemet.
Jeg har klemt mig ned i adskillige af de uhyrligste renaissance-korsetter via det trick.
Men! Hvor er jeg træt af almindelige, enten for grønne, eller for brune bananer, og de få dage, hvor de (for mig) er på det spiselige stadium i modningen.
En tid lang har jeg droppet bananer, men forleden var der et fristende tilbud på store, flotte bananer (som lille var jeg helt vild med dem, og når min mor kørte Brugsen-vognen gennem frugtafdelingen skreg jeg på “Bedamer! Bedamer!”.(Ingen fejlkonklusioner, tak ).
Og hvad gør jeg så med dem?
Kan ikke få dem ned bare sådan.
Gider ikke bøvlet med smoothies (giver opvask - men jeg overvejer det - måske handler det om at krydre rigtigt, og ikke for sødt :? ), bananmadder har altid budt mig imod - overvejer, om frugtsalat er en løsning, eller - skal jeg bare droppe dem :? Nah. De er for sunde, og de må kunne fikses på.
Selv spejderbananer (bagt med chokolade) eller bananasplit er out, og ikke bare pga kalorie-indholdet.
Måske er et stænk chokoladesauce løsningen.
Men der må da være noget sjovere?
Jeg er sikker på, at de køkken-kreative kattegale har nogle bud