Barskt emne: Aflivning af nyfødt killing

[QUOTE=Susanne W;1052862]Men så er det jo godt du selv kan tage dig af det! Det er vi så nogen, der ikke selv har lyst til. Og længere er den vel ikke?
VH
Susanne[/QUOTE]

Nu var det som ikke lyst der drev mig, det var da et mærkeligt ord at bruge :frowning:

[QUOTE=Susanne W;1052862]Men så er det jo godt du selv kan tage dig af det! Det er vi så nogen, der ikke selv har lyst til. Og længere er den vel ikke?
VH
Susanne[/QUOTE]

Sikke da et udbrud af format !

At lige frem sige at det er lyst der driver, når man står i en situation der kræver handling her og nu med en nyfødt killing. Jeg stod selv i sådan en situation i 2011 og tro mig det var skutte ikke lyst der drev mig til at skulle knække halsen om på en killing klokken bæ om natten - jeg græd sku snot mens jeg gjorde det !
Alternativet havde været at den skulle have ligget og kæmpet en ulige kamp i flere timer i gennem en nat og ja det var faktisk en dyrlæge der rådede mig til at tage hånd om den selv frem for at den skulle ligge og lide :frowning:

Undskyld Pia - det var ikke opfattet som at du havde lyst…! Og så smutter jeg bare igen, for der kommer intet godt ud af mere dialog, det har vi såmænd set tit nok.
VH
Susanne

[QUOTE=MoMo;1052871]Sikke da et udbrud af format !

At lige frem sige at det er lyst der driver, når man står i en situation der kræver handling her og nu med en nyfødt killing. Jeg stod selv i sådan en situation i 2011 og tro mig det var skutte ikke lyst der drev mig til at skulle knække halsen om på en killing klokken bæ om natten - jeg græd sku snot mens jeg gjorde det !
Alternativet havde været at den skulle have ligget og kæmpet en ulige kamp i flere timer i gennem en nat og ja det var faktisk en dyrlæge der rådede mig til at tage hånd om den selv frem for at den skulle ligge og lide :-([/QUOTE]
Og jeg gentager gerne at jeg ikke opfatter Pias indlæg som “lyst” - jeg beklager at have anvendt et udtryk, der i den grad ryger galt i halsen på jer. Men godt at du også selv kunne tage dig af det - det er vi stadig nogen, der ikke kan eller vil. Jeg bor heldigvis et sted, hvor det er til at få fat i en dyrlæge. Kun én eneste gang i mit liv har jeg haft behov for en akut aflivning, og det var en elsket voksen kat, der fik en saddeltrombose - og nej, ham kunne jeg heller ikke selv lige dreje halsen på, han måtte også pænt aflives hos vagtdyrlægen.
Og SÅ er det slut herfra. Jeg afliver ikke selv - jeg har hørt rigeligt med tilfælde, hvor det kun er halvhjertet og resultatet derefter, og derfor afliver jeg ikke selv uanset om det er en killing eller en voksen, der trænger til at komme herfra.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1052873]Undskyld Pia - det var ikke opfattet som at du havde lyst…! Og så smutter jeg bare igen, for der kommer intet godt ud af mere dialog, det har vi såmænd set tit nok.
VH
Susanne[/QUOTE]

Bare i orden :slight_smile: Jeg blev bare lidt ked af dit ordvalg, for jeg tror simpelthen ikke på at der er nogen der er ude i den slags uden at være tvunget til det.

Forskellen er jo også, at en nyfødt killing (eller andet dyr) må man gerne selv aflive, hvis det er akut, og man gør det så humant som muligt - det må man ikke med voksne dyr.

Det er et følsomt emne … ting der skrives på én måde, kan blive opfattet på en anden måde.
Uanset hvad vi vælger at gøre, hvordan vi tackler det at skulle hjælpe en killing herfra, så er det en ubehagelig situation at stå i :ked:

Allerede før mit første kuld kom til verden, havde jeg overvejet, hvordan jeg ville forholde mig til en sådan situation.
En dag stod jeg midt i det :blegne: Det var ikke min egen kat/killing men en bekendts. Vedkommendes kat fik en killing med åben bug. Af forskellige årsager kunne vedkommende ikke selv slå katten ihjel. Jeg valgte at slå killingen hårdt mod en genstand, men trods adskellige forsøg døde den ikke. Den blev ved med at ligge og åbne/lukke munden.
Det er noget af det mest frygtelige jeg har været med til :blegne: :blegne: :blegne: Én ting er at skulle aflive en andens killing, noget andet er, at den så ikke vil dø :uha:
:ked:
Til sidst valgte jeg at pakke killingen i et viskestykke, putte det i en plastikpose og køre over posen med min bil.

Jeg har efterfølgende vendt “oplevelsen” med min egen dyrlæge. Iflg. hende er det ikke unormalt, at en kat åbner/lukker munden … det er reflekser, der gør det. Hun har selvfølgelig den bedste løsning til at aflive et dyr, men som en nødløsning synes hun det er “ok” at gøre, som jeg gjorde = køre den over. Det barsk, grumt osv., men en meget sikker og hurtig måde at aflive en killing på.

[QUOTE=DK Lindvig;1052882]
Jeg har efterfølgende vendt “oplevelsen” med min egen dyrlæge. Iflg. hende er det ikke unormalt, at en kat åbner/lukker munden … det er reflekser, der gør det…[/QUOTE]

Der er nemlig en del reflekser efter dyret faktisk er dødt. Se bare det klassiske eksempel med en høne, der har fået hugget hovedet af, men stadig er i stand til at løbe mange meter efter det… Hønen lider helt sikkert ikke, men bevæge sig kan den altså.

Min bug killing skreg - og jeg mener skreg ! rynke var helt i panik - og den næste på vej ud. så jeg holdt den om hovedet for at lukke munden på den- løb ud på badeværelset med den og knaldede den ned i vasken. Den var såmænd nok død da, men i min panik/stress og for at være helt sikker fik den et gok med hammeren. Jeg tudede som besat og får stadig myrekryb ved tanken. Men skal man, så kan man - tror også jeg kunne hvis jeg påkørte en. Men nej det er ikke rart.

Havde jeg bil, var det nok også den metode der blev taget i brug her hos mig.

emnet her har været oppe før og det Er et følsomt emne, og jeg ville ønske nogen kunne opfinde en sikker( for os og på resultatet), effektiv og "nem"metode som vi opdrættere kunne bruge.

Egentlig er fjekræsaksen jo også fin nok, men det “sviner” mere end jeg tror jeg kan være med til.

Jeg har engang været med i en bil hvor vi måtte bakke over en påkørt due der lå og baskede i vejkanten. Selv det gav mig myrekryb… Og det var en due altså…

Jeg ved ikke om jeg vil kunne aflive en killing, men hvis situationen opstår tror jeg man kan mere end man selv tror. Noget med at hvis man SKAL, så kan man osse.

Personligt tror jeg at jeg ville vælge “køre over med bil” - og aå alligevel… selv i en pose… må det da blive noget smat… Så måske hellere spade-metoden… brr…

Jeg ville ikke kunne aflive andet end en HELT nyfødt killing. Ellers ville jeg til enhver tid kører til dyrlægen.
Og jeg har al respekt for de der ikke kan,hvad jeg har gjort…det er vor ret hver især at have grænser og på forskellige plan. Det skal blot handle om, at GØR vi det selv, så skal det gøres med omtanke.

Jeg har aldrig stået i situationen med en killing der skulle aflives super akut. Men jeg har flere gange haft killinger med ganespalte, og i min verden lider en sådan killing ikke hvis man gør følgende: Hav en lille taske parat med et blødt tæppe, evt hjerteslagsbamse og varme. Får en nyfødt killing det vil de ligge sig til at sove. Er de tæt på mormis eller ikke ligger i en lun hule, så vil de søge efter mælk og er urolige. Sådan har det i hvert tilfælde været i mine kuld. Så med min metode har killingerne ligget trygt og godt og ventet på at den kan blive aflivet af en dyrlæge så snart fødslen var overstået.

Jeg har betalt kr. 960,- for at få aflivet en sådan killing + betaling på at få en veninde ud til mig i taxa så hun kunne køre med den. Pengene betyder mindre for mig i forhold til at tage ansvar for at få aflivet hos en dyrlæge hvis det er muligt. Hos min egen dyrlæge kostede det 0,-.

Killingerne har haft det fint, og jeg synes absolut ikke der var nogen grund til at tage sagen i egen hånd.

:slight_smile:

Men… hvis det er lovligt selv at aflive en nyfødt killing - kan man så ikke som opdrætter have noget af det medicin, som dyrlægen afliver med ??

Jeg tror, at jeg bedre kunne give en killing en dødssprøjte - end at gøre nogen af de her nævnte ting.

Taget i betragtning at jeg stadig har meget levende mareridt om den killing jeg forsøgte at redde fra kvælning men som døde fra mig som barn, bliver jeg mere og mere overbevist om at det er godt jeg aldrig nogensinde bliver opdrætter. Jeg tager hatten fra for jer der kan bære det på jeres skuldre, hvad enten det er nødaflivning for egen hånd eller hos dyrlægen. Hvis I ikke havde styrken var der jo ingen fantastiske katte til os andre :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;1052910]:slight_smile:

Men… hvis det er lovligt selv at aflive en nyfødt killing - kan man så ikke som opdrætter have noget af det medicin, som dyrlægen afliver med ??

Jeg tror, at jeg bedre kunne give en killing en dødssprøjte - end at gøre nogen af de her nævnte ting.[/QUOTE]

Desværre er det ikke lovligt at have den slags hjemme…
Før i tiden brugte vi kloroform på byggelegepladserne til nyfødte kaninunger. Det ville jeg meget gerne at man stadig havde kunne få lov at købe…

[QUOTE=JKJ;1052907]Jeg har aldrig stået i situationen med en killing der skulle aflives super akut. Men jeg har flere gange haft killinger med ganespalte, og i min verden lider en sådan killing ikke hvis man gør følgende: Hav en lille taske parat med et blødt tæppe, evt hjerteslagsbamse og varme. Får en nyfødt killing det vil de ligge sig til at sove. Er de tæt på mormis eller ikke ligger i en lun hule, så vil de søge efter mælk og er urolige. Sådan har det i hvert tilfælde været i mine kuld. Så med min metode har killingerne ligget trygt og godt og ventet på at den kan blive aflivet af en dyrlæge så snart fødslen var overstået.

Jeg har betalt kr. 960,- for at få aflivet en sådan killing + betaling på at få en veninde ud til mig i taxa så hun kunne køre med den. Pengene betyder mindre for mig i forhold til at tage ansvar for at få aflivet hos en dyrlæge hvis det er muligt. Hos min egen dyrlæge kostede det 0,-.

Killingerne har haft det fint, og jeg synes absolut ikke der var nogen grund til at tage sagen i egen hånd.[/QUOTE]
Og det er også sådan det foregår her. Og min dyrlæge tager heller ikke noget for nyfødte killinger. Vagtdyrlægen gør, men det er ikke med i mine overvejelser hvad det koster.
VH
Susanne

Patrick min mand har gjort det for mig… Hvordan spørger jeg ikke om… Men dette var kun fordi vi ikke kunne komme til dyrlæge… Jeg er ret sikker på at den ene af killingerne havde indre blødninger for den skreg og var helt blå under huden derudover kom der en deform killing som vi gik direkte ud og aflivede, den var sat forkert sammen, føj hvor så den ud… Benene sad forkert og hovede var forkert, og det sad forkert placeret

Det der gas de bruger til at aflive mink eller udstødning gas,kan det ikke bruges. Læg dem i en pose og gas dem? eller er det kun på papiret dyret bare falder i søvn og dør? Har hørt nogle bruge de metoder til at aflive kælerotter men ved ikke om det virkelig ER humant eller misforstået?

Jeg har en gang fået en killing med åben bug og andre ting…ringede til dyrlæge som sagde at jeg skulle tage den og knalde den mod noget hårdt…Jan fik lov at gøre det, for DET kunne jeg ikke…men mens han stod der og samlede sig mod, udåndede den heldigvis selv efter ganske få minutter.
En anden gang, tog han og pakkede killingen ind i et viskestykke og en pose og lige bag bagdækket og bakkede frem og tilbage et par gange og begravede den i haven.

[QUOTE=Ann K;1052912]Desværre er det ikke lovligt at have den slags hjemme…
Før i tiden brugte vi kloroform på byggelegepladserne til nyfødte kaninunger. Det ville jeg meget gerne at man stadig havde kunne få lov at købe…[/QUOTE]

Vil en overdosis æter ikke virke på nogenlunde samme måde? Det kan man mig bekendt stadig købe (det bruges som brændstof i modelfly)