Bananer - nemt, anderledes, til hverdag?

Bananer er sunde.
Bl. a. indeholder de kalium, som er rigtig vigtig for væskebalancen, især, hvis man dyrker rigtig meget motion eller idræt (eller klassisk ballet, for den sags skyld).
Det er også en af de fødevarer, som leverer vigtige bestanddele til tryptofan-serotonin-dannelse, som er vigtig for humøret og for søvnen.

Endnu en kæmpe-fordel: Hvis man har et kostume eller en flot, tætsiddende kjole, som man kun lige akkurat kan være i, så skal man bare “nøjes” med at spise et par bananer i løbet af dagen:
De mætter, og fylder åbenbart ikke noget i mave-tarmsystemet.
Jeg har klemt mig ned i adskillige af de uhyrligste renaissance-korsetter via det trick.

Men! Hvor er jeg træt af almindelige, enten for grønne, eller for brune bananer, og de få dage, hvor de (for mig) er på det spiselige stadium i modningen.

En tid lang har jeg droppet bananer, men forleden var der et fristende tilbud på store, flotte bananer (som lille var jeg helt vild med dem, og når min mor kørte Brugsen-vognen gennem frugtafdelingen skreg jeg på “Bedamer! Bedamer!”.(Ingen fejlkonklusioner, tak :tihi: ).

Og hvad gør jeg så med dem?
Kan ikke få dem ned bare sådan.
Gider ikke bøvlet med smoothies (giver opvask - men jeg overvejer det - måske handler det om at krydre rigtigt, og ikke for sødt :? ), bananmadder har altid budt mig imod - overvejer, om frugtsalat er en løsning, eller - skal jeg bare droppe dem :? Nah. De er for sunde, og de må kunne fikses på.

Selv spejderbananer (bagt med chokolade) eller bananasplit er out, og ikke bare pga kalorie-indholdet.

Måske er et stænk chokoladesauce løsningen.
Men der må da være noget sjovere?

Jeg er sikker på, at de køkken-kreative kattegale har nogle bud :slight_smile:

Grillede bananer er ret så lækre :slight_smile:

Banan grilles til den er helt sort.
Banan er blød og lækker inde i skallen.
Banan skæres op med en dyb revne. Skallen tages ikke af.
Banan får en god skvæt Malibu eller whiskey hældt ned i skallen.
Banan nydes med god vanilie is.

Banankage er heller ikke værst.

De er også gode i retter med masser af karry.

Rom er også godt deri, ang. de grillede bananer :slight_smile:

Bananbrød? Ikke kage, men brød? :slight_smile: Synes jeg at jeg fik engang for længe siden, og det smagte ret godt…

Bananbrød, lad mig høre mere??

“Spejderbananer”, dvs bagt med chokolade, er allerede forsøgt. Desværre, det bliver for sødt.

Næh, frem m kreativitet, I koge-kyndige :slight_smile:

skræl dem og frys dem ned og stik et tykt sugerør i enden… så har du en is :slight_smile:

kan overtrækkes med et tyndt lag mørk chokolade… det bliver de ikke ringere af :wink:

Jeg elsker simpelthen online-kogebogen “Alle tiders Kogebog”
Følgende LINK er deres bud på diverse opskrifter med banan…
Meget af det er brød, kager eller desserter… Banan er ikke en frugt, som egner sig så vældigt til hovedretter.
Dog - hvis du evt kigger i det thailandske eller indiske køkken kan der muligvis findes nogle egnede opskrifter… Jeg har ikke nogen selv, men det kan vel findes på en engelsk google søgning…

Jeg ville skære dem i skiver og fryse dem. Så er der lige en snack at tage op.

Ellers massre af thai eller indisk mad.

Smager super godt med kylling.

[QUOTE=PiaR;690447]Grillede bananer er ret så lækre :slight_smile:

Banan grilles til den er helt sort.
Banan er blød og lækker inde i skallen.
Banan skæres op med en dyb revne. Skallen tages ikke af.
Banan får en god skvæt Malibu eller whiskey hældt ned i skallen.
Banan nydes med god vanilie is.

Banankage er heller ikke værst.

De er også gode i retter med masser af karry.[/QUOTE]

Now you’re talking LOL
Må lige tjekke Anns link, det lyder spændende med banan i karry-retter, jeg er ellers ikke meget for at blande frugt og grøntsager, men hvo intet vover :wink:

[QUOTE=MiSi;690585]Bananbrød, lad mig høre mere??
[/QUOTE]

Ann K linker lige så godt som jeg kunne :slight_smile: Jeg har nemlig kun fået det serveres, og ikke prøvet at lave selv :slight_smile:

Jeg kan nemlig godt lide både at spise en banan alene, eller til en sammenklappet rugbrød, eller på franskbrød, så jeg har aldrig rigtig overvejet at bruge det i andet :slight_smile: Men du har ret, banan er en af de frugter der mætter mest, og er også helst en af dem jeg spiser til et lille mellemmåltid, eller på farten :slight_smile:

Desværre er “Alle tiders kogebog” ikke lige til at finde rundt i for mig.
Enten lister den alt med bananer (mest desserter), eller også kommer der retter med al mulig frugt.
Ideen med karry-retter lyder meget inspirerende, da karry jo er lidt sødligt - med lidt koriander kunne det blive rigtig godt…

PS Glæder mig til, at ‘Tak’-knappen virker igen :wink:

Jamen banan er primært en dessert frugt
Mest fordi den ikke tåler tilberedning (læs varme) i al for lang tid uden at den skvatter sammen til en eller anden ubestemmelig ækel udseende mos…
Www.allrecepes.com har rigtig mange opskrifter også nogle som hovedretter.
Banan serveres som oftest med karry da det fremhæver sødmen orkan være med til at jævne en ret… Men frugten er bare ikke god at lave mad af …

Jeg er ikke til bananbrød - et meget for sødt krummende hvidt brød er bare ikke min smag :slight_smile:

BBB toast :thumbup:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?22147-BBB-Toast

Jeg køber altid bananer når vi spiser karryretter med undtagelse af boller i karry. Jeg skære dem i skriver og sætter dem på bordet så kan man selv beslutte om man vil have det som extra, det samme med rosiner :slight_smile:

Hov, forresten… Det jeg har fået det som har været et mørkt brød (rugbrød måske?), med en sødlig smag… :slight_smile:

Vi fik noget i Australien, der minder om det jeg beskrev… ikke særligt godt efter min mening. :slight_smile:
Men hvad kan man forvente af et folkefærd, der mener at VegeMite er en uundværlig delikatesse ?

Ann - Det lyder, ja undskyld, men det lyder adr! :tihi:

Det er ikke adr!!!
Det er BVADR!!!
Hvilket jeg faktisk ikke siger om ret megen mad :smiley:
Men det der vegemite… dér stod jeg altså helt af!

Ditto her :slight_smile:

[QUOTE=Camilla;692145]BBB toast :thumbup:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?22147-BBB-Toast[/QUOTE]
Tak, dét lyder interessant, og jeg vil nok arbejde lidt videre med ideen .-)
Har dog en aldeles gyselig madoplevelse hos en (dengang) bejler med stor tiltro til sine evner udi kogekunsten: Han havde lavet nogle store boller af tyndt udrullet brøddej med grovmel, og fyldt dem med kombinationer a la banan, brie - og rødbeder!
Dét var adr, bvadr, og uspiseligt.
Camilla, var det en lagret eller en mild brie i de sandwiches?

Fin ide! En af mine grunde til aversion mod frugt i grøntsagsretter går netop på rosiner i indiske karry-retter, det er mig alt for sødt.

Interessant - det er jo en stor trend for tiden med sødligt, mørkt brød, måske svensk påvirkning?
Det dukkede op i supermarkederne sammen med div. svenske brød, ret kort tid efter broen til broderfolket blev bygget. Det er ligefrem svært at finde grovboller, der ikke er søde.

[QUOTE=Ann K;692907]Vi fik noget i Australien, der minder om det jeg beskrev… ikke særligt godt efter min mening. :slight_smile:
Men hvad kan man forvente af et folkefærd, der mener at VegeMite er en uundværlig delikatesse ?[/QUOTE]
Hehe, det er vist et klassisk eksempel på, at den omvæltning, der er sket i engelsk madkunst i de senere år, ikke er nået til “kolonierne”. Der var/er da et engelsk produkt, der ligner, jeg kan ikke komme på navnet. Det er ikke Spam, Marmite, eller Ovomaltine, men noget i samme boldgade som Vegemite og Marmite…

[QUOTE=Ann K;692913]Det er ikke adr!!!
Det er BVADR!!!
Hvilket jeg faktisk ikke siger om ret megen mad :smiley:
Men det der vegemite… dér stod jeg altså helt af![/QUOTE]
:lol: Jeg skuer det grant! Det er jo også i den grad et underligt kunstprodukt, ret langt væk fra gode, friske råvarer.

Det må have været en mild brie, da jeg ikke er til stærke oste. Har selv bare købt sådan en fransk landbrie, når jeg har lavet det herhjemme :slight_smile: